Kontrollrummet

MaxB - testar 'live'-inspelning med två mikrofoner, akustisk gitarr och sång

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Undrar hur man optimerar en inspelning med en akustisk gitarr och sång?
Testar att sätta en kondensatormikrofon framför gitarren och en annan kondensatormikrofon för sången.
Vet inget annat sätt att spela in det, än att spela in som ett stereospår där respektive mikrofon är fullt panorerad åt varsin sida, sen splitta stereofilen till två mono-filer som jag lägger på varsitt mono-spår som på så sätt kan få egen eq och reverb efteråt. Tyvärr är sångmikrofonen ganska maxad i en micpreamp så den här låten har en (kanske ful?) dist på sången.
Fungerar sången med den disten eller är disten enbart oönskad på sångspåret?

Hur blir ljudet så här?
Tacksam för tips på alternativa sätt att göra det här på.
Cykeln, hur gör du vid såna hör inspelningar där du ska sätta allt på första tagningen?
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_Unplugged_InMyWorld.mp3[/mp3]
Filmade samtidigt inspelningen...
« Senast ändrad: 14.05.2014, 11:50:58 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Kan du inte spela in 2 monospår samtidigt? Har iofs aldrig testat...
Skönt ljud på gitarren! Om du ska kombinera med bas bör du nog skära
gitarren lite mer i bas-eller nedre mellanregistret. Annars blir det lätt
oönskade baseffekter. Sångljudet tycker jag också är bra om man bortser
från disten. Ska det dista tycker jag det ska vara en jämn dist hela tiden
och inte som nu, enbart på vissa ställen. Då låter det bara överstyrt och illa.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Vad kul Max!
Trevligt att fler gör livetagningar med enkla medel.
Tycker att det låter bra i stort
men det är som du skriver dist på sången, kanske lite för mycket ..

Intressant sätt du spelar in på. Så har jag inte gjort.
Jag har spelat in med två mic - en för varje spår men tyckte inte jag fick till det bra
Sen har jag helt enkelt spelat in med en mick i mono på ett spår och försökt få det så pass bra att det går att lyssna på för sig själv. Men också som en grund för att bygga vidare på låten.

Juste låt och bra framförande!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kan du inte spela in 2 monospår samtidigt? Har iofs aldrig testat...
Skönt ljud på gitarren! Om du ska kombinera med bas bör du nog skära
gitarren lite mer i bas-eller nedre mellanregistret. Annars blir det lätt
oönskade baseffekter. Sångljudet tycker jag också är bra om man bortser
från disten. Ska det dista tycker jag det ska vara en jämn dist hela tiden
och inte som nu, enbart på vissa ställen. Då låter det bara överstyrt och illa.
/Asti

Det kanske går att spela in två monospår, bara att jag inte lärt mig det ännu. Och det är så dags att lära sig nu, då jag sitter med en så gammal version av Cubase att kompetens och support inte är lätt att få tag på, då det behövs. Har inte tänkt lägga in något mer instrument (ingen bas) utan vill prova att hålla det så här nära ett live-framförande, något jag vill klara av med endast en gitarr och rösten. Det var min tanke. Funderade på att skära lite i basen på gitarren...

Vad kul Max! Trevligt att fler gör livetagningar med enkla medel.
Tycker att det låter bra i stort men det är som du skriver dist på sången, kanske lite för mycket ..
Intressant sätt du spelar in på. Så har jag inte gjort.
Jag har spelat in med två mic - en för varje spår men tyckte inte jag fick till det bra
Sen har jag helt enkelt spelat in med en mick i mono på ett spår och försökt få det så pass bra att det går att lyssna på för sig själv. Men också som en grund för att bygga vidare på låten.
Juste låt och bra framförande!

Ja, live låter spännande. Du gör det med ditt gäng medan jag inte har kommit så långt ännu...
Gjorde några till inspelningar efter denna här första och då drog jag ner sångvolymen en del.
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_Unplugged_WinterComes.mp3[/mp3]
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Funkar väldigt bra Live så här :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Härligt med live musik !!!!!  :)
Uppskattas !!!


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Funkar väldigt bra Live så här :D

Tnx, undrar var man ska spela ute då... eller när...  B)

Härligt med live musik !!!!!  :)
Uppskattas !!!

Tack pxm för din outtröttliga entusiasm!

Här är tredje inspelningen där jag sänkte sången ännu mer, tror jag.

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Har bara lyssnat på sista videon sist i tråden. Har inte heller läst tidigare kommentarer. Det låter bra med ett helt ok ljud. Sången är dock lite vass i mina lurar.

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Nej digitaldist låter alltid illa tycker jag, även här. Annars är ljudet bra och du lirar ju och sjunger bra. Bra gjort att sätta allt live sådär. Schysst låt som ackordmässigt ligger när While my guitar gently weeps.
Med mitt Sonar följer en rördistsimulator som inte ger det där hårda skrapet. Har inte testat det nämnvärt mer än på någon låt dock.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Intressant projekt detta. Ofta skulle jag vilja spela in det så där även när jag inte nödvändigtvis vill ha livekänslan, men just för att det är lättare att spela gitarren när jag sjunger till, blir mer naturligt så, istället för att spela in var för sig...

Jag förstod inte grejen med det distade sångljudet på första? Eller råkade det bara bli så för att den var så maxad i preampen(för att micken var för långt bort?). På sista låten låter det ju bra i alla fall, tyckte att disten förstörde mycket av låten.

Jag hade nog också sett det som mest naturligt att spela in två monospår, men som sagt, man ska fatta hur man gör med...på Youtube brukar man kunna hitta info om det mesta, det har min tonårsdotter lärt mig, kanske så även här?

För övrigt, låten "In my World", så fantastiskt bra! Mycket bra text och melodi  :wub: (man skulle nästan önska få låna den till en egen coververre någon gång, även om det inte går att göra lika bra som du, utan bara för att få göra den  :rolleyes: )
« Senast ändrad: 15.05.2014, 11:35:10 by Plinka »
Plinkar på en låt...


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Låter bra, kul med liveinspelning och denna omedelbara text.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har bara lyssnat på sista videon sist i tråden. Har inte heller läst tidigare kommentarer. Det låter bra med ett helt ok ljud. Sången är dock lite vass i mina lurar.

Hmm sången vass, jag vet du har bra hörsel i högre frekvenser. Det har inte jag så för mig är det inte påtagligt på samma sätt. Tror jag får dra av på kompressionen på micpreampen innan fortsatta sånginspelningar.

Nej digitaldist låter alltid illa tycker jag, även här. Annars är ljudet bra och du lirar ju och sjunger bra. Bra gjort att sätta allt live sådär. Schysst låt som ackordmässigt ligger när While my guitar gently weeps.
Med mitt Sonar följer en rördistsimulator som inte ger det där hårda skrapet. Har inte testat det nämnvärt mer än på någon låt dock.

Då får jag dra av på kompressionen på micpreampen innan fortsatta sånginspelningar. Jag har gjort inspelningar av den här låten en gång tidigare med flera instrument och då nämnde ni associationer till fler låtar, även "While my guitar gently weeps". Närmare slutet hade jag i tidigare inspelningen körstämmor som först gav associationer till Pink Floyd (Fmaj Cmaj), sen på sista delen, slidegitarr och körstämmor, som gav associationer till "Stairway to heaven".

Intressant projekt detta. Ofta skulle jag vilja spela in det så där även när jag inte nödvändigtvis vill ha livekänslan, men just för att det är lättare att spela gitarren när jag sjunger till, blir mer naturligt så, istället för att spela in var för sig...
Jag förstod inte grejen med det distade sångljudet på första? Eller råkade det bara bli så för att den var så maxad i preampen(för att micken var för långt bort?). På sista låten låter det ju bra i alla fall, tyckte att disten förstörde mycket av låten.
Jag hade nog också sett det som mest naturligt att spela in två monospår, men som sagt, man ska fatta hur man gör med...på Youtube brukar man kunna hitta info om det mesta, det har min tonårsdotter lärt mig, kanske så även här?
För övrigt, låten "In my World", så fantastiskt bra! Mycket bra text och melodi  :wub: (man skulle nästan önska få låna den till en egen coververre någon gång, även om det inte går att göra lika bra som du, utan bara för att få göra den  :rolleyes: )

Smartare med två monospår direkt. Jag får kolla om jag hittar hur det ska göras i Cubase VST32 ver 5.
lättare att spela gitarren när jag sjunger till Jag brukar ofta göra en första inspelning på det sättet med trumkomp för att hålla takten. Sen spelar jag in endast ett gitarrspår för att efter det spela in ett sångspår, innan jag tar bort första inspelningen.
Jag tycker också låten är skitbra, det är "en på hundra" som blir så där extra bra, så man är jättenöjd. Jag lånar inte ut den, eftersom jag även lagt den vidare till ett företag som kanske kommer använda den i reklamsammanhang med en snarlik text (endast små modifieringar). Därför vill jag inte att den ska hittas på annat håll än hos mig, om det går att respektera.  B)

Låter bra, kul med liveinspelning och denna omedelbara text.  :)

Ja, det är intressant att se om man klarar av att hantera två saker samtidigt. Vågade inte hänga på mig munspelet men egentligen har det också en plats och borde gå att ha med samtidigt.

Här är den fjärde och sista låten från den här sessionen häromkvällen. Tror inte sångdisten är närvarande alls i den här sista inspelningen...?

« Senast ändrad: 15.05.2014, 14:48:07 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa

Smartare med två monospår direkt. Jag får kolla om jag hittar hur det ska göras i Cubase VST32 ver 5.
lättare att spela gitarren när jag sjunger till Jag brukar ofta göra en första inspelning på det sättet med trumkomp för att hålla takten. Sen spelar jag in endast ett gitarrspår för att efter det spela in ett sångspår, innan jag tar bort första inspelningen.
Jag tycker också låten är skitbra, det är "en på hundra" som blir så där extra bra, så man är jättenöjd. Jag lånar inte ut den, eftersom jag även lagt den vidare till ett företag som kanske kommer använda den i reklamsammanhang med en snarlik text (endast små modifieringar). Därför vill jag inte att den ska hittas på annat håll än hos mig, om det går att respektera.  B)


Ja det är ju en bra idé förstås, att spela in på det sättet först ;) -OCH jag har absolut inga problem med att respektera det  :D
Plinkar på en låt...


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Bra där max! Kul med video också.. låter bra ljudmässigt tycker..även surfplatran som jag tyväer bara har att tillgå nu.. Det jag kan komma på bild o framförande förbättring äe väl att du kan låten HELT utantill textmässigt o spelmässigt..Ser att du checkar text o ackord uppsatt på väggen nu.. Men annars gott hittills  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra där max! Kul med video också.. låter bra ljudmässigt tycker..även surfplatran som jag tyväer bara har att tillgå nu.. Det jag kan komma på bild o framförande förbättring äe väl att du kan låten HELT utantill textmässigt o spelmässigt..Ser att du checkar text o ackord uppsatt på väggen nu.. Men annars gott hittills  :)

Ja, det är riktigt. Jag strävar mot att komma ihåg mina texter men hur lätt är det? Och att kunna sjunga texterna samtidigt som man ska hitta ackorden på gitarren om det är fler än tre ackord...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
 :lol: Håller med ..det har du så rätt i ..Det där tugga tugummi o övergångsställ stämmer ju ...på mig rakt av :Dy


Utloggad nankerphelge

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
Kan du inte spela in 2 monospår samtidigt? Har iofs aldrig testat...
Skönt ljud på gitarren! Om du ska kombinera med bas bör du nog skära
gitarren lite mer i bas-eller nedre mellanregistret. Annars blir det lätt
oönskade baseffekter. Sångljudet tycker jag också är bra om man bortser
från disten. Ska det dista tycker jag det ska vara en jämn dist hela tiden
och inte som nu, enbart på vissa ställen. Då låter det bara överstyrt och illa.
/Asti

Det kanske går att spela in två monospår, bara att jag inte lärt mig det ännu. Och det är så dags att lära sig nu, då jag sitter med en så gammal version av Cubase att kompetens och support inte är lätt att få tag på, då det behövs. Har inte tänkt lägga in något mer instrument (ingen bas) utan vill prova att hålla det så här nära ett live-framförande, något jag vill klara av med endast en gitarr och rösten. Det var min tanke. Funderade på att skära lite i basen på gitarren...

Vad kul Max! Trevligt att fler gör livetagningar med enkla medel.
Tycker att det låter bra i stort men det är som du skriver dist på sången, kanske lite för mycket ..
Intressant sätt du spelar in på. Så har jag inte gjort.
Jag har spelat in med två mic - en för varje spår men tyckte inte jag fick till det bra
Sen har jag helt enkelt spelat in med en mick i mono på ett spår och försökt få det så pass bra att det går att lyssna på för sig själv. Men också som en grund för att bygga vidare på låten.
Juste låt och bra framförande!

Ja, live låter spännande. Du gör det med ditt gäng medan jag inte har kommit så långt ännu...
Gjorde några till inspelningar efter denna här första och då drog jag ner sångvolymen en del.
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_Unplugged_WinterComes.mp3[/mp3]


Härlig den är denna inspelningen, jag gillar den verkligen. Du är en riktig entertainer MaxB, det är roligt att se. Som du själv säger har du inte spelat fingerpicking på ett tag, men det hindrar dig inte från att leverera denna dag. Jämför med Eurovision där alla övar i månader, och ändå blir det pannkaka så det både räcker och blir över.

Det enda jag har att invända på är att det låter som någon spelar reverbsolo genom hela låten. Tycker du ska försöka hitta ett lite mindre reverb, eller skippa helt. Det ser ju ut som du står en liten bit från mikrofonerna i videon, tar inte de upp lite rumsklang som du kan använda dig av? Ev skippa all komprimering och kör en parallellkomprimering på sång och gitarr som också den får lite rumsklang, och på så sätt spara dynamiken i ditt spel. Har själv testat sån här "liveinspelning" med andra, och det är svårt att få det bra tycker jag.
Några av mina projekt
https://soundcloud.com/joelbitar123
https://soundcloud.com/dandeliontreeband
https://soundcloud.com/mange-och-joel


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Härlig den är denna inspelningen, jag gillar den verkligen. Du är en riktig entertainer MaxB, det är roligt att se. Som du själv säger har du inte spelat fingerpicking på ett tag, men det hindrar dig inte från att leverera denna dag. Jämför med Eurovision där alla övar i månader, och ändå blir det pannkaka så det både räcker och blir över.

Det enda jag har att invända på är att det låter som någon spelar reverbsolo genom hela låten. Tycker du ska försöka hitta ett lite mindre reverb, eller skippa helt. Det ser ju ut som du står en liten bit från mikrofonerna i videon, tar inte de upp lite rumsklang som du kan använda dig av? Ev skippa all komprimering och kör en parallellkomprimering på sång och gitarr som också den får lite rumsklang, och på så sätt spara dynamiken i ditt spel. Har själv testat sån här "liveinspelning" med andra, och det är svårt att få det bra tycker jag.

