Kontrollrummet

Josefs covers: "Ack Värmeland du sköna"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Brorsan gifter sig i sommar och vill att jag spelar några låtar
Vi har några olika förslag som jag håller på att gå igenom.
Ack Värmeland du sköna är förslag 1, inte som marsch utan "pausmusik", när folk sätter sig. Fler förslag är på gång, som marsch hoppas jag sätta "till Anna och Marcus" av Leif Göras, som finns i en populär version av Orsa Spelmän (riktigt rolig att spela)

Jag inser att jag har mycket jobb kvar. Kan någon stoppa sommaren?  :rolleyes:
Solodelen är så svår, det vill inte sätta sig bra. Resten däremot, är det inte så många övningstillfällen kvar tills det låter bra.
Den vanligaste sättet att spela är att förlänga 7:e taktens not/ton till en punkterad halvnot + fjärdedel. Men jag försöker följa den autentiska melodin och spelar i stället en punkterad fjärdedel + åttondel + halvnot som binds över till 8:e takten.

Ack Värmeland, du sköna, även Värmlandssången eller Värmlandsvisan, är en svensk sång från 1822, baserad på en traditionell folkmelodi, och med text av Anders Fryxell och Fredrik August Dahlgren. Texten skrevs först för sångspelet Wermlandsflickan (1822) men lades senare till folklustspelet Värmlänningarna (1846) av Dahlgren. Visan ingår i den svenska visskatten.

Visans ursprung är omdiskuterat. Klart är att Fryxell skrev sin text till en melodi som sjöngs i norra Östergötlands bergslagstrakter och började med orden "Ack, Östra Götland och Finnespånga län,/ Ack, du är en krona för andra!/ Inom dina gränser bo redlige män/"[1] Denna "östgötavisa", som kallas Risingevisan och skrevs av Anders Ölin, går melodiskt eventuellt tillbaka på den nederländska sången "O, Nederland! Let op u saeck" från 1500-talet (som kan ha nått Sverige med invandrade valloner eller holländare), men de två melodierna överensstämmer inte helt. Troligt är att den svenska melodin sjungits i Östergötland med omnejd åtminstone sedan 1700-talet.


Eftersom det har gått mer än 70 år sedan sista upphovsman avled så är låten fri.

Borde jag lugna ner pianot?
Borde jag lägga till ståbas/elbas?
Borde jag lägga till jazztrummor


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Låter fantastiskt bra om denna fil !!!!!  :)
Saxofonliret är snortajt och pianot är suveränt det också...
Jag tycker att arret är färdigt så här (fast det skulle vara spännande att höra
en KR version med bas och trummor också...) det passar sig till en vigsel.....


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Någonstans efter halva händer något som inte känns riktigt följsamt sedan ramlar du in på rätt spår igen. Paddlyssning så jag kan inte ange var.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Mycket vackert Josef.

Pianot känns lite stelt/monotont efter halva låten typ..Tryck bara in ackorden på nåt ställe också istf att mata vandringarna..Alternativt,kör Johans tips om bas/trummor..Det kan fylla ut perfekt om det smyger in där vid halva låten typ..

Bra ansats så här långt,mycket vackert.

Mike


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Tack för tyck!
Japp, mittenpartiet bör renoveras, jag håller med fullständigt!

Jag har en plan som tar pianot till en annan nivå tillfälligt, så lägger jag ny sax till det, behåller start och slut :)

Tack igen!

Mvh
Josef


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Kan tyck att pianotplinket blir lite för forcerat för melodin, prova med att halvera tempot, och testa att lägga in en enkel följande ton i basen.
Snyggt sound annars.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Zakyath

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
vilket saxspel! wow! snyggt. lite deppigt för ett bröllop kanske? kanske inte. tycker saxen gör tillräckligt egentligen för att detta ska hålla även om det hade varit kul med ett mer "ambitiöst" arrangemang. mao tycker jag du med gott samvete skulle kunna nöja dig nu, men också att det hade varit kul om du pampade upp den ännu mer.


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Visst, jättesnyggt saxlir, piano kan jag inte lira, så jag tycker det låter bra. På bröllopet passar det med sax och piano, vad du gör på KR är en annan sak. Fin låt. Brorsan kommer att bli nöjd och glad.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Pianot är kanske lite forserat i förhållande till melodin och takten - kanske bara lägga några ackord
En ståbas tror jag skulle vara snyggt till detta
Mellanpartiet låter lite trevande men det är bra med något slags bryt från melodin
Bra spelat, fint ljud - de sista spröda tonerna från pianot måste vara med!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Snyggt saxspel! Pianospelet kunde väl kanske varieras lite mer, men när det
ligger så här långt i bakgrunden tycker jag inte man tänker så mycket på det.
Håller med om att en ståbas skulle sitta fint här!
Vad gäller solodelen så är väl oftast enklast att utgå från melodin och göra lite
"utflykter" runt den. Ibland hålla ut på toner och ibland lägga till...
Låten är vacker! Lycka till på bröllopet!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten