Kontrollrummet

Roffe H - Bossan lull

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
LÅTNAMN: Bossan lull (Byssan lull/Fiskeskärmelodin)
ARTIST/MEDVERKAN/ARR: Roffe H
KOMPOSITÖR: trad.
GENRE: Jazz/bossa
LÅTLÄNGD: 3:12
INSPELNINGSÅR: 2014
FORMAT: mp3

Byssan lull är en vaggvisa/sjömansvisa som Evert Taube gjort känd.
Melodin till Byssan lull är dock en variant av den så kallade Fiskeskärsmelodin och Taube hörde den som barn då hans mor sjöng den för honom.
Taube bearbetade texten och publicerade sången i sin första vissamling Sju sjömansvisor och Byssan Lull 1919
Källa: Wikipedia

Här använder jag tenoren till solospel och alten till stämmor  (altsaxens låga register motsvarar i princip det höga på tenoren.)
Fattas det något eller något som inte passar in, har inte tänkt färdigt och kan behöva ett och annat tips.
/Roffe H

« Senast ändrad: 08.05.2014, 23:53:40 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kul info om melodin som jag alltid trott var Taubes... Skönt bozza-sväng på denna där synkoper, saxstämmor sitter som handsken. När du sen flyter ut i ad lib-liret är det hög klass. Lite dov mix, saxen kunde få mer lyster.   
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Kul info om melodin som jag alltid trott var Taubes... Skönt bozza-sväng på denna där synkoper, saxstämmor sitter som handsken. När du sen flyter ut i ad lib-liret är det hög klass. Lite dov mix, saxen kunde få mer lyster.   

Visst är det kul med lite info...har gett solosaxen mer lyster, konstigt när man sitter länge och lyssnar blir man som lite "döv" och omdömet förvinner verkar det som...tack för dina tips och tyck.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)