Kontrollrummet

Eddi & MaxB - Thousen Stars

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
De nya lurarna HD 380 Pro låter HELT olika mina gamla HD 465 så jag får börja lära om på nytt. Tog ett stycke halvfärdig låt där Max sjunger lead utom på reffen och försökte - har alltså inte lyssnat i högtalare utan slänger upp den här direkt för halshuggning.

Så hugg på :wacko:

Det var ordentligt svårt att uppfatta essigheten i de nya lurarna - nu har jag EQ:at ner rösterna och gitarrerna och kanske dragit ner lite på trumkomprimeringen, upptäckte dessutom att de-essern i Cubase 5 inte funkar längre iom nya Mac OS X 9.4 Cubase tar sig själv av daga alltså för att tvinga fram en uppdatering antar jag. Vet inte om jag gillar den utvecklingen riktigt.

I alla fall ny version - fortfarande halvfärdig men ändå ni slipper ESSEN hoppas jag. :)
« Senast ändrad: 26.03.2014, 22:42:18 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker det låter bra. Lättlyssnat och lugn feel.

Lyssnar i ett par philips så klagar inte på nåt. Ljudbilden verkar vara superb i dessa.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Se där, är jag med där också. Thousands stars! Kul att lyssna.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Låter superbra (i mina lurar också, och de är helt ok) Snygga stämmor, schyst lir och låt.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Div kul att höra att det är lättlyssnat och att allt går fram bra - själv hör jag att jag måste fila lite mer med synk på körerna och få upp Max lite. Tack Div för lyss o tyck :D

Se där, är jag med där också. Thousands stars! Kul att lyssna.

Ja men visst är det kul du gör det mesta i den här tror jag har för mig att du även drog basen gurorna är ju självklart dina och skulle tro att den är min acke som inte riktigt hänger med i din fingerping eller kan det vara IKEA-gitarren. Saknas det inte lite gitarr på reffen tro :unsure:
Tack för dina förmågor MaxB :D

Låter superbra (i mina lurar också, och de är helt ok) Snygga stämmor, schyst lir och låt.  :)
/Roffe H
Tack Roffe för lyss o tyck :D

Återigen det är en otrolig skillnad med Pro-lurar - jag hade inte riktigt trott det faktiskt

Vore kul att höra om någon kan dra en repa i studiemonitorerna och berätta vad som händer där?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Fast jämfört med tidigare grejer du gjort kan man skära ost med den här diskanten. Tokmycket diskant alltså.
Annars låter det hifi utan bara den  B)
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ger nya lurarna mindre diskant så att du måste ta hänsyn till det vid mixning?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ger nya lurarna mindre diskant så att du måste ta hänsyn till det vid mixning?
Jag läste vad Bridebant skrev i morse och sedan lyssnade jag på låten via högtalare men jag vet inte om jag håller med riktigt - tyckte inte att diskanten stack ut alls - tänkte invänta mer monitorlyssnande ungdoms uppfattningar.

Lurarna ger snarare högre diskant än vad jag är van vid - i förhållande till mellan och basregister - så ja nä jag vet inte - behöver mer input känner jag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Skön låt! Diskanten är ett problem på sången tycker jag. Mycket "essig" och onaturligt diskantig. Lyssnat i monitorer. Ett varv där med EQ så blir det bra!  :)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Kanske inte 'skära Ost' men väl en övermogen Apelsin.. :huh: :D
Nämen ubervass sång håller jag med om, det hör tom. mina Menierskadade trattar.. :(
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Skön låt! Mixen funkar bra tycker jag! Kanske har de rätt om diskanten, men inget jättestörande...
Plinkar på en låt...


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ok C+B+P det verkar råda koncensus om essig sång - det får jag alltså titta närmare på - sångspåren var inte bra alls BTW så de borde sjungas om men nu var det ju mixning jag höll på med så man får ta det man har och försöka göra så bra som möjligt. Kollar just nu på en film om en kille som mixar in en sång med Waves grejer (som jag inte har) men det verkar vara bra tänk han har.

Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ja, lite vass ljudbild vad gäller sång och akustisk gitarr!
Sångspåren känns väldigt osynkade och aningen osäkra.
Upplever också en "pumpande" effekt i framför allt trummorna,
som kanske beror på för mycket compression...?
Men med lite rattande och omtag av sång blir det säkert bra!
Låten är det inget fel på!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jepp vass sång är det - borde åtgärdas tycker i alla fall jag.
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Ljudbilden i mina lurar är riktigt bra..kanske en aningens vass..men mycket mer distinkt än den jag hört tidigare :D

Sen..hörrudurru...du som ofta vinner över mig i Word Feud..ta och stava liiite bättre här...Thousands of stars kanske skulle funka bättre....eller råder konstnärlig frihet här ?  ;)

Det här blir bra missjö!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag gillar inte två sångare på verserna, låter något osynkat, visst det kan väl va ok vid rock å så, men inte inte här. Vid 115, när Eddi kommer in ensam, blir kanonbra. Sen är akke guran lite dåligt tajmat till kompet, känns sisådär.
Tycker orgeln borde hushållas bättre och inte bara köra hela tiden.
Ja, det känns ju inte så där modernt precis, vilket nog var tanken, eller ska jag säga upphovsmännens favoritplats: 70-talet

Jag lyssnar sällan i lurar när jag mixar, bara när jag ska leta fel.
(det där vassa tänkte jag inte på - bra? Eller är det fixat?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja, lite vass ljudbild vad gäller sång och akustisk gitarr!
Sångspåren känns väldigt osynkade och aningen osäkra.
Upplever också en "pumpande" effekt i framför allt trummorna,
som kanske beror på för mycket compression...?
Men med lite rattande och omtag av sång blir det säkert bra!
Låten är det inget fel på!
/Asti
Ja sången är i osynk och borde sjungas om men det här var mer ett mixprojekt nu så det får bli senare hoppas jag och fler ord ska väl till. Essen förhoppningsvis åtgärdade och acken balanserad något men det var en riktigt skräpig inspelning med en mycket dålig acke - kanske lyckades jag få ner kompressionen på trummorna något men är inte helt säker på det.
Tack förlyss o tyck Asti :D

Jepp vass sång är det - borde åtgärdas tycker i alla fall jag.
/G
Hoppas att det är gjort i o m nya verren. Tack för lyss o tyck Gurano :D

Ljudbilden i mina lurar är riktigt bra..kanske en aningens vass..men mycket mer distinkt än den jag hört tidigare :D

Sen..hörrudurru...du som ofta vinner över mig i Word Feud..ta och stava liiite bättre här...Thousands of stars kanske skulle funka bättre....eller råder konstnärlig frihet här ?  ;)

Det här blir bra missjö!

/Marre
Men vadå vi sjunger ju om tusen stjärnor (pluralis sas) då heter det väl Thousen Stars  - de övriga miljarders stjärnor som finns där ute ger vi blanka den i :lol:
Tack för lyss o tyck Marre :D  (Hon som envisas med att köra wf på engelska men jag vinner ändå ha ha)

Jag gillar inte två sångare på verserna, låter något osynkat, visst det kan väl va ok vid rock å så, men inte inte här. Vid 115, när Eddi kommer in ensam, blir kanonbra. Sen är akke guran lite dåligt tajmat till kompet, känns sisådär.
Tycker orgeln borde hushållas bättre och inte bara köra hela tiden.
Ja, det känns ju inte så där modernt precis, vilket nog var tanken, eller ska jag säga upphovsmännens favoritplats: 70-talet

Jag lyssnar sällan i lurar när jag mixar, bara när jag ska leta fel.
(det där vassa tänkte jag inte på - bra? Eller är det fixat?)
Vafalls gillar du inte dubbla röster i verserna? När jag tänker efter så gör nog inte jag det heller, meningen var nog att min stämma skulle uppfattas som att jag körade MaxB men det blev nog lite fel i rattningen dessutom är sångspåren riktigt usla jag vet inte hur vi spelade in dom men det låter som de var gjorda med en bakvänd grammofontratt eller nåt - jag har försökt skruva upp Maxen och ner mig så får vi se om det upplevs som bättre.
Resten håller jag med om och skyller på att det är en halvfärdig historia som bara råkade bli mitt första mixningsförsök med nya lurarna.
Tack för lyss o tyck Tokai :D

Som sagt en ny version i topp-posten men essen fick jag ta till högtalare för att dämpa - kan inte riktigt urskilja i lurar när det låter bra eller dåligt i de frekvenserna - det kan ha med åldern att göra?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kollar just nu på en film om en kille som mixar in en sång med Waves grejer (som jag inte har) men det verkar vara bra tänk han har.

Jag har kollat fram till "kamelpucklarna" och tycker han verkar sansad och ger bra bakgrundsinfo om varför han gör det han gör, med waves-pluggarna, vilket ger förståelse om man ska använda andra pluggar. Han förklarar både i vilken ordningsföljd han lägger pluggar och vad han vill åstadkomma med de olika pluggarna.
Nästans så jag blir inspirerad att själv kanske göra det här bättre än idag. Nu är det bara en del eq och compressor och lite reverb och kanske widener (den sista låter som i ett betongrör enligt Lazarus... B))
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google