Kontrollrummet

equality - Inte för mig

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Låtnamn: Inte för mig
Text/Musik:e
Prod/Mix:e
Format:mp3
Genre:vis-pop-jazz?

Ännu en vinter utan snö funderade jag på i våras. Kan det finnas riktiga vårar utan vinter? Och så dök tankar om hela vår "sköna värld" upp i huvudet och de pyrde i en gammal fältbiolog... Kankse gapas det och hojtas över för mycket här och det kanske uppfattas prententiöst men så gick/går tankarna som späddes på med en finsk dokumentär om etanoltillverkning i Brasilien. Länge sen jag såg något så överj-ligt. Mer finns att läsa här: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1094556,00.html Tur att det finns några TV-kanaler kvar som inte bara satsar på underhållning. Som sagt den skulle varit klar i våras men då hade jag ingen semester, det har jag nu. Tacksam synpunkter.
Här finns också en trumlös version: http://www.box.net/index.php?rm=box_v2_download_shared_file&file_id=f_83659583 Långsam server tyvärr.

SENASTE VERSION HÄR:
« Senast ändrad: 13.02.2008, 20:39:09 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena E...
Då åker vi då..

As snyggt piano i introt. Jizes vilken feeling i denna.Kanske ligger pianot lite lågt under verserna.
Mellanspelet med pianot är helt underbart.Nice sound på guran, jag hittar inget att slå ned på..
Sitter med lurar,tar en sväng i monitorerna och sejvar låten samtidigt..Återkommer..

Back.
Då kör vi igen.Låter suveränt,bra balans i mixen - möjligen är bas kaggen/pukan lite hög.Snygga trummor å bra sound.Highaten känns lite omotiverad då det är rätt mycket fills på cymbalerna,kanske halvera antalet slag på den under vissa delar ex.vis under versen..Men det skall du inte ta så allvarligt då jag och trummor inte är riktigt överens.. :D Alternativt sänka den en aning så smälter den in i det övriga.Jag hade nog höjt pianot en liten snutt under verserna,kolla samtidigt liret vid 1.08 samt 1.13..Petitesser kanske,men det "rycker" lite där..Nu är jag inne på hårklyverier :D

Kanon låt detta,i samma klass som "Följas åt".Så nu har du 2 kanon låtar! Solo pianot är riktigt bra.
Lite tankar från Norr,och tack för att du förgyllde min dag med denna låt.

Mvh
Micael

« Senast ändrad: 10.08.2007, 09:20:59 by Harmonica mike »


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Snyggt spelat och gott sväng och bra låt!

Det enda är att rösten inte sitter riktigt i ljudbilden EQmässigt, volymen är det inget fel på men kanske skulle skära lite i rösten så den suttit mer ihop med resten av instrumenten.

Snyggt pianolir framförallt!!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
vackert genuint...gillar sången mycket o låten har sina små smultronställen oxå. pianot är fint som fasiken men på "solo"delen faller i intensitet lite o övergången till reffen faller lite. bra text osså. tänkvärd...

gott som bara den mikael..

tony
att leva är att dö


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Harmonica mike: Kul att du tycker den funkar. Höjt Wurlitzern något i ny version högst upp. Ja, trumman är inte jag rätt man att pilla med heller. Stor risk att ratta bort mig här. Tack för grundläggande analys och koll som vanligt!
Fredrik Karlsson: Ja, inte är man Caruso precis. Låten ligger egentligen för högt för mig i tonläge och det blir ett evigt hojtande för att nå e och f. EQ.at lite och tycker väl det låter lite mjukare nu? Tack för lyssning och bra tips!!
ynot: Tjena Tony! Tackars för lyssning och comments. Håller helt och fullt med dig om intensitesproblemen där du nämner och jag har nu ändrat lite, piano i s f den där refrängen i en ny version högst upp om du orkar (knappt att jag gör det  :P).
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Skulle gärna vilja lyssna men kommer inte i i box.net  :(


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tokai: PM:at dig.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
JAdu EQ!
Testar mina långsamma förbindelser, tog lilla timmen att få ner denna låt, men det var värt väntan! Alldeles fruktansvärt härlig låt, sitter i skymningen med stjärnhimlen ovan mig och njuter av denna låt. Lite skramliga trummor stundom, skit i det, gillar detta. Härlig sång, du har ju en fantastisk "normal" sångröst, mer sådant! Och låtens sakta gungande jazztakt sitter för mig som ölglaset i min hand! Pianot o gitarrspelet, ja va kan jag mer säga, skål frö detta!
Snyggt jobbat EQ!

h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
en kalas låt både musikaliskt och inte minst texten....ett ställningstagande som man inte hör längre i texter i dagens musik....uppskattas....
sen blir som sagt inte låten sämre av underbara moduleringar som man inte hör särskilt ofta heller...en konst att vända harmoniken på ett okonventionellt sätt utan att fördärva linjen i låten, bra intro,bra piano....enda nitsen, wurlitzer'n,h fina figurer men bara aningen otajt...greja det och jag köper skivan.... :rolleyes:

/ karl B)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
PROGG!
Hoolabandoola kunde ha gjort denna ;)

Nämen bra spelat på alla sätt. SKön låt! :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
JAdu EQ!
Testar mina långsamma förbindelser, tog lilla timmen att få ner denna låt, men det var värt väntan! Alldeles fruktansvärt härlig låt, sitter i skymningen med stjärnhimlen ovan mig och njuter av denna låt. Lite skramliga trummor stundom, skit i det, gillar detta. Härlig sång, du har ju en fantastisk "normal" sångröst, mer sådant! Och låtens sakta gungande jazztakt sitter för mig som ölglaset i min hand! Pianot o gitarrspelet, ja va kan jag mer säga, skål frö detta!
Snyggt jobbat EQ!

h.  JOhan

Fasen Johan..en timmes nedladdning. Bugar till tårna. Tackar särskilt för dina kommentarer, bilden du målar upp vid lyssningen och de fina bilder du skickade. Måste vara ett riktigt smultronställe. Fast sångrösten är inget vidare men stort tack ändå. Tar med mig detta ut när nu sommaren återvänt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
fint akustiskt gitarrspel! Och pianot är heller inte så dumt.
Ibland känns rytmerna lite ostadiga, krockar lite emellanåt med olika instrument. Som mahan sa, en normal röst, som käns okonslad (säger jag). Ljudkvaliten är mycket bra. Det känns balanserat, bortsett från vissa orytmiska detaljer.
Visst finns det en hel del av typiska protestsångsattribut, att man liksom betonar vissa betydelsefulla ord/meninagar, det blir lite av kliché över det hela, som om man bara måste göra detta när man sjunger en text med politiskt eller annat mindre ytligt innehåll. Men det är väl så det ska vara. Finfint eq!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
en kalas låt både musikaliskt och inte minst texten....ett ställningstagande som man inte hör längre i texter i dagens musik....uppskattas....
sen blir som sagt inte låten sämre av underbara moduleringar som man inte hör särskilt ofta heller...en konst att vända harmoniken på ett okonventionellt sätt utan att fördärva linjen i låten, bra intro,bra piano....enda nitsen, wurlitzer'n,h fina figurer men bara aningen otajt...greja det och jag köper skivan.... :rolleyes:

/ karl B)

Tack Karl! Hade det någonsin kommit på skiva hade jag gladeligen överräckt ett gratisexemplar.  :D Kul att du uppskattar moduleringarna, känner mig inte särskilt hemma här men tyckte tonartsbytet skulle passa i en ackordmässig ganska konventionell refräng eller jag minns inte så noga det blir det som verkar passa. (På tal om moduleringar... har du tänkt på tonartsväxlingarna i Penny Lane? Har du säkert. De tillhör bland de häftigaste jag hört. Jag vet, jag är jäddrigt Beatlesnördig men från en rätt konventionell nedgång på G, hamna på Dbmaj7 och refrängen i F... eh  :o) Wurlitzern var det sista jag la på och typiskt att slarv uppstod här. Jag antar och hoppas innerligt att du menar under solot (mellan pianosnuttarna)??? Annars får jag problem då jag hör inte att de andra delarna skulle vara otajta.  :unsure:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
PROGG! Hoolabandoola kunde ha gjort denna ;)
Nämen bra spelat på alla sätt. SKön låt! :)

Jäddrar! Avslöjad!  :P Kul att du nämner Hoola, mina ungdomshjältar, ett kanonband med kanonlåtar. Kommer ihåg när Robert Broberg gjorde ett inhopp i bandet, fascinerande tid!
« Senast ändrad: 13.08.2007, 02:34:48 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Jo jag menar det du tror.....Ja Penny Lane är ju en riktig stänkare...konsten är väl att få det låta som det vore det mest naturliga i världen....men ibland blir det för mycket konstruktion dock varken med Penny Lane eller Inte för mig ....riktigt bra låt  B)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
fint akustiskt gitarrspel! Och pianot är heller inte så dumt.
Ibland känns rytmerna lite ostadiga, krockar lite emellanåt med olika instrument. Som mahan sa, en normal röst, som käns okonslad (säger jag). Ljudkvaliten är mycket bra. Det känns balanserat, bortsett från vissa orytmiska detaljer.
Visst finns det en hel del av typiska protestsångsattribut, att man liksom betonar vissa betydelsefulla ord/meninagar, det blir lite av kliché över det hela, som om man bara måste göra detta när man sjunger en text med politiskt eller annat mindre ytligt innehåll. Men det är väl så det ska vara. Finfint eq!

Tackar så mycket! Skall försöka hitta de orytmiska detaljerna men där brottas jag med dövörat tyvärr. Jag gjorde en annan låt med delvis liknande innehåll för ett par år sedan och fick då kritik för för lite attityd i sången och tänkte denna gång "nu j-lars...". Håller med om att man under period skulle kunna hört om en sång var "politisk" utan att fatta ett ord svenska men pga uttrycket av vissa ord.  
« Senast ändrad: 13.08.2007, 04:51:05 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jo jag menar det du tror...

Puhh..  :rolleyes:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Mäktigt. Ljudkvalitet, framförande och innehåll matchar mycket fint. Gillar sången!

Baskaggen gillar jag också :D Var det första jag tänkte på faktiskt. "aah juste sound på kaggen" hehe Lite ljudnörd då, va? ;)

Bästa helheten jag hört från dig!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Mäktigt. Ljudkvalitet, framförande och innehåll matchar mycket fint. Gillar sången!
Baskaggen gillar jag också :D Var det första jag tänkte på faktiskt. "aah juste sound på kaggen" hehe Lite ljudnörd då, va? ;)
Bästa helheten jag hört från dig!

Tack så mycket 1up. Roligt att du gillar denna. Trummorna är AD. Skall putsa till dessa och en del annat strax och hoppas att ni vill lyssna då igen.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad tsmalmbe

Ditt metronomspår har kommit med. Tzipp-tzipp-tzipp-tzipp. Virveln låter lite unket, det skulle få vara mera levande till denna genre tycker jag.

Låten tycker jag är ganska spännande. Inte något jag kanske skulle veta att jag vill lyssna på, men varför inte när du serverar det så här.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ditt metronomspår har kommit med. Tzipp-tzipp-tzipp-tzipp. Virveln låter lite unket, det skulle få vara mera levande till denna genre tycker jag.
Låten tycker jag är ganska spännande. Inte något jag kanske skulle veta att jag vill lyssna på, men varför inte när du serverar det så här.

Tsmalmbe, tack för pålitlig feedback! Det är faktiskt min högerfot som tjoffar i vardagsrumsparketten. Men det är ju bra att den går som en metronom. Får lägga en filt där nästa gång. Virvelljudet? Ja, använde AD:s standardinställning... Säger du att det är unket stämmer nog det, jag är ingen kännare alls på detta område. Kanske spelar den för mycket? Kul att du kan tänka dig att lyssna på något sånt hät iaf. Bockar!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


DåligtGehör

  • Gäst
Först som sist så tycker jag att det är en fin låtidé! Glöm aldrig det som Frodenkvist sa. Med detta sagt så över till de hårda orden...

Lyssnar först på den trumlösa versionen. Det känns rätt snabbt att problemen ligger i rytmiken och fraseringar/betoningar. Har dock svårt att avgöra var det börjar och var det slutar. Upplever det som att det missas lite här och var och sammantaget så blir det för mycket. Det svåra är att om man inte får till det på det ena så påverkar det det andra och sen sitter man med en rätt svår "röra" att reda ut. Det jag tycker du skall göra är att rensa bort och kolla vad som verkligen fungerar. En svängig men ändå stabil grund. Annars så är nog risken stor att man anpassar sig till felen istället för att man blir fri i att sätta sången och diverse ornametik. En sak jag hoppas du inte gör är att försöka dölja problemen bakom ett tungt och fast trumkomp. Låten är värd mer än så.

Mest är det pianot som jag stör mig på. det känns väl orytmiskt och ställer till det. Nu kanske det är rätt bra under det men jag är inte säker. Så en version utan piano hade varit bra.

Om pianot: Idémässigt så är jag med på introt. Under vers så är det först reletivt återhållsamt i sin kompfigur - som jag inte är övertygad om är den bästa för låten - men under refräng så blir det plottrigt och strukturlöst.

Gitarr och Bas: Jag försöker här tänka bort pianot. Jag tycker låten skall funka och kännas riktigt bra även utan att man lägger på trummor. På något sätt tycker jag bas och gitarr låter bra och ändå inte. Gitarren är rätt dominant och basen har ungefär samma rytmik och betoningar. Om man överdriver för att understryka så känns det lite som nu gungar vi hit och nästan över kanten och sen gungar vi dit och blir kvar där osv. medan det hela tiden tappar styrfart. Lite för starka betoningar vissa dlag på gitarren och kanske även hålls det ut för länge på vissa drag. Tror på lite snärtigare komp.

Har lyssnat på trummorna och känner mig tvådelad till dem. Själva grundkompet känns knasigt men jag gillar att du har jazzigt virvellir även om det är för mycket trix och tics för denna låt. Figuren på riden känns fel. Alldeles för tung och skumt lagd baskagge.

Sång: Bitvis väldigt bra frasering men också ställen där det saknas energi och övertygelse. Tror du behöver få till det andra innan du kan sätta den definitiva sången.




Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
DG: Du är baske mig den mest oegennyttige, ambitiöse och bland de mest kunniga demoresencenter jag någonsin träffat på. En stor ELOGE för alla de läs- och tänkvärda synpunkter du skämt bort oss med genom åren!! Tycker också du verkar vara lättare att ha att göra med än Frodenkvist  :P även om du här ger mig stora problem. Riv ner skiten och gör om alltihop alltså :unsure: ? Jag är iaf glad att det inte gitarrens funktion i låten du stör dig mest på eftersom jag i dagsläget inte tror att jag orkar lägga om denna. Pianot har jag lättare att förstå att det finns problem och under verserna är det faktiskt en Wurlitzer som jag tänkte skulle brodera kring sångstroferna och dess ljud tycker jag krockar mindre med gitarr än piano. Jag lägger gärna upp en klavitiaturfri version om du orkar lyssna även på denna. Jag skall se över figurerna under vers och refräng och solot ÄR otajt det är även jag medveten om. Ofta är det bra att låta en låt vila några veckor för att sedan med mer fräscha öron ta upp den på nytt och lyssna efter oegentligheter. Basen har jag haft en del tevksamheter till särskilt där den blir mer walking men gitarren som sagt, funkar inte den? Trummorna skall läggas om, det har en bussig kille lovat. Stajo tyckte att skillnaden mellan vers och refräng skulle markeras tydligare och det kanske är i linje med dina synpunkter som jag än en gång bockar djupt inför.
Självklart skulle jag vilja att ett gäng duktiga musiker spelade med...  :rolleyes: När man gör allt själv och inte är tillräckligt begåvad är det svårt att förutse hur instrumenten kommer att låta tillsammans: Det finns en risk att de spelar för mycket, med för liten lyhördhet för övriga instrument och med felaktig frasering. Det finns alltid en kompromiss hur man vill att det skall låta i sitt eget huvud och hur det slutgiltiga resultatet blir och man vill ha kontroll men kompromissen borde ju vara som minst om man får hjälp av riktiga musiker...? 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
TJa, denna har jag ju missat, eller det har jag inte alls. Jag kommenterade med en hoolabandoola kommentar ovan? SKall man behöva sitta inloggad 24h om dygnet? De produktiva postar så många låtar.
Vilket är bättre än vad det är dåligt förstås, men ändå.

Men allvarligt, vad är det här för fjantig vänstertext? :D


Jag vill att du postar texten. Den låter väldigt djup, så man får analysera litegrann....
https://soundcloud.com/user7789882


DåligtGehör

  • Gäst
Jag menar inte att gitarren behöver ändras om på ett "genomgripande" sätt men att jag tror att den skulle kunna vara lite mindre gumptung på vissa noter/slag/drag hur man nu skall utrycka det. Mest upplever jag det som lite för starka betoningar men kanske även att du något litet skulle korta av vissa drag/noter. Inte utan betoningar men lite mer jämnt över lag än det är nu. Ja ett något mer jämnt flyt/flow är vad jag är ute efter i själva grundkompet. Önskar att jag kunde vara mer precis men det är allt jag förmår förvärvarande.

Visst är det kul med ett bra solo. En bra krydda. Men hellre att du lägger krutet på grunden och sången och låter solot bero så länge. Det är roligare att lyssna på en välgjord ofärdig sak med utrymme för fantasin och ännu inte gjorda insatser än en låt med alla saker på plats fast det inte sitter som det borde. Sen kan man ju antyda åt vilket håll man är på väg, ungefär hur man önskar att det skall låta men stanna där tills man har rätt "snubbar" att tillgå. Som en minnesanteckning. Så kommer jag att tvingas göra med många saker.


ps. posta inte texten för du får du säkert mycket kritik från vår kinavän


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Dividend: Texten är mitt kanske fjantiga försök att beskriva en oro för framtidien där klimatförändringarna med nödvändighet framtvingar förändringar men som om den fattige Brasilianske lantarbetarens situation inte skulle vara svår nog med klimatförändringar orsakade av den rika världens överkonsumtion av naturresurser, han skall dessutom tvingas jobba ihjäl sig för slavlön i sockerörsskörden som skall bli etanol till våra miljösubventionerade bilar här i Sverige. Se artikeln i första inlägget. Självklart måste något göras inför klimatförändringarna men det är så typisk att just dessa OCH de åtgärder som sätts in drabbar den fattiga världen mest. Sen går väl handlingen i texten mellan det som är nära och långt borta med förhoppningsvis något som knyter samman. Mina texter är inte särskilt genomtänkta, jag är nöjd om de uttrycker det jag vill säga. Vi var ju dessutom överens om att det är progg.  ;)





Inte för mig

Det lyser grönt från allt fler ängar
Nej vintern blev aldrig av
Skall människans jakt på mera pengar
till slut bli hennes grav
Men de som drabbas bidrar minst
Som om en oskriven lag
Gav de redan rika mer i vinst
Med exporterat obehag
Och skickar trupper till de länder
Som har olja, skog och kol
Blod från deras händer finns i billig etanol

Refr:
Det är inte för mig som gräset gror
Det är för små fötter utan skor
När tiden släkt våra bloss
Ska det komma vårar efter oss?

Behövs ingen domedagsprofet
Med hot om himmelsk syndaflod
Inför människor som inte vet
Om deras gud är ond eller god
För alla fattar vad som sker
När de båda tornen rasat ner
 
Refr

Nu blir luften ren att andas
Nu går natten mot sitt slut
När gryningen randas
Kan tanken vila ut

Refr









'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Citera
Inte för mig

Det lyser grönt från allt fler ängar
Nej vintern blev aldrig av
Skall människans jakt på mera pengar
till slut bli hennes grav
Men de som drabbas bidrar minst
Som om en oskriven lag
Gav de redan rika mer i vinst
Med exporterat obehag
Och skickar trupper till de länder
Som har olja, skog och kol
Blod från deras händer finns i billig etanol

Refr:
Det är inte för mig som gräset gror
Det är för små fötter utan skor
När tiden släkt våra bloss
Ska det komma vårar efter oss?

