Kontrollrummet

Roffe H - My Romance - ny version (cover)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
LÅTNAMN: My Romance
ARTIST/MEDVERKAN: Roffe H
GENRE: Jazz
LÅTLÄNGD: 4:09
KOMPOSITÖRER: Richard Rogers/Lorentz Hart
INSPELNINGSÅR: 2014
FORMAT: mp3

"My Romance" min tolkning av den fina sången med musik av Richard Rodgers och text av Lorenz Hart , skriven för Billy Rose 's musikal , Jumbo ( 1935 ).  I filmversionen framförde  Doris Day sången. Låten har också framförts av många kända artister bl.a. Ella Fitzgerald, Ben Webster, Frank Sinatra, Bill Evans med flera.
Som nybliven pensionär har jag haft så mycket att göra  :lol: att jag inte hunnit med att skriva någon egen låt. Men att lira en färdigskriven låt, som jag känner väl till sedan tidigare, räckte tiden till.  :)

140604, en liten korrigering av sången som jag tyckte lät surt på ett par ställen...
/Roffe H

My romance
My romance doesn't have to have a moon in the sky
My romance doesn't need a blue lagoon standing by
No month of May, no twinkling stars
No hide away, no soft guitars

My romance doesn't need a castle rising in Spain
Nor a dance to a constantly surprising refrain
Wide awake I can make my most fantastic dreams come true

Beause I know, that my romance doesn´t need, doesn´t need a thing but you



Senaste versionen
[mp3=200,20,0,center] https://www.dropbox.com/s/3l8mvz458tg8sh9/My%20Romans%20140617-1400.mp3?dl=1 [/mp3]
« Senast ändrad: 19.06.2014, 01:27:27 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ett stort grattis Roffe - till den nyvunna friheten! Livets skola fortsätter men nu får du lägga schemat så det passar!
Skönt att höra detta lättsamma stycke och skönt att höra ditt spel och sång!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Coolt Roffe,bra tutat i luren.

Inga nits i den här det tuffar på fin fint,bra sång också,snyggt.

Glöm nu inte bort att lata dig,nu när du knappt har tid med annat :D

Latinoprylen är spelad för gitarrist,han nappar så då jag har tid så..

Mike


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Max & HM: Tack för lyssning och kommentar. Javisst, det kommer definitivt att bli mer musik på schemat i fortsättningen, samt en massa trevliga saker som man inte hunnit med tidigare. Kanske skulle kalla mig Roffe P i fortsättningen  :lol:
/Roffe H
« Senast ändrad: 04.06.2014, 13:00:45 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
"A fantastic Dream come throu".. Jag säger:"A fantastic tolkning av you"  B) :D


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
"A fantastic Dream come throu".. Jag säger:"A fantastic tolkning av you"  B) :D

Thanks Marsall, så kul att du gillar (la även ut lyriken för ev. intresserade)  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Snygg sång och fint saxspel! Avkopplande och skön jazzmusik!
Tycker mixen låter bra. Hittar inget att anmärka på. Bra!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Henric

Bra Roffe, fin sång och saxlir! Finns många gamla goa låtar! Låter bra gör det också!  :rolleyes: Alltid trevligt med lite jazz!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack Asti och Henric, visst är det trevligt och avkopplande med lite jazz då och då.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Max & HM: Tack för lyssning och kommentar. Javisst, det kommer definitivt att bli mer musik på schemat i fortsättningen, samt en massa trevliga saker som man inte hunnit med tidigare. Kanske skulle kalla mig Roffe P i fortsättningen  :lol:
/Roffe H

Roffe Paus eller Roffe Pensionär?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ny låt för mig och jag känner inget större behov av att söka efter orginalet eller orginalen då eftersom du gör det så bra det går - gillar din andrastämma också som låter fräsch och bra.
Bra Roffe P :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Oj vilken vacker låt med väldigt vacker text  :wub: Vet inte om jag hört den förr, men det är ett bra låtval iaf.
Gillar ditt sköna retrosound, och den lunkar gott på och fyller på med välbehag.
Allting låter bra, mixen suverän och vackert saxlir samt sång från dig. Om du skulle vara sugen på att utveckla den lite, kan du prova att sjunga den lite annorlunda i andra vändan, alltså "svänga om den/flytta runt tonerna" om du förstår vad jag menar :D
/Plinkplink
Plinkar på en låt...


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack alla för lyss & kommentarer.
Max: Det måste väl vara P som i pensionär (härligt ord)  :lol:
Eddi: Javisst, skippa originalen...  :wacko:
Plinka: Förstå precis vad du menar, ska se om jag hittar nån version med Billy Holliday och lära, hon är suverän på sånt
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Max: Det måste väl vara P som i pensionär (härligt ord)  :lol:

Är nog Roffe P som i Progress!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Cool var ordet!
Du sjunger fantastiskt bra och har en röst som passar som gräset på mattan till denna stil
Det här skulle var så kul att höra live!
Grattis till myndighetsdagen och friheten!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack Max & cykeln. P som i passé kanske  :lol:  Visst är det skönt med frihetskänslan. Kul att vara cool och på gräsmattan ska jag dansa i sommar.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Oj vilken vacker låt med väldigt vacker text  :wub: Vet inte om jag hört den förr, men det är ett bra låtval iaf.
Gillar ditt sköna retrosound, och den lunkar gott på och fyller på med välbehag.
Allting låter bra, mixen suverän och vackert saxlir samt sång från dig. Om du skulle vara sugen på att utveckla den lite, kan du prova att sjunga den lite annorlunda i andra vändan, alltså "svänga om den/flytta runt tonerna" om du förstår vad jag menar :D
/Plinkplink

Tack för ett gott råd, har flyttat  runt lite bland tonerna andra vändan, försökte "svänga till det" inte lätt, fick hålla på ett bra tag, hoppas det funkade.  :unsure:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Tjenare Sinatra !!!!! :wub:
Vilken skön tolkning av denna standard.....
Den är riktigt skön att lyssna på...
Mer standards på KR vore intressant....
Kanske ett festival tema någon gång i framtiden..
Hursomhelst-bra sjunget och bra blåset i saxen din....

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja du låter som Sinatra. Jättefin tolkning! Sparar ner när den är färdig. :)

Och vad fan vet jag om saxofonspel, ingenting! Men njutbart att lyssna på är sax-interludret.

edit: Interludiet, menar jag. Om inte ludret är ett interluder, är inter en fotbollsklubb med många saxofonspelare. (?)


Fria associationer som är totalt intetsägande, men jag gör ett commenting-spree här så ni får helt enkelt stå ut med dessa kommentarer resten av kvällen.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack pxm och Dividend. Sinatra, liksom Dylan, var vad jag vet en mästare på att variera, betona och frasera. Så man tackar och bockar.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag gillade den förut och gillar den nu också.

Sången låter kalas i denna,liret också så klart - det är snyggt detta Roffe.
Mixen perfa.

Klart för färdiga.

Mike


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Satt nyss framför skärmar och monitorer, men blundade och flyttades plötsligt till en skum liten jazzklubb där ett grymt skönt jazzband stod och lirade på en liten svagt upplyst scen.
Genom cigarrdimmorna ljöd en härligt, lagom hes jazzstämma och jag sträckte mig efter ölen...som inte fanns där.      :(

Skitbra lirat, helrätt sound och riktigt skön låt.
Me, Myself & I


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Oj vilken vacker låt med väldigt vacker text  :wub: Vet inte om jag hört den förr, men det är ett bra låtval iaf.
Gillar ditt sköna retrosound, och den lunkar gott på och fyller på med välbehag.
Allting låter bra, mixen suverän och vackert saxlir samt sång från dig. Om du skulle vara sugen på att utveckla den lite, kan du prova att sjunga den lite annorlunda i andra vändan, alltså "svänga om den/flytta runt tonerna" om du förstår vad jag menar :D
/Plinkplink

Tack för ett gott råd, har flyttat  runt lite bland tonerna andra vändan, försökte "svänga till det" inte lätt, fick hålla på ett bra tag, hoppas det funkade.  :unsure:
/Roffe H

Sitter här och ler och nickar nöjt när jag lyssnar!! Jovisst, helt plötsligt nådde den ännu högre höjder, och liknelsen med Sinatra är inte fel prickat. Låter riktigt gott nu, tror visst att den är klar :D
Plinkar på en låt...


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Kornstad: Roligt att du gillar, att kunna beröra med musik är alltid lika underbart, synd att inte ölen var på plats... :lol:

Plinka: Tack för dina goda råd, det är det som är det fina med KR. :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)