Kontrollrummet

Sacko - Sommarlåten kritik

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sacko

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
http://www.treklumparienmjolk.se/sommareee.mp3

Jag har börjat med en låt här som inte är min vanliga musiktyp när det gäller att göra låtar =D Så ge mig lite tips om vad för ljud och allt jag ska lägga på!

MVh SACKO (Maudio's  slav)


Utloggad tsmalmbe

Första intryck: skulle vara skojigt med steelpans som låter som steelpans. Nu låter det som en billig imitation. Är du ute efter nåt annat än steelpans, så styr soundet bort från det. Grunden, basen och trummorna, låter som en version av Children, nedskalat. Clapsena blir störande efter en stund - använd som accentuering, men inte konstant.

Hur du sen vill fortsätta vet jag inte. Kanske nån grymt filtrerad sololead och lite mattor som fyller hela spektret? Nu är det lite tomt - men kanske det hör sommaren till, vem vet :)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Låter som mainstreamad depeche av tidigt snitt fast med nyare ljudbild, fattas bara lite halvtaskig sång (det var den då i början) i stort reverb med töntig text.
Alt en bananarama-pastisch med lite tjejer som sjunger bra om sommaren så har du en hit som skulle kunna funka på disco nere på kreta...
Det som fattas är egentligen melodi o sång för annars är det bara en bakgrund som inte säger nåt alls.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jodå Sacko!,
sommar o Karibien, bacardicola och sjung om sola! Alltså sången saknas. En slängig melodi som åker upp o ner över ett brett register. Detta vi nu hör e ju egentligen bara en del av introt, som iofs funkar traditionellt, behöver just inte mera. Sen kommer sången och sen det viktigastekanske, refräbgen. Oftast den som gör låten till hit eller flop. Sen ska det åxå blandas in fler slagintrument och några blåsare, trumpet sax o trombon.

!intro-sång-refräng-sång-refräng-refräng-outro
Efter det så borde låten vara klar för publiktestning :D

Fortsätt o skruva, intron gungar fint!

h.  JOhan

---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Du lade mp3:an fel, du skall lagt den under halvfärdiga komp istället ;)

Allvarligt talat, har det potential, fortsätt och jobba på det och lägg på vad du har till hands.....
Gillar det glada temat - sorry kompet, -efter en stund..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad tsmalmbe

Gratis bump.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


DåligtGehör

  • Gäst
Hmm.. jo ja  :)

Jag kan nog ta "steelpansen" ändå. Dom känns glada och ystra. Kunde du hitta bättre/annorlunda trummor gärna mer riktigt trumsound och en bättre bas - ja gärna riktig (eller bra emulerad) och fyllig  elbas - så kan det här nog börja svänga på ett charmigt vis.

Handklappen av gammal trummaskinstil kan du väl skrota? Snälla!



Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Glad truddelutt på oljefat. Medryckande. Lite anonymt utan sång men helt klart värd att fortsätta med.
Välkommen hit förresten!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Gillar sån här glad musik!

Rythmen på oljefaten föranleder lyssnare att tro att en snabbare bas ska komma. Nu är det en 4:e delsbas i baktakt, va? Pröva kör en 8-delare åtminstone och se om groovet då blir mer homogent!

Bjuder på text:

Cocos i kanylen,
här var dans, så öppna kylen!

Frukt och grape i långa banor,
bälga i dig, gamla vanor!


Öhm, ja. :)