Forum > Demolåtar
tsmalmbe - Letter Home
tsmalmbe:
Märkligt med pukorna i början - i den senare mixen balanserade jag upp dem i mitten (med lurar) - men ifall de upplevs som snedvridna får jag ta mig an de ännu en gång. Maskinkörerna blir vi inte av med, för tanken har just varit att få det att låta mekaniskt, opersonligt och kallt. Detta under intron alltså. Nivåerna skall tydligen finslipas fortfarande, och röstekvaliserandet är inte färdigt. Problemet är att man blir örontrött fort med detta, i början av kvällen verkar allt klart, i slutet vet man int ein eller ut huruvida nåt är tydligt eller ohörbart.
Övergångarna och åsnebryggorna - åsnebryggorna finns nog där, jag kanske får ta mig tid att öppna storyn en pytteliten bit inom kort.
tsmalmbe:
Sådär. Ännu en version. Gjort om ekvaliseringen på alla röstspår. Lade till 8 nya stämmor i intron och lade lite reverb på introgitarren. Överlag balanserat om en del, elgitarrer och vissling. Hoppas att sången nu hörs och att den inte är för hög (detta har jag hoppats redan tidigare!). Klippte bort lite grejer här och där för att ge lite utrymme åt annat.
Kanske någon hör skillnad, eller så inte.
Publicerad mix 3.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/60423836/Letter%20Home%20V3.mp3
Tillägg om varför virveln "går på tok" börjande vid 2:30: virveln slår på 1, bastrumman på 4 och taktarten i hela partiet är 5/4 (i början av partiet är det en cajon och en tom spelad med mallet, det fadear in trumset trumset först vid 3:20). Ni hittar takten så att ni tänker det som en haltande vals - 1-2-3 / 1-2 / 1-2-3 / 1-2 och så vidare.
mahan:
Tjou!
Nu sitter introt med både balanser och stämmor, bra!
Övergångarna från del till annan funkar naturligt utan "åsnebryggor"
Alla 5/4 och 17/11 och vadenuvaför takter känns åxå naturliga nu, antagligen har du jobbat med kompet en hel del.
Vet ju inte allt va du har fixat men nu var låten som ny och riktigt angenäm att lyssna på, 13 minuter och 33 sekunder kändes nästan snabba, och man hann redan vänta på fortsättningen.
Well done my son!
tsmalmbe:
I princip har jag väl lyckats balansera det lite bättre, och då inget sticker ut på väldigt dåligt sätt blir inte örat stört (och snappar kanske inte upp åsnebryggorna lika lätt då på så sätt :) ). Fixat på övergångarna där det var lite klumpigt men i princip bara balanserat och fixat fadein/out -tider och sånt. Små saker som stör leder kanske till att man märker alla små fulheter - och vice versa, om helheten inte stör så mycket märker man inte av de små fulheterna.
Redan det att sången är bättre balanserad tror jag gör en hel del åt helhetskänslan. Kanske någon annan ännu orkar lyssna.
Wernborg:
Lyssnat på alla versioner, men kommenterar mix nr 3.
Körerna i introt låter bara konstigt. Helt onaturligt på nåt sätt. Som det vore en röst som pitchats till fler? Räcker säkert alldeles utmärkt att ha en ensam röst. Särskilt så tidigt i stycket.
Snyggt med pukorna. Funkar fint.
Kul med ovanliga taktarter. 10/8-dels takt är inte varje dag man hör!
Får omedelbart Mike Oldfield känsla av detta stycke, även om det rent musikaliskt inte har några direkta beröringspunkter. Men just approachen till musik stämmer överens med hans tidiga skivor. En man med massa akustiska instrument som gör musik som är allt annat är kommersiellt gångbar. Oldifields musik brukar också skifta i stilarna i samma stycke, men han brukade ju uppta en sida på en LP-skiva och ibland båda två. Tror att ditt stycke skulle klara av att bli 20 minuter också faktiskt. Du överexponerar inte temana alls. Tvärtom, ibland skulle jag vilja höra mer av dom.
Körerna vid 270 känns lite plojartade mer än seriösa. Tillför överstämman verkligen något?
Det där tokiga visselljudet kring 375. Är det mänskligt? Hehe, låter helknasigt och störtskönt. Låter lite som en sån där leksakstrombom/partyinstrument.
Countrydelen kring 500 piggar upp styckets i övrigt mörka känsla. Bra!! Dynamik är A och O i så här långa skapelser.
Banjolin är likt banjo ett gräsligt instrument.
Mixmässigt är det i mina öron helt perfekt. Bra balans och rent och snyggt ljud.
Blir nyfiken på hur du komponerar detta. Gör du allt först innan inspelning eller växer det fram efter hand som du producerar?
Mycket imponerad av detta verk. Bra jobbat Thomas!!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida