Kontrollrummet

Fortunate son, mix 2

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Längre än orginalet med ett par vändor extra, annars är det inte mkt olika orginalet. Avsedd för krogdansgolv.
https://soundcloud.com/user7908154/fortunate-son-140209

För mycket bass? Kör basen direkt genom UA-limpan, låte som en stor Fender basrigg på rejäl volym. Har ni sett den Fender basanläggningen CCR har på gamla filmer från Royal Albert Hall?

Nu mindre pressad mix längre ner.
« Senast ändrad: 09.02.2014, 17:51:38 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Längre än orginalet med ett par vändor extra, annars är det inte mkt olika orginalet. Avsedd för krogdansgolv.
https://soundcloud.com/user7908154/fortunate-son-140209

För mycket bass? Kör basen direkt genom UA-limpan, låte som en stor Fender basrigg på rejäl volym. Har ni sett den Fender basanläggningen CCR har på gamla filmer från Royal Albert Hall?
Bra om man bortser från svengelskan som blir ganska påtaglig här. Sedan har ju John en röst som är rätt så svår att överglänsa.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
För mycket reverb, tänkte jag, i alla fall om det här är backtracket som ska användas i en större bullrig lokal. Jag upplevde trummorna för enkla i spelet men det fungerar troligen t.o.m. bättre så, ute där folk vill dricka och dansa.
Och engelskan går snabbt. Orden i refrängen har jag svårt att uppfatta, skulle lika gärna kunna vara "A n B" som du sjunger.  ;)

Låter som en låt att dricka öl och dansa till. Nu blev jag sugen.
« Senast ändrad: 09.02.2014, 11:14:39 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Coolt Håkan,ccr funkade bra på mig då det begav sig..även nu :)

Mix,lir utan anmärkning.Hur bra som helst.

Mike ccr fan


Utloggad Freddy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 310
    • Visa profil
En av mina absoluta favoritlåtar detta, det kanske man inte kan tro :) Mest för att sången är så bra i originalet och jag älskar drivet.

Din version saknar drivet/rivet tycker jag, känns snäll och tillrättalagd. Energin är lägre och tyvärr tycker jag låten tappar mycket då. Lite som om ett dansband gjorde denna cover tycker jag det låter som.

Som kroglåt kommer den absolut funka, det kommer ylas med som aldrig förr :D
"I can take you far but I'll burn you out before we get there"

https://soundcloud.com/gitarrfreddan


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Schyst lir, CCR är lite av mina favoriter.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tackar suveränt för kommentarerna…

Låten är, förutom refrängen, helt sjukt skitsvår att sjunga i verserna, snudd på omöjlig, nåt man knappast tänker på förrän man försöker sjunga likadant med texten framför sig. Alla textraderna fraseras helt olika, med väldigt udda studs i orden, skitsvårt att plagiera, det är alltså inte bara hans röstläge som är så jävla svårt, det är fraseringen som är ännu krångligare. På ett ställe sjunger han: "the only answer is more more more". Försök sjunga det med samma frasering som Fogerty… Lika: when the taxman comes, the house looks like a rammage sale… Jag kan tänka mig att han lagt ner typ flera månader på hur han skulle frasera varenda ord i låten.

John drev ju de andra nästan till vansinne med sin pefektionism. CCR låtarna verkar enkla, o enkelt inspelade, men det är exakt regi och ett fruktat massa repande innan de spelade in. När de spelade in gjorde de hur många tagningar som helst innan John var nöjd. Nån av de andra, ev trummisen, gnällde över att det var lika hårt som att jobba på en fabrik, speciellt under inspelningen av LPn Cosmos Factory, från gnället om fabriksarbete kom iden till albumets titel. Och det är väl det omslaget som visar hur de tre andra ligger och vilar sig, nåt de hellre gjorde än repade på låtarna som de borde. Innan de blev så skitstora så uttalade sig visst basist o trummis att Creedence billiga låtar inte var nåt som betydde speciellt för dem, de var mer intresserade av att spela i "bättre" band med seriösare musik. Creedence kom fram samtidigt som annan mer storslagen, (kanske pompös är ett bättre ord) musik typ YES såg dagens ljus. De andra fattade knappast då vilket geni John var och är, de tyckte nog det räckte att köra igenom hans billiga låtar ett par tre gånger, o sen spela in dem på första tagningen. De var tom så korkade att de krävde att få göra en platta där alla skulle få både skriva och sjunga lika många låtar var, kommer inte på vad den heter. De andras låtar var ju ganska usla förstås, trots att de var lika skickliga musiker som på Johns orginal. Inte undra på att det blev slitningar. När John kom med sin första soloplatta stämde de andra i CCR honom för att det lät för mycket Creedence. Fast det var ju han som skrev låtarna o sjöng o arrade även i Creedence. Tror tom han spelade sax på nån låt, Molina kanske?

Nåt jag tycker är så genialt är att han i många låtar, i stället för regelrätta gitarrsolon bara låter bli att sjunga och broderar ut kompgitarrerna aningen, tex i min favorit "Lodi". Den kör jag oxå jämt med enmansbandet, texten handlar om en byhåla i USA, känner igen mig här i Ljusne…

Jag har ju spelat trummor på min version, försökte först spela hela setet utom kaggen, det gick inte… Till slut så spelade jag enbart hihat o en crash först, sen riden, sist virveln. Försökte göra lite typiska CCR smågrejer men det låter för taffligt taskigt så jag får hålla mig till enbart grundslagen. Det låter mer rocknroll än enbart trummaskin i alla fall. Tycker nog att drivet blev lika bra som CCR, att sjunga som John F det klarar ju ingen, jag har aldrig sjungit den förrän nu heller, kanske kan jag få till den bättre sen jag kört den live nåt år…

Jag fick som ofta höra av min favoritmastrare Hegobald att jag komprimerat alldeles för mycket, så jag har en ny mix/master på g. Lite klarare ljud är det. Fast jag ville ha det här skitigt så det blir det även i nästa mix. Orginalet med CCR har eko på virveln (!) så det har även jag på min version. Ganska mycket av både reverb o delay… När jag sökte på Fortunate Son på Spotify kom det upp ett gäng covers av andra artister, och fy fan vilka skitversioner, släpiga o vette fan allt. Har ni inget för er kan ju lyssna på några o må illa. Jämför jag min version med de andra covers jag hörde -blir jag stolt över min tvådagars prestation.  B)
« Senast ändrad: 09.02.2014, 17:00:53 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ny mix, lite mindre kompression. Fick till virveln lite snärtigare oxå.

https://soundcloud.com/user7908154/fortunate-son-140210
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Fogertys röst har alltid fascinerat mig, du gör en hedersam tolkning på en av hans bättre låtar.
basen kanske är lite för fyllig/dominerande, men inte så man störs..
Bra jobbat och jag tycker du sjunger denna skitbra. :)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ja, man kan göra det enklare för sig än att ge sig på John Fogerty låtar! :)
Men du gör det med den äran! Härlig tyngd i bas och trummor och snyggt sjunget!
Gitarrerna är fina som alltid!  :) Har inget att anmärka på.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tack för ros o ris!
Det här återkommande om svengelska. Jag undrar hur många som egentligen har lyssnat på hur tex Fogerty sjunger vissa strofer? Eller vilken känd amerikansk eller engelsk sångare som helst? Ofta sjunger de väldigt underligt, mkt långt ifrån den riksengelska som inte ens