Forum > Demolåtar

Josef: TakeTwo. Hur Tänka kring bas?

<< < (2/4) > >>

Gurano:
Ja basen är för anonym här - den måste framträda mera. Jag vet inte om jag hör den eller inte? Jag tycker inte att den bara ska följa baskaggen - den behöver slingra sig lite för att sticka ut/höras (eller som HasseFX säger ornamentering)
/Gurano

Altsax:
Baskaggen?  Ahaaa !

Det måste jag prova nästa gång!

Om grundackordet är G, att då lägga ett G vid varje baskaggeslag borde gå så fort att det är klart görbart :-) Jag kommer att spara timmar på det tipset :)

Tack Gurano och Hasse!!

I huvudet ligger en ny version som i mitt tycke har en för stark bas, men då har jag ju subbasen fortfarande på och uppskruvad i stugion.

Med vilket instrument brukar ni lägga basgången?

B) Josef

Asti:
Skönt komp med snyggt pianospel! Om man ser detta som 4/4-dels takt (kanske ses som 2/4-dels takt enligt titeln..?):
I dom lugnare partierna, som i början skulle jag lägga långa bastoner på 1:an och
ibland även ett något kortare på 4:an, som en övergång till nästa takt. Men alltså inte använda 2:an och 3:an.
I det lite "struttigare" partiet (som efter ca 30 sek) kan man t.ex använda kortare anslag
på varje taktslag eller som föregående, men lägga till även 3:an. Det är nog ungefär så jag skulle tänka... :)
Men jag är tyvärr ingen basist... :wacko:
/Asti t.f. basist-wannabe

Eddi:
För mig ska basen bara finnas där så att den inte sticker ut eller tar över arret. Att följa baskaggen är ju klasssiskt basande. Sedan kan gärna basen få göra lite knorrar under låten om det hålls sparsamt.

Nu för tiden lägger jag oftast alltid basen med en riktig bas eftersom jag har en sådan och det är ju verkligen lätt att slänga in en bas på typ de tre varianter man har och coppa in dom där det ska vara plus en lång ton på slutet.

Om det är en mer ambient låt så duger inte riktig bas då får det bli någon syntvariant.

Marsall:
på den här passar det riktigt bra att följa baskaggen och lite småskruvar nån vandring)..Då blir den luftig o fin som den nu är..Och riktig bas då.. :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion