Kontrollrummet

MacTS-Working Man

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Titel: Working Man
Musik, arr, mix: MacTS
Text & sång: MacTS
Låtlängd: 4:05

Hej

Här kommer låt nr 7 i mitt lilla countryrock-projekt. Tar såklart emot kommentarer om det mesta!
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Mac!
Ett riktigt gott country alster, kanske lite händelsefattig... man vet ju lixåm hur låten kommer att gå, inte riktigt HIT varning ännu.
Snyggt arrat och lirat, bra sång och snygga stämmor. Mixen känns lite tom i mellanregistret, kanske lite väl "smile" på utgående EQ:t.

"smile" EQ                              testa med typ:
--o-------------------o--            -o------------------------o--
----o---------------o----            ------o----o---o---o---o-----
---------o------o--------            ---------o--------------------
-------------o-----------             ------------------------------

Genom att gröpa ut för mycket på mellanregget försvinner t.ex en stor del av stämmorna, och virvelkaggen låter paffig. I slutspelet e det ju förstås smak och tycke men nu vet du åtminståne vad Mahan tycker :D

Som sagt, fint jobbat, bara köra vidare!

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nånting med rimshot och sångröst i början gör att de inte låter från samma rum, vet inte vad men sen tycker jag det blir bättre, där sången gifter sig fint med musik.
Är trummorna med rimshot långt ute på vänstersidan eller har jag fått en propp?

Det låter tryggt och stabilt och bekant och det låter bra. Jag kan inte med samma säkerhet uttala mig om mixen eftersom jag bara lyssnar i ett par lurar.
« Senast ändrad: 08.03.2014, 23:14:25 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Hola!

Lyssnar på macbook högtalare denna gång så kan inte uttala mig om mix heller, men nog instämmer jag om sköna stämmor o det låter tajt o trevligt på de allra flesta sätt. Lite tips om EQ har givits som jag kanske kan hålla med om men det är svårt att uttala sig på denna lyssning. Kan inte tillföra så mycket, vilket på sätt o vis är positivt ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
mahan: Tack för input! Jag ska se över eq på mixen. Att låten är lite förutsägbar, tja det har du helt rätt i :lol: Men det faktiskt lite grann meningen med detta projekt, lättlyssnat och enkelt (lite grann också för att jag själv ska få träna på det, som gammal hårdrockare är det ibland svårt att hålla saker enkla...)

MaxB: Rimshot är kantslag antar jag? Jag tror inte dom ligger ute i kanten. Sångljudet och nivå är detsamma hela låten, men jag tycker du har en poäng nu när jag lyssnar efter det. Sången låter bättre med "fullkomp", sen hör jag att jag sjunger lite osäkert där i början också vilket jag tror jag spelar in (tar med mig det till seriösa inspelningen senare)
tigersoul: tack!

Jag har nog lite generellt problem i mina demolåtar att jag släpper igenom lite slarv på sången. Vid det laget när jag har kommit till sången vill jag mest bli klar med låten:-) Å andra sidan är det här mest till som demos till bandet och vid seriös inspelning senare kommer jag att ha en arg tekniker/producent som skäller på mig om jag slarvar, så det blir nog bra i slutändan :lol:
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Du har redan fått fina tekniska tips, tycker att sång, stämmor och kör låter country. I stort sett, låter det bra! (Fast jag är inget vidare på att bedöma countrymusik) :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag gillar bara Johnny Cash så jag är inte heller nåt vidare på att bedöma detta utifrån ett country-perspektiv.

Men låter bra, fixa till de saker som nämnts. Tycker inte alls att den är repetitiv (som jag tror nån skrev), inte mer än mycket annat här.
https://soundcloud.com/user7789882