Kontrollrummet

Roffe H - Spend the night with me

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
LÅTNAMN: Spend the night with me
Artist, medverkan, kompositör: Roffe H
GENRE: (pop, country?)
LÅTLÄNGD: 3:36
INSPELNINGSÅR: 2014
FORMAT: mp3

Tyckte det kunde vara roligt att variera sig, lätt att det bara blir sax och jazz nuförtiden. Ville prova nåt nytt, så jag tog fram gamla ackeguran och munspelet. Ett första utkast där jag inte har gått igenom texten så noga ännu. Har svårt att skriva engelska texter med tanke på att få till rätt prepositioner och metaforer. Är vaken för tips och förslag.
Vet inte om det är pop eller country detta, definitivt inte jazz. Bas, trummor, elgitarr och slide BIaB som vanligt.
Här kommer även texten och en ny version med mer ackegura (140319)

Spend the night with me
The nights in the summer, a dancing, shivering light
It’s warm and soft, your eyes are shining bright
The darkness and the light is such a mysterious sight

It’s a night of joy, so darling hold me tight
It’s time for dreams, it´s time for love insane
It’s time for heat, it’s time for feelings don´t strain

//: The shadows of the nights are playing and the sun melts into the sea
I want you to be near me, will you spend the night with me? ://

The nights in the summer, a dancing, shivering light
It’s warm and soft, your eyes are shining bright
The darkness and the light is such a mysterious sight

It’s a night of pleasure, an’ a moment to feel free
There’s hope and faith, it’s time for you and me
It’s time , it’s time, oh darling,  you will see?

Refr

« Senast ändrad: 21.03.2014, 10:16:56 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Låter gött även utan sax!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det är ju countrypop helt klart. Inget som trängs i skivbacken men rätt så avkopplande och myspysigt ändå. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Gott för öronen.. Tips: Lyft upp akustiskkompguran liite jämtesången så tror jag den blir än varmare i känslan..  :)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag tycker det låter som en mexikansk serenad!  :)
Steel-guitaren ger iofs en country-touch...
Mjuk, fin låt med skön stämsång.
Tycker den akustiska gitarren (något till höger) kan sänkas en aning.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Håller med eddi
Riktigt bra! Heja Roffe! Mera Roffe till folket!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Thanks everyone (MaxB, Eddi, Marsall, Asti, Altsax) :D Har försökt fått ordning på alla gitarrer och sången, mixtrat lite och bytt plats mm. Så högst i tråden en ny verre och även texten. (efter små justeringar av prepositioner mm.)  :)
/Roffe H (grammatikexpert)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Lite Tex-Mex Dansband sådär..
Du sjunger bra, men här tycker jag nog att BIAB avslöjar sitt "Robot Jag" mer än i dina jazzigare stycken.
Låter förmycket  Keyboard autokomp, med lite underliga trummelumm pryttlar här och där.. ;)
« Senast ändrad: 19.03.2014, 11:46:02 by bjurte »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Lite Tex-Mex Dansband sådär..
Du sjunger bra, men här tycker jag nog att BIAB avslöjar sitt "Robot Jag" mer än i dina jazzigare stycken.
Låter förmycket  Keyboard autokomp, med lite underliga trummelumm pryttlar här och där.. ;)

Du har så rätt, BIaB är ibland väl statiskt och stelt (svårt att få till annat än en "automatisk lunk"), men för mig är det mest en lek och det funkar att sjunga och spela till.   :)
/Roffe H
« Senast ändrad: 19.03.2014, 14:45:22 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Bra sång och du imponerar med musnspel och gitarr!!!
Jag gillar den här - den känns färdig nu tycker jag.... :)

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Denna gillar jag! Visst kompet är lite statiskt som andra har sagt, men låten är bra! Gillar ditt munspelslir (jag brukar ha svårt för munspel, förutom i blues) och sången är jättebra. Behaglig röst och snygg stämsång. Tycker mig höra lite Dr Hook och CSN-influesner, vilket jag gillar!
Bra jobb!
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
pxm och MacTS: Roligt att ni gillar.  :D Längesedan jag lirade munspel, men det var kul. Kanske blir det fler låtar så småningom. Sjunga (med stämmor ) är en favorit.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Ljumna sommarkvällar i trevligt sällskap, kanske nära stranden?

Trevligt trevligt, visst fungerar det bra utan sax också! Har inget att tillägga eller klaga på som inte redan nämnts!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Munspelet och sången är låtens behållning.
Allt annat berör mig inte så mycket, Roffe.
Inget fel direkt på låtens melodi, mysigt så där fast inte så särskilt spännande, men kompet känns trist.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Roffe!
En låt som man blir på gott humör av. Inget nytt och inget stort men väldigt skönt att lyssna på, sången och dom snygga stämmorna bär upp låten snyggt!
Bra jobbat, kör mera!

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
tigern, Tokai, mahan: Tack för lyssning och kommentarer. Håller med er, så där...kompet sticker väl inte ut precis, resten är jag nöjd med. Kanske borde fortsätta med jazzlåtar i stället, men det var lite kul att prova nåt annat (behöver andra grejer om jag ska fortsätt med det.  :)
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare Roffe.

Munspelet,ingen kommentar.




Got ya  :D

Bättre än Dylan och Springsteen som mest misshandlar instrumentet tycker jag.Helt okej således.

Låten då,ja men varför inte..Du har ingen basist/gitarist från livetiden som vill lira lite med dig i studion?
Det skulle ju höja dina alster ordentligt,sedan så är det riktigt kul..BIB funkar ju,men här blir det lite långrandigt eller hur man nu skall uttrycka sig..Men man tar vad man haver så jag förstår dig,jag gör ju samma med mina trumloopar via eazydrummer.

Jag avnjöt en kaffe till din låt,och den gled förbi utan problem i mix/lir/sång så -

Tack för musiken Roffe

Mike


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tjenare Roffe.

Munspelet,ingen kommentar.




Got ya  :D

Bättre än Dylan och Springsteen som mest misshandlar instrumentet tycker jag.Helt okej således.

Låten då,ja men varför inte..Du har ingen basist/gitarist från livetiden som vill lira lite med dig i studion?
Det skulle ju höja dina alster ordentligt,sedan så är det riktigt kul..BIB funkar ju,men här blir det lite långrandigt eller hur man nu skall uttrycka sig..Men man tar vad man haver så jag förstår dig,jag gör ju samma med mina trumloopar via eazydrummer.

Jag avnjöt en kaffe till din låt,och den gled förbi utan problem i mix/lir/sång så -

Tack för musiken Roffe

Mike

Tack för lyss!  :) Sedan vi flyttade till lägenhet så har jag så dåligt med plats för elgitarrer och bas (inget eget musikrum längre) så därför blir det enklare med BIaB (ren lättja?)  :wacko:
Men som jag tidigare sa, det är bara på lek...kanske får jag gå och leta i förråden efter basen och elguran om jag ska göra mer pop?   :unsure:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)