Tack för synpunkter och förslag! Jag har lekt några timmar med digitaltrummorna ikväll och provar att själv lägga trummor på låten.
Har ikväll lagt om sången och en del körer och spelat om basen på ett sätt jag tycker är bättre än det förra försöket.
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_WithoutThisNoSong_20140530.mp3[/mp3]
Trenden är tydligen att göra historieberättande texter där det är ups and downs men du lyckas få till en sensmoral knorrig twist på det hela på slutet. Gillar låtfilandet är mer tveksam till texten men hur många sådana här har inte amerikanarna hört utan att bryta ihop så det kanske ger sig. På ett ställe "hör jag" "youre gone" men du sjunger "your not here" vilket rimmar mindre bra - tja bara ett förslag.
Historieberättande är ett sätt för att trigga igång textskrivandet för mig och visst är det tydligt att det har blivit min melodi, för att skapa nya låter. You're not here fungerade bättre rytmiskt för mig.
Ja men den här var skön Max. Inga direkta förbättringsförslag,mer än att utveckla trummorna,såg att du hade idér om det..
Kören ligger väldigt starkt i volym,som mix fråga då..Och nån stämma där är inte hundra..Lägg ut ett collab på snygga kören så får du bettet du är ute efter..Den idén sitter klockrent i låten..Gura solot, - fet grymt!
Fast jag hörde nån sur ton och ett snubbel

Den här blir kul att se hur det slutar,fin fin ide´som sagt.
Ja, det blev egna trummor spelade på digitaltrummorna istället för Midi-keyboarden, bara för att det kändes kul att spela trummor ikväll. Jag vill att kören i vers två ska överraska och vill därför ha den så där mycket starkare. Kören är nu totalt fem egna spår och tre mellotronspår: Male choir (vänster), Boys choir (höger) Female voice (i mitten) och jag vill inte ha flera i den här inspelningen - inget colab alltså

.
Sologuran snubblar absolut på flera ställen. Kanske borde jag raffinera och plocka russinen ur den kakan och göra om solot?
Japp, skön var den !!!! Härligt att höra dig gå loss med gitarren på slutet av låten..... 

Skön låt med bra nerv och du lägger mycket känsla i sången! Gillar att kören kommer in starkt vid 187, annars kanske den kunde sänkas något generellt... Det är något lite "bumligt" i mixen, som jag tror är en krock mellan de akustiska gitarrerna och basen. Skär gitarrerna mer i basfrekvensen så borde det försvinna. Råkar själv ut för det där då och då.
Ja, du är inne på samma spår som jag med kören starkare då den kommer in. Det bumliga är nog gamla trummorna och en bas som var stökig. Men i nya mixen är det kanske fortfarande bumligt? Jag har ganska mycket volym på basgitarren tror jag...