Forum > Demolåtar

tsmalmbe - Letter Home

<< < (2/5) > >>

tigersoul:
Det här var ett riktigt spännande alster med flera delar som jag tycker mycket om. Som någon sa, det här är inte precis kort o man kan inte riktig bedöma det som en vanlig låt. Jag blir nyfiken på texten och sammanhanget mellan delarna. Utöver det kan jag hålla med om att du precis som jag har lätt att mixa vocals för hett i mixen. Tror du ska dra ned dem lite o möjligen öka tydligheten i dem något så att du därmed kan kosta på dig att dra ned dem utan att förlora hörbarhet.

I övrigt vet jag inte riktigt vad jag ska peta i, gitarren lät en smula krystad någonstans kanske men det är så små detaljer av ett så stort verk att det är svårt att komma med något konkret.

Marsall:
Ja jag kan hålla med att det det e lite svårt att komma med nåt allmänt..Den innehåller många godsaker o växer nog mer och mer efter varje lyssning...Jag kanske skulle vilja ha en pumpande synt jämte sången och akustiska i början av låtendelen..Men det kanske e svära i kyrkan tips med så mycket riktiga instrument :D...Jag har ju blivit lite syntfrälst själv som sagt.. :D
Har inte bästa lyssning nu angående mix o ljudbild..så det lämnas

Glömde nämna bra sjunget o klurat med låtdelarna..Jag gillart :)

tsmalmbe:
Tackar för kommentarerna. Vad jag nu huvudsakligen gjort är att jag gått igenom sångnivåerna och sångljudet/klarheten. Huruvida jag har gått i cirkel och kommit till samma slutresultat vete fan, men i alla fall lyckades jag hitta en bättre balans mellan mina AKG-lurar, Auratonena och Geneleccarna. Huruvida det överförs till er lyssning på ett positivt sätt vet jag inte, men hoppas det verkligen. Har också backat en hel del på basen genom att göra referenslyssning på de senaste 2 Bond-soundtrackarna tillika som jag mixade. Bara för att hitta nivån. Jag hoppas jag inta backat för mycket. Någon pumpande synth blir det inte, svordomar i kyrkan är exakt rätt denna gång. Ingen som vågar kommentera mitt trumsound (målsättning: sent 70-tal) och mitt trumlir (målsättning: träffa skinnen) :) ?

Publicerad mix 2.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/60423836/Letter%20Home%20V2.mp3

[mp3=500,60,0,left]https://dl.dropboxusercontent.com/u/60423836/Letter%20Home%20V2.mp3[/mp3]

Lyriken lagd till i första inlägget också.

mahan:
Tjou!
Lyssnar o skriver...
Introt med acken och pukorna låter lite packat, och balansen och ljudbilden kunde må bättre av att ha tomsen mer i centrum och aningen mer reverb/air på acken. Sen blir det minus i protokollet för "maskinstämmorna" för dom gör att du sjunger alltför trävande o försiktigt. Tycker du lägger till 4 spår för stämmorna, dom ska väl rymmas bland med dom andra 140 spåren tror jag :rolleyes:
Introns trumsound e snyggt men som sagt panorera mer mot centrum, det e ju fråga om ett enskilt instrument där och inte ett trumset.

PArt 2. då. Bra munspelslir och fin stämning , sången kanske lite väl på ytan... men "maskinstämmorna".... <_<

Part 3. Äntligen nägra riktiga stämmor och dom ger helt snygga vibbar till låten. Trummorna soundar bra fast jag inte alltid får tag i takten för virveln.

Part 4. (5:36) Intressant och bra arr, visslandet sitter bra men kanske lite sticker väl mycket ut volym mässigt. Och 70-tal e det ju som gäller både med trummor och munspelet och acken. Stämmorna i bakgrunden fyller fint sin uppgift.

Part 5. (7:20) Och så reser vi till Texas, kul banjo och tillhörande "skrammelinstrument". Sångsoundet sitter bra kanske skär lite av nedre registret så att bullret minskar. Outrot här gillas med banjos och riktiga stämmor.

Part 6(10:20) Kyrkdags då.... språket e ju helt främmande för mig men antar att man handlar med varor som kanske inte e riktigt lagliga. Sen förflyttas man lite kanske överraskande snabbt till en helt annan ljudvärld...

Part 7. (11:12) Som sagt övergången e lite dålig asnebrygga men själva parten låter lovande. Om trummorna så myckat att soundet e bra men tycker att virveln inte jobbar i samma rum som resten av kompet, slå på samma rumsreverb åt den stackaren.

Part 8, Jaha, då kommer vi till havet och verkar som om resan nått sitt slut. Måste erkänna att har inte ett hum om låtens innehåll textmässigt, kanske den kunde belysa vad denna resa handlar om.

Intressant alster som e lite knepigt att kommentera pga längd och varierande innehåll men trots sina 14 minuter så håller den nog lyssnaren vaken och bara du slänger ut "maskinstämmorna" så kommer det att lyfta helhetsintrycket många snäpp, och vad det gäller mixen så kan jag väl förstä att du inte gärna skruvar på den åtminståne på ett bra tag

Plinka:
Vilket alster! Helt förtrollande hur du lyckats väva ihop det här  :D
Låter grymt bra, jag lyssnade på andra mixen, spännande och konstnärlig produktion, proffsigt mixad och arrad i mina öron, och en gedigen samling instrument och ljud du samlat ihop. Tummen upp, det måste tagit sin lilla stund att skapa!
Hade möjligen lite svårt att höra vad du sjöng i början där sången enligt min lyssning kunde varit liiite tydligare eq:ad.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion