Kontrollrummet

Jessica - Tanken

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
LÅTNAMN: Tanken
ARTIST/GRUPP: Jessica
GENRE: Vispop med symfoniska element...
LÅTLÄNGD: 3:44
KOMPOSITÖR: Per Rosqvist & Mikael Schullin (Dividend och Equality)
PRODUCENT: Per Rosqvist
EV. MEDVERKANDE: -
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

Tja första försöket att få nåt lyssningsbart med sång. Troligt är att jag byter ut stockholmaren som håller Bellman-tal mot en göteborgare under nästa vecka. Kan tänka mig en omstuvning av arret så att vers 3 kommer senare också..

Annars åsikter och kommentarer om denna mix? :)
« Senast ändrad: 21.10.2009, 12:29:14 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Oj, helheten e så grymt njutningbar, min stora favoritlåt.  :)

Det som jag tycker sticker ut:

- Jessica kommer inte rätt på takten från början, hon skyndar lite onödigt. Försök få det korrekt.
- ett byte av talare vore på sin plats, har hört att man får sju göteborgare för en stockhomare. :P
- stråkarna sitter bra men när du spelar ackord med troligtvis nåt flöjtliknande sound så grötar det sig i mellanregistret, täcker även Jessicas fina falsettsång på slutet.
- så tycker jag att temat, gitarrspelet bör komma med även på slutrakan.

Behandla med varsamhet Per, du har guldklimpar till ditt förfogande här!
Fantastisk låt!


h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Håller med Mahan. Vilken skattkista du har framför dig!

Ibland så får Jessika "knö" in texten för att hinna med.


Den talande rösten är lite luddig, resten av musiken är ju relativt luftig s.a.s.

Men till skillnad från Mahan så gillar jag den höga sången i slutet. Får ju fasen gåshud, och ögat känns onaturligt fuktigt!!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Som sagt på msn:

Lite svagare sång. Lite mer rymdklang på sång. Två snabba komments på en härlig låt! :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Kort även här, men återkommer senare.

Sången känns lite för genomrusade. Lite surtoner här och var, och stackarn får inte alltid luft verkar det som?

Kommenterar endast sången denna gång, fär med den känns det som hela låten blev lite ny, kommenterar mer senare efter några varv till!


https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
- Jessica kommer inte rätt på takten från början, hon skyndar lite onödigt. Försök få det korrekt.
Fixat.

Citera
- ett byte av talare vore på sin plats, har hört att man får sju göteborgare för en stockhomare. :P
Det stämmer ;)


Citera
- stråkarna sitter bra men när du spelar ackord med troligtvis nåt flöjtliknande sound så grötar det sig i mellanregistret, täcker även Jessicas fina falsettsång på slutet.
Berätta gärna mer specifikt vad du menar.
 
Citera
- så tycker jag att temat, gitarrspelet bör komma med även på slutrakan.

Och det gör det inte? Jag hör det, men du menar att jessica eller flöjten dominerar för mycket?

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Håller med Mahan. Vilken skattkista du har framför dig!

Ibland så får Jessika "knö" in texten för att hinna med.

Ja, som emu säger så är hon bäst med längre noter..

Citera
Den talande rösten är lite luddig, resten av musiken är ju relativt luftig s.a.s.

otydlig menar du?  :rolleyes:

Citera
Men till skillnad från Mahan så gillar jag den höga sången i slutet. Får ju fasen gåshud, och ögat känns onaturligt fuktigt!!

Här med ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kort även här, men återkommer senare.

Sången känns lite för genomrusade. Lite surtoner här och var, och stackarn får inte alltid luft verkar det som?

Inte alltid luft. Ja i början blir det lite av den känslan här och var...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Okei Per!
Ny lyssning då...
med förstoringsglas i hand, detta måste nämligen bli en superlåt!

- Jessica bättre tajming nu, men fortfarande inte bra, du får fortsätta att klippa o flytta. Kan vara att melodin inte riktigt matchar med gitarrliret. I värsta fall blir det omsjungning, om möjligt.

- vid 1:30 falskar nåt i nedre registret, cello kanske, samma sak vid 1:47-1:49

- ju mer jag lyssnar desto längre bort önskar jag talaren, vare sig han e frång Stockholm eller Göteborg. Eller så skall talarens sound vara mycket tunnt och luftigt.

- vid 2:50 hamnar jessica att kämpa med flöjterna och det grötar sig, stråkarna e tunna o fina, men kolla dom andra sounden där så att Jessica får sitt rum hon behöver.

- låten kunde sluta vid 3:19,  där tappar jag kontakten med gitarren. Borde kunna fixas utan fejd tycker jag. Det som händer efter 3:19 är mer eller mindre onödigt utdrag.

Det var ett stort steg närmare men inte riktigt där ännu. :)

h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Härligt att höra Jessicas sång på denna och sista minuten känns riktigt, riktigt bra "aaaah" osv. Gillar även speakerröstens sista fraser, ger lite Bellman-vibbar. So far so good men i början finns en osynk mellan gitarr och sång som stressas fram. Andra versen funkar bättre men stavelserna blir för många i "dela sitt ljus". Vid 01:46 spelar gitarren ett G medan stråkarna kör ett helt annat ackord och här krockar det rejält. Speakerrösten alldeles för ojämn i början och flöjterna dränker denna men från frasen "mellan solens gula strimmor" låter det jättebra. Kan du inte läsa om detta igen och då med puffskydd. Jättespännande att s a s från parkett följa fortsättningen av denna och mycket glatt överaskad över utvecklingen.   :)
« Senast ändrad: 13.08.2007, 01:58:52 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
mahan
Citera
- vid 1:30 falskar nåt i nedre registret, cello kanske, samma sak vid 1:47-1:49
Tackar skall kolla det.

Citera
ju mer jag lyssnar desto längre bort önskar jag talaren, vare sig han e frång Stockholm eller Göteborg. Eller så skall talarens sound vara mycket tunnt och luftigt.
Vi får se hur det blir med en göteborgare :)

Citera
vid 2:50 hamnar jessica att kämpa med flöjterna och det grötar sig, stråkarna e tunna o fina, men kolla dom andra sounden där så att Jessica får sitt rum hon behöver.
dissonanser som är så vackra! ;)

Citera
- låten kunde sluta vid 3:19,  där tappar jag kontakten med gitarren. Borde kunna fixas utan fejd tycker jag. Det som händer efter 3:19 är mer eller mindre onödigt utdrag.
Det är du ganska ensam om att tycka ;) Gitarren hörs hela tiden vad jag kan... höra.

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Härligt att höra Jessicas sång på denna och sista minuten känns riktigt, riktigt bra "aaaah" osv. Gillar även speakerröstens sista fraser, ger lite Bellman-vibbar. So far so good men i början finns en osynk mellan gitarr och sång som stressas fram. Andra versen funkar bättre men stavelserna blir för många i "dela sitt ljus". Vid 01:46 spelar gitarren ett G medan stråkarna kör ett helt annat ackord och här krockar det rejält.
Noterat :)

Citera
Speakerrösten alldeles för ojämn i början och flöjterna dränker denna men från frasen "mellan solens gula strimmor" låter det jättebra. Kan du inte läsa om detta igen och då med puffskydd. Jättespännande att s a s från parkett följa fortsättningen av denna och mycket glatt överaskad över utvecklingen.   :)

Kul :) ... Ja, det skall ju vara en göteborgare ;)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Lyssnat mer nu igen, och jag fixar inte rösten i början...sången låter gudasänd på de vackra tonerna i slutet -helt klart, men innan tycker jag det inte funkar. kanske omsjungning, en anpassning av "antalet stavelser" eller liknande. Har svågern här, och jag skulle spela upp den. Dum som man är åkte intrumentalversionen på, och fanimej vilken vacker låt det är.

Talet skulle "tunnas ur" rent ljudmässigt, skära lite av det mörka.

Sången på slutet är jättefin...kanske kan försöka få till lite ahhhh-grejjor runt hela sången?

Men -möjligen är jag den ende som hör det, och det således är min skalle som felar- men sången funkar inte i denna version.

Förlåt en tjurskallig jävel  :ph34r:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lyssnat mer nu igen, och jag fixar inte rösten i början...sången låter gudasänd på de vackra tonerna i slutet -helt klart, men innan tycker jag det inte funkar. kanske omsjungning, en anpassning av "antalet stavelser" eller liknande. Har svågern här, och jag skulle spela upp den. Dum som man är åkte intrumentalversionen på, och fanimej vilken vacker låt det är.

Talet skulle "tunnas ur" rent ljudmässigt, skära lite av det mörka.

Sången på slutet är jättefin...kanske kan försöka få till lite ahhhh-grejjor runt hela sången?

Men -möjligen är jag den ende som hör det, och det således är min skalle som felar- men sången funkar inte i denna version.

Förlåt en tjurskallig jävel  :ph34r:


Det ligger nåt i det du säger.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Att jag är en tjurskallig jävel ?  :rolleyes:
https://soundcloud.com/secondary-protocol