Kontrollrummet

Gurano & Marsall - Oh Sandy Mandy!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Gjorde nyss lite sugarsweet rock  :lol: . Vwet inte vad jag ska fortsätta med eller ändra - tar gärna emot förslag å tankar
-----------------------------
2014-04-16
Nu med sång

/G
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Oh_SandyMandy.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 16.04.2014, 10:34:17 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Henric

Alltid svårt att mixa utan sång....väldigt mycket instrument i ungefär samma register blir lätt adderingseffekter i mid, låter lite "hårt" i mellanregistret kan jag tycka! Jag skulle försöka få ut dom olika instrumenten åt sidan lite, kanske kryper trummorna fram bättre då....men det är bara min högst personliga åsikt! Lite svårt att uppfatta trumljudet, avstår därför tillsvidare att kommentera det!

 :rolleyes:

Med vänlig hälsning Henric IV
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Alltid svårt att mixa utan sång....väldigt mycket instrument i ungefär samma register blir lätt adderingseffekter i mid, låter lite "hårt" i mellanregistret kan jag tycka! Jag skulle försöka få ut dom olika instrumenten åt sidan lite, kanske kryper trummorna fram bättre då....men det är bara min högst personliga åsikt! Lite svårt att uppfatta trumljudet, avstår därför tillsvidare att kommentera det!

 :rolleyes:

Med vänlig hälsning Henric IV
Håller med :D
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Intressant dock lite svårt att höra vad som spelas allt egentligen. Ser aldrig problem med mixa låtar utan sång. Sen tyckte tyckte jag hörde något Dream Theater liknande synth, men var svårt att höra.

Det första jag tycker du ska göra är att mixa låten, sen kanske gå utifrån det.
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Visst är det "sugarsweet", trummorna kanske kan göras mer framträdande, håller med om att panorera instrumenten för större tydlighet.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Intressant dock lite svårt att höra vad som spelas allt egentligen. Ser aldrig problem med mixa låtar utan sång. Sen tyckte tyckte jag hörde något Dream Theater liknande synth, men var svårt att höra.

Det första jag tycker du ska göra är att mixa låten, sen kanske gå utifrån det.
Tack för lyss å komment - nu finns en ny mix där i alla fall jag hör alla instrumenten i mina lurar. Hoppas att du oxå gör det! Bättre - sämre?

Visst är det "sugarsweet", trummorna kanske kan göras mer framträdande, håller med om att panorera instrumenten för större tydlighet.  :)
/Roffe H
Tackar - ny mix nu - bättre el sämre?

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Sugarsweet_101bpm.mp3[/mp3]
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Som ofta har jag svårt att höra en röd tråd då det är så många samtidiga instrumetn hela tiden (säger jag som måste hantera det i min senaste)  B)
Ofta känner jag strukturen då sången kommer på plats och här saknar jag den strukturen
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ok då vet jag att du saknar struktur :) tack för lyss å komment. Vet ej om strukruren kommer att infinna sig. Vi får se.
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja det är lite svårt att se skogen för alla träden  :)

Men mixa upp det hela efter tipsen så..Låten behöver sång efter mixfix sedan så är det bara att köra.

Skön Guranoifianskt influrerad dänga.

Rock on mate

Mike


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tack för lyss å komment HM. Jag tror att jag slänger denna id'e på skrothögen dock
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Hold your horses  :o.. Lugnas det bara ner lite på slingguran när sång skall in på versen (typ raspgura endast med basen) o sen pang på med slinga som mellanlir o sen pang reffesång slinga etc så kan den bli hur bra den vill bli.. ;) ..


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hold your horses  :o.. Lugnas det bara ner lite på slingguran när sång skall in på versen (typ raspgura endast med basen) o sen pang på med slinga som mellanlir o sen pang reffesång slinga etc så kan den bli hur bra den vill bli.. ;) ..
Kul att det gillas - släng på lite sång om du tycke den är värd det ;)
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Första sekunderna så tänkte jag "ÄNTLIGEN" och min högerfot började stampa takten såpass att jag fick kramp... Men sen - och nu vet jag att Du inte gillar vad jag har att säga - så förlorades Du mig.. Detta i en röra av olika elgitarrer...

Om Du kunde hålla Dig till Dina sköna riff och Ditt melodiösa sinne, så skulle det kunna bli sååå bra...

Men som sagt - smaken är olika...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Första sekunderna så tänkte jag "ÄNTLIGEN" och min högerfot började stampa takten såpass att jag fick kramp... Men sen - och nu vet jag att Du inte gillar vad jag har att säga - så förlorades Du mig.. Detta i en röra av olika elgitarrer...

Om Du kunde hålla Dig till Dina sköna riff och Ditt melodiösa sinne, så skulle det kunna bli sååå bra...

Men som sagt - smaken är olika...
Jo det är nog så .... Smaken är olika! Det du kallar en röra av gitarrer är faktiskt bara en kompgura och en slinggura....inte så många tycker jag. Men tack för lyss å tyck
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja, dina mixar har blivit bättre. Blir svårt med sång här dock. :)

Det är bra spel och figurer som flyter in i varandra. Lite monotonitet vad gäller ackordsföljd :D men annars; tummen upp! Gillade det här på riktigt.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Snygga gitarrfigurer och skön, passande bas!
Trummorna skulle jag vilja ha lite mer tyngd/botten i och upp i mixen.
Kanske skulle ett stick eller ett lugnare parti nånstans i mitten skapa mer variation...
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ja, dina mixar har blivit bättre. Blir svårt med sång här dock. :)

Det är bra spel och figurer som flyter in i varandra. Lite monotonitet vad gäller ackordsföljd :D men annars; tummen upp! Gillade det här på riktigt.
Tackar Divid - kul att höra

Snygga gitarrfigurer och skön, passande bas!
Trummorna skulle jag vilja ha lite mer tyngd/botten i och upp i mixen.
Kanske skulle ett stick eller ett lugnare parti nånstans i mitten skapa mer variation...
/Asti
Tackar - kul att du gillar - ska kolla på trummorna. Men det blir kanske inget stick ... vi får se

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Nu är låten med sång
Tankar någon?

/Gurano
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Oh_SandyMandy.mp3[/mp3]
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Henric

Nu är låten med sång
Tankar någon?

/Gurano
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Oh_SandyMandy.mp3[/mp3]

Först och främst är jag in i helvete sjuk idag, förkyld, första sjukdan på säkert två år, hör säkert inte som jag brukar men ska försöka kommentera ändå!  B)

Tycker att det blev ett lyft med sång, själva kompet flyter ut mycket bättre nu och dom olika instrumenten hörs mycket bättre!
Var inte så förtjust i detta alster innan, tyckte det lät rörigt men nu helt OK! Tycker låten känns kort...och försvinner ut i tomma intet....Leadsången  tycker jag ligger aningen för lågt samt skulle vilja få fram den lite mer centrerat, aningens för brett leadsångljud tycker jag! Vet inte om du använder deesser på leaden, känns som det nyper lite väl hårt, gillar det processade sångljudet men skulle vilja dra det lite mer åt det naturliga hållet IYKWIM.... Dom fräcka körstämmorna tycker jag låter lite "dammiga", "otydliga", tycker att det är råd att höja dom på dom partier där leadsången inte medverkar!

Sammantaget, centrera sången inkl körpartier, lite mera "in the face", funderar på att förlänga låten, antingen genom upprerpningar, eller gör en grej med dom roliga körerna som avbrott!

Med vänlig hälsning Henric IV
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Intressant dock lite svårt att höra vad som spelas allt egentligen. Ser aldrig problem med mixa låtar utan sång. Sen tyckte tyckte jag hörde något Dream Theater liknande synth, men var svårt att höra.

Det första jag tycker du ska göra är att mixa låten, sen kanske gå utifrån det.
Tack för lyss å komment - nu finns en ny mix där i alla fall jag hör alla instrumenten i mina lurar. Hoppas att du oxå gör det! Bättre - sämre?

Visst är det "sugarsweet", trummorna kanske kan göras mer framträdande, håller med om att panorera instrumenten för större tydlighet.  :)
/Roffe H
Tackar - ny mix nu - bättre el sämre?

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Sugarsweet_101bpm.mp3[/mp3]
/Gurano

Mycket bättre... och nu med sång. Tycker också att leadsången kan förtydligas något och ev. panoreras mer i mitten :D
/Roffe H
« Senast ändrad: 16.04.2014, 13:08:39 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Först och främst är jag in i helvete sjuk idag, förkyld, första sjukdan på säkert två år, hör säkert inte som jag brukar men ska försöka kommentera ändå!  B)

Tycker att det blev ett lyft med sång, själva kompet flyter ut mycket bättre nu och dom olika instrumenten hörs mycket bättre!
Var inte så förtjust i detta alster innan, tyckte det lät rörigt men nu helt OK! Tycker låten känns kort...och försvinner ut i tomma intet....Leadsången  tycker jag ligger aningen för lågt samt skulle vilja få fram den lite mer centrerat, aningens för brett leadsångljud tycker jag! Vet inte om du använder deesser på leaden, känns som det nyper lite väl hårt, gillar det processade sångljudet men skulle vilja dra det lite mer åt det naturliga hållet IYKWIM.... Dom fräcka körstämmorna tycker jag låter lite "dammiga", "otydliga", tycker att det är råd att höja dom på dom partier där leadsången inte medverkar!

Sammantaget, centrera sången inkl körpartier, lite mera "in the face", funderar på att förlänga låten, antingen genom upprerpningar, eller gör en grej med dom roliga körerna som avbrott!

Med vänlig hälsning Henric IV
Hoppas förkylningen ger vika.

Jo låten är lite kort - kort är gott
men jag la nu till ett litet bakvänt slut  :lol:

Höjde leaden och kören lite och flyttade in kören lite mot mitten. Tycker personligen att leaden är lite för hög egentligen.
Jag använder ingen deesser.

Mycket bättre... och nu med sång. Tycker också att leadsången kan förtydligas något och ev. panoreras mer i mitten :D
/Roffe H
Tack
Ändrat sången lite samt ett lite bakvänt slut

/Gurano

Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Kul sång, men bör höjas i mixen enligt min mening!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Henric

Mycket bättre tycker jag! Fan vad lite sång kan göra - blev ju en fräck dänga av detta!

 Lyssna ett tag i olika anläggningar stora som små, sug på karamellen ett tag, sen är du hemma!

På tycke och smakkontot kan du sätta upp (på krita) något högre volym/tydlighet på leaden, samt något blötare körer för min del!

Observera att det är myrbensjusteringar och förkylt som faaaan! Men helt klart närmar du dej resans slut!!! Tycker det låter bra!!!

Med vänlig hälsning Henric IV

PS Måste nämna att jag retar mej på orgeltonen i slutet på introt som jag anser är för avhuggen - förläng och fada ner!!! DS  ;)
« Senast ändrad: 16.04.2014, 16:27:35 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!