Kontrollrummet

Asti - Bilderbok (slutversion)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Edit 2014-04-27: Kommer inte vidare p.g.a. ideliga datorkrascher, så detta får bli slutversionen!
Edit 2014-04-23: Har lagt en ny version här och i slutet av tråden eftersom jag är osäker på om
                          jag ska ersätta befintlig version nedan. Har i den nya gjort ett mindre arr
                          i slutdelen, höjt basen, samt gjort volymskillnaden lite större mellan vers
                          och instrumentalparti. Tycker ni jag ska ersätta versionen nedan med den nya?

Version med mindre arr i slutdelen:
https://app.box.com/s/q1jk3l7owuuzgefvbzw7

Tar gärna emot synpunkter på mix, arr, nivåer...vad som helst!

Titel: Bilderbok
Artist: Asti
Text & Musik: Asti
Längd: 3:18
År: 2014

Bilderbok

Som en bilderbok, som en sagovärld
från det liv vi lever i
Utan sanningshalt, utan sammanhang
sveper drömmarna förbi
Kanske är det bara minnesbilder som sorteras in
eller intryck som förvägras stanna kvar under ditt skinn

Varje ögonblick, varje händelse
registreras någonstans
Ingen tankegång, ingen handling görs
om det ingen vilja fanns
Är det tillfället som avgör, som bestämmer vad som sker
Har vi möjlighet att välja något mer än det vi ser

Vi har ångrat oss många gånger förr
när vi rannsakat vårt liv
Våra val har styrt åt skilda håll
utav olika motiv
Men vid varje enskild tidpunkt finns det bara vissa svar
Om man väljer ett finns stunden efter lika många kvar
...som en bilderbok
« Senast ändrad: 27.04.2014, 19:33:09 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Alla klagar på mig och mitt reverbnyttjande.. Men är det inte lite mycket reverb på denna också (kan vara ren hämnd?)..
Oavsett så är detta fantastiskt melodiöst och vackert...
Riktigt, riktigt bra Asti...

Förutom Gasoline och U2 är Du en av de artister som jag skulle kunna tänka mig att köpa flera plattor av...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja vad ska man säga helt perfekt denna, lägg gärna upp texten. Jäkligt snyggt arr med stråkar och den perfekta guran som skär rakt igenom. Ok lite kritik då jag týcker du kan emfasera botten mera - basen är bra men släng på en oktav ner på keyboarden så blir det mulligare allting. Mer finns inte att säga mer än att den är riktigt bra :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Henric

Mkt trevlig lyssning, bra låt, text och arrangemang! Det hörs att det är du - underbar karaktär på rösten!!!

Kan inte hitta något att klaga på, lyssnade på rätt svag volym, sången är inte för stark skulle möjligen tåla något myrben upp kanske!

Bra jobbat!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Fin låt, härliga harmisar och bra text, svag för svenska texter. Lägg gärna upp den. Snygga stråkar och maffigt med unison sång. Riktigt bra. Det tekniska överlåter jag år de som kan bättre, men i stort är väl mixen helt ok...  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
hogge - Menar du mycket reverb generellt i mixen eller bara på sången?
            Vet inte om jag klagat på för mycket reverb på något av dina alster,
            men lovar att jag inte är ute efter hämnd på något vis!  :)
            Gläder mig mycket att du finner det melodiöst och vackert!
            Blir generad av din fantastiska överdrift vad gäller plattor du kan tänkas köpa,
            men om du gillar mina låtar så går det bra att gratis ladda ner det mesta
            från min hemsida www.peterestberg.com. Har dock inte lagt upp det allra senaste.
Eddi - Roligt att du gillar stråkarret! Vet inte om du menar sologitarren i instrumentalpartiet
          eller elgitarren som spelar samma som elpianot..? Förstår inte riktigt vad du menar
          med "en oktav ner på keyboarden". Menar du att jag ska sänka pianot eller elpianot
          en oktav eller komplettera med lägre toner på båda eller endera av dom?
Henric - Uppskattar att du tycker jag har karaktär på rösten! Så här låter jag nog mest mig själv tror jag.
            Tror jag ibland hemfaller åt att försöka låta som Lennon/Wiehe/Afzelius när låten är åt det hållet...
            Kul att du nämner texten, den brottades jag med ett tag. Var osäker på hur det blev till slut...
            Kan också tänka mig att sången kan höjas något när fler instrument kommer in.
Roffe H - Ska absolut lägga upp texten! Bra att du tar upp det. Roligt att du också gillar stråkarna.
              Tycker nog själv att "unison" eller dubbad sång låter bättre än ADT-effekten, förutsatt
              att man lyckas synka sångspåren.

Stort tack för era kommentarer! Ska försöka åtgärda snarast!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
En trevlig lyssning - låter alldeles utmärkt, inte alls för mycket reverb tycker jag.
Tycker dock att den pga trummorna tappar lite tempo vid 127 (fast den inte eg tappar!) - men jag tycker att det låter så.  :D

Det finns ett litet knäpp vid 164 (som du vet är jag känslig mot sådant) men det är nog bara jag som hör det :D

Mycket bra låt
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Härlig berättande betraktelse i min smak..sången ligger perfekt mixat o en skön liten synth som ger låten en skön knuff på färden ..Gillas!  :)


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Citera
Menar du mycket reverb generellt i mixen eller bara på sången?
Vet inte om jag klagat på för mycket reverb på något av dina alster, men lovar att jag inte är ute efter hämnd på något vis! 

Gläder mig mycket att du finner det melodiöst och vackert! Blir generad av din fantastiska överdrift vad gäller plattor du kan tänkas köpa, men om du gillar mina låtar så går det bra att gratis ladda ner det mesta från min hemsida www.peterestberg.com. Har dock inte lagt upp det allra senaste.

Bara sången Peter.. Men observera att det absolut inte stör.. Jag gillar ju reverbsång! OCH NEJ! Du har aldrig klankat på mina reverbpålägg, men många andra har gjort.. Det där var ett (tänkt som ett) skämt som gick helt fel... Så det var jag som var ute efter hämnd (inte egentligen, men ändå), eftersom jag fick för mig att det var Du som pratat om att jag nyttjade rever´b i allt för hög grad.. Men numer så vet jag ju att det inte är så... Och OBSERVERA ATT - de som gjort så, har haft HELT RÄTT....

Jag kommer att lyssna.. Och jag kommer att ladda ner... Tack för tipset!!


HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Härlig! 
Va bra du sjunger!
Trycker Like på den här!

Jag tror att den är riktigt bra mixad och mastrad också för den går fram bra i mina små mupphögtalare.
(Tänke klaga över för lite bas tills jag kom på var och hur jag lyssnade :) )

mvh
Josef


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Gurano - Ska lyssna extra noga där runt 127 sek och se om jag kan höra temposänkningen!
              Att du är en "knäppgök" har vi lärt oss nu!  :rolleyes: Nejdå, ska kolla det!
              Roligt att du gillar låten.
Marsall - Gläder mig att du gillar min "berättelse"! Tror du tänker på elpianot med "synth"...?
             Skönt att sångmixen känns bra!
hogge - OK, det var sången du tänkte på! Det ligger ett Lexicon hall reverb på den nu.
            Ingen fara, jag förstod att du skämtade när du skrev "hämnd".  :P
            Glömde Smilyn på min egen kommentar!  :) (där satt den)
            Du behöver inte vara så ursäktande hogge, tror jag tål att skämtas med.  ;)
Altsax - Blir väldigt glad för din kommentar om min sång!
            Skönt att du tror på mixen också.

Stort tack för alla snälla ord! Fick några saker att kolla upp! Speciellt tack för det.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Mycket bra text.

Musiken är lite enahanda, eller är det arret? Flöjten känns som ett positivt val.. Men detta är bara på en snabblyssning. Gillar dynamiken i låten (1+ för arrparametern)

4/5 tack vare sång och text :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Sången upp en uns bara..
Bra låt och det instrumentala stycket  är skitsnyggt.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mycket fin! Det är trevligt att höra hur du bygger upp mellan verser och hur du bygger upp melodin och använder rytmiken runt texten. Ett fint hantverk du trakterar med bravur!
Den enda synpunkten jag har men andra säkert inte håller med, är arbetet med kicken vid 110-111. Bastrumman har troligen haft ett stadigt och tryggt spel men här får den spel...  :unsure:
...eller inte...
Det är min enda synpunkt i denna vackra melodiska bilderbok.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Lyssnade igen och följde med i texten.  Jättefin text och lir.   :wub:
Små, till synes obetydliga val man gör i livet, kan få stora och oanade konsekvenser både på gott och ont.  :)
Att skriva svenska texter för mig är som en lustfylld plåga.  :lol:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Dividend - Roligt att du gillar texten! Var lite osäker på hur den blev....
                Ja, det här är nog mer stämningsmusik än variation.
                Det du kallar flöjt är troligen elpianot som spelar ljusa toner...?
                Vad gäller dynamiken, så tyckte jag den var bättre innan jag mixade
                ner till audiospår och gjorde en del komprimering. Skillnaden mellan
                sång-och instrumentaldel var större före det. Det är väl komprimeringen
                som jämnar ut dynamikskillnaderna. Men samtidigt vill jag ha upp volymen,
                styrkan på utsignalen...ett litet dilemma.
bjurte - Ja, jag tror sången behöver upp lite i sista versen där fler instrument kommer in!
            I övrigt tycker jag sången kommer bra fram...eller?
            Kul att du gillar instrumentalpartiet. Då kanske t.o.m. mitt elguraspel blir godkänt där..?  :rolleyes:
MaxB - Jag försöker alltid hitta ord som passar till melodi, innehåll och rytm när jag gör texter.
           Vissa ord, framför allt på svenska, känns helt fel att sjunga. Förhoppningsvis blir
           det även ett sammanhang av orden till slut!  :rolleyes:
           Ska lyssna mer på kicken och se om jag förstår vad du menar!
           Gläder mig att du finner det vackert och melodiskt!  :)
Roffe H - Verkligen roligt att du också gillar texten!
              Försökte återge lite funderingar om det slumpmässiga i tillvaron och hur vi tänker och
              tar beslut vid olika tillfällen i livet, som känns rätt då, men kanske helt fel senare....
              Jag tycker också det oftast är lite av en "pärs" att få till en svensk text, som inte
              innehåller pekpinnar och moralkakor och helst inte för mycket klyschor!  :)

Tack för era kommentarer! Fick ytterligare lite där att kolla upp!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Visst är det en pärs med tanke på det du nämner, och allt är ju inte bra även om man själv tycker det, men denna var mycket bra.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Å vad fint detta var Peter.

Grymt skön ljudbild.Finns inget att såga på,grymt framfört och en riktigt bra låt tycker jag.

Lite OT:
Jag testade en intressant sak då jag mixade lite i min senaste som ännu inte sett dagens ljus.Jag la en gate på trummorna och ökade gradvis lite tills setet liksom nöp ihop lite i efterklang.Cymbalernas ringande och virvelns sjung kortades något,ganska effektfullt.Baskaggen blev kort och distinkt också,lite småfräckt tycker jag nog.Du får höra så småningom då vi lirat klart.Tänkte på det då jag hörde dina cymbaler/virvel/baskagge sjung i denna.Men det är min personliga reflektion alltså och har inget med din mix att göra,den är perfa.

