Kontrollrummet

MaxB - En kvinna som de andra

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
LÅTNAMN:            En kvinna som de andra
ARTIST/GRUPP:      MaxB
GENRE:                 Tågåka-låt
LÅTLÄNGD:            3.40
KOMPOSITÖR:        MaxB
PRODUCENT:          MaxB
EV. MEDVERKANDE: MaxB
INSPELNINGSÅR:     2014
FORMAT:               mp3

Jag har tagit till mig temat: "Åka tåg". Nu bedömer jag att tredje låten, baserad på händelser jag upplevt på väg till eller från arbetet, är klar. Uppenbarligen skapas händelser, mer eller mindre i fantasin. Händelser som resulterar i text och musik.

[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_EnKvinnaSomDeAndra.mp3[/mp3]
En kvinna som de andra   text och musik: MaxB 2014-04-20

- Vers 1
Hon vaknade försent                – skyndade sig till station
Hinner med tåget, slår sig ner    – på en plats mitt emot
Mittemot mannen som ler          – undrar vad han ser?
Värmen sprider sig                   – ta av jackan, de e okej

Hon är en kvinna,  som de andra  – är på väg, till sitt jobb
Ändå kan man, förnimma             – att hon är (rätt) speciell
hon är speciell  (munspel, introducing enkelt bas-spel)

- Vers 2
Gårdagen var hektisk                – hon jobbade som vanligt till fem
Efter arbetet gick hon till gymet – då hon var där längtade hon hem.
Kom hem fick inget gjort           – kom för sent i säng
Det är tungt att stiga upp         – hon har gjort det igen...

- Refräng
Hon är en kvinna,  som de andra – är på väg, till sitt jobb
Ändå kan man, förnimma            – att hon är (rätt) speciell
hon är speciell

- Vers 3
Det började så enkelt                – hur han fick,      henne att må bra
Han gav vad hon behövde          – med ett leende, ett enkelt ögonkast
Hon var tacksam, tog emot        – han var en välkommen gäst
Han såg, att hon... blev glad      – av en så enkel gest

- Refräng
Hon är en kvinna, som de andra – är på väg, till sitt jobb
Ändå kan man, förnimma          – att hon är (rätt) speciell
hon är speciell

Hon är en kvinna, som de andra – är på väg, till sitt jobb
Ändå kan man, förnimma          – att hon är (rätt) speciell
å visst är hon (speciell eller något liknande)...
« Senast ändrad: 13.01.2015, 17:29:20 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag tycker om dina enkelt arrade låtar.Gitarr plocket har du utvecklat snyggt.

En sån här låt blir ju lite som en berättelse ur livet,istf metaforer och djup poesi.Jag är svag för sånt,det berör på ett helt annat plan.Totta Näslund hade lite av de här berättelserna i sina svenska texter,vilka jag oförtröttligt lyssnar på där ute i stugan varje sommar..

Jag måste få säga något negativt också,sång dubbarna/stämmor tycker jag du skippar.De måste sitta snor tight,annars blir det inte bra.
Håll låten enkel som nu,en sångare med gitarr och nära - då kan jag ta till mig denna till fullo och bara åka med på denna tågresa.

"I fönstret ser jag skuggan av din bild,likt en evighet för länge sen då jag var kär och vild"

Lite poesi bjuder jag på denna tidiga morgon  :wub:

Tack för musiken Max,du inspirerar mig.

Mike


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Roligt och spännande att du laborerar med svenska texter, ser fram emot fortsättning och fler "tågresor".   :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Henric

Bra låt och text!  :wub:

Jag hade gjort en Alf Robertsson av denna, kör på som du gjort tills du känner att nu blir kompet trist, kasta in en trummis och en basist som kör ett enkelt typ country, brandkårskomp mera ackar spelade i olika tonarter med hjälp av Jesusklämma, två tagningar på varje och panorera ut och en steelgitarr sen har du en kanonlåt!!!  :wub:

Denna låten har potential tycker jag, håller med ovanstående, jobba mer med sången, lägg om dubb/körstämmorna tills dom blir tighta! (ett tips låt leadstämman sköta alla slutändelser, skippa dom i dubb/körerna)

Sångljudet som det är nu är bra, kan bli bättre, gillar din karaktär i rösten, skär bort lite mera bas jobba med lowmid!

Med vänlig hälsning Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Kan bara instämma i Henrics kommentar - bra låt med en bra text!
Plocket blir lite rörigt ibland och tonen i gitarren skulle jag vilja ha varmare.
Sången är bra och även ljudbilden.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Bra skön svensk berättelse i Max tappning.. Håller med håll den enkel o layback o livfullt berättande.. Vill du peta i dxen mera så fundera på varje fras vad du vill säga..o betona därefter,,tycker att du gör det redan  ;) ..men det är ju du som framför den o vill du lägga mer krut på nåt..?.. Bra låt! :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack för många goda tips och råd på vägen! Jag ska gå genom dem och ta till mig tipsen så snart jag får den yttre strukturen på plats! Några av tipsen har jag redan nosat på i fantasin men inte fått in. Först vill jag hitta struktur och formen. Sista ordet i låten, ska det vara med egentligen i en sån här låt?

EDIT: Nu version 4, där jag sjunger den sista versionen av text och ackord. Bytt gitarr till resonatorgitarren, som ska läggas om men bättre med den än så länge. Körerna är tajtare och tillyxade lite efter tips här ovanför, den här gången. Kanske kommer en fjärde vers, skriven av den det som den här sagan kan handla om, återstår att se.
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_HinnaMedTaget_20140417.mp3[/mp3]

Hinna med tåget    text och musik: MaxB

- Vers 1
C                         F                        C                           G
Hon vaknade försent                – skyndar sig till station
C                                         F                 C       G       C
Hinner med tåget, slår sig ner – på en plats mitt emot
F                                    C               
Mittemot mannen som ler       – undrar vad han ser?
F                        C                                       G                  C                   
Värmen sprider sig                   – att ta av jackan, de e okej

- Refräng
F                                          G                    Am  G         F
Hon är en kvinna,  som de andra – är på väg, till sitt jobb
F                            G                                     Am        G      F
Ändå kan man, förnimma             – att hon är (rätt) speciell
                             C        F       C      G
hon är (rätt) speciell  (munspel, introducing enkelt bas-spel)

- Vers 2
Dagen igår var hektisk                – hon jobbade som vanligt till fem
Efter arbetet gick hon till gymet – då hon var där längtade hon hem.
Kom hem men fick inget gjort     – kom för sent i säng
Det är tungt att stiga upp            – jag har gjort det igen...

- Refräng
Hon är en kvinna,  som de andra – är på väg, till sitt jobb
Ändå kan man, förnimma             – att hon är (rätt) speciell
hon är (rätt) speciell

- Vers 3
Det började så enkelt                     – hur han fick,  henne på fall
Han gav henne vad hon behövde   – ett leende, ett enkelt ögonkast
Hon var tacksam, tog emot            – han var en välkommen gäst
Han såg, att hon... blev glad           – av en så väldigt enkel gest

- Refräng
Hon är en kvinna, som de andra – är på väg, till sitt jobb
Ändå kan man, förnimma            – att hon är (rätt) speciell
hon är (rätt) speciell

Hon är en kvinna, som de andra – är på väg, till sitt jobb
Ändå kan man, förnimma            – att hon är (rätt) speciell
å visst är hon (speciell eller något liknande)...
« Senast ändrad: 17.04.2014, 13:21:37 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Finstämt och snygg låt med bra kontrast mellan solosång och stämsång. Kanske en ståbas skulle fylla på en vers in i låten?


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det låter väldigt likt "MaxB" :)
Gillar verkligen arpeggiona som spelar ackordsföljden. Svårt att ge vettiga synpunkter.
Låter bra om ljudbilden, men lyssnar i ett par philipslurar. KAnske lite höga s och sch-ljus?


Hade slängt in lite ovanliga ackord som utmynnar i ett gitarrsolo (Distat) på slutet eller som avbrott mitt i :D

Jag gillade den här lyssningen :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har ökat hastigheten lite och gjort en del kompletteringar ikväll och ska nog låta den mogna ett tag nu. Tacksam för synpunkter på vad som helst.
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_HinnaMedTaget_20140417.mp3[/mp3]

Jag tycker om dina enkelt arrade låtar.Gitarr plocket har du utvecklat snyggt.
En sån här låt blir ju lite som en berättelse ur livet,istf metaforer och djup poesi.Jag är svag för sånt,det berör på ett helt annat plan.Totta Näslund hade lite av de här berättelserna i sina svenska texter,vilka jag oförtröttligt lyssnar på där ute i stugan varje sommar..
Jag måste få säga något negativt också,sång dubbarna/stämmor tycker jag du skippar.De måste sitta snor tight,annars blir det inte bra.
Håll låten enkel som nu,en sångare med gitarr och nära - då kan jag ta till mig denna till fullo och bara åka med på denna tågresa.
"I fönstret ser jag skuggan av din bild,likt en evighet för länge sen då jag var kär och vild"
Lite poesi bjuder jag på denna tidiga morgon  :wub:
Tack för musiken Max,du inspirerar mig.

Troligen är det färre dubbar nu och förhoppningsvis tajtare körstämmor där de är med.
Tack för att jag också får inspirera.  :wub:

Roligt och spännande att du laborerar med svenska texter, ser fram emot fortsättning och fler "tågresor".   :)

Det är spännande att åka tåg också!  :P Man vet aldrig vad som händer.

Bra låt och text!  :wub: Jag hade gjort en Alf Robertsson av denna, kör på som du gjort tills du känner att nu blir kompet trist, kasta in en trummis och en basist som kör ett enkelt typ country, brandkårskomp mera ackar spelade i olika tonarter med hjälp av Jesusklämma, två tagningar på varje och panorera ut och en steelgitarr sen har du en kanonlåt!!!  :wub:
Denna låten har potential tycker jag, håller med ovanstående, jobba mer med sången, lägg om dubb/körstämmorna tills dom blir tighta! (ett tips låt leadstämman sköta alla slutändelser, skippa dom i dubb/körerna)
Sångljudet som det är nu är bra, kan bli bättre, gillar din karaktär i rösten, skär bort lite mera bas jobba med lowmid!
Med vänlig hälsning Henric

Har tagit till mig ditt tips och kastat in en basist. Har inte hittat trummisen ännu, om det inte finns nån därute som sitter och räcker upp handen och vill vara med förstås? Basisten fick spela så där enkelt som du tipsar om. Dock inga jesusklämmor än så länge men jag håller med om att det ger en skön "fylla". Steelgitarr... nästan - en resonatorgitarr fick det bli.
Har skurit i körstämmorna som du tipsar om, på flera ställen (tagit bort initialt och några Ssss bl.a.). Sjöng om imorse då jag upptäckte en viss morgonraspighet i tonen. Dock kan det vara för mycket bas kvar i tonen. Tack för fina tips på vägen! Gärna mer feedback på denna version med mer tips.

Kan bara instämma i Henrics kommentar - bra låt med en bra text! Plocket blir lite rörigt ibland och tonen i gitarren skulle jag vilja ha varmare. Sången är bra och även ljudbilden.

Kanske fortfarande rörigt plock? Det är lite stressigt att spela fingerplock genom hela låten men så har jag gjort på båda sidorna med resonatorgitarren. Troligen ingen varmare ton i den här plåtgitarren?  :unsure:
Tack för synpunkter!

Bra skön svensk berättelse i Max tappning.. Håller med håll den enkel o layback o livfullt berättande.. Vill du peta i dxen mera så fundera på varje fras vad du vill säga..o betona därefter,,tycker att du gör det redan  ;) ..men det är ju du som framför den o vill du lägga mer krut på nåt..?.. Bra låt! :)

Det där med betoningen är spännande och jag gillar att arbeta med det. Jag hör fortfarande saker som inte är helt på plats i betoningen i fraser på en del ställen men nu är inte raspigheten jag hade imorse kvar i rösten. Får se om och när jag sjunger om i så fall. Tack för väsentliga kommentarer på sånt jag bryr mig om i sången.

Finstämt och snygg låt med bra kontrast mellan solosång och stämsång. Kanske en ståbas skulle fylla på en vers in i låten?

Jag har tagit ståbas-tanken till mig och hoppas den här basen är i närheten av det du tipsar om. Jag tycker det var en bra idé och det känns bra att den kommer in där den gör nu. 

Det låter väldigt likt "MaxB" :) Gillar verkligen arpeggiona som spelar ackordsföljden. Svårt att ge vettiga synpunkter. Låter bra om ljudbilden, men lyssnar i ett par philipslurar. KAnske lite höga s och sch-ljus?
Hade slängt in lite ovanliga ackord som utmynnar i ett gitarrsolo (Distat) på slutet eller som avbrott mitt i :D Jag gillade den här lyssningen :)

Höga s och sch kanske finns kvar? Har komprimerat en del på mastern...  :huh:
Ovanliga ackord... jag vet inte - distat solo... vill inte.
Istället för ovanliga ackord eller distgitarr hoppas jag monotonin avbryts på ett bra sätt med övriga instrument som kommer in... Men nu måste nog mina öron vila ett tag innan jag kan lyssna igen.

Tack och jag är tacksam för fortsatta tips och idéer!
« Senast ändrad: 18.04.2014, 10:50:44 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har mupptrixat lite till nu på morgonen och flyttat några ord här och där. Det som dock är största förändringe/förbättringen för mig är att jag tagit bort widener på de två kompgitarrerna och flyttat dem lite närmare mitten. Nu först fattar jag hur widenern (med sitt snabba ekosvar) grötade till det för respektive gitarr och tillsammans med den andra gitarren blev det vansinnigt osmart. Nu upplever jag istället kompgitarrerna runda och fina i ljudet och mjuka i helheten.
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_HinnaMedTaget_20140418_final.mp3[/mp3]

Jag tror att den här kommit i mål i och med denna mix, om det inte finns något kompletterande smart att tipsa om, som jag missat och jag kan förverkliga.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Galet så mycket man kan mupptrixa, för att komma längre. Har 2014-04-19 suttit och flyttat ord och tagit bort otajta gitarrer på några ställen och flyttat lite banjokomp som var för otajt.
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_HinnaMedTaget_20140419_final.mp3[/mp3]
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Nu var det visst mer instrument i denna... Banjo e ju cool..men jag skulle väntat med den tills reffen ..tycker det räcker med akustisk o din sång på 1a versen..man vill lixom smaka din berättelse ett tag först...reffesången har du i handsken nu..  Den smakar gott att lyssna på...bra! :D


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Inte dumt detta. Kanske 30-40 sek för lång? SSnyga slidegrejer och behagligt munspel.

Man vill spela brandkårsbas och tågvirvel. Får man det? (Nu kanske det ligger bas men det hör jag inte så här i fältlyssning i mobil.)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Fint porträtt av denna speciella kvinna. Gillar texten och ditt sätt att framföra den. Det är nåt med flytet i kompet... Kan inte säga säkert vad det är. Tight ståbas, virveltrumma och hi-hat skulle kanske blåsa bort det.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Jag lyssnade på första och senaste versionen. Skön resa den här låten gjort, och mycket bättre har den blivit med tighta körstämmor och snyggt munspelskomp i den andra versionen. :)
Däremot undrar jag lite vem som är berättarjaget. Pronomena växlar friskt, den är  hon, han, jag och man om vart annat. Möjligen vill du något med det, men jag blir bara förvirrad. Jag skulle föreslå att du låter ditt allvetande berättarjag hålla sig utanför berättelsen och konsekvent håller dig till han och hon.
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag lyssnade på första och senaste versionen. Skön resa den här låten gjort, och mycket bättre har den blivit med tighta körstämmor och snyggt munspelskomp i den andra versionen. :)
Däremot undrar jag lite vem som är berättarjaget. Pronomena växlar friskt, den är  hon, han, jag och man om vart annat. Möjligen vill du något med det, men jag blir bara förvirrad. Jag skulle föreslå att du låter ditt allvetande berättarjag hålla sig utanför berättelsen och konsekvent håller dig till han och hon.

Han är inte alls med som jag förstår det, hon är med och en reporter från utsidan som har kvar de journalistiska egenskaperna som tappas alltmer i svenska pressen. Så nu rätade jag ut allt va? :D

Ja nu har du som sagt tightat upp allt och den börjar verka färdig :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Skönt! Framförallt i första delen, med bara det fina gitarrplocket, fick lite trubadurvis-stämning där, för min del kunde det ha fått fortsätta så. Men visst, countrystilen passar ju med...
Bra sång och sköna stämmor! Texten verkar lyssningsvärd, tyvärr fick jag flera störningar här(från barn som pockar på uppmärksamhet) så lyckades inte hänga ed fullt ut i texten, så därför kommer jag att återkomma vid lugnare tillfälle för återlyssning! :D
Plinkar på en låt...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hittade några för otajta banjo-strokes och något skumt med basen som nu troligen är åtgärdat.
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_HinnaMedTaget_20140419b.mp3[/mp3]

Nu var det visst mer instrument i denna... Banjo e ju cool..men jag skulle väntat med den tills reffen ..tycker det räcker med akustisk o din sång på 1a versen..man vill lixom smaka din berättelse ett tag först...reffesången har du i handsken nu..  Den smakar gott att lyssna på...bra! :D

Bara två kompgitarrer resonator/"dobro" i första versen
Tillkommer lite munspel, bas och slide (på resonatorgitarr) i andra versen som sen är med hela tiden. Banjon kommer in i början på tredje versen och är även med på sista refrängen med utro

Inte dumt detta. Kanske 30-40 sek för lång? SSnyga slidegrejer och behagligt munspel.
Man vill spela brandkårsbas och tågvirvel. Får man det? (Nu kanske det ligger bas men det hör jag inte så här i fältlyssning i mobil.)

Kanske för lång men det har inte hindrat mig att lyssna många gånger...
Slidespelet på resonatorgitarren är spännande att utforska. Jag har inte musikaliska termer för hur jag menar med här har jag efteråt kommit på att jag spelar på takt och med sången men då man hör andra som spelar sånt här är det kanske oftare utfyllnad då sången inte pågår. Det är en sak jag kommit på efteråt, då jag lyssnat på detta. Om jag kommer ihåg det, kanske jag ska försöka mig på det, nästa gång det blir aktuellt. Jag hör brandkårsbasen redan men saknar trummor eller inte... Skulle tågvirveltrummor göra låten bättre? Om du vill, får du gärna leverera i 106 bpm. Borde de i så fall komma in samtidigt med bas, slide och munspel?

Fint porträtt av denna speciella kvinna. Gillar texten och ditt sätt att framföra den. Det är nåt med flytet i kompet... Kan inte säga säkert vad det är. Tight ståbas, virveltrumma och hi-hat skulle kanske blåsa bort det.

Texten, som är formulerad på detta sätt kan medvetet ge associationer till allt möjligt, i såväl fantasi som verklighet. Men för att ta vers 3 som exempel:

Det började så enkelt                     – hur han fick, henne på fall
Han gav henne vad hon behövde     – ett leende, ett enkelt ögonkast
Hon var tacksam, tog emot             – han var en välkommen gäst
Han såg, att hon... blev glad           – av en så väldigt enkel gest

Det handlar helt enkelt om att hon saknade en gummiplupp i den ena av sina in-ear-hörlurar och jag hade ett par i reserv i innerfickan, eftersom jag köpte ett par in-ear-lurar dagen innan.
Jag gav vad hon behövde, ett par svarta pluppar till hörlurarna och hon tog tacksamt emot  :rolleyes: Sen har vi sett varandra på tåget några gånger till efter det och även snackat med varandra och jag vet vad hon heter.
Och flytet... jag har fullt sjå att försöka få plocket att fungera. Har försökt tajta till värsta missarna. Även du har förslag på trumma...

Jag lyssnade på första och senaste versionen. Skön resa den här låten gjort, och mycket bättre har den blivit med tighta körstämmor och snyggt munspelskomp i den andra versionen. :)
Däremot undrar jag lite vem som är berättarjaget. Pronomena växlar friskt, den är  hon, han, jag och man om vart annat. Möjligen vill du något med det, men jag blir bara förvirrad. Jag skulle föreslå att du låter ditt allvetande berättarjag hålla sig utanför berättelsen och konsekvent håller dig till han och hon.

Jag undrar också vem som är berättarjaget men Eddi ger ju en rimlig förklaring.
Jag tänkte innan jag började, att jag skulle skriva utifrån den andra personens perspektiv, det var grundtanken. Sen har jag inte helt hållit mig till det. Det har istället blivit en berättarröst som sjunger om henne utifrån hennes perspektiv. Tror jag lyckats hålla mig själv utanför berättarjaget men det kanske inte är helt uppenbart?

Har du förslag på textändringar är du välkommen att presentera dessa så att det t ex bara är berättarjaget som är närvarande som sångare.
Ett exempel där det är galet är - jag har gjort det igen
borde bytas ut mot - hon har gjort det igen

Han är inte alls med som jag förstår det, hon är med och en reporter från utsidan som har kvar de journalistiska egenskaperna som tappas alltmer i svenska pressen. Så nu rätade jag ut allt va? :D
Ja nu har du som sagt tightat upp allt och den börjar verka färdig :)

Tack kära språkrör! Jo, det är mest den där reportern som sjunger. Kanske borde det uteslutande vara han som sjunger?

Skönt! Framförallt i första delen, med bara det fina gitarrplocket, fick lite trubadurvis-stämning där, för min del kunde det ha fått fortsätta så. Men visst, countrystilen passar ju med...
Bra sång och sköna stämmor! Texten verkar lyssningsvärd, tyvärr fick jag flera störningar här(från barn som pockar på uppmärksamhet) så lyckades inte hänga ed fullt ut i texten, så därför kommer jag att återkomma vid lugnare tillfälle för återlyssning! :D


På puben eller festen får man väl sjunga den på det vis som du föreslår. Bara man hinner med gitarr-plocket, samtidigt som man ska sjunga.
« Senast ändrad: 20.04.2014, 12:47:55 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_EnKvinnaSomDeAndra.mp3[/mp3]

På fem dagar har jag färdigställt den här låten från inget till vad den här är. Det är dags att gå vidare med annat. Tack för tips och reflektioner från er som bjudit på det. Och tack Morgonte för reflektionen: "...undrar lite vem som är berättarjaget"! Jag har bytt ut ett ord i texten, i slutet av vers 2 (se första inlägget), där "jag" (alltså hon) är utbytt mot hon (sjunget av berättarrösten, som således är berättarjaget genom hela låten). Har inte sjungit om låten med den modifieringen men nu är det väl uträtt och klart vem som är berättarjaget?  :lol:

Nu skiner solen och det är dags att byta däck på hästtrailern.
« Senast ändrad: 20.04.2014, 17:00:59 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Lite "Me and Bobby McGee"! över låten och väldigt tågåkar-aktig, banjo är väl kanske inget favvo instrument för varken Haren eller Uriah,
men här passar den ju in.. ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lite "Me and Bobby McGee"! över låten och väldigt tågåkar-aktig, banjo är väl kanske inget favvo instrument för varken Haren eller Uriah,
men här passar den ju in.. ;)

och faktiskt påminde sångmelodin och tonfallet lite om Cajsa-Stina Åkerström vid passagen 29-33 sekunder i nån av de sista omsjungningarna men tror inte det är så nu, i sista verren...
« Senast ändrad: 20.04.2014, 20:19:22 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Nu sitter sången finfint :D ..nån grej vid 104 ,,det e tungt ...att stiga" upp låter som ett hopp  :o.. Men det kanske bara var jag som hade svårt att sitta sitta still också  :D.. Du har fått till den riktigt fint nu  :)