Kontrollrummet

Roffe H - Jag vill inte bli miljonär (avund)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
LÅTNAMN: Jag vill inte bli miljonär (avund)
ARTIST/MEDVERKAN: Roffe H
KOMPOSITÖR: Per spång
GENRE: Jazzvals
LÅTLÄNGD: 4:07
INSPELNINGSÅR: 2014
FORMAT: mp3

Detta är den femte låten i sviten om de sju dödssynderna och handlar om avund.  Låten är skriven av Per, en gammal polare och basist i vårt före detta ”gubbrockband” .
Gillar texten som är både finurlig och tänkvärd. Jag är glad och tacksam att jag fick möjlighet samt bifall att arrangera och framföra den här.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag vill inte bli miljonär (avund)

Det finns dom som har aktier och optioner
som gottar sig i lyx och överflöd
Dom äter hummer i jätteportioner
Det kan faktiskt bli deras död

Det finns dom som har hus i Bretagne
Med brygga och båt och en pool
I Åre och Nice, Paris, Amsterdam
Tänk bara vad dom får gno

    Nej, jag vill inte bli miljonär...
    För pengar är bara besvär
    Jag vill inte bli miljonär
    Jag lovar dig dyrt, och jag svär


Vacker och ung och berömd
Vad finns för glädje med de’
Du blir bara gammal och glömd
Nej jag vill ju va’ den jag är

Det finns dom som kör i en Porsche
Med klädsel av skinn, plats för två
Andra har lyxjakter stora som hus
Men när oljan tar slut, får dom gå

REFR
//: Nej, jag vill inte bli miljonär
    För pengar är bara besvär
    Jag vill inte bli miljonär
    Jag lovar dig dyrt, och jag svär ://
« Senast ändrad: 21.02.2014, 00:09:08 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Texten är bra och finurlig.
och som vanligt har du skön och avslappnad ton i båd röst och sax..
Det lite motsägelsefulla är väl att 'Dödssynder' (för mig i alla fall) förknippas med mer djävlaranamma och ilska och
inte som här, lite så där mystrevligt..  ;)
Bra framförande och bra låt, men ingen dödssynd.. :D
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Texten är bra och finurlig.
och som vanligt har du skön och avslappnad ton i båd röst och sax..
Det lite motsägelsefulla är väl att 'Dödssynder' (för mig i alla fall) förknippas med mer djävlaranamma och ilska och
inte som här, lite så där mystrevligt..  ;)
Bra framförande och bra låt, men ingen dödssynd.. :D

Tack för din kommentar bjurte, uppskattas att du lyssnar och tycker till. Håller med dig (om man lägger stor vikt vid "döds") att det saknas lite "djävlaranamma och ilska" i just denna. Ilskan fick komma fram i bluesen istället. Vi försökte skapa en mer humoristisk ton i stället. Det blev helt enkelt oss övermäktigt att vara seriösa (för svårt och pretentiöst). Men jag hoppas det går fram att han är förfärligt avundsjuk?   :lol:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Uj uj uj så avundsjuk han är.  :P

Ja, det är snälla och fiffiga texter och det är go musik att lyssna till.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Inte "krossa kapitalet" direkt utan mysigt, snyggt och ombonat. Jag blir lite nostalgisk. Gillas.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Max B, equality: Tack för lyssning och kommentarer. Precis, så hade vi tänkt. Försökte lägga en humoristisk ton över det hela. Tror att satir och sarkasm kan ha samma bitande effekt som "kallt stål". Det blir så lätt att pekpinnen kommer fram annars.  :lol:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Gillar texten, bra , Roffe !!!  :)

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Gillar texten, bra , Roffe !!!  :)

mvh

Alltid kul, när du gillar pxm.  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 636
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Avkopplande och kul lyssning! Bra text med skön ironi.
Har inga tips mer än att kanske försöka få lite mer värme
(öka nånstans nedre mellanregistret/högre basregistret) i sång och saxofon.
Annars fin sång/kör och saxspel.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Kul med en text som man verkligen lyssnar på och hinner följa  :) Den får en att(mig iaf) börja fundera...det är inte helt solklart med ironin, några små små textjusteringar så hade det varit menat på allvar och utan ett uns avund. Och tror det är så det ska vara.