Mike


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Visst är det en pärs med tanke på det du nämner, och allt är ju inte bra även om man själv tycker det, men denna var mycket bra.  :)
/Roffe H
Tack! Då är jag nöjd!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Å vad fint detta var Peter.
Grymt skön ljudbild.Finns inget att såga på,grymt framfört och en riktigt bra låt tycker jag.
Lite OT:
Jag testade en intressant sak då jag mixade lite i min senaste som ännu inte sett dagens ljus.Jag la en gate på trummorna och ökade gradvis lite tills setet liksom nöp ihop lite i efterklang.Cymbalernas ringande och virvelns sjung kortades något,ganska effektfullt.Baskaggen blev kort och distinkt också,lite småfräckt tycker jag nog.Du får höra så småningom då vi lirat klart.Tänkte på det då jag hörde dina cymbaler/virvel/baskagge sjung i denna.Men det är min personliga reflektion alltså och har inget med din mix att göra,den är perfa.
Mike
Jättekul att du gillar låten!  :)
Blir intressant att lyssna på trummorna på din nästa!
Har själv en jobbig datormiljö att jobba med, behöver uppgradera.
Denna låten har jag fått dela upp i tre olika projekt, där jag använder pianopluggen i en,
trumpluggen i en annan och stråkpluggen i en tredje pga för lite RAM-minne och en instabil dator.
Har ändå haft 3-4 krascher när jag jobbat med denna låten.... :wacko:
Satsade du på PC eller Mac när du skaffade nytt?
Tack för din feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Å vad fint detta var Peter.
Grymt skön ljudbild.Finns inget att såga på,grymt framfört och en riktigt bra låt tycker jag.
Lite OT:
Jag testade en intressant sak då jag mixade lite i min senaste som ännu inte sett dagens ljus.Jag la en gate på trummorna och ökade gradvis lite tills setet liksom nöp ihop lite i efterklang.Cymbalernas ringande och virvelns sjung kortades något,ganska effektfullt.Baskaggen blev kort och distinkt också,lite småfräckt tycker jag nog.Du får höra så småningom då vi lirat klart.Tänkte på det då jag hörde dina cymbaler/virvel/baskagge sjung i denna.Men det är min personliga reflektion alltså och har inget med din mix att göra,den är perfa.
Mike
Jättekul att du gillar låten!  :)
Blir intressant att lyssna på trummorna på din nästa!
Har själv en jobbig datormiljö att jobba med, behöver uppgradera.
Denna låten har jag fått dela upp i tre olika projekt, där jag använder pianopluggen i en,
trumpluggen i en annan och stråkpluggen i en tredje pga för lite RAM-minne och en instabil dator.
Har ändå haft 3-4 krascher när jag jobbat med denna låten.... :wacko:
Satsade du på PC eller Mac när du skaffade nytt?
Tack för din feedback!
/Asti

Jag köpte PC - Dell - Stationär..I5:a 12-16G ram..Fett med kraft. Valet föll på Dell då min första studio dator var en Dell och den rullar fortfarande efter tolv-tretton år.Nu mera bor den hos min svärmor,för lite passians och så..En omformatering har jag gjort på den det är allt..Min nya Dell är kalas fin,mycket nöjd.Jag köpte inte ssd diskar då jag hört att de kan rackla,vanliga funkade förr och funkar lika bra nu..Funderar på att köpa en dator till så jag får ha denna enbart till studiobruk.Datorn kostade knappt 9 lax,köpte också en 27 tums skärm till,perfekt då det ryms mycket på den ytan.Jobbigt när datorn knäar under projekten..
Min nya har inte känt av nåt sånt än,har fyrtio spår på senaste och det lär bli mer..Cpun,knappt 15%..

Mike


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Å vad fint detta var Peter.
Grymt skön ljudbild.Finns inget att såga på,grymt framfört och en riktigt bra låt tycker jag.
Lite OT:
Jag testade en intressant sak då jag mixade lite i min senaste som ännu inte sett dagens ljus.Jag la en gate på trummorna och ökade gradvis lite tills setet liksom nöp ihop lite i efterklang.Cymbalernas ringande och virvelns sjung kortades något,ganska effektfullt.Baskaggen blev kort och distinkt också,lite småfräckt tycker jag nog.Du får höra så småningom då vi lirat klart.Tänkte på det då jag hörde dina cymbaler/virvel/baskagge sjung i denna.Men det är min personliga reflektion alltså och har inget med din mix att göra,den är perfa.
Mike
Jättekul att du gillar låten!  :)
Blir intressant att lyssna på trummorna på din nästa!
Har själv en jobbig datormiljö att jobba med, behöver uppgradera.
Denna låten har jag fått dela upp i tre olika projekt, där jag använder pianopluggen i en,
trumpluggen i en annan och stråkpluggen i en tredje pga för lite RAM-minne och en instabil dator.
Har ändå haft 3-4 krascher när jag jobbat med denna låten.... :wacko:
Satsade du på PC eller Mac när du skaffade nytt?
Tack för din feedback!
/Asti

Jag köpte PC - Dell - Stationär..I5:a 12-16G ram..Fett med kraft. Valet föll på Dell då min första studio dator var en Dell och den rullar fortfarande efter tolv-tretton år.Nu mera bor den hos min svärmor,för lite passians och så..En omformatering har jag gjort på den det är allt..Min nya Dell är kalas fin,mycket nöjd.Jag köpte inte ssd diskar då jag hört att de kan rackla,vanliga funkade förr och funkar lika bra nu..Funderar på att köpa en dator till så jag får ha denna enbart till studiobruk.Datorn kostade knappt 9 lax,köpte också en 27 tums skärm till,perfekt då det ryms mycket på den ytan.Jobbigt när datorn knäar under projekten..
Min nya har inte känt av nåt sånt än,har fyrtio spår på senaste och det lär bli mer..Cpun,knappt 15%..

Mike
OK, du valde PC-vägen! Har varit inne på det också ända tills nyligen då jag fick en
Mac-miljö förevisad i en musikaffär i Växjö. Tyst och elegant.  :)
Själv har jag sällan mer än 12-15 spår i mina projekt.
Får nog först ta en funderare på om jag ska investera i nytt eller lägga ner...
Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter!
/Asti
« Senast ändrad: 14.04.2014, 20:22:17 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr

Får nog först ta en funderare på om jag ska investera i nytt eller lägga ner...
Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter!
/Asti

Att lägga ner borde vara det sista du ska tänka på.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Japp, lägga ned godkänner vi ej.     ;)
Me, Myself & I


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Har alltid tyckt väldigt mycket om dina alster och det här var inget undantag.

Dock upplever jag att det blir lite "spretigt" när elguran och trummorna kommer in.
Skulle nog satsat på en mindra vass och skrikig gura, som istället tillåts komma närmare in i mixen och inte lira i rummet brevé..

I övrigt perfa!
Me, Myself & I


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Skitbra, Asti! :wub: Det här är om inte det bästa jag hört från dig, så i alla fall det bästa jag kommer ihåg att jag hört från dig... :D Gitarrsticket sitter som en smäck! Och texten ihop med din lugna, närmast hypnotiska röst kryper under skinnet på mig! Ärligt talat - varför har du inte gjort platta än? Eller har jag missat nåt?
Ska jag ändå säga nåt om arret, så hade jag kanske valt att låta första versen, eller andra... eller tredje - äsch, någon vers vara mer avskalad med bara akke och röst, för kontrasternas skull. Men jag är inte alls säker på att det hade blivit bättre än det här... :wub:
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Freddy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 310
    • Visa profil
Jag tycker det låter bra, även fast det bara är verser :)

Lite förslag till ändringar:

-Gitarren som kommer in samtidigt som trummorna tycker jag inte alls om ljudet på. Alldeles för metallisk, borde vara varmare som resten av ljudbilden. Blir för stor skillnad där tycker jag.

-Tycker du borde ha något som driver på andra versen. T.ex. en bas på åttondelar, eller något enklare trumkomp. Jag hör att åttondelsdrivet skulle funka skitbra.

Kan väl sammanfatta det med att jag önskar lite mer variation mellan verserna. Lite annat arr.
Men i övrigt låter det suveränt. Bra jobbat!
"I can take you far but I'll burn you out before we get there"

https://soundcloud.com/gitarrfreddan


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Såg just att du hänvisade till www.peterestberg.com. Coolt! Har laddat ner och ska lyssna vid tillfälle.  :)
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
MaxB - Egentligen har jag tiden nu, men känner att inspirationen tryter och jag har kommit
           till en punkt där jag måste bestämma om jag ska investera mer pengar i musiken.
           Dessutom är det ju en mental prövning att installera nya programvaror!  :wacko:
           Frost var ju ett bra alternativ, men de finns väl inte längre på marknaden!?
           Har hållit på att spela in låtar 10 - 12 år nu och det har blivit ett par hundra, så det
           kanske är ett lämpligt tillfälle att avrunda nu när PC:n är på sluttampen.
Kornstad - Jag ville att instrumentalpartiet skulle bryta av och bli lite av en överraskning,
           men gitarren lät inte så vass i Cubase när jag lyssnade i lurar som den gör i slutmixen
           i högtalare. Dynamikskillnaden lät också större, men den jämnades nog ut i och med komprimeringen..?
           Vad gäller trummorna är det nog mest MaxB:s kommentar om kicken jag funderar över.
           Annars är jag rätt nöjd med dom.
morgonte - Kul att du gillar! Och du har inga invändningar mot gitarrljudet i sticket...Verkar vara delade meningar om det.
           Roligt att du nämner texten! Brottades några timmar med den.
           Jag var väl någorlunda nära att få göra en platta i början på 70-talet, när jag hade kontakt
           med Klas Burling på CBS och Björn Ulvaeus och Agnetha Fältskog, men det fanns många
           singer/songwriters som var bättre, så det blev tyvärr aldrig så. Nu är jag för gammal!  :)
           Jag hade funderingar på att ha 3:e versen i ett mindre arr, men stråkarna kommer in först där.
           Skulle kunna ta bort elgitarren, basen och elpianot där och kanske även pianot och bara haft akustiska gitarrer
           och stråkar i kompet där...?
           Roligt om du orkar lyssna på en del av det du laddat ner! Vore extra kul med en kommentar efter det!  :)
Freddy - Ja, det är tre verser med ett stick. Ingen direkt refräng. Men tycker inte alltid det är nödvändigt.
           Jag tar gitarrljuden från min POD X3 och detta var i mitt tycke det mest lämpliga jag hittade.
           Men visst, jag skulle inte ha något emot ett ännu bättre sound, som du, Wernborg, Ola, bjurte, djonas och
           ni andra gitarrvirtuoser får till!  :) Kanske kan jag eq:a fram ett lite mindre vasst ljud...
           Ska fundera på det där du nämner för ett bättre driv i andra versen! Bra tips!
           Du är inne på samma sak som morgonte vad gäller variation, och det tänker jag testa!

Tack för tänkvärda kommentarer och tips! Ska summera och försöka omsätta!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Låter fantastiskt bra. Här får man leta ordentligt om det är nåt man skulle vilja ha annorlunda. En fundering är hur det låter odubbat. Det sjungs ju stillsamt och känsligt, möjligen kunde en ensam solostämma göra det ännu tydligare. Ju fler röster desto mer suddas dom små nyanserna ut.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låter fantastiskt bra. Här får man leta ordentligt om det är nåt man skulle vilja ha annorlunda. En fundering är hur det låter odubbat. Det sjungs ju stillsamt och känsligt, möjligen kunde en ensam solostämma göra det ännu tydligare. Ju fler röster desto mer suddas dom små nyanserna ut.
Kul att du tycker det låter bra!
Jag tycker personligen att sången blir fylligare när jag dubbar och panorerar ut spåren 40-50% åt olika håll.
Men det gäller att få det synkat, annars låter det inte bra. Här tycker jag synken blev rätt bra.
Lyssnade förstås efter att jag lagt på första sångspåret och tyckte det blev betydligt bättre när jag la till det andra.
Tack för din feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Mmm, jag gillar det här :) Först din sköna gitarr, och sen din röst(dubbningen är ju lite av ditt sound, så det så!) . Nivåerna sitter fint, och mkt bra när du sjunger på svenska så här! Reagerade lite när det lite studsiga stråket kom in vid 138, men det var ändå snyggt på ngt sätt.
Plinkar på en låt...


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Mmm, jag gillar det här :) Först din sköna gitarr, och sen din röst(dubbningen är ju lite av ditt sound, så det så!) . Nivåerna sitter fint, och mkt bra när du sjunger på svenska så här! Reagerade lite när det lite studsiga stråket kom in vid 138, men det var ändå snyggt på ngt sätt.
Vad kul att du gillar låten!
Ja, jag har inte så stark röst, så dubbningen tror jag blir bäst här.
Den här typen av låtar sjunger jag helst på svenska, men ibland orkar
jag inte och då är det lättare att slänga ihop något flummigt på engelska!  :rolleyes:
Ville att stråkarna skulle markera takten och hade ett tag en tanke på att ha enbart
stråkar sista versen, fast i ett större arr, åt Eleanor Rigby-hållet, men det stannade vid detta.
Tack för din kommentar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Bra! Filosofisk text om något som jag ö h t aldrig tänkt på, tror jag. Jättebra ljud och mix. Elguran i solot låter dock något vass eller också är mina öron lite trötta.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra! Filosofisk text om något som jag ö h t aldrig tänkt på, tror jag. Jättebra ljud och mix. Elguran i solot låter dock något vass eller också är mina öron lite trötta.
Vore kul att veta hur du tolkar texten! PM:a gärna!
Roligt att du gillar ljud och mix! Kan hålla med om att sologitarren
i instrumentalpartiet låter lite vass. Tyckte inte det när jag lyssnade
i lurar i mixern. Dynamiken lät bättre där också...
Men jag ska försöka ta bort det vassa.
Tack för din kommentar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten