Kontrollrummet

MaxB - Strövtåg - ny sång, dobro, kör och trummor - 2014-03-24

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En svensk gammal text (Gustaf Fröding) som fått en fin melodi av Mando Diao, en svensk grupp som dessutom gör den väldigt fanstastiskt bra.
Jag gillar den mycket och ville testa en egen tolkning så jag spelade in några gitarrer och sång nyss. Kanske ids göra den ordentligt nångång senare...

Edit: 2014-03-24 Har sjungit om lead-stämman och lagt tre körstämmor, spelat om resonatorgitarren och lagt enkla gamla 50-tals trummor, istället för cajon.
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_Strovtag_cover_20130325.mp3[/mp3]
Samma mix i filmen:


Strövtåg 

text: Gustaf Fröding musik: Mando Diao

       E                    A
Det är skimmer i molnen och glitter i sjön,
       G#m       F#m          E
det är ljus över stränder och näs
      E                      A
och omkring står den härliga skogen grön
      G#m      F"m      E
bakom ängarnas gungande gräs.

        C#m                    G#m
Och med sommar och skönhet och skogsvindsackord
         F#m                    H
står min hembygd och hälsar mig glad,
        C#m                      G#m
var mig hälsad! - Men var är min faders gård,
       F#m                  H
det är tomt bakom lönnarnas rad.

Det är tomt, det är bänt, det är härjat och kalt,
där den låg, ligger berghällen bar,
men däröver går minnet med vinden svalt,
och det minnet är allt som är kvar.

Och det är som jag såge en gavel stå vit
och ett fönster stå öppet däri,
som piano det ljöd och en munter bit
av en visa med käck melodi.

Och det är som det vore min faders röst,
när han ännu var lycklig och ung,
innan sången blev tyst i hans dödssjuka bröst
och hans levnad blev sorgsen och tung.

Det är tomt, det är bränt, jag vill lägga mig ned
invind sjön för att höra hans tal
om det gamla, som gått, medan tiden led,
om det gamla i Alsterns dal.

Och sitt sorgsna och sorlande svar han slår,
men så svagt som det blott vore drömt:
"Det är kastat för vind sedan tjugu år,
det är dött och begravet och glömt.

Där du kära gestalter och syner minns,
där står tomheten öde och kal,
och min eviga vaggsång är allt som finns
av det gamla i Alsterns dal."
« Senast ändrad: 22.01.2016, 15:28:14 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Bra max version av en radioplåga... tips! Gör den m er akustisk o försök få till en närhet i låten ..som om du satt i vardagsrummet hos lyssnaren.. --ähh ..Så synten kanske skall bort då ..Det kändes som jag svor nu  :o.. jag som älskar synthar :) .-.men inte i denna då kaske det skall vara nån?..


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Snyggt jobbat Max, tonarten kanske något hög och sången blir ansträngd på några ställen, i övrigt gör du den på helt rätt sätt.  :)
(Fin låt för övrigt)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Roffe och Marsall har poänger, lyssna på dem!

Den fick ett skönt countrygung som passade filmen du gjort.

Den är "bara" gör den lite lite annorlunda jämfört med orginalet.
Hade jag fått gissa vad en Maxad version skulle innehålla,
hade jag gissat mycket mera gitarrer i focus, kanske en banjo till slide'den.
Fingerpicking banjo, det skulle verkligen göra den annorlunda  :D

Bra hantverk!
/Josef


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Håller med lite här,sätt en "Maxad" prägel på denna i arret och det blir hel nice.
Lite mer än halv nice nu då du lirar så bra.Sången kanske något högtonart,men du fixar ju det så..

Låten är fin.

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det blev visst en dublett...
« Senast ändrad: 22.03.2014, 23:18:03 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr

Vilken härlig inspiration ni kommer med. Jag ser ett scenario framför mig, där jag sitter i ring med mi själv och spelar ett antal instrument, i lyssnarens vardagsrum (eller kanske i min studio för att underlätta) och spelar gitarrer dobro banjo kanske dragpspel och... stämmor på fioler. Samtidigt är jag sångaren o de som spelar med o körar. Det innebär att även en video ska skapas. Men först social samvaro.
« Senast ändrad: 22.03.2014, 23:16:45 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Påbörjat med två nya akustiska (stål och nylon med olika fingerpicking) och försöker hitta ackord och göra en ackordsanalys på banjon (G#m F#m och C#m är nya för mig). Upptäcker också att jag inte övat nånting på banjon sen i somras/höstas. Undrar hur det kommer gå med fiolen... ?  :o
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Onödigt vetande kanske, men bara för att du ska veta varför jag 'nobbar' denna  !
Jag tänker inte lyssna på din 'Cover' av den enkla anledningen att den spelades allra sist på min Brors begravning härom veckan
och det var minst sagt en känslomässig urladdning och jag orkar bara inte lyssna på den.. :(   
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Onödigt vetande kanske, men bara för att du ska veta varför jag 'nobbar' denna  !
Jag tänker inte lyssna på din 'Cover' av den enkla anledningen att den spelades allra sist på min Brors begravning härom veckan
och det var minst sagt en känslomässig urladdning och jag orkar bara inte lyssna på den.. :(   

Mina sympatier Bjurte!
Finns ingen anledning att lyssna på den då.
Jag däremot vaknar väldigt sent med att upptäcka nya vackra melodier och det är först nu jag inser att det här är en väldigt fin tonsättning av en gammal text och nu vill jag också göra den.

Lyssning på egen risk ni andra. Har testat banjon, felan och cajon - varning är alltså utfärdad!
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_Strovtag_cover_20130322.mp3[/mp3]

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Låter mycket bra detta och du får musiken att låta levande´s liksom...
Jag gillar det och imponeras ofta av det när jag lyssnar på dig, MaxB !!!!
Jag orkar inte lyssna på Mando Diao, de kommer visserligen från Borlänge
men spelar inte jazz så,,,,,,, :)hursom helst gillar jag  din version.... :)

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Ja du...

Varningsversionen är ju klart mer DU! Den låter mer äkta och hämtad från din musikvrå. Denna kan du få till att bli riktigt personlig - helt övertygad. Jag är inte hemma på alla dessa instrument så ta mina fundering för vad de är....mina funderingar.
Cajonen låter för stum - den skulle må bra av lite luft (lite rum). Banjon är läcker. Fiolerna ostämt...? Hörde inte någon vanlig akke men det är kanske mina öron som lurar mig ;-)

Fortsätt jobba på denna - personligt!

/Palm


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Det är en jättefin låt detta och jag tycker mycket om Mando Diaos version!
Du gör här en snarlik tolkning fast i ett lite annorlunda arr och du gör det personligt.
Jag tycker dobron ska vara med och gärna någon akustisk gitarr, men inte banjon.
Den känns lite för hård och kall här. Tror också att du skulle försöka hitta ett lite mer
följsamt trumkomp med vispar eller sidestick i stället för cajon.
Kanske skulle du sänka tonarten ett snäpp..?
Detta är bara mina tankar och givetvis inget du behöver bry dig om!
Det är beundransvärt hur många instrument du ger dig på och behärskar mer och mer!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Låter mycket bra detta och du får musiken att låta levande´s liksom...
Jag gillar det och imponeras ofta av det när jag lyssnar på dig, MaxB !!!!

Tack, det känns bra för mitt ego att få sån respons!   :P

Ja du.. Varningsversionen är ju klart mer DU! Den låter mer äkta och hämtad från din musikvrå. Denna kan du få till att bli riktigt personlig - helt övertygad. Jag är inte hemma på alla dessa instrument så ta mina fundering för vad de är....mina funderingar. Cajonen låter för stum - den skulle må bra av lite luft (lite rum). Banjon är läcker. Fiolerna ostämt...? Hörde inte någon vanlig akke men det är kanske mina öron som lurar mig ;-) Fortsätt jobba på denna - personligt!

Tror också att trummor låter bättre men är det inte svårt att få det att låta som det spelas i lyssnarens vardagsrum då?  B)
Fiolerna är inte garanterat ostämda, troligen är det jag som inte hittar rätt. Jag har en fiol men kan ju inte spela...
Det är en stålsträngad acke och en nylonsträngad, på varsin sida. Ska nog fortsätta arbeta på den.
Vet inte var den tar mig men kanske ska jag använda trummor istället för cajon? Tack för tips på vägen!

Det är en jättefin låt detta och jag tycker mycket om Mando Diaos version!
Du gör här en snarlik tolkning fast i ett lite annorlunda arr och du gör det personligt.
Jag tycker dobron ska vara med och gärna någon akustisk gitarr, men inte banjon.
Den känns lite för hård och kall här. Tror också att du skulle försöka hitta ett lite mer
följsamt trumkomp med vispar eller sidestick i stället för cajon.
Kanske skulle du sänka tonarten ett snäpp..?
Detta är bara mina tankar och givetvis inget du behöver bry dig om!
Det är beundransvärt hur många instrument du ger dig på och behärskar mer och mer!

Mando Diao ger en fantastisk stämning i sin låt. Oslagbara anser jag. Banjon var en idé från Altsax som jag tyckte kändes rätt. Däremot kan jag inte spela plocket på banjon och samtidigt byta ackord så det blev en hel del klippande för att få med ett halvokej banjo-spår med alla ackord i plocket.
Noterar även här: Trummor inte cajon...
Vill inte sänka tonarten men kan tänka mig att sjunga om den, då jag lyssnat in mig ännu mer på originalet. Tror jag klarar att komma upp till de högsta tonerna...

Håller på att rendera en quick'n'dirty video med alla instrumenten. Men... blev under filmandet avbruten av sånt jag egentligen ska göra där ute så jag lyckades konsekvent filma en MaxB med avklippt huvud. I nästa film kanske jag tar med mig huvet?
« Senast ändrad: 23.03.2014, 23:34:07 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Nej överge inte cajun, den är bra ju - använd den tillsammans med trummor istället !!!!  :)

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nej överge inte cajun, den är bra ju - använd den tillsammans med trummor istället !!!!  :)
Får se hur jag gör med cajun. Den är definitivt lättare att ta med till lyssnarens vardagsrum...  B)
« Senast ändrad: 25.03.2014, 10:40:49 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En äkta multiinstrumentalist det här :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Max!
Va kan man säga... när jag lyssnar och en tår rullar ner längs kinden, då har du lyckats till hundra procent. Och nu pratar jag om version 2.
Så känsligt o fint utfört, fint arr och sången sitter perfekt i mina öron. JA, den gillade jag :wub:


h.    johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja vad fint Max..Och fiolen..och cajun..och gitarren..och banjon..å dobron å sången å låten och

Vi andra som sitter här med en kopp kaffe och njuter i denna arla morgonstund..

Tack Max,detta var riktigt fint.

Mike


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Ja nu låter det mer vardagsrum  :) (lyssnar på vers 2 ) ..Finfint.. Nu bara lite putsning"med trasan o få bort lite smådamm här o där ..o liiite mer crisp på det hela om det går? lite dovt nu bara .. Men det låter mer Max nu o de e gött!  B)

Edit: vad tror du om en kantknackvirvelkant som betonar takten ?
« Senast ändrad: 24.03.2014, 13:38:33 by Marsall »


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Fantastiskt Max...när började du "fela"? Låter ju kanonbra.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har sjungit om lead-stämman och lagt tre körstämmor, spelat om resonatorgitarren och lagt enkla gamla 50-tals trummor, istället för cajon.
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_Strovtag_cover_20130324.mp3[/mp3]
Samma version i youtube-filmen.


En äkta multiinstrumentalist det här :D

Ja, det har blivit lite av en utmaning att hantera flera instrument. Men jag har inte munspel, dragspel eller cittra med i den här låten.

Tjou Max! Va kan man säga... när jag lyssnar och en tår rullar ner längs kinden, då har du lyckats till hundra procent. Och nu pratar jag om version 2.
Så känsligt o fint utfört, fint arr och sången sitter perfekt i mina öron. JA, den gillade jag :wub:

Ny sång - kan den klämma fram en tår till?  :D

Ja vad fint Max..Och fiolen..och cajun..och gitarren..och banjon..å dobron å sången å låten och
Vi andra som sitter här med en kopp kaffe och njuter i denna arla morgonstund..
Tack Max,detta var riktigt fint.

Cajon är borta men hoppas det fungerar ändå...

Ja nu låter det mer vardagsrum  :) (lyssnar på vers 2 ) ..Finfint.. Nu bara lite putsning"med trasan o få bort lite smådamm här o där ..o liiite mer crisp på det hela om det går? lite dovt nu bara .. Men det låter mer Max nu o de e gött!  B) vad tror du om en kantknackvirvelkant som betonar takten ?

Blev ingen rimshot nu men trummor...  :huh:

Fantastiskt Max...när började du "fela"? Låter ju kanonbra.  :D

Vet inte när jag började fela. Men jag fick hem pappas gamla fiol för ett tag sen och provar att spela på den. Men i nyaste mixen ha jag blandat in mellotronstråkar som spelar samma toner och jag tror de är mer framträdande än fiolerna (som nog låter falska pga mitt felande...)
« Senast ändrad: 25.03.2014, 07:49:56 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Jag älskar också denna låten  :wub: Och du gör den jättefint! Roli video också där du dyker upp härochvar med olika instrument  :D
Plinkar på en låt...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag älskar också denna låten  :wub: Och du gör den jättefint! Roli video också där du dyker upp härochvar med olika instrument  :D

...inte bara olika instrument - de olika musikanterna har även olika överdelar, eftersom de är olika musiker...  :D
« Senast ändrad: 25.03.2014, 10:41:31 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Blir bara bättre och bättre Max, tog du bort den riktiga fiolen? Tycker inte det gör så mycket om den inte är helt perfekt, det blir bara lite extra charmigt.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Blir bara bättre och bättre Max, tog du bort den riktiga fiolen? Tycker inte det gör så mycket om den inte är helt perfekt, det blir bara lite extra charmigt.  :)

Tog inte bort dem men de är diskretare/tystare (utan reverb) och de är mixade med mina älskade mellotronstråkljud (dessa är reverberade) som spelar samma toner men inte så falskt kanske...  :unsure:
Eftersom jag spelar många instrument i videon funderar jag på om det även finns plats för dragspelet. Kanske dragspelet kan ersätta banjon på några refränger och vara alternativ till de stråkar som Mando Diao har?

Tänkt om man hade mer tid för musiken...  :(
Höll på till 00.15 i natt och vaknade kl 04.00 med flera tankar på musiken, att ändra virvel-trumljudet och ha med fler ghost-slag på trummorna som Mando Diao har och kanske vänta med trummorna så att de kommer in först i andra versen. Jag vill ha mer tid för musik!!!
« Senast ändrad: 25.03.2014, 12:12:10 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Jäkligt cool version som jag tycker du fått till riktigt bra!! Kul video också! Min enda konstruktiva kommentar rör banjon. Jag skulle nog testa utan den, alternativt använda den lite då och då (kanske på reffen). Det är lite mycket som händer hela tiden lixom och jag tycker bla att dom snygga dobro-slide-licksen försvinner lite.

Väldigt bra jobbat! Impad över att du behärskar alla instrumenten också!
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jäkligt cool version som jag tycker du fått till riktigt bra!! Kul video också! Min enda konstruktiva kommentar rör banjon. Jag skulle nog testa utan den, alternativt använda den lite då och då (kanske på reffen). Det är lite mycket som händer hela tiden lixom och jag tycker bla att dom snygga dobro-slide-licksen försvinner lite.

Väldigt bra jobbat! Impad över att du behärskar alla instrumenten också!

Har pysslat lite med en ny mix men lägger inte upp den ännu. Har begränsat var banjon är med och minskat volymen på den på några ställen för att ge mer dynamik. Men ska fundera på om jag ska slänga in dragspelet också....
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Härligt Max!
Det här är ju en vidunderlig låt!
och du gör en egen tolkning som även om den är rätt lik har din egen prägel.
Kanske något hög tonart för din röst men det grejar du fint och det blir en lite extra knorr när det brister
Dobron passar bra, Banjon kanske mindre bra
Väldigt bra och nära ljud också
Kul!

p.s
Jag har skrivit musik till fortsättningen på den dikten som vi brukar sjunga i Viskompaniet. Det blir liksom en liten minisvit.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Du är helt underbar Max. Kanske har jag inmundigad ett och annat glas vin kväll, och är kanske mer glad än jag borde vara, men jag älskar ditt do it your self pryl. Visst är det inte helt perfekt överallt, men summa summarum, eller vad heter, KANON!
Och du sjunger bättre än nånsin! Upppskattar videon mycket!
Du är verkligen en musikant!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Har inte sett videon förrän idag - det är jäkligt ballt det här faktiskt - låter kanon också :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se