Kontrollrummet

Författare Ämne: Karta till JazzRockFusion låt.........(enklare att läsa så här än i ett PM.)  (läst 2285 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 3 141
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Lägger ut den korrekta kartan så att jag ser om
paranteserna med skalorna hamnar rätt.....
Det är också enklare att läsa det så här än i ett PM..... :)
Jag har modifierat den litet nu också....
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4/4, 80 bmp C dur.

JazzRockFusion stil (jazzteori spelad till rocktrummor,
med rockig ljudbild och (torrt) mixat som rock.)


Inledning;
bA7-bD7-bE7
(#C Thaishikicho)

Vers;
A7-Dm9-#Dm7b5-Em11-bBmaj7-Fmaj7-G7sus4-
(G Thaishikicho  )(C Thaishikicho                  )

Korus;
Fmaj7/Am9-Dm9-G7b9-Em7/Cmaj13-G13-G13-#C7-G13-Em7/Cmaj13-
(C Bebop dur                                          )(#C Dominant Lydisk)
                                                                    (C dur               )
Repetera Vers & Korus.

Preludium;
Dm7-G7-F#m7b5-Fmaj7-E7#9-Eb9#11-D7#9-Db9#11-
(G Thaishikicho           )(upper structure arpeggios   )
Dm7-G7-F#m7b5-Fmaj7-E7#9-Eb9#11-D7#9-Db9#11-C6/9/#11
(G Thaishikicho           )(upper structure arpeggios   )(C Thaishikicho)

Vers;
A7-Dm9-#Dm7b5-Em11-bBmaj7-Fmaj7-G7sus4-
(G Thaishikicho  )(C Thaishikicho                  )

Korus;
Fmaj7/Am9-Dm9-G7b9-Em7/Cmaj13-G13-G13-#C7-G13-Em7/Cmaj13-
(C Bebop dur                                          )(#C Dominant Lydisk)
                                                                    (C dur               )

Avslut;
bBm7b5-bEm7-C6-Fmaj7-bB7-Cmaj7-Fmaj7
(C Super Lokrisk)                 ------------
                   (bB Thaishikicho)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------                                                                       

Arpeggios;
upper structure arpeggios (i det här fallet); 4, 5, 7, #9 och 4, 5, 9, #11.
(kan även spelas 4, 5, 7, #2 och 4, 5, 2 #4 vilket är samma sak.)
4 substituerar 1;an alltså och det är mitt favoritsätt att spela arpeggios på.
Eg; 4, 5, 7 över quadrala ackord, alltså ackord med 7;an med.......att inte ta med 3;an,
att spela 4;an och 5;an gör att det låter både smooth och rockigt....

Bebop dur skalan;
innehåller 8 toner och the passing tone placeras alltid på ett
upbeat.....bebopskalorna tillhör mina favoritskalor...

Thaishikicho skalan;
innehåller 9 toner-alltså 2 st. passing notes vilka även dem alltid
placeras på upbeat, vilket låter bäst när man spelar i denna trad. japanska skala
till västerländsk musik....älskar den skalan, det är min absoluta favorit. den låter verkligen
smooth jazz och går nästan alltid att enkelt använda där det annars tvunget skulle
bli massor av skalbyten, krångliga eller rent av omöjliga att spela.

Melodisk moll skala/Jazz skalan;
En tredje favorit bland skalorna !!!! Dominant Lydisk är Jazzskalans 4;e modus
och Super Lokrisk dess 7;e modus. Det är en risk att använda den sistnämnda skalan i
durprogressioner. se upp så att det inte blir en clash med nästkommande C6 ackord och
därmed också bytet till bB Thaishikicho.tonen C återfinns ju i båda skalorna så det kan kanske vara ide´
att låta den tonen ringa över ut över hela C6 ackordet. att ta det säkra framför det osäkra.

Funktioner för Harmonierna/progressionen;
inledningen är en Tad Damerons Turnaround. det är en ii-V7-Isub(=Vi) spelat med tritonussubstutitioner.
jag älskar det soundet just den progressionen ger..Både C och G finns med i #C Thaishikicho skalan så man kan
göra en smooth övergång till G Thaishikicho vilken man spelar i första delen av kommande vers.
versen är en delvis substituerad backcykling, vilket är en av mina favoriter
då det gäller progressioner. älskar sekundära dominanter och deras inversioner...
refrängen är en ornamenterad Vi-ii-V7-I-Isub, etc, etc.
preludium är två stycken ii-V7-I i grunden, ornamenterad
kromatiskt med några altererade ackord för att bygga upp spänningen
inför det avslutande ackordet. det är en vanlig slutkläm i jazzmusik. den här typen av slutkläm
är även den en favorit..
Efter det att vers och refräng spelats igen kommer ännu en slutkläm med toner från den skämda
kvintcirkeln
och som avslutas med ännu en favorit the backdoor progression, spelad först
av John Coltrane..

förresten så är allt detta vanliga och berömda progressioner i jazz. utifrån de grunderna hoppas
jag ha komponerat/reharmoniserat litet ovanliga och spännande harmonier som låter...
och med voiceleading/ledtoner i ackorden som passar till skalorna.....det är mina favoritfärgningar
när det gäller dur tonarter.

mycket av mina favoritgrepp med i den här på alla plan alltså....jag brukar vara sparsam annars...
men tror att den här kan bli riktigt bra faktiskt....kan höra ackorden och skalorna tillsammans i huvudet,
men har problem med att höra basgången... :) kul, trevligt, spännande och intressant om någon
(zorrow, kanske???) arrar, spelar och mixar den här.....

Rock on !!!!  :)

mvh
« Senast ändrad: 29.05.2014, 08:59:42 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 3 141
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jag testade att spela in den i a f..... :)
så här låter det;



mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/