Forum > Demolåtar
Josef: TakeTwo. Hur Tänka kring bas?
Altsax:
HejPåEr kära vänner!
Den här basgången tog sex timmar och det hörs verkligen inte, jag känner att jag måste ändra mitt arbetssätt
Hur brukar ni tänka / göra / arbeta, när ni lägger basgången?
Ikväll var första gången på åtta veckor jag kom i närheten av studion, så satt jag och drog i midipluppar hela kvällen :(
Kanske dags att köpa elbas :)
Rock On!
/Josef
Uppdatering:
Kraftigt förstärkt bas, ytterligare två timmars midipluppande.
Vad brukar du använda för instrument när du lägger basslingan? Piano? Pads? Elbas?
MaxB:
Det låter som mitt "hur spelar man reggae-bas"-syndrom. Jag vet inte heller här hur man spelar bas i dessa tongångar...
Men basen är så låg i volym att den inte hörs alls i mina andra hörlurar. Här kan jag skönja en bas någonstans där bakom...
Altsax:
Du har rätt, det går inte att ha synpunkter på nått man inte hör.
Jag mixar ut en ny version
Så kan det gå när man referenslyssnar med en bra sub-bas rejält uppvriden, på ett normalt system hörs ingenting :)
Hem och ballansera :)
/SubbasJosef
tigersoul:
Väntar med en lyssning då :-) kör man med sub på monitorer får man se upp. Jag gör det också men man måste referens lyssna i lurar för att veta något säkert om nivån.
HasseFX:
Exempel på bas-metod: :rolleyes:
1) Spela in grundtonerna i ackorden, typ varje takt eller det som passar - besvära dig inte med rytm och frasering.
2) Rytm - är det trummorna som styr, följ baskaggen med basen. Har du idé på basriff får detta styra baskaggen.
3) Rinner inspirationen till, lägg om basen i en eller ett fåtal tagningar och kompletera med lite ornamentering, låt bli annars...
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida