Kontrollrummet

Secret love

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henric

LÅTNAMN:Secret love
ARTIST/GRUPP: Carina André & Henric Svensson
GENRE: Pop
LÅTLÄNGD:4:06
KOMPOSITÖR:Carina André & Henric Svensson
PRODUCENT:Henric Svensson
EV. MEDVERKANDE:Sång Carina "Plinka" André
INSPELNINGSÅR:2014
FORMAT: mp3

https://soundcloud.com/henric-svensson/secret-love

Så, nu är sång och text inspelat! Blev en stämmningsfull låt med fin text och sång av Plinka tycker jag!

Jag hade tänkt att fylla på med lite mera gitarr, men det känns som det blir för mycket....

Så nu är det fritt fram att tycka om låt, ljud m m!

Text Carina André

Secret Love

If I could touch you as the wind
If I could turn into a sunbeam
I´d kiss you, in secret.
If I could follow what you think
If I could hear your deepest dream
I´d give it, in secret.

Ref
You are my night, you are my day
You are my light, you are my rain
You are the one who fills my mind
My love, it´s you behind
You are my ocean and my land
You are the motion in my hand
You are the one who fills my mind
My love, it´s you behind

If I could bear you like the earth
If I could touch you like a moonbeam
I´d hold you up.
If I´d be able to give birth
to all your deeepest, deepest dreams
I´d give it all.

Ref....

Kort om inspelningen:

Secret love av Carina André & Henric Svensson

 Ambient pop ballad

 Sång Carina André

 Bas, gitarr, keyboard Henric Svensson

 Inspelad och producerad av Henric Svensson 2014

 Kort om inspelningen

 Bas Yamaha TB 5p II genom Amplitube
 Trummor EZ drummer Claustrofobic + EZ mix Ambientpack
 Gitarr Fender Telecaster + syntgitarr Strata från Roland Phantom G
 Piano Roland RD 700 NX genom EZ mix Ambientpack
 Introsyntar Roland Phantom G
 Reverb Breverb
 Mixat och mastrat med div wawes och EZ mix pluggar
 Inspelat i Cakewalk Sonar 8.5 med ljudkortet Sonar V-studio VS 700R
 Sången inspelad av Carina André.








« Senast ändrad: 03.07.2016, 15:57:21 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Snyggt, absolut bygga vidare.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Snyggt. Frågar du mej så behövs ingen sång alls. Det görs alltför lite instrumentalmusik nuförtiden :mellow:
Gör alltså låten färdig... med eller utan sång... helst utan  :D

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gillar harmisarna. Låter skönt att sjunga, synd att jag inte har så lätt för att hitta på text...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låter snyggt med piano och gitarr, men jag tycker trummorna blir lite för mycket med likartade, snabba
slag på virveln och pukorna. Skulle vilja ha lite mer återhållsamt och varierat där och
gärna lite mer botten och värme i pukor och baskagge. Kanske aningen för mycket reverb generellt också...?
Kan bli en snygg ballad med förslagsvis någon av alla duktiga sångerskor vi har här på KR!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Henric

Tack alla för kommentarer!

Plinka knåpar ihop text och sjunger vad det lider.... :wub:

Ska spåna på ett intro och funderar på om det kommer att behövas ett tredje parti för att bryta av....
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Snyggt, absolut bygga vidare.  smile
/Roffe H

Ja det känns bra så här långt, Plinka filar på text och kommer att sjunga!  :wub: Sen ska jag fila på ett intro och eventuellt något tredje parti, typ mellanspel, brygga så fort jag finner tid...

Snyggt. Frågar du mej så behövs ingen sång alls. Det görs alltför lite instrumentalmusik nuförtiden mellow
Gör alltså låten färdig... med eller utan sång... helst utan  biggrin

// Space

Så sant som det är skrivet, men får man chans att kollaborera med Plinka så....kanske spränger in ett instrumentalt intro, mellanspel, det får framtiden utvisa!

Gillar harmisarna. Låter skönt att sjunga, synd att jag inte har så lätt för att hitta på text...

Skriva text och sjunga är det som jag är sämst på...

Låter snyggt med piano och gitarr, men jag tycker trummorna blir lite för mycket med likartade, snabba
slag på virveln och pukorna. Skulle vilja ha lite mer återhållsamt och varierat där och
gärna lite mer botten och värme i pukor och baskagge. Kanske aningen för mycket reverb generellt också...?
Kan bli en snygg ballad med förslagsvis någon av alla duktiga sångerskor vi har här på KR!
/Asti

Jag gillar ljudbilden så här långt, även om projektet är i sin linda! Jag köpte EZmix nya ambient-pack och när jag satt och testade kom den här idéen farande från ingenstans! Ja det är mycket reverb överlag, men det låter nice tycker jag, trummorna är EZdrummer claustrofobic, ett cocktailset, kanske är trummorna lite starka nu, vi får se var det landar när allt är inspelat. Plinka ska som sagt fila på en text och sjunga!  :wub:



Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Sköna harmisar och bra ljud, ska bli spännande att höra med Plinka.. :)
Det där 'arpeggio' klinket som finns i introt och kommer in här och där låter lite bekant, men kan inte riktigt sätta fingret på vad ?? :D
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Girly

Riktigt snygg instrumental. Blir kul att höra vad Plinka hittar på :)
/Girly
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Henric!
Har inte träffat dig förr här på KR men på basen av detta snygga "embryo" tror jag att vi träffas oftare framöver.
Gillar särskillt ditt pianolir och den starka användningen av det lägre registret där, låter ju "symfoniskt" snyggt.
Trummorna däremot stör stämningen med sitt sound och lir så ta en pratstund med trummisen om möjlig användning av ett lite mindre utstickande sound ;)
Ska bli kul att följa med utvecklingen här, potential finns hur mycket som helst.

h.    johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Henric

Hej på Er!

Satt ihop ett litet symfoniskt intro samt ett lite mer svävande outro, pillat lite på ljudet i väntan på Plinkas sång och text... :wub:

Introt är symfonicrescendot i början plus pianoklinket sen blir det vers ref, vers med halva sång halva solo sedan refräng med ett omtag på slutet...preliminärt i a f

Angående trummorna som är från EZ drummer Claustrophobic ( Ett litet cocktailset som jag pimpat med mycket effekter från EZ mix ambient pack) så visst sticker dom ut lite men kommer att kvarstå!

När solosången är på ska det läggas sologitarr och fetekörer är tanken!

Nu återgår jag till musikalvärlden igen - Tjo i boet!

Med vänlig hälsning Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har ju självklart lyssnat på den tidigare versionen men inte kommenterat. Jag gillar det nya introt och hela kompositionen MEN jag klarar inte av trumljuden dessa kanske hade dolts om det fanns sång på det hela men nu är det det enda jag kan tänka på när jag lyssnar varför en massa kakburkar i en låt? Sorry.... Men det är kanske bara jag så inget att bry sig om.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Kan nog bli bra men även jag reagerar på trumljudet ... på ett negativt sätt - vilket är onödigt. Du kan ju testa andra trummor även om du vill behålla dessa (kanske kommer du på andra tankar :D ) ... bara en tanke.

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Henric

Klart att jag kan, MEN...den delen i låtprocessen är för min del tillsvidare över (att välja trumljud alltså). Era synpunkter är noterade  :rolleyes: Naturligtvis om jag känner att det inte går ihop med sång och annat som är tänkt så byter jag....

Jag är ute efter ett litet trumset med lite platt, smackigt ljud, inga stora 28 tums baskaggar utan ungefär som det är nu....

Era synpunkter är noterade, vi får se vad som händer när sången kommer på.... B)
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Nu är text och sång inspelad!  :wub:

Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou på er!
Jäkligt snyggt blev detta ju, collab i det bästa laget.
Härlig sångröst du Plinka, har väl sagt det förr men jag säger det igen! Och väljobbade stämmor.
Sen kommer vi till sågningen:
Ett par lite sura toner vid ca. 0:37 uppfattar inte helt texten men nånting med "as I veet..", kolla över det och dom motsvarande ställen vidare framöver
Kompet gillas men trumslagen/attacken låter för vasst med diskanten och sticker ut onödigt hårta. Skär gärna bort lite av topparna så blir lyssningen behagligare.
Snyggt arrat med många små men fina detaljer.
Bra jobbat, GILLAS!

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt med Carinas röst!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Tjou på er!
Jäkligt snyggt blev detta ju, collab i det bästa laget.
Härlig sångröst du Plinka, har väl sagt det förr men jag säger det igen! Och väljobbade stämmor.
Sen kommer vi till sågningen:
Ett par lite sura toner vid ca. 0:37 uppfattar inte helt texten men nånting med "as I veet..", kolla över det och dom motsvarande ställen vidare framöver

h.   johan
Tack Johan! -Sur? Eller är det fel ton? Hmmm...Henric eller jag får väl kolla upp i sångspåret...går väl att rätta till i så fall :D

Skönt med Carinas röst!
Thanx Maxen!
Plinkar på en låt...


Utloggad Henric

Tjou på er!
Jäkligt snyggt blev detta ju, collab i det bästa laget.
Härlig sångröst du Plinka, har väl sagt det förr men jag säger det igen! Och väljobbade stämmor.
Sen kommer vi till sågningen:
Ett par lite sura toner vid ca. 0:37 uppfattar inte helt texten men nånting med "as I veet..", kolla över det och dom motsvarande ställen vidare framöver
Kompet gillas men trumslagen/attacken låter för vasst med diskanten och sticker ut onödigt hårta. Skär gärna bort lite av topparna så blir lyssningen behagligare.
Snyggt arrat med många små men fina detaljer.
Bra jobbat, GILLAS!

h.   johan

Tack för kommentar - helt rätt är där ett par toner som behöver snyggas till på sången! Generellt har jag fått förstärka upp alla slutändelser på ord ca 30-40 % lite svagt inspelade/artikulerade! Frasen som du nämner skall vara as a wind och är den som är mest kritisk - ska kolla om jag kan få upp nivån, lyckas jag inte tror jag att vi får sjunga om den frasen!

Ang trummorna så är dom kanske lite väl starka också, återkommer med en ny verre så fort tid medges!

Tack för lånet av dina öron, när man sitter och håller på för länge blir man döv till sist!  :lol:

Henric!

 
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Sänkt trummorna -0,5db samt försökt förstärka upp slutet på första sångfrasen! Har även justerat ett par sångtoner här och var!  :huh:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube

Utloggad Henric

vackert och skickligt!
Tack!

Tack för det, kul att du gillar!  :rolleyes:
Plinkas röst är verkligen något extra - blev en mysig låt!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja Plinka sjunger fint till den här vackra låten och hon lyckas dölja lite av trumljuden också men inte alla :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tycker det blev en fin låt av det hela, sången är snygg. Håller med om för mycket reverb på trummorna, annars kanon.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Kanske att den allra första sångstrofen känns lite tvekande, men sedan är det kanonsång rakt igenom, skitbra !!
80 tals power-balad rätt igenom och då kan det tametusan inte bli förmycket reverb någonstans...
Så stå du på dig emot alla reverbhatare.. :D
Jag gillar den där lite stickiga 'lilla' virveln, men det blir lite mycket av 'synkoper och stop' (dålig på teoretiska namnen) i rytmen för min smak, annars kanon.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Henric

Kanske att den allra första sångstrofen känns lite tvekande, men sedan är det kanonsång rakt igenom, skitbra !!
80 tals power-balad rätt igenom och då kan det tametusan inte bli förmycket reverb någonstans...
Så stå du på dig emot alla reverbhatare.. :D
Jag gillar den där lite stickiga 'lilla' virveln, men det blir lite mycket av 'synkoper och stop' (dålig på teoretiska namnen) i rytmen för min smak, annars kanon.

Första sångstrofen är nu utbytt, fanns inget n i ordet wind!

Jag har använt mej av EZ-mix nya ambient-pack för att pimpa till ljudet på denna, effekter och reverb i massor!
Håller med dej om att detta trumgroovet inte är det svängigaste man hört... :lol: Men låten blev bra tycker jag!
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Nu är första sångstrofen utbytt, blev kanon ju!  :rolleyes:

Känns som detta projektet börjar bli färdigt - trumljudet till trots! Verkar bara vara Bjurte och jag som gillar det - trumgroovet däremot är väl inte världens bästa, men funkar till denna låten!  :D

Hursomhelstochemmelrtidocheme dan - tack för alla kommentarer -dags att vandra vidare!

Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Tog mej friheten att flytta över denna i färdiga demon!   :wacko:

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
:ph34r:  Virveln    :P
Oavsett den gillar jag det här samarbetet. Virveln skulle inte stoppa mig från att bjuda upp Plinka till en riktig foxtrot på dansgolvet! Mysigt!
« Senast ändrad: 05.04.2014, 11:09:06 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
:ph34r:  Virveln    :P
Oavsett den gillar jag det här samarbetet. Virveln skulle inte stoppa mig från att bjuda upp Plinka till en riktig foxtrot på dansgolvet! Mysigt!
:D Man tackar
Plinkar på en låt...


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja virveln ja,den låter ju  :) Trumloopen hade gått att modifiera lite för minskning av evighets upplevelsen,men sånt är tråkigt och tar tid.

I övrigt mycke snyggt,och bra sång Carina.Liret är man ju lite bortskämd med då du alltid levererar hög klass Henric.
Mixen helt okej.

Mike


Utloggad Henric

Ja virveln ja,den låter ju  :) Trumloopen hade gått att modifiera lite för minskning av evighets upplevelsen,men sånt är tråkigt och tar tid.

I övrigt mycke snyggt,och bra sång Carina.Liret är man ju lite bortskämd med då du alltid levererar hög klass Henric.
Mixen helt okej.

Mike

Man tackar för dom fina orden!  :wub:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Ja klart din bästa jag hört Henrik! ..O även en av plinkas bästa faktiskt ... Skulle det gå att crispa till sången liiite till helst på reffen då blir det en stor låt i sin genre helt klart ;)


Utloggad Henric

Ja klart din bästa jag hört Henrik! ..O även en av plinkas bästa faktiskt ... Skulle det gå att crispa till sången liiite till helst på reffen då blir det en stor låt i sin genre helt klart ;)

Tack för det!  :wub:

Jag tycker det är lagom med diskant som det är iofs....

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Lägger en länk till soundcloud också https://soundcloud.com/henric-svensson/secret-love

« Senast ändrad: 20.09.2014, 10:37:53 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!