Kontrollrummet

Hogge - Need some advice... UPPDAT: 11/4

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Jag lever fortfarande i en mycket labil värld, och vet inte riktigt vad jag vill göra... Ena sekunden så vill jag försöka ägna mig åt lite tyngre rock, och i nästa vill jag lira lite lättare rock.. Dock blir det ingen mer pop.. Det kan jag försäkra... Men detta är ju en stil som ligger mig varmt om hjärtat också..

Nu är detta en idé som verkligen är i sin linda, så om Ni väljer att lyssna, försök då att ignorera "hitte-på-text", falsksång och ostämda gitarrer...

MEN... Jag får inte till nån vettig refräng på detta.. Har provat flera olika alternativ, men det går bara utför... Vet inte heller om det beror på mina förbannade halsproblem, eller om jag försöker yla i en tonart som absolut inte passar mig? Men oavsett vad jag gör, så blir det knas...
 :huh: :wacko: :angry:

Har Ni några förslag på en lämplig refräng, så får Ni gärna komma med tips..


[mp3=200,20,0,center]http://www.hoggez.se/2014/rocktest_2mars14.mp3[/mp3]

Uppdaterat 26/3 (tror jag att det är)... Har testat ny refräng.. Synpunkter och förslag mottages med tacksamhet..

[mp3=200,20,0,center]http://hoggez.se/2014/Rock_Mars2014_2.mp3[/mp3]


UPPDATERAD 11/4...

Jaha... Nu har jag gjort vad jag kan (tror jag?), så denna får nog bli Hoggez första engelskspråkiga singel på Spotify sedan 2010.. Detta förutsatt att jag kan hitta nån som VILL & KAN mixa den för en billig peng...

[mp3=200,20,0,center]http://www.hoggez.se/2014/I_Will_Survave.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 11.04.2014, 19:34:54 by hogge »
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
tJOU hOGGE!
Kört fast i strandstenarna? Synthpoppen e ju på det sättet lätt att den valda loopen mal på tills man väljer följande. Och här i ditt fall blir det ju rätt trist i längden, lixåm samma om igen. Och det svåra med synthpopen e ju kanske det som du själv märkt att det enda som ger lite variationer e sången och den bör ju då jobbas med alldeles för djävulskt mycket för att kunna ge nåt extra åt låten. Texten, stämmorna, sång arr är inte några simpla greijor, kräver ohyggligt med tid, tålamod, och en skaplig sångteknik så att rösten inte brister under andra versen.

Tror åxå att du blitt lite bekväm och saknar aningen motivation kanske, att göra låtar bara för att man har en sjutusans utrustning lyckas inte, det vet jag enligt egen erfarenhet. Då e de bara att låta studion stå tom en tid och vänta på motivationen... den kommer nog, det är säkert. Fast ibland har jag nog övervägt att sälja hela rasket, men lyckats hålla mig i kragen så nu när min motivation sakta återkommer så kan jag ju inte skylla på utrustningen om resultatet blir bajs!

Nog med filosoferingar och tillbaks till låten. Sa  att den låter trist och upprepande så Hogge, var har vi synthsoolona, syntheffekterna, gitarrerna etc. Sätt dig ner och tänk igenom arret en gång till, vad sku kunna vara intressant för lyssnaren, hur kan man fånga lyssnarens uppmärksamhet? Bara du ger dig tid på att svara på dessa frågor ska det nog fixa sig. Ibland e det bara så att vi i dagens läge har alltför stor och måmgsidig utrustning och helt enkelt inte kan eller behärskar allt som utrustningens reklamer berättar för oss, och det kan kännas stundom rätt frustrerande.

Hur i all sin dar kunde vi göra musik för 35 år sen när det inte ens fanns CUBASE? :rolleyes:

Kör hårt Hogge, you can make it!


h.    johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Det går ju att nöta skosula till det där.

Jag undrar om det inte är så att du är nykter, det är därför du tycker det låter halvdant ;)

ProducentFredrik skulle säga "Bra! Kör!"

Lägg på ett rock N roll gitarrsoulo och en läcker kördam på Oooa, Oooa så är du hemma :)
This is good shit!

Jag råkar veta med säkerhet att den här låten inspirerar en och annan saxofonist att tuta i luren :)

/Trubadurix

« Senast ändrad: 05.03.2014, 23:08:19 by Altsax »


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Du har ju redan vers och refräng. "Oh I, will be on my own" funkar väl bra som refräng, sången och tonarten är helt ok. Kanske ett gitarrsolo skulle piffa upp det hela? Bra låt för övrigt.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
tJOU hOGGE!
Kört fast i strandstenarna? Synthpoppen e ju på det sättet lätt att den valda loopen mal på tills man väljer följande. Och här i ditt fall blir det ju rätt trist i längden, lixåm samma om igen. Och det svåra med synthpopen e ju kanske det som du själv märkt att det enda som ger lite variationer e sången och den bör ju då jobbas med alldeles för djävulskt mycket för att kunna ge nåt extra åt låten. Texten, stämmorna, sång arr är inte några simpla greijor, kräver ohyggligt med tid, tålamod, och en skaplig sångteknik så att rösten inte brister under andra versen.

Tror åxå att du blitt lite bekväm och saknar aningen motivation kanske, att göra låtar bara för att man har en sjutusans utrustning lyckas inte, det vet jag enligt egen erfarenhet. Då e de bara att låta studion stå tom en tid och vänta på motivationen... den kommer nog, det är säkert. Fast ibland har jag nog övervägt att sälja hela rasket, men lyckats hålla mig i kragen så nu när min motivation sakta återkommer så kan jag ju inte skylla på utrustningen om resultatet blir bajs!

Nog med filosoferingar och tillbaks till låten. Sa  att den låter trist och upprepande så Hogge, var har vi synthsoolona, syntheffekterna, gitarrerna etc. Sätt dig ner och tänk igenom arret en gång till, vad sku kunna vara intressant för lyssnaren, hur kan man fånga lyssnarens uppmärksamhet? Bara du ger dig tid på att svara på dessa frågor ska det nog fixa sig. Ibland e det bara så att vi i dagens läge har alltför stor och måmgsidig utrustning och helt enkelt inte kan eller behärskar allt som utrustningens reklamer berättar för oss, och det kan kännas stundom rätt frustrerande.

Hur i all sin dar kunde vi göra musik för 35 år sen när det inte ens fanns CUBASE? :rolleyes:

Kör hårt Hogge, you can make it!


h.    johan

Tjena Mahan... Vilket svar.. Skulle jag printa ut detta så hade det gått åt fyra A4-sidor :lol:
Men det uppskattas mycket..

* Och här i ditt fall blir det ju rätt trist i längden, lixåm samma om igen
Eller hur.. Men det beror förhoppningsvis (till viss del i alla fall) att jag bara kopierat sången från vers ett till vers två.. När min hals mår lite bättre så ska jag göra ett nytt försök.. Men en vers var vad den höll för, just nu..

*Tror åxå att du blitt lite bekväm och saknar aningen motivation kanske? att göra låtar bara för att man har en sjutusans utrustning lyckas inte
Bekväm har jag alltid varit, men jag är nog mer motiverad nu än på länge..  :P
Vad utrustning anbelangar så har jag nog den sämsta utrustningen på hela KR... En gammal PC som borde ha skrotats för länge sen.. Ett begagnat ljudkort (Line 6, Toneport UX2) och en begagnad gammal skitmick - som Freddy avskyr, för övrigt - som jag köpte för 500 spänn när jag började med detta (2009)  :rolleyes:
Skulle behöva ha uppdaterat lite.. Men det får jag ta så småningom..



Tack för lyssning och Ditt omfattande svar Mahan!!


Det går ju att nöta skosula till det där.

Jag undrar om det inte är så att du är nykter, det är därför du tycker det låter halvdant ;)

ProducentFredrik skulle säga "Bra! Kör!"

Lägg på ett rock N roll gitarrsoulo och en läcker kördam på Oooa, Oooa så är du hemma :)
This is good shit!

Jag råkar veta med säkerhet att den här låten inspirerar en och annan saxofonist att tuta i luren :)

/Trubadurix

HAHAHA... Jag tror det kan bli bra om jag bara får "styra upp" det lite.. Jag gillar i alla fall grunden.. Men som sagt - den kräver en hel del jobb..
Är dock tveksam till att Producent-Freddy skulle säga: "Bra! Kör!"  :P

Vad det gäller saxofonist så har jag läääänge velat haft med det på nån låt.. Kanske denna kan bli rätt för det? Isåfall hör jag av mig med tiggarbrev  :rolleyes:

Tack för att Du tog Dig tid "Trubadurix"...  :D


Du har ju redan vers och refräng. "Oh I, will be on my own" funkar väl bra som refräng, sången och tonarten är helt ok. Kanske ett gitarrsolo skulle piffa upp det hela? Bra låt för övrigt.  :)
/Roffe H

Tjenare Roffe... Jag vet inte?? Jag känner mig sjukt osäker på den refrängen.. Tycker inte att jag får fram en tillräckligt stark melodi... Men som sagt - jag har heller inte kunnat testa några alternativa sångslingor.. Det lät betydligt bättre i mitt huvud, än det som sen kom ut ur munnen  :blink:
Vi får se om jag kan hitta tillbaka till RÄTT sångslinga när halsen är OK igen??

Ett gitarrsolo (saxofonsolo kanske?) eller nåt annat som bryter av ska till.. Likaså får jag väl hitta på nåt annat som ger lite variation...

Tack för lyssning & kommentar...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad zzeb

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 238
  • Melankoli gör sej bra i dur
    • Visa profil
Tjena Hogge.
Tycker refrängen är bra. Tror det är smådetaljer med sången bara.Kan vara svårt att förklara i text men jag försöker ändå:)
Tycker att den lyfter bra med "oh I", men sen känns det som att du ska gå upp lika som du gör i andra refrängvändan.
Kanske att du byter plats med dessa.

Förstår om du får svårt att förstå vad jag menar:) Men oftast tycker jag att det är de små detaljerna som gör det stora.


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Det där Pop eller Hårdrock ska man skita i tycker jag, en bra låt är en bra låt, må det vara Pop eller Metall.. B)
Det här är riktigt bra melodier som gifter sig både i Pop och Hårdare rock facket..
En refräng till denna tror jag ska vara väldigt enkel kanske en lite 'halvtempo' 2 akkords grejj bara.. Det finns så mycket melodi i verserna så det skulle appselut funka, jag ska tamefn. titta lite på det imorgon 'lovar'   :rolleyes: 
Dock, till det lite negativa då !! Det låter vääldigt bekant, första sångslingan ligger väldigt nära U2:s 'Where the streets have no name' medans del 2. är farligt nära Bowies gamla dänga 'Heroes'  :blink:
Hatar att säga det, men det är lika bra att slänga fram sånt på en gång.. ;)
 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Tjena Hogge.
Tycker refrängen är bra. Tror det är smådetaljer med sången bara.Kan vara svårt att förklara i text men jag försöker ändå:)
Tycker att den lyfter bra med "oh I", men sen känns det som att du ska gå upp lika som du gör i andra refrängvändan.
Kanske att du byter plats med dessa.

Förstår om du får svårt att förstå vad jag menar:) Men oftast tycker jag att det är de små detaljerna som gör det stora.

Hej Zzeb och tack för Dina förslag.. Jag fattar precis vad Du menar och ska testa lite så snart min hals blir lite bättre.. Just nu är det helt stopp i den vocala produktionen..


Det där Pop eller Hårdrock ska man skita i tycker jag, en bra låt är en bra låt, må det vara Pop eller Metall.. B)
Det här är riktigt bra melodier som gifter sig både i Pop och Hårdare rock facket..
En refräng till denna tror jag ska vara väldigt enkel kanske en lite 'halvtempo' 2 akkords grejj bara.. Det finns så mycket melodi i verserna så det skulle appselut funka, jag ska tamefn. titta lite på det imorgon 'lovar'   :rolleyes: 
Dock, till det lite negativa då !! Det låter vääldigt bekant, första sångslingan ligger väldigt nära U2:s 'Where the streets have no name' medans del 2. är farligt nära Bowies gamla dänga 'Heroes'  :blink:
Hatar att säga det, men det är lika bra att slänga fram sånt på en gång.. ;)


Tjena kompis...
Jo jag vet att man borde skita i det.. Och det ska jag göra så småningom.. Men jag sa ju när jag började (med detta) att jag skulle göra tre plattor.. Två är avklarade (nr 2 kommer förmodligen i maj?) och nu sitter jag och försöker hitta stil och material till nr 3.. Men när den är klar – och mitt mål är uppfyllt – så ska jag gå loss ”hej vilt”.. Men nu känner jag starkt att jag måste uppfylla mitt mål och därför är jag rätt fokuserad..

Det hade varit jätteroligt om Du kunde titta på nån idé till refrängen, för jag förstår inte riktigt hur Du menar… Samtidigt så börjar jag ju tycka om den nuvarande också.. Men inte så mycket att den känns självklar. Men den har sin charm, trots allt.. Men som sagt – är du sugen att testa, så är jag bara tacksam..

Avslutningsvis: Den där versen påminner alltför mycket om ”Where the streets have no name”.. Även jag har insett detta.. Vilket är synd, för jag gillar det.. Men ska testa lite alternativ så småningom.. Men den sångslingan satte sig direkt i huvudet och jag jublade inombords.. Men efterhand så har jag upptäckt likheten..
Med del 2 avser Du refrängen eller? För den andra versen är ju en ren kopia på vers 1.. Oavsett så minns jag inte hur ”Heroes” låter, men jag ska söka på Spotify när jag kommer hem…
Men samtidigt.. Det går väl knappt att göra en låt idag, som ingen annan redan gjort?? De få gånger jag tittat på melodifestivalen så har jag ju hört ”covers” vid ett flertal tillfällen..
Men men.. Vi får se vad jag kommer fram till..  :wacko:

Tack för lyssning och goda råd..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ahh. du kallar det för Refräng.. med del2 menar jag "Oh I, will be" delen, fast jag känner nog den mer som en del av versen eller en 'brygga' inför den riktiga Refrängen om du förstår vad jag menar.  ;) båda delarna sitter  ju ihop snyggt hur som helst..

Sedan ang. Filosofin  om vad som redan gjorts eller inte, är ju upp till var o ens samvete, själv har jag nog skrotat 100 tals
ide'er när jag insett likheter med andra låtar, jag vill ju känna mig stolt och nöjd över att 'ha gjort själv'..
Men det är jag det !!  ;)

Ps. Har allt redan gjorts förr ??    No way... :D
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Ahh. du kallar det för Refräng.. med del2 menar jag "Oh I, will be" delen, fast jag känner nog den mer som en del av versen eller en 'brygga' inför den riktiga Refrängen om du förstår vad jag menar.  ;) båda delarna sitter  ju ihop snyggt hur som helst..

Sedan ang. Filosofin  om vad som redan gjorts eller inte, är ju upp till var o ens samvete, själv har jag nog skrotat 100 tals
ide'er när jag insett likheter med andra låtar, jag vill ju känna mig stolt och nöjd över att 'ha gjort själv'..
Men det är jag det !!  ;)

Ps. Har allt redan gjorts förr ??    No way... :D

HAHAHA  :lol:
Jo.. Letar man lite så tror jag faktiskt ALLT har gjorts tidigare.. Det tillverkas förmodligen ett antal miljoner låtar varje år, så ackordsföljder etc. tror jag repriseras extremt...
Men men.. Jag har rent samvete.. Visst är jag influerad av U2. Så är det ju. Men jag hade inte deras låt i huvudet när jag snickrade ihop denna.. Och vad Bowie anbelangar (del 2, kan vi kalla det då - vad det nu blir av det så småningom) så har jag aldrig, vad jag vet, hört den låten.. Så I'm proud as hell, i alla fall... Därmed inte sagt att det kanske kommer att ändras efterhand..

HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Jag har ju lyssnat på U2 sedan deras första platta "BOY".. Intensivt fram till och med The Joshua Tree, sen avtog det ett tag, så de tappade fotfästet lite... Så det vore ju märkligare om jag INTE hade influerats av dom.. Men jag lyssnade nu på "The Streets Have No Name" (det var länge sen sist) och jag vet inte om mitt projekt påminner så mycket om just den i alla fall??

Och visst har jag ju hört Bowies "Heroes" för hundra år sedan. Dock tycker jag nu som då, att den låten suuuuuger... Men inte heller här hör jag några likheter med mitt lilla alster.. Så min kära Bjurte - jag tror att Du är ute och cyklar lite  :lol: :P




HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Wake up Boy !!
Man hör vad man vill höra... :D
Skulle Björnen vara ute på hal is ?? Hmmm..
Nä jag ska inte tjööta mer om det i din tråd..
Men att Heroes suger ??  "Wake up boy"  den är ju tamefn. ett Epos och milstolpe... B)
Jag hörde i mitt inre en liten ref. i din  låt och satte mig faktiskt ner i förmiddags och testade, men jag insåg ganska snart
att jag 'kopierat' nergången i just Heroes rakt av och då gick den bort !!  ;)


Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
reffen e ju i hamn tycker jag verkligen ..Fyll i ohh i .Och det fattas 1 st i början första reffen svara ohh i direkt ..så blir det kanoners  Viktigt att dom sitter klockrent deå är det en klockren reffe..
hoppas det går att tyda mitt inlägg.. :lol: :D

Edit: det fattades nog ingen ohh i ..i början .Sången e lite för låg så jag uppfattade den inte bara.. Mixtrix nu istället mm
« Senast ändrad: 06.03.2014, 18:41:11 by Marsall »


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Wake up Boy !!
Man hör vad man vill höra... :D
Skulle Björnen vara ute på hal is ?? Hmmm..
Nä jag ska inte tjööta mer om det i din tråd..
Men att Heroes suger ??  "Wake up boy"  den är ju tamefn. ett Epos och milstolpe... B)
Jag hörde i mitt inre en liten ref. i din  låt och satte mig faktiskt ner i förmiddags och testade, men jag insåg ganska snart
att jag 'kopierat' nergången i just Heroes rakt av och då gick den bort !!  ;)

Björnen är inte bara ute och cyklar.. Han kör wheelies... Jag kommenterar inte Din förvirring gällande vad som är bra musik, utan släpper den helt. Däremot så tyckte jag om att Du försökte hitta på en refräng.. Lyckas Du så hör av Dig.. Skulle vara kul att få någon annans idé att lyssna till..


reffen e ju i hamn tycker jag verkligen ..Fyll i ohh i .Och det fattas 1 st i början första reffen svara ohh i direkt ..så blir det kanoners  Viktigt att dom sitter klockrent deå är det en klockren reffe..
hoppas det går att tyda mitt inlägg.. :lol: :D

Edit: det fattades nog ingen ohh i ..i början .Sången e lite för låg så jag uppfattade den inte bara.. Mixtrix nu istället mm

Tack Marsall... Kul att Du gillar.. Faktum är att jag själv börjar tycka om det där.. Jag ska prova att snygga till det lite så får jag se var jag hamnar...

Tack för lyssning och tyck!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Min (blivande) sologitarrist tyckte detta lär, och jag citerar: "Fruktansvärt blurrigt och rörigt. Fattar ingenting."
Jag fattar.. Jag gillar... Frågan är ju - är det mig eller han som har fel?
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Eftersom jag först skriver i min egen tråd, och därefter i många andras, så hamnar ju min grej längst bak.. Just därför så får jag ju bumpa denna... Sorry!!
 :rolleyes:
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Det är ju inte jazz men det är bra ändå !!!  :)
Jag tycker det är en bra , klockren version i trådhuvudet....
Nej, inte alls blurrigt och rörigt....

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Det är ju inte jazz men det är bra ändå !!!  :)
Jag tycker det är en bra , klockren version i trådhuvudet....
Nej, inte alls blurrigt och rörigt....

mvh

Tack PMX... Jag tyckte inte heller att denna "låtidé" lät så bedrövlig.. Men jag kan ju inte sånt, så jag ville kolla lite med Er som har koll... Tack!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Min (blivande) sologitarrist tyckte detta lär, och jag citerar: "Fruktansvärt blurrigt och rörigt. Fattar ingenting."
Jag fattar.. Jag gillar... Frågan är ju - är det mig eller han som har fel?
Märklig komentar tycker jag, inte är det blörrigt och rörigt inte.. Man hör ju tydligt rythmerna och harmonierna.. :o
Be honom lyssna på 'Where the streets have no name' så fattar han.. :D
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Min (blivande) sologitarrist tyckte detta lär, och jag citerar: "Fruktansvärt blurrigt och rörigt. Fattar ingenting."
Jag fattar.. Jag gillar... Frågan är ju - är det mig eller han som har fel?
Märklig komentar tycker jag, inte är det blörrigt och rörigt inte.. Man hör ju tydligt rythmerna och harmonierna.. :o
Be honom lyssna på 'Where the streets have no name' så fattar han.. :D

HAHAHAHA....  :lol: :wub:
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Jag hör ingen blurrighet och rörighet...tycker definitivt du har nåt bra på gång här!
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Jag hör ingen blurrighet och rörighet...tycker definitivt du har nåt bra på gång här!

Va roligt.. Tack snälla.. Då ska jag jobba vidare med denna...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Tjena bena, musiclovers...

Råkade ju slå näven rakt i datorn (så kan det gå ibland), så jag har haft vissa brister i utrustningen ett tag.. Men häromdagen lyckades jag limma ihop den, och då satte jag mig direkt och försökte få till nån annan variant på refrängen...
Såååå... Vad tror Ni om detta? Bättre? Sämre?

Synpunkter och förslag mottages med tacksamhet..

[mp3=200,20,0,center]http://hoggez.se/2014/Rock_Mars2014_2.mp3[/mp3]
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kommer inte ihåg den förra men det här låter bra - men jag skulle önska att du skiftar till 1 och 3 på virveln på reffen då blir det mer sug eller kanske till o med 1, 2, 3, och 4. Du kan ju testa  :unsure:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Kommer inte ihåg den förra men det här låter bra - men jag skulle önska att du skiftar till 1 och 3 på virveln på reffen då blir det mer sug eller kanske till o med 1, 2, 3, och 4. Du kan ju testa  :unsure:

Den förra ligger i trådhuvudet.. Tyvärr så fattar jag inte det där med 1 och 3 etc. men det låter vettigt, så kan Du förklara lite mer pedagogiskt så ska jag absolut prova...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kommer inte ihåg den förra men det här låter bra - men jag skulle önska att du skiftar till 1 och 3 på virveln på reffen då blir det mer sug eller kanske till o med 1, 2, 3, och 4. Du kan ju testa  :unsure:

Den förra ligger i trådhuvudet.. Tyvärr så fattar jag inte det där med 1 och 3 etc. men det låter vettigt, så kan Du förklara lite mer pedagogiskt så ska jag absolut prova...

För varje takt räknar man till fyra fjärdedelar ett, två, tre och fyra (1,2,3 & 4). Nuvarande trummis greppar sin trumpinne oftast gjord av trä och klappar till på virvelkaggens trumskinn ungefär i mitten av den runda ovandelen vid räkningen 2 och 4 dvs trummisen slår inte alls på virvelkaggen på takträkningens 1 och 3 och inget däremellan heller för den delen. Min idé är att trummisen under refrängen ska klappa till trumman alltså virvelkaggens trumskinn på räkningen 1 och 3 istället för 2 och 4 alternativt att hen slår på alla fyra slagen eller att hen varierar med kantslag (trumpinnen klappar till virvelkaggens kant - den är ofta metallskimrande) på takträkningen 2 och 4 istället.
Då tror jag det blir mer drag i reffen.

Men jag kan ha fel :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Kommer inte ihåg den förra men det här låter bra - men jag skulle önska att du skiftar till 1 och 3 på virveln på reffen då blir det mer sug eller kanske till o med 1, 2, 3, och 4. Du kan ju testa  :unsure:

Den förra ligger i trådhuvudet.. Tyvärr så fattar jag inte det där med 1 och 3 etc. men det låter vettigt, så kan Du förklara lite mer pedagogiskt så ska jag absolut prova...

För varje takt räknar man till fyra fjärdedelar ett, två, tre och fyra (1,2,3 & 4). Nuvarande trummis greppar sin trumpinne oftast gjord av trä och klappar till på virvelkaggens trumskinn ungefär i mitten av den runda ovandelen vid räkningen 2 och 4 dvs trummisen slår inte alls på virvelkaggen på takträkningens 1 och 3 och inget däremellan heller för den delen. Min idé är att trummisen under refrängen ska klappa till trumman alltså virvelkaggens trumskinn på räkningen 1 och 3 istället för 2 och 4 alternativt att hen slår på alla fyra slagen eller att hen varierar med kantslag (trumpinnen klappar till virvelkaggens kant - den är ofta metallskimrande) på takträkningen 2 och 4 istället.
Då tror jag det blir mer drag i reffen.

Men jag kan ha fel :lol:

Jag hängde med på 1, 2, 3 & 4... men sen tappade Du mig....
Näedå.. Jag fattar.. Jag ska kolla detta.. TACK Eddi!!!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tycker också det låter bra, inget blurr för min del, reffen är helt ok.  :)
/Roffe
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Låter bra tycker jag mellan lagdelarna..dålig lyss nu men du börjar få ihop det hör jag ..Lite oroliga trummor på reffen fortfarande men du har ju fått tips där.. pop on"


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låter bra! Inget fel på refrängen....
Fortsätt!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gillar det jag hör i 102 sekunders-svängen. Låter bra i ljudbilden.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Tycker också det låter bra, inget blurr för min del, reffen är helt ok.  :)
/Roffe

Tack så mycket Roffe... Har dock gjort om refrängen ändå.. Den gamla sparar jag dock till framtida projekt..


Låter bra tycker jag mellan lagdelarna..dålig lyss nu men du börjar få ihop det hör jag ..Lite oroliga trummor på reffen fortfarande men du har ju fått tips där.. pop on"

Jag är medveten om de "oroliga" trummorna, men jag ska testa Eddi:s tips där...
Tack snälla för synpunkter!


Låter bra! Inget fel på refrängen....
Fortsätt!  :)
/Asti

Tack min vän... Jag gillade refrängen (till viss del i alla fall) också, men tog ändå beslutet att göra nåt annat (se svar här ovan.... Eller blir det nedan??)...


Gillar det jag hör i 102 sekunders-svängen. Låter bra i ljudbilden.

Tack Max!! Tack för att Du orkade lyssna igenom den och kommentera!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Jaha... Nu har jag gjort vad jag kan (tror jag?), så denna får nog bli Hoggez första engelskspråkiga singel på Spotify sedan 2010..
Förutsatt att jag kan hitta nån som VILL & KAN mixa den för en billig peng...

[mp3=200,20,0,center]http://www.hoggez.se/2014/I_Will_Survave.mp3[/mp3]

PS: Jag ska försöka få till trummorna så som Eddi föreslog.... DS
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag vill höra mycket mer av lead-sången.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Jag vill höra mycket mer av lead-sången.


Ja, den var lite låg va???
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez