Tackar! Värmer att det gillas. Intelligent text vet jag inte om man kan kalla det.
Jag är ingen mästare varken på engelska eller på att uttrycka mig. Uppdaterade #1 med text iaf.
tsmalmbe: Kul att du tycker det låter semiproffsigt iaf. Är trots allt första gången jag gör en riktig inspelning av ett band, och absolut första gången jag spelar in trummor. Vi ville få det att låta som att det verkligen var ett band där som spelade. Livekänsla alltså. Vi körde ingen metronom och gjorde nästan bara en tagning per instrument till varje låt. För otight är aldrig bra men lite lagomt tycker jag är charmigt på något sätt.
Självklart tycker man olika om det.
Mickningen är väl ganska mycket random. Eftersom jag inte kan något om trummickning så satte jag bara upp mickarna på enklast möjliga sätt. Virvel och pukmickar är riktade mot kanten, kaggmick halvvägs in i hålet och OH-mickar är riktade ifrån varandra(för att undvika fasfel gissade jag?) rakt mot cymbalerna. Vi hade ingen micksladd över så någon sejarmatta blev det inte, och jag är nöjd utan.
Mickarna var ett paket från JJ-labs för 1300 typ + en sm58 på hi-hat.
Gitarrerna är en ren marshal 4x10 med en sm57 riktad mot kanten av ett element.
Mixningen dåra... En kraftig höjning i diskanten och en kompressor på kaggen för att få till klicket och attacken. Virveln är sänkt vid ~400hz för att den hade för mycket ton. Kompressor där också. Sen skickas alla trumspår ut till en kanal med en limiter och ett reverb. Gitarrerna är inte mixade alls. Sången har bara en kompressor, delay och pyttelite overdrive. Lite sänkt i de översta frekvenserna. Basen är lajnad direkt och har bara smygkorrigerats lite med eq för att inte störa bort kaggen helt.
Sen på masterregeln ligger T-racks och fetar till ljudet med multibandare, eq och limiter. Det är i stora drag vad som är gjort.
Bara för att det inte är så vanligt kanske jag ska nämna att vi använde tracktion 2 också.
Skönt program om man inte har flera skärmar att jobba med tycker jag. Allt ligger lixom på samma ställe så man slipper dra upp en mixer över hela skärmen varje gång man vill ändra något.
Tack för kommentarer.