Kontrollrummet

Gurano & Plinka - En gång var vi älskande

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Plinka la sång på min lilla låtidé.
Vi tar gärna emot tips

/G
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/En_gang_var_vi_alskande.mp3[/mp3]
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Skön låt, bra insatser på alla instrument och Plinka gör bra ifrån sig.....
Jag gillar den :wub:...
Skulle jag mixat hade jag dragit ned på rummet litet, men den fungerar som den är nu..
Det är en smaksak.....


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Skön låt, bra insatser på alla instrument och Plinka gör bra ifrån sig.....
Jag gillar den :wub:...
Skulle jag mixat hade jag dragit ned på rummet litet, men den fungerar som den är nu..
Det är en smaksak.....


mvh
Tack pxm!!
Själv tycker jag det var en läcker mixidé från Gurano med det större svävande reverbet på insticksrösten!!(som ev kan sänkas pyttelite??)
Tycker gurorna briljerar  :wub:

(om någon undrar över texten, så var jag inte riktigt medveten om att den var så tung förrän Gurano upplyste mig om det  :P ja man har ju ett stort arkiv av 40 års livskriser att plocka av, så för mig var det liksom vardagsmat :) )
Plinkar på en låt...


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Snyggt och fräsande gitarrer
Men jag skulle vilja ha mindre gitarrer under sången eller på något sätt gröpa ur mer så att sången får mer utrymme
Nu måste den tävla mot alla instrument och blir lite svår att höra
Låt gärna alla instrument kliva fram på de partier där det inte är sång, kanske någon elak sologura skulle sticka ut och glimra under "en gång var vi älskande"
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Verkligen "fräsigt", fin sång och smakfullt lir.  B)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra, passande sång med samma energi som gitarrerna!
Men höj den gärna lite i början eller dra ner något på gitarrerna där!
Lägg gärna upp texten, så är det lättare att följa med.  :)
/Asti t.f. Medföljaraspirant
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Verkligen!Tunga sköna riff diggedidiggar!! riffet 22-41 e bäst o Plinka e ju riktigt het rakt genom hela låten B)  :wub:.. MEN tycker att låtenskomp e bakvänd  :o :unsure: tycker att riffet 22-41 skulle fortsätta som vers = riktigt råversgrund o nuvarande verskompet e ju som gjutet för reffen.. sången skulle bara halveras i fart o hållas ut ..Jajja  :D  Nog om vad jag tycker :D.. låten e Gottmos hur som helst!..  B)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Skön låt, bra insatser på alla instrument och Plinka gör bra ifrån sig.....
Jag gillar den :wub:...
Skulle jag mixat hade jag dragit ned på rummet litet, men den fungerar som den är nu..
Det är en smaksak.....

mvh
Tack för att du gillar
Har själv inget problem med rummet, men jag ska fundera på det
Snyggt och fräsande gitarrer
Men jag skulle vilja ha mindre gitarrer under sången eller på något sätt gröpa ur mer så att sången får mer utrymme
Nu måste den tävla mot alla instrument och blir lite svår att höra
Låt gärna alla instrument kliva fram på de partier där det inte är sång, kanske någon elak sologura skulle sticka ut och glimra under "en gång var vi älskande"
Jo jag ska nog justera nivåerna lite mellan sång å gura på vissa partier

Verkligen "fräsigt", fin sång och smakfullt lir.  B)
/Roffe H
Man tackar :D

Bra, passande sång med samma energi som gitarrerna!
Men höj den gärna lite i början eller dra ner något på gitarrerna där!
Lägg gärna upp texten, så är det lättare att följa med.  :)
/Asti t.f. Medföljaraspirant
jo ska nog höja sången lite - i alla fall på versen

Verkligen!Tunga sköna riff diggedidiggar!! riffet 22-41 e bäst o Plinka e ju riktigt het rakt genom hela låten B)  :wub:.. MEN tycker att låtenskomp e bakvänd  :o :unsure: tycker att riffet 22-41 skulle fortsätta som vers = riktigt råversgrund o nuvarande verskompet e ju som gjutet för reffen.. sången skulle bara halveras i fart o hållas ut ..Jajja  :D  Nog om vad jag tycker :D.. låten e Gottmos hur som helst!..  B)
Nja det är inte bakvänt alls i mina öron - sitter som ett smäck (förutom lite nivåtrix, i mina öron då) - återkommer senare med mixfixtrix så fort jag hinner.

Tack för era komments
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Detta är mycket lovande. Svänger bra. Schysst parti innan sången kommer. Sången funkar mycket bra också. Lite sångkrock med orgeln blire men inte så farligt och jag tror på panning och eq här hellre än att ta bort något instrument.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Detta är mycket lovande. Svänger bra. Schysst parti innan sången kommer. Sången funkar mycket bra också. Lite sångkrock med orgeln blire men inte så farligt och jag tror på panning och eq här hellre än att ta bort något instrument.
Tackar! Jo jag ska småfixa lite till med denna. Hoppas att det blir bättre då. Jag har ingen orgel i låten så jag antar att det är guran du menar.
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Vet inte om jag tycker att sången och texten passar in i låten, känns lite konstigt men är en smaksak.
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jo det är nog en smaksak  :)
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har inte läst kommentarer. Gillar insatserna. Har du nån gång testat att under sången ekvilibrera på enbart basgitarren, alltså göra så fantastiska saker på basgitarren som du annars gör på gitarrerna och testa att helt eller nästan helt fimpa gitarrerna under delar av hennes sång och bara låta trummorna och basen arbeta i bakgrunden?

Testa och utvärdera. Jag tror det kan sitta som en smäck och lyfta fram fokus till sången. Nu hör jag bara att det är sång men har ingen chans att höra vad som sjungs. Spelar det nån roll?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Du har svårt att urskilja på olika delar i mina låtar då tex olika slingor snurrar parallellt har jag förstått. Jag upplever inte samma sak...säkert beroende på att våra öron tränats på olika saker. Det är nog bla därför man har olika smak. Jag har på vissa av våra låtar dragit ner på guran till förmån för annat :)

Det spelat roll MaxB men jag  får testa med en annan låt då denna lämnas som den är.
Men eg så är det så jag vill ha musiken...en utmaning för örat...åtminstone mitt öra
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Du har svårt att urskilja på olika delar i mina låtar då tex olika slingor snurrar parallellt har jag förstått. Jag upplever inte samma sak...säkert beroende på att våra öron tränats på olika saker. Det är nog bla därför man har olika smak. Jag har på vissa av våra låtar dragit ner på guran till förmån för annat :)

Det spelat roll MaxB men jag  får testa med en annan låt då denna lämnas som den är.
Men eg så är det så jag vill ha musiken...en utmaning för örat...åtminstone mitt öra

Jag noterar att det är fler än jag som ger tips i den riktningen. Kanske har du få gitarrer samtidigt men de effekter de har gör att varje gitarr ger så mycket mer och att det kan vara orsaken till dessa tips från flera otränade öron, vet inte.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag sa inte att öronen är otränade...bara att de tränat på olika saker
/G
Kör hårt - så länge det ryker!