Kontrollrummet

win 7 reparation? ominstallera??

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 386
    • Visa profil
    • SoundClick
Windows update fungerar inte. Klickar man på "update history" öppnas Firefox hemsida i s f den windowssida som genvägen bör peka på.
Min Canon-kamera som jag inte hade några problem med att plocka och redigera bilder ifrån hittas men druvrutinerna kan inte installeras.
Musikprogrammen fungerar (än så länge) hyffsat.
Inga virus enligt F-Secure
Försöka reparera operativet från Win 7 skivan? Ominstallera operativet??

Tacksam, tacksam för goda råda, billiga som dyra!  :ph34r:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Windows update fungerar inte. Klickar man på "update history" öppnas Firefox hemsida i s f den windowssida som genvägen bör peka på.
Du har antagligen Firefox som "Default Browser". Sätt IE som browser och testa.

Min Canon-kamera som jag inte hade några problem med att plocka och redigera bilder ifrån hittas men druvrutinerna kan inte installeras.
Installerat något nytt program/hårdvara sen senaste gången kameran gick att läsa?

Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 386
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack Bribedant! Jag har installerat några program sedan Canonanslutningen fungerade. Testade med IE också men samma sak. Problemen tilltar får blueskärm nu vid botning. Safe mood går fortfarande. Tror jag testar att reparera från win-cdskivan.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Lazarus

  • Gäst
Testat att gå tillbaks till en tidigare återställningspunkt?

/Lazarus


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 386
    • Visa profil
    • SoundClick
Ska testa det först. Har inte haft framgång med det tidigare när det krånglat men värt ett försök. Tack Lazarus!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 386
    • Visa profil
    • SoundClick
Tjo! Den bootar upp nu iaf efter återställningen. Tack igen Lazarus! Tebax till ruta ett...
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Lazarus

  • Gäst
Gött!!

Ominstallation is a pain in the ass :)

/Lazarus


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 386
    • Visa profil
    • SoundClick
Usch ja. En helg räcker knappt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
När Windows kom rekommenderades en ominstallation i månaden!  :D

Numera funkar den riktigt bra med en stor hårddisk. Dock har det varit en massa virus i omlopp sedan konflikten mellan Ryssland och Ukraina eskalerade. Fick själv göra en ominstallation på en dator sedan jag blivit utskuffad som administratör på den. Men skam den som ger sig. Ingen dator ska lura mig, det är jag som ska lura den!  :P
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Körde mitt förra Win XP i sex år utan att röra systemet. Så länge man inte följer alla baskade uppdatera råd och är lite street smart när det gäller gratisprogram och annat skräp som vill invadera systemen så rullar Windows i evigheter. Det är ju inte så att Windows "surnar" av sig själv med tiden som en del tycks tro  :D
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 386
    • Visa profil
    • SoundClick
Ja, man kanske skulle sk-ta i alla uppdateringar? De är ju så viktiga står det överallt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Ja det har hänt att de bara ställer till. Visst, de täpper till säkerhets hål då och då men jag användet min DAW till min huvudsakliga närsurf och jag går aldrig ut på nätet utan att browsern är skyddad i en "sandbox". Dvs de sidor eller funktioner man når via webbläsaren kan aldrig röra/plantera/fiffla med windows system. Sandboxie är ett bra gratisprogram för detta.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 386
    • Visa profil
    • SoundClick
Aldrig hört talats om. Kanske vore nåt.  :mellow:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Sandboxie är en lifesaver verkligen. En annan bra sak är att man kan ta hem, installera och köra program i Sandboxie miljö utan att programmen rör sytemet. Gillar man det inte är det bara att radera "sandboxen" och programmet är väck utan spår. Inget som körs via Sandboxie kan lämna filer på disken eller ändra i Windows registret utan användarens tillstånd.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 386
    • Visa profil
    • SoundClick
Blåst rent systemdisken (SSD1). Installerat win 7 med updates, vilket gått ganska problemfritt. Win hittar inte SSD2 där jag har en massa projektfiler. Däremot hittas backup disken (en Seagate på 3 TB). BIOS, disk manager och device manager hittar SSD2 men inte Win 7. Nån som vet hur jag kommer vidare?  :unsure:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 386
    • Visa profil
    • SoundClick
Ah, SSD2 hade ingen enhetsbeteckning och efter lite micklande i disk management med tilldelning av bokstavsbeteckning med mera kom den upp till ytan.  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 386
    • Visa profil
    • SoundClick
Efter formatering, ominstallation av Windows 7, ominstallation av alla musikprogram och pluggar, tycker jag inte datorn beter sig märkligare än dess användare. Har gjort en imagefile av denna setup via win 7 eget förslag och lagt denna på backupdisken. Kan jag räkna med att få datorn återställd via denna imagefile om den krashar igen eller är det bara kosmetika (i vanlig ordning)?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves