Tack för tyckandet!
Lisa Nilsson är ju i samma klass som både Jim Reeves o Patsy Cline, det är inte jag, har inte deras studioresurser heller. Jämförelsen med Lisa Nilsson var med tanke på hennes mix, jag tycker det låter på gränsen till illa, hårt på nåt vis, tycker inte det passar hennes röst o låtar alls. Det man sett o hört i direktsändning i TV i tex cafeprogram eller på Skansen, det har låtit mkt bättre o mjukare. Jag frågar om samma grej på studioforum oxå (förstås

) Där går meningarna isär om Lisas mix-sound, nån tycker den plattan låter skitbra, att "våga köra med ett sånt sångljud är ett tecken på mognad" tycker Rainydays som jag tror är en mkt erfaren ljudsnubbe. Jag får för mig att de bara helt enkelt misslyckats, de har kört varenda ljudspår genom hur många pluggar som helst, samma vid mastern. För mig är det obegripligt att mixa en sån röst som hennes så långt bak i mixen. Det gör man väl punk o metal när sångaren är skitkass o gitarrbrölet är det viktigaste.
Blir lite besviken å Lisas vägnar. Vore intressant att veta hur stor del hon tar i mixandet. Hon kanske bara sjunger o går hem till sitt sen…
Signia kände till att nedanstående album med Lisa spelades in live med sång o allt i ett enda rum. Här tycker jag alla instrument låter bättre, så som det kan låta som bäst med digitalt rent ljud. Men det är samma grej med rösten här, den ligger bara aningen för svagt i mixen. Visst, hon låter ju skitbra i alla fall, men det är mkt i hennes enorma röst o uttryck man går miste om.
http://open.spotify.com/album/3oV83XtLb4MNLPkTvA7tBd