Kontrollrummet

Fredrik Karlsson - Move on

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Halloj!

En låt som jag gjorde och spelade in 2005 men har nu mixat om den iom att jag försöker samla ihop till en fullängdare som jag vill ha klar till jul!

Vill ha lite feedback angående mix, produktion och låt etc..

Ris som ros är välkommet  :)

LÅTNAMN: Move on
ARTIST/GRUPP: Fredrik Karlsson
GENRE: Pop/Rock kanske?
LÅTLÄNGD: 3:25
KOMPOSITÖR: F:Karlsson
PRODUCENT: F:Karlsson
EV. MEDVERKANDE: GA2 ;)
INSPELNINGSÅR:2005
FORMAT: mp3

http://www.speedyshare.com/520496893.html
« Senast ändrad: 12.08.2007, 00:03:37 by tsmalmbe »
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
en fullängdare minsann...
Lustigt, sångekot är rätt likt det på Joe Jackson första LP, åtmindstone en av hans låtar. (en parentes bara)
Tycker det känns rätt så passé, ska jag säga som håller på 60-tals prylar.
Alltså, Jon Bovi, runt i början på 90-talet. Har inte så bra koll på tidpunkt. Vad duger det 2007?

Ok,
versen för tydliga markeringar, låter som om nån som inte kan spela reaggie.  Refrängen bättre samt partiet efter - tycker bäst om det. Och att du krämar på med voicen. Det mesta låter bra ljudmässigt.  B)
Bra trummor, gitarrer, sång. Inget att klaga på förutom att själva låten, den känns inte så speciellt aktuell - men bra ändå, tror jag. Vet inte vilka ambitioner du har med den?


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Låter amerikansk rock...och inget fel med det...tycker du sjunger bra och du har det där metalidomet i klangfärgen...är inte så inlyssnad i genren men det låter ett tiotal år tillbaka och det är inget fel heller....det mesta låter som det ska  och kanske saknar jag ändå ett gitarrsolo....bra jobbat  /  karl B)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Fredrik.
Undrar om det är den första låten jag hör från dig..Nåväl,då kör vi..

Bra låt,schysst sång.Stark reff där sången kommer till sin rätt.Bra gung hittar inget som sticker ut eller stör,möjligen lite frekvens krock mellan gura å piano..svårt att urskilja vad som är vad.
Lite lågt piano på nåt ställe,samt lite för högt komp ackords mässigt på pianot.
Annars helt ok!

Det blir kul att höra mer från dig då jag gillade låten å genren..

Mvh
Micael


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Tokai!

Tackar för att du lyssnat!

Bon Jovi? Nja mer countryrockigt enligt mig.
Var inte tänkt att låta reaggie utan mer att det skulle lyfta fram basen på versen.
Tråkigt att musiken/låten låter passé, men jag tror jag gillar den ändå dock.
Ambitionerna med låten är att jag vill ha med den på plattan.

karl!

Jo amerikansk rock är det nog.
Även du tycker att det låter ett tiotal år tillbaka så då gör det förmodligen det.
Gitarrsolo hade kanske inte varit så dumt men hade kanske fått förlänga låten då (kanske skall slänga in gitarrfills på verserna och "dölja" det som Tokai kallar dålig reggie? Eller vad tycker ni?

Hur som helst tackar båda två för kommentarerna!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Tackar Harmonicamike!!

Du kanske kan va räddaren i nöden o lägga på lite munspel på partierna som Tokai pratar om (iofs så kan du lägga munspel på alla ställen som du tycker passar)???

Skall kolla upp gitarr vs piano delarna ljudmässigt!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tackar Harmonicamike!!

Du kanske kan va räddaren i nöden o lägga på lite munspel på partierna som Tokai pratar om (iofs så kan du lägga munspel på alla ställen som du tycker passar)???

Skall kolla upp gitarr vs piano delarna ljudmässigt!

Visst kan jag lägga munspel,men jag har dåligt med tid..Är det ingen stress så kan du få det på nån vecka..Bor i stugan och har inte tillgång till studion förrän i september..

Mvh
Micael


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Tackar Harmonicamike!!

Du kanske kan va räddaren i nöden o lägga på lite munspel på partierna som Tokai pratar om (iofs så kan du lägga munspel på alla ställen som du tycker passar)???

Skall kolla upp gitarr vs piano delarna ljudmässigt!

Visst kan jag lägga munspel,men jag har dåligt med tid..Är det ingen stress så kan du få det på nån vecka..Bor i stugan och har inte tillgång till studion förrän i september..

Mvh
Micael

Tackar och bockar (den som väntar på nåt gott...)!
Behöver du tempo eller nåt annat är det bara att hojta till?
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Tackar Harmonicamike!!

Du kanske kan va räddaren i nöden o lägga på lite munspel på partierna som Tokai pratar om (iofs så kan du lägga munspel på alla ställen som du tycker passar)???

Skall kolla upp gitarr vs piano delarna ljudmässigt!

Visst kan jag lägga munspel,men jag har dåligt med tid..Är det ingen stress så kan du få det på nån vecka..Bor i stugan och har inte tillgång till studion förrän i september..

Mvh
Micael

Tackar och bockar (den som väntar på nåt gott...)!
Behöver du tempo eller nåt annat är det bara att hojta till?

Förresten om du tycker att det skulle behövas lite gitarrfills oxå får du gärna fråga han som lirar på din/er låt "Share the pain" i b delen, diggar hans lir o sound, hade kanske varit coolt att variera er två med fills?  (Plus att det ser extra proffsigt ut i CD konvulutet med "Special Guests"  ;))!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Skönt stuk. Gillar genren och du (ni) behärskar den helt klart. Sånt som är extra kul att höra på lokal. Snygga gitarrer, tajt och snygg ljud ö h t. Bra sång med rätt attityd.
Saknar ett intensitetshöjande solo, hammondorgeln verkar lite på gång där men håller tillbaka tyvärr.  :rolleyes: Trots sticket blir kanske ackordgång lite tjatig
men ojdå är innne på fjärde lyssningen nu. Det förklarar saken!  :D   
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Tackar equality!

Iofs så har jag lite olika genrer på mina låtar men kul att du tycker att jag behärskar denna!
Kul att du tycker om ljudbilden det är väl först och främst mixen man vill ha kommemtarer om på ett sådant här forum (även om kommentarer om arr naturligtvis kan höja låten)!
Jo ett solo kanske skulle vara nåt (hoppas på Harmonica Mike ;))!
Ackordgången blir kanske lite tjatig (även om inte jag tycker så :)) låten innehåller endast 4 ackord totalt!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Bumpelibump  :P
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
När jag säger Bon Jovi, tänker jag lite på sången, du har det där speciella vibratot på sången
" countryrockigt" tycker jag det inte låter. Varför?
Eftersom versen saknar typiska countrygrejer som akustisk gitarr, kanske en slide, osv

Jag gillar din sång jättemycket.

Ville bara poängtera vissa saker.


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
" countryrockigt" tycker jag det inte låter. Varför?

Nja jag kan väl inte så mycket om country men det är väl mest för att det är relativt rena gitarrer som får mig att tänka country!

Tackar för att du gillar min röst även om Jon Bon Jovi inte är en av mina röstfavoriter däremot kan jag gilla en del av deras låtar!

Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
bump
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Bump sa Fredrik och det passar mig! :D

En rikti liten naggis jenkkitåralåt. Nu blir den lite för liten, gott försök med hammonden som inte ledr nånstans men vad saknar är några stora, feta, smöriga guror i choruset, det kunde ge det lyft detta alster behöver. Och sen förståss obligatoriska solot!

Låten e ju fin men låter helt för snäll, ackordgången är ju uppbygd så att den skriker efter skitig gurakomp!
Sången o stämmorna skitsnygga!
Snyggt jobb, mera smör i pannan så tar du hem det! :)


h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Tackar mahan!

Jo jag får nog försöka tuffa till gurorna (kanske skall testa med chorus oxå?) och nu är ni ju flera stycken som påpekat om ett solo, skall kolla lite på det och samtidigt kolla in vad Harmonica Mike har för ideér!

Hammondorgeln var mest en grej för att leka till det lite i slutet för att det inte skulle bli så stelt så den leder egentligen bara till slutet  :)

(Blev orolig när du inte svarade, har ju blivit bortskämd med att du alltid har några goda ideér i rockarmen  :unsure:)!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tackar mahan!

Jo jag får nog försöka tuffa till gurorna (kanske skall testa med chorus oxå?) och nu är ni ju flera stycken som påpekat om ett solo, skall kolla lite på det och samtidigt kolla in vad Harmonica Mike har för ideér!

Hammondorgeln var mest en grej för att leka till det lite i slutet för att det inte skulle bli så stelt så den leder egentligen bara till slutet  :)

(Blev orolig när du inte svarade, har ju blivit bortskämd med att du alltid har några goda ideér i rockarmen  :unsure:)!

Svarar så gptt jag kan, har nu legat på en holme nästan 2 veckor, ingen el inget vatten, lite Robinsson feeling, har haft laptoppen med mig, vodaphone mycket långsamt nätlöst modemsystem, och batterierna dör i nåt skede, så därför är jag stundom away! :D Jag kommer att fira inkommande vecka i Latvien tror jag, Riga heter stan, kolla lite med musik o kultur där, så blir sparsamt med kommetarer från mig närmaste veckorna  :)

h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Tackar mahan!

Jo jag får nog försöka tuffa till gurorna (kanske skall testa med chorus oxå?) och nu är ni ju flera stycken som påpekat om ett solo, skall kolla lite på det och samtidigt kolla in vad Harmonica Mike har för ideér!

Hammondorgeln var mest en grej för att leka till det lite i slutet för att det inte skulle bli så stelt så den leder egentligen bara till slutet  :)

(Blev orolig när du inte svarade, har ju blivit bortskämd med att du alltid har några goda ideér i rockarmen  :unsure:)!

Svarar så gptt jag kan, har nu legat på en holme nästan 2 veckor, ingen el inget vatten, lite Robinsson feeling, har haft laptoppen med mig, vodaphone mycket långsamt nätlöst modemsystem, och batterierna dör i nåt skede, så därför är jag stundom away! :D Jag kommer att fira inkommande vecka i Latvien tror jag, Riga heter stan, kolla lite med musik o kultur där, så blir sparsamt med kommetarer från mig närmaste veckorna  :)

h.  JOhan

Jo vi har en liknande stuga som ligger på en ö utan el, vatten toa så det blir att koka vatten från sjön över öppen eld och så har vi ett ute dass!

Tur att jag hann få mina kommentarer av dig då innan du drog  ;)

Ha det gott på Riga nu!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
bump

Skall bara upplysa dig om att jag inte kan ladda ner från speedyshare och många andra ställen eftersom jag sitter i kina. (Förmodligen.)
Har du nån msn eller så (skall kolla), eller så kan du ladda upp på nån av mina servrar... (Om jag får lyssna alltså  :lol:, vilket jag gärna gör)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
bump

Skall bara upplysa dig om att jag inte kan ladda ner från speedyshare och många andra ställen eftersom jag sitter i kina. (Förmodligen.)
Har du nån msn eller så (skall kolla), eller så kan du ladda upp på nån av mina servrar... (Om jag får lyssna alltså  :lol:, vilket jag gärna gör)

Jodå jag kan lägga upp på din server!

Klart jag vill att du skall lyssna  :)
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
OK Fredrik!
Sista kvällen i Riga, hade tänkt lyssna en gång till men nerladdningen från Speedharen strular, kanske temporärt men kolla själv. Skulle gärna ha den på min laptop åxå!  :)

h. JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
OK Fredrik!
Sista kvällen i Riga, hade tänkt lyssna en gång till men nerladdningen från Speedharen strular, kanske temporärt men kolla själv. Skulle gärna ha den på min laptop åxå!  :)

h. JOhan

Testade och här hos mig gick det att ladda hem!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hehe, öster om 4+ GMT går det inte att ladda hem, lyssnat nu ett par gånger. Tycker det är fint hantverk. En brant öh "inlärningkurva" för såna som jag som inte lyssnar mycket på denna typen av musiken. Det blir dock en del här på KR. ;)

Tror det dröjer innan jag tröttnar på den också!

Fint jobbat! Bra låt!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Hehe, öster om 4+ GMT går det inte att ladda hem, lyssnat nu ett par gånger. Tycker det är fint hantverk. En brant öh "inlärningkurva" för såna som jag som inte lyssnar mycket på denna typen av musiken. Det blir dock en del här på KR. ;)

Tror det dröjer innan jag tröttnar på den också!

Fint jobbat! Bra låt!

Jo det gick ju lättare via msn  :)
Tack för lyssningen och att du tyckte att det var ett fint hantverk men du hade gärna fått såga lite oxå iom att det blir en ny mix efter det att Harmonica Mike (förhoppningvis) lagt lite munspelslir och då så hade lite kritik om mix kanske kunnat ge mig lite idéer (men om du tyckte mixen dög så är det ok oxå ;))!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hehe, öster om 4+ GMT går det inte att ladda hem, lyssnat nu ett par gånger. Tycker det är fint hantverk. En brant öh "inlärningkurva" för såna som jag som inte lyssnar mycket på denna typen av musiken. Det blir dock en del här på KR. ;)

Tror det dröjer innan jag tröttnar på den också!

Fint jobbat! Bra låt!

Jo det gick ju lättare via msn  :)
Tack för lyssningen och att du tyckte att det var ett fint hantverk men du hade gärna fått såga lite oxå iom att det blir en ny mix efter det att Harmonica Mike (förhoppningvis) lagt lite munspelslir och då så hade lite kritik om mix kanske kunnat ge mig lite idéer (men om du tyckte mixen dög så är det ok oxå ;))!

Inget som stack ut nä ;), men å andra sidan är jag ingen hejare på mixning
https://soundcloud.com/user7789882