I natt fick jag en vision. Kunde inte sova efter det så jag gick upp för att snickra vidare på visionen. I korthet går visionen ut på att kommersialisera en av mina låtar. Tänkte på parallellen med låten Release me, som användes i en Saab-reklam och fick ett stort genomslag.
Det finns ett företag, vars namn ingår i texten i min låt, efter några små justeringar. Nu passar texten som hand i handske för detta företag. Det som återstår att göra är att sälja in idén och placera den i en "feelgood-reklam" för det aktuella företaget och så att de även kan använda den i reklam, på mässor och i alla andra sammanhang. Säg nu inte att jag fått hybris...

Ni som vet - eller har idéer kring detta - om tycke uppstår mellan ansvarig på marknadsavdelningen och min låt, vad är relevant:
1) ska att sälja rättigheterna att använda låten med budskapet i nya texten och i så fall hur mycket de vill
2) eller ska man ta betalt per gång det används?
Om det 1:a alternativet är aktuellt - är det viktigt att inte stimma?
För det 2:a alternativet, är det viktigt att stimma?
Jag kan dock tänka mig att det 2:a alternativet är svårt att kontrollera när eller hur mycket det spelas på olika mässor och företagspresentationer.
Tacksam för vetande och spånande i sammanhanget!!!
Kanske jag snart får råd med en båtmotor eller varför inte en ny bil!