Kontrollrummet

Kritik på trumprogrammering

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zakyath

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Aspirerande hemmapulare här. Detta är då ett utdrag från en slaskig inspelning med något fladdrig och otight gura/bas, men det bör ni kunna bortse från. Sång kommer läggas när jag fått pli på de andra instrumenten. Ni får gärna kommentera vilken aspekt ni vill med låten men det är främst trumprogrammeringen jag skulle vilja ha feedback på. Jag har bara vid något enstaka tillfälle spelat trummor i mitt liv så det känns som att jag är ute på djupa vatten när jag försöker få till ett autentiskt trumsound, både ljud- och spelmässigt.

tack på förhand!
« Senast ändrad: 03.04.2014, 23:35:54 by Zakyath »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Spontant tycker jag rubbet låter bra, om än demo. Jag är inte heller trummis och tycker att du fattat grejen med trummor ganska bra.
Roliga instrument för övrigt också. Vad är det för bas som spelas?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Zakyath

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
kul att du gillar den :) bra fråga angående basen... det är någon skräpbas, jag köpte den tillsammans med en förstärkare för 500 kr för ett gäng år sen. får återkomma angående märke/modell  :lol:


Utloggad Henric

Tycker det svänger gott och kan inte hitta något anmärkningsvärt på trumprogrammerandet! Generellt tycker jag man ska inte kvantisera för hårt, undvika att göra sånt som inte är görbart för en riktig trummis med två armar! Angående ljudet tycker jag du ska försöka att jobba mer med panoreringen, låter lite "smalt" nu! Försök bredda ljudet, placera ut musikerna på scenen för att skapa ett bredare sound! Trumsetet bör också panoreras som du ser det - hi hat lite till vänster, bas och virvelkagge i mitten, puk1 vänst puk 3 hög. Jobbar man med ett litet band som detta bas, trummor, kompgitarr och sologitarr går det utmärkt att efter grundpanoreringen flytta hela trumsetet i ljudbilden!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Själva programmeringen har jag inga problem med det låter som att rätt grejor går in där de ska. Men jag tycker att trumsetet är lite lågt i förhållande till bas och gura, främst när det gäller bottenfrekvenserna jag hör inte riktigt pukor och baskagge som jag vill att de ska låta. Så ett förslag där är att EQ:a upp dessa frekvenser.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Trumsetet bör också panoreras som du ser det - hi hat lite till vänster, bas och virvelkagge i mitten, puk1 vänst puk 3 hög.

Kom ihåg att i lyssning på en konsert eller en inspelning på skiva, är hi-hat till höger i ljudbilden, eftersom man då hör trummorna från publikens håll.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Henric

Trumsetet bör också panoreras som du ser det - hi hat lite till vänster, bas och virvelkagge i mitten, puk1 vänst puk 3 hög.

Kom ihåg att i lyssning på en konsert eller en inspelning på skiva, är hi-hat till höger i ljudbilden, eftersom man då hör trummorna från publikens håll.

Rätt, sen har Vi ju det där med höger och vänsterhänta trumslagare men den debatten behöver Vi inte blåsa liv i.... :lol:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 638
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tycker det låter helt OK! Kanske lite många och något starka crash:ar...
Henric hade en del bra tips angående trummorna.
Jag är nog inte rätt man att ge råd om trumprogrammering är jag rädd för.  :rolleyes:
Snyggt gitarrsolo som kommer in vid ca 68 sekunder!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Zakyath

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Väldigt kul att höra att ni gillar!

Jag ska kika på panorering, volym, botten, pukor, kagge och crashar, så kan jag kanske slänga upp en ny version här när jag pillat lite! Tack för hjälpen :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Det här var kul!

Vi är ju inte så hårt representerade vi blues/rock nissar här på KR så jag säger varmt välkommen i gänget.

Bra dänga,det låter lite garage om trummorna och det gillar ju vi som lirar i garagen.Senast förra veckan för mig..
Grymt bra kliat på guran.Jag kör med ez-drums(Toontrack)i studion.Snabbt/enkelt och bra ljud med många justeringsmöjligheter.
Det är inte så lätt att baxa in ett trumset i köket,helt klart en skilsmässoanledning om man frågar frugan  :D

Kul att lyssna,och rock on.Jag vill höra meeeer..

Mike


Utloggad Zakyath

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Kul att du gillar! Jag kör addictive drums, tycker det funkar bra också. Har nu strängat om min bas (Elixir var märket på basen), och den har fått ett helt annat sound. Den har inte fått nya strängar under sin nästan 10 år långa livstid. Ska spela om basen lite tightare och lägga nya gitarrspår så jag kan få fram ett schysst sound på dem. Sen behövs det bara ett gitarrsolo på slutet av låten (detta var första halvan av låten). Först efter det ska jag försöka ge mig på sång - texten är färdigskriven. Så ni som gillar låten har lite att se fram emot :)


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jo, angående trummorna alltså. Crasharna för höga, som redan konstaterats, och sen tycker jag ride-cymbalen kunde höjas. Själv brukar jag dessutom alltid panorera tom-trummorna (pukorna) lite närmare mitten. Annars låter detta helt ok. Lite "smalt" kanske som Henric redan påpekade... förutom då pukorna  :unsure:

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Zakyath

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
tack för kritiken! håller på å skruvar om trumljudet nu. hoppas det blir bättre  :unsure:


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Inte trummis, så ta mina tankar för vad de är värda.

Det låter lite otajt. Programmerar du så superduper-kvantisera dem. Allt annat låter "fel".

Annars låter det bra om själva trumljuden (samplingarna alltså :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Zakyath

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Tack för svaret :)

Det är väldigt otight inprogrammerat, jag har fått den kritiken på annat håll också, och jag kommer ta hänsyn till den. men jag har aldrig fått en "snap-to-grid"-programmering att låta bra någonsin och undrar därför om svaret inte ligger någonstans i mellan. Vi får se hur det blir!