Skönt arr och väldigt skön saxofon  :wub:
Plinkar på en låt...


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Du har så skön röst Roffe så jag blir lite avis faktiskt för att inte tala om hornblåseriet :wub:
Jättesnyggt alltsammans
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tackar för lyssning och respons:  :)
Asti: Ska jobba på att få upp värmen,  :lol: om jag nu vet hur jag ska göra. Ganska osäker när det kommer till EQ-ande.  :unsure:

Plinka: Du har faktiskt en poäng där...man skulle också kunna tolka den på annat sätt  :)

Eddie: Man lyfter på hatten, bockar och bugar.  :)
« Senast ändrad: 13.02.2014, 02:03:08 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Bra text även om jag inte blir riktigt övertygad om det positiva i att inte vara rik. Men en bra känga åt vissa kapitalistsvin. Fast många av dom tränar i gym, är i bra hälsa, osv. numera. Så texten känns lite föråldrad. När dom får gå om oljan är slut är ofta inga problem - alltid hittar dom en ny chefsposition med fallskärm.
Som vanligt diggar jag din sång och sax, fast låten känns inte så spännande


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Bra text även om jag inte blir riktigt övertygad om det positiva i att inte vara rik. Men en bra känga åt vissa kapitalistsvin. Fast många av dom tränar i gym, är i bra hälsa, osv. numera. Så texten känns lite föråldrad. När dom får gå om oljan är slut är ofta inga problem - alltid hittar dom en ny chefsposition med fallskärm.
Som vanligt diggar jag din sång och sax, fast låten känns inte så spännande

Tack för kommentar och lyssning.  :) Jag håller med dig (inget fel att vara rik) men låten hade nog ett syfte att vara ironisk (eller ha en undermening), men man får tolka den som man vill.
Har försökt att "värma upp" sång och sax  :unsure: Ny verre överst i tråden.  :)
/Roffe H
« Senast ändrad: 13.02.2014, 22:05:03 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 636
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
I min lyssning låter det bättre nu. Inte så hård/kall röst och sax.
Kanske att de-essern skulle skruvas upp ett litet snäpp..?
Skön sång och saxspel!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Oj, vilket otroligt skön röst Du har.... Har jag hört nåt från Dig tidigare?? Kan inte minnas Din ton i alla fall...
Dessutom så är jag ju en "sucker" på saxofon, så detta gillade jag... Skön låt, finurlig text, fantastisk röst och avslutningsvis en riktigt, riktigt mysig & härlig låt...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Oj, vilket otroligt skön röst Du har.... Har jag hört nåt från Dig tidigare?? Kan inte minnas Din ton i alla fall...
Dessutom så är jag ju en "sucker" på saxofon, så detta gillade jag... Skön låt, finurlig text, fantastisk röst och avslutningsvis en riktigt, riktigt mysig & härlig låt...

Tack Hogge, vad roligt att du gillar. Jag tycker du har så skönt och tufft sound i dina låtar B), så jag blir lite extra glad att du uppskattar mina softare och jazziga tongångar. Kul!  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Det bästa sparar man till sist,så är det bara.

Så jag har inte glömt dig Roffe  :)

Skön lunk i denna också.Jazzigt,bra text å snyggt som vanligt.

Mike


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Avkopplande och harmonisk jazz ..Man kopplar av av denna Du gör den till din känns det som :).. Jazz on"


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Dom kanske riskerar få en knorr där bak? Kolla här: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=36837.msg266647;topicseen#top
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack HM, Marsall och equality, och vilken bra dokumentär. Slutet var häftigt, ja man får hoppas att godheten inte glöms bort. Peps låt är förövrigt kanon.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
I min lyssning låter det bättre nu. Inte så hård/kall röst och sax.
Kanske att de-essern skulle skruvas upp ett litet snäpp..?
Skön sång och saxspel!
/Asti

Tack Asti, men jag fattade inte riktigt vad som skulle skruvas upp?   :unsure:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)