LÅTNAMN: Vårens bal (Dance of Spring)
ARTIST/GRUPP: Dividend med Plinka, Marre och Eddi
GENRE: Folkmusik med klassiska element
LÅTLÄNGD: 5:30
KOMPOSITÖR: Dividend
PRODUCENT: Plinka, Dividend
EV. MEDVERKANDE: Eddi, Marrrusckka på kören. OCh plinka förstås.
INSPELNINGSÅR: 2014
FORMAT: mp3
Fixat reverb MASTER 8. Färdig för all framtid.
Det här är min "sekulära psalm nr 2" (1:an är från 2008 o går i liknande stil). (Jag gillar att numrera saker

Tanken är att det ska bli ett kortare album sekulär folkmusik i kyrklig stil.)
Detta har varit ett av de roligare samarbeten jag haft på KR nånsin och resultatet känns väldigt nära helt komplett. Jag lägger över på¨färdiga

Har ni klagomål så skriv ändå, småfix kan man alltid göra. Ett nöje att samarbeta med di andra. De levererar allihop milt uttryckt mer än man förtjänar

Kompositionen är min.
Kören består av Plinka, Eddi och MArruschkka. De har fått full frihet att lägga stämmor hur de än vill

Kören o bakgrund (dvs mastern, mp3an nedan) mixades ihop av PLinka. Det ligger två spår (manlig, kvinnlig) samplad kör i bakgrunden i finalen, ganska tysta. De är överflödiga.
Orkestern består av knappt 20 solister, realismen överstiger vida den som Ewql so Gold skulle ge. Stycket var från början min övning nr 22 i kontrapunkt

Med minimalistisk harmonik men stor variation melodiskt och vertikalt. Tror att huvuddelen av stycket vandrar runt poppigt (som Tokai skulle uttrycka det) på C Am F C. Dm är också med.
För den intresserade ingår följande pLuggar:
LA strings (3 fioler, 2 cello, 1 altfiol, 1 basfiol)
Sample modeling (3 horn, 1 trumpet, 1 trombon, 1 klarinett) Borde nästan slängt in en tuba också
Berlin Woodwinds (1 oboe, 1 fagott) flöjt skulle kunna ha fått plats också.
Pianot är Alicia's keys
Och pukorna är faktiskt - trots allt - EWQL

Texten som sjungs i finalen är skriven av Plinka och lyder:
Skog och dal
i ljusgrön dräkt
i vårens bal
som livet väckt
Sippor små
i stora hav
vita, blå
som jorden gav
Fågelsång
och fjärilsdans
Ljuset som
ger livet en chans
Du min vän
jag håller kär
Kyss och känn
att våren är här!
--------------
F ö hittade jag Eddis harmonisnurra idag när jag städade ur några lådor.

TAck till er som följt den här låten

/Per