Kontrollrummet

Marsall & Bjurte - Strålande glad ....

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Ett alster som poppade upp på tåget på väg till Stockholmo för ett tag sen..
Tar tacksamt emot tips och allehanda trixmix..

Behövs det nån synth på denna ?

Strålande glad

Vaknar på morgonen
Kanske vart det lite sent igår
Men vad gör det ,det är så skönt när man får

Tungan som sandpapper
Och har rullat upp sig och sitter fast
Som superlimmad i gommen , som en bit plast

Jag blir så strålande glad
Att få vakna med dig
Jag blir så strålande glad
Av att bara se dig

Någon bankar i väggen
I tretakt och utan uppehåll
Och utanför fönstret spelar några barn med sin nya fotboll

Jag blir så strålande glad.... 


Nu med bjurte på synth!!   
Sänkt lite nivåer på synthen nu
2014-04-19

Sänkte introsynthen nåt myrben till o vässade reffegurorna av bara farten
2014-04-20 kl: 2030
                                                         

« Senast ändrad: 20.04.2014, 21:30:17 by Marsall »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tycker det låter helt ok som grund - påminner lite om Henrik Venant på sång (underjordiska lyxorkestern)  :D . Lite mixtrix behövs. Tex är trummorna lite tunna.
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Tack för tyck Gurano  :D ...Underjordiska lyxorkestern får jag nog utuba lite på ..Skoj med ny lyss  :)... Ja o får kolla om det går att fetta till drumsen lite bättre..


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jättebra låt och text. Gillar att du skriver svenska texter, inte helt lätt men kul. :D
Håller med Gurano om mixtrix (och lite finslipning) sen har ju du din låt.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Tack Roffe :D jag  diggar helt klart jag med den svenska stilen av text "  :)

Nu har jag mixtrixat ytterligare ..släppte på limmet lite ..Och förresten glömde nämna att det e ju debut också med NY"basen ..  :D


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Äkta spelglädje hör jag när jag lyssnar - bra trumljud och en inlevelsefull stämma i lite bakvända harmonier som är din grej. Kul att du blivit med bas också. Den höga rösten på slutet skulle jag ha dragit ner i volym lite då den sticker ut en del i mixen men den är inte fel på något sätt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Tack Eddie för gillande o tyck! :D Jag blir strålande glad av att jag fick till trummorna..Spelglädjen får jag nog tacka mina bröder o en av mina kusiner som jag var ner för träffa i huvudstaden det var på nedresan den poppade upp på tåget...
Det vart även ett riktigt jamm av låten dagen efter ..så det känns gött nu  :)

Har nu sänkt slutkläm o trallsången lite i slutet..




Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt med enkelheten och lekfullheten!
Mer komplicerat än så här behöver inte låtskrivande vara egentligen.
Känns att du har ett eget sound!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Sången påminner om Nationalteatern, och de var ju bra på sin tid.. Men - och nu kan jag inte sånt, men ändå - mixen får sången och ta över allt annat... SÄNK!!
I övrigt är det en skitbra låt.. Men just nu låter den som KSMB (inte att förakta dock) live i Folket Hus i Borlänge...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja det blev mycket bättre :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Sången påminner om Nationalteatern, och de var ju bra på sin tid.. Men - och nu kan jag inte sånt, men ändå - mixen får sången och ta över allt annat... SÄNK!!
I övrigt är det en skitbra låt.. Men just nu låter den som KSMB (inte att förakta dock) live i Folket Hus i Borlänge...

KSMB i Borlänge, lät det inge bra?
Jag brukar ju träffa bassisten då och då (Matte var med i Eddis, Guranos och mitt band i Gula Villan).
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Visst, låter bättre och bättre. Tycker att låten har något av en "proggstämning över sig", häftigt och lite "gammaldax". Kanske är det den unisona sången? Mycket bra låt och basen låter kanonbra.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Skönt med enkelheten och lekfullheten!
Mer komplicerat än så här behöver inte låtskrivande vara egentligen.
Känns att du har ett eget sound!
tack Max för gillande o tyck! :D
Det värmer att höra o håller med dig!,det enkla är oftast det bästa :) kan man hålla lyssnaren kvar med ett enkelt spel har man lyckats o kan fortsätta med fler alster utan att lyssnaren lässnar!  :)

Sången påminner om Nationalteatern, och de var ju bra på sin tid.. Men - och nu kan jag inte sånt, men ändå - mixen får sången och ta över allt annat... SÄNK!!
I övrigt är det en skitbra låt.. Men just nu låter den som KSMB (inte att förakta dock) live i Folket Hus i Borlänge...
Tack Hogge!för tyck o det du gillar :D
Ja jag har snart låtit som alla de gamla banden som sjunger på svenska o det e ju gott..o KSMB har jag faktiskt sett i stan hemmavid ..dom var på turne på 80 talet o rocka fett tyckte man då..Skulle dom återuppstå så skulle dom nog fylla kanske inte globen men kanske den gamla hallen bredvid :D Rock on"

Ja det blev mycket bättre :D

Tackar Eddie för mixtips o håller med att det vart mycket bättre! :D

Sången påminner om Nationalteatern, och de var ju bra på sin tid.. Men - och nu kan jag inte sånt, men ändå - mixen får sången och ta över allt annat... SÄNK!!
I övrigt är det en skitbra låt.. Men just nu låter den som KSMB (inte att förakta dock) live i Folket Hus i Borlänge...

KSMB i Borlänge, lät det inge bra?
Jag brukar ju träffa bassisten då och då (Matte var med i Eddis, Guranos och mitt band i Gula Villan).

Max kör ni fortfarande i gula villan? o hälsa KSMB Matte! :D

Visst, låter bättre och bättre. Tycker att låten har något av en "proggstämning över sig", häftigt och lite "gammaldax". Kanske är det den unisona sången? Mycket bra låt och basen låter kanonbra.  :)
/Roffe H
Tack för gillande o återko0ppling Roffe! :D
Jag nya" basen gillar jag mer o mer.. :)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Enkel, rak pop som funkar!
Refrängen kanske kunde förstärkts med en "struttig" Farfisa orgel
eller en kompletterande elgura...?
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Sången påminner om Nationalteatern, och de var ju bra på sin tid.. Men - och nu kan jag inte sånt, men ändå - mixen får sången och ta över allt annat... SÄNK!!
I övrigt är det en skitbra låt.. Men just nu låter den som KSMB (inte att förakta dock) live i Folket Hus i Borlänge...

KSMB i Borlänge, lät det inge bra?
Jag brukar ju träffa bassisten då och då (Matte var med i Eddis, Guranos och mitt band i Gula Villan).

KSMB, min vän, kunde släppa en brakskit och jag hade ändå jublat och bugat som inför en Gud av hänförelse... Men vad jag menade var (kanske?) att det lät lite för mycket live för att vara en studioinspelning??
Låten har en grymt bra grund, men jobba lite på sången... Sjung låten några gånger till så att den verkligen sitter (ett av de bästa tipsen som jag fått här på KR), så ska Du se att den faller sig mer naturligt...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Man blir åtminstone glad av det här :D

Inte min musik egentligen, gladpunk? :D men helt rätt sinnesstämning för detta tillfälle.. :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Tack Asti ! för enkelhet o funkar.. :D Precis så som jag vill att det skall va...Hittar du nån struttig" synth till reffen så kan vi ju prova o lägga in den .. :D Den går i 130 kmh ..bpm skall det nog va  :lol:

Tack Hogge! För grym grund" o din återkoppling. :D Jag håller med skulle va  B) o se dom "live igen...Jag e ingen supermixare det blir lixom som det blir varje gång..inga standard prylar som bara läggs på..Jag kastar på lite grejjer hej vilt ..e ju ganska ny med dawen också..Sången har ju nu testat lite fram o tillbaka i volym .men tycker när man sjunger på svenska så skall den höras tydligt..När man sjunger på engelska så tycker jag IBland att det faktiskt räcker med att höra reffen "klart o tydligt... rock on"

Tack Divident  :D jag va faktiskt rackarns på bra humör när den blev till o när den lirades in..Blir  xtra glad att höra nu att den kan  göra fler gladare .. :) rock on"


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Funderar på att tanka hem den faktiskt :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Sången påminner om Nationalteatern, och de var ju bra på sin tid.. Men - och nu kan jag inte sånt, men ändå - mixen får sången och ta över allt annat... SÄNK!!
I övrigt är det en skitbra låt.. Men just nu låter den som KSMB (inte att förakta dock) live i Folket Hus i Borlänge...
KSMB i Borlänge, lät det inge bra? Jag brukar ju träffa bassisten då och då (Matte var med i Eddis, Guranos och mitt band i Gula Villan).
Max kör ni fortfarande i gula villan? o hälsa KSMB Matte! :D

Vi har haft två event i Gula villan. Inget stadigt återkommande alltså. Om du känner honom ska jag hälsa!  :rolleyes:

KSMB, min vän, kunde släppa en brakskit och jag hade ändå jublat och bugat som inför en Gud av hänförelse... Men vad jag menade var (kanske?) att det lät lite för mycket live för att vara en studioinspelning??

KSMB var tydligen uppskattade av flera. Jag lyssnade inte på dem, på den tiden det begav sig. Här är hemma hos Matte för nån vecka sen.
En nyligen köpt, begagnad bas, som tydligen är den skönaste han någonsin spelat på.

« Senast ändrad: 13.04.2014, 11:36:10 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Max! En hälsning bara  från ett gammalt fan" kanske kan göra honom glad  :D..Snygg bas också.. :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Max! En hälsning bara  från ett gammalt fan" kanske kan göra honom glad  :D..Snygg bas också.. :)

Absolut! Han köpte basen av en bekant tjej, som var proffsmusiker och som fått två likadana basar från tillverkaren. Eftersom hon inte turnerar som basist där, i USA, längre behöver hon inte en reservbas, så då blev han erbjuden att köpa den, efter att ha testat den ett tag.
« Senast ändrad: 13.04.2014, 11:51:38 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Tänkte lite på B:52 och Bob Hund..
Då blev det så härninga.. B)

[mp3=200,20,0,center]http://bjurtman.se/Straelande_Tider.mp3[/mp3]
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Bra låt, bra text, bra sång. Snyggt tonartsbyte i refrängen och lite skumma ackord. Lite Morriseyfeeling i denna kanske? Lyssnar på versionen med Bjurtes synthar och de passar bra. Kanske väl starka i början. De där oktavprylarna funkar bra. Originellt och kul!   
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skitsnygga, passande synthslingor av Bjurte, speciellt i introt!
Mycket bättre än Farfisa-orgeln jag funderade på!
Orgel-ackorden som kommer in i versen är kanske lite starka...?
Det här lyfte låten ett par snäpp och gjorde den riktigt bra!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Ja man blir ju strålande glad av denna!  :D Mycket bra text -favoriten "tungan som sandpapper har rullat upp sig och sitter fast  :lol: " , och du sjunger den precis så som den ska sjungas!
Snajsiga lite ettriga synthar, ger ett lyft! Möjligen kan de sänkas aningen på vissa ställen. Strålande Glad Påsk då.
Plinkar på en låt...


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Bra låt, bra text, bra sång. Snyggt tonartsbyte i refrängen och lite skumma ackord. Lite Morriseyfeeling i denna kanske? Lyssnar på versionen med Bjurtes synthar och de passar bra. Kanske väl starka i början. De där oktavprylarna funkar bra. Originellt och kul!  

Tack EQ! för gillande odet värmer verkligen  :D O visst e De gott med synthgodis!  :D  :wub: Morrisey e ingen bekanting men..måste googla/tuba på helt klart!  :D

Skitsnygga, passande synthslingor av Bjurte, speciellt i introt!
Mycket bättre än Farfisa-orgeln jag funderade på!
Orgel-ackorden som kommer in i versen är kanske lite starka...?
Det här lyfte låten ett par snäpp och gjorde den riktigt bra!
/Asti

Tack Asti för återkoppling :D Visst vart det Gottmos med en synth..det e ju nästan synth att inte ha med i låtarna :)  Ja men tack för farfisantänket ..ja synthar har jag inte kollat in än ..men det ä ju gott att ha er alla soim tänker vsynthar till mig  :wub:

Ja man blir ju strålande glad av denna!  :D Mycket bra text -favoriten "tungan som sandpapper har rullat upp sig och sitter fast  :lol: " , och du sjunger den precis så som den ska sjungas!
Snajsiga lite ettriga synthar, ger ett lyft! Möjligen kan de sänkas aningen på vissa ställen. Strålande Glad Påsk då.

Tack Plinka! :D det värmer att höra om textframförande o texttrixdiggeri.. O visst vart det en höjning av låten med bjurtes gottpåsesynth!  :wub:

Har nu sänkt lite på synthen på vissa ställen som ni ville ha det ..
MEN hoppas det inte blev för mycket sänkt nu säg då till i så fall!! ;)

o håll  tungorna fuktade nu så dom inte rullar upp sig o fastnar o ha en
O STRÅLANDE GLAD PÅSK!! O ROCK ON!" B)

edit: ja alltså den nya versionen i trådhuvudet" :)


« Senast ändrad: 20.04.2014, 10:04:00 by Marsall »


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Kanske att Introsynthen är aningens hög ??
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Sänkte introsynthen nåt myrben nu :o  :)               Edit!  O passade på att vässa reffeguran :unsure:..
Bättre?
« Senast ändrad: 20.04.2014, 21:31:54 by Marsall »