Behövs ingen domedagsprofet
Med hot om himmelsk syndaflod
Inför människor som inte vet
Om deras gud är ond eller god
För alla fattar vad som sker
När de båda tornen rasat ner
 
Refr

Nu blir luften ren att andas
Nu går natten mot sitt slut
När gryningen randas
Kan tanken vila ut

Refr

DG: Kritik överflödig.

Nöjer mig med att säga att i varje påstående finns det alltid nån jäkel som vill motargumentera. Hmm, ser möjligheter här för mitt textskriveri....
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kom inte ihåg att denna låg i färdiga. Det var ju dumt den var definitivt inte färdig i sitt förra skick. Har försökt mig på att remixa. Ändrat körer, trummor, och lagt till orgel. Tacksam feedback om det funkar eller om det är en massa som behöver ändras. Nya versionen i första inlägget.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
bra inledning
lite dovt piano ?
"exporterat obehag". oj så bra text.

"inte för mej som gräset gror". När den raden sjungs är basen ute och cyklar lite tror jag, det känns som den vandrar utan riktig kolla...känns som en keyboardspelad bas, inte något av en basist?

Wborg ordnade en fin vandringsbas åt mig på en låt ;)

skulle vilja ha en lite kontrast till det lite dova lågmälda landskapet. "panflöjt" tänker jag mig. men vet ej hur sådant kan ordnas....möjligen har jag en kontakt som kan lägga american native flute. Torde vara indianflöjt?

Solot låter trevligt tycker jag, gitarrsolot och sen bossapiano och lite snygga takter. virvelgrejjorna vet jag inte riktigt om jag är helt kompis med....lite midifierade kanske.....


Låter helt trovärdigt detta. orgeln gör sig väl i sällskapet också!

tankar:

- basen skulle kanske behäva koppel inledningsvis.
- "vårar efter oss" där skulel jag kanske vilja ha en stråke som skar in för att markera?
- Lite mer sydamerikanskt varm percussion. introducera gradvis och låte det hela blir lite festival mot slutet. tänk fira det som finns istället för sörja det som försvinner?
- flöjt eller något för att spinna vidare på latinofeelingen, samt ge en lite vass ljudbild, som ändå är mjuk....svammel.

PMa om flöjtkontakten. kan kolla om vederbörande är intresserad..


Bra och trovärdigt som sagt eq!

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Oj, oj det var en hel del! Tack för det. Ville ha lite mer liv i refrängdelen av pianosolot därför taktändringen där. Kanske ligger för mycket i mellanregistret nu öch något i diskanten? Hmmm.
Charango? Bra synpunkter Tomas. Bara jag slapp göra om allt för mycket.  :D :rolleyes:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
nu har jag lyssnat säkert ett tiotal gånger och hör en annan favorit i första delen av låten...Jackson Browne kanske mest för den engagerande texten men också elpianots figur får jag "lives in the balancevibes" vet inte exakt vad du gjort men det är klart låtar växer men prodden känns väldigt skön just nu så stanna där du är....helbra ...kanske en fade under slutsolot så....är allt lugnt....stor musik som inte liknar allt annat man hör omkring sig...... B)  15 / 10  :) ;)

/  karl

Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Det var som tusan! Gillar ju Lives In The Balance skarpt även om Hould Out-plattan är min favvo.  ;) Men förstår hur du menar och harmonierna snuddar nog vid Jacksons. Tonläget är ju verkligen likartat. Hade jag ingen tanke på. Ser man vad som spökar i min allt mer skrumpna hjärna. Blir jätteglad att du är entusiastisk och skrattade högt åt dina vågen-gubbar!  :lol: Hur gör du? Så beter sig inte mina smileys. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Snygg helhet. Gillar rösten. Det lugna och trivsamma tonläget.

När gitarren kommer in blir det speciellt bra!

Trist kommentar till en mycket bättre låt med jättefina sound.  :wub:


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
"Trist"? Inte för mig!  ;) Stort tack.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vackert!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google