Tack från en "entertainer"!  :wub:
Har en stereowidener 'Voxengo stereo touch' och ett reverb 'Glaceverb' som jag hör ger något som inte rummet levererar.
Jag gillade detta val men troligen är det inte optimalt. Mindre reverb kanske jag ska ha?
Parallellkomprimering låter cool och jag kan stava till det men har ingen aning om vad det är eller hur det görs?
Saknas dynamik i volymen i spelet nu? Har inte tänkt på det...
Det är nog bra om jag kan utveckla mitt kunnande på det här området!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Zakyath

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Låter bra :) verskompet påminner lite om någon cream-låt som jag inte minns namnet på


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Låter bra :) verskompet påminner lite om någon cream-låt som jag inte minns namnet på

Antar du syftar på den första av fyra låtar som finns i tråden. I den finns associationer till många låtar. Igår ringde en snubbe och sa att det är öppen scen på söndag (imorgon), så då får jag prova om nerverna håller och om det känns kul att sjunga och spela för en liten publik.

Öppen scen söndag 18/5
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Zakyath

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Japp, precis första låten! Kul med öppen scen. Hade kanske åkt dit och tittat om jag inte jobbade imorgon...


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Om du vill göra ett solo där du säger nu är det dags för solo
och köra trubadurspåret fullt ut

Så kanske ett munspel runt halsen inte kunde vara så dumt
Jag tycker mig höra att ett sådant passar bra in på två av låtarna.

Detta är bra gjort Max! 
Röstmässigt fixar du alltihopa. Dina skills på gitarren är det inget fel på heller. Det enda som behövs för live framträdande är övning. Att öva live, som du gör på söndag, är den allra bästa övningen. Tillåt dig själv, så kommer allt gå bra!

Tack för underbara låtar!
Roligt att vi på KR omnämns (så tolkar iallafall jag det) :)

Ett underbart djup i texten som space gjort, vilka vändningar och tankeställare.

Härligt!

/Josef


Utloggad Henric

Jag tycker det låter grymt bra och äkta! Vilken go röst du har, bra låt!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Japp, precis första låten! Kul med öppen scen. Hade kanske åkt dit och tittat om jag inte jobbade imorgon...

Ja, det känns spännande att få upptäcka hur det känns då man är där, framför andra.

Om du vill göra ett solo där du säger nu är det dags för solo och köra trubadurspåret fullt ut
Så kanske ett munspel runt halsen inte kunde vara så dumt. Jag tycker mig höra att ett sådant passar bra in på två av låtarna.

Detta är bra gjort Max! 
Röstmässigt fixar du alltihopa. Dina skills på gitarren är det inget fel på heller. Det enda som behövs för live framträdande är övning. Att öva live, som du gör på söndag, är den allra bästa övningen. Tillåt dig själv, så kommer allt gå bra!
Tack för underbara låtar!
Roligt att vi på KR omnämns (så tolkar iallafall jag det) :)
Ett underbart djup i texten som space gjort, vilka vändningar och tankeställare.
Härligt!

Ja munspelet passar, det är egentligen redan en ingrediens i "I Do Love You". Det är bara det att det blir för mycket att hålla ordning på. Där behöver jag öva mer. Tror det kommer framöver.

Får se om rösten spelar mig spratt eller gör vad jag vill. Har tänkt börja lite tystare i rösten så den inte spricker på toner och sen se om den bär, då jag hesar till den. Det blir ju på samma gång som att arbeta upp en låt till ett crescendo men med endast röst och gitarr som instrument.

Tja, kanske KR omnämns där... Antar det...  :wub:

Tack för skön support Altsax!

Jag tycker det låter grymt bra och äkta! Vilken go röst du har, bra låt!

Tack, det är kul att rösten hjälper mig mer och mer i helheten, att den vill agera som ett instrument mer och mer.
Och kul om man kan "slå på disten" även på rösten. Det börjar fungera som jag hoppats ett tag. Tack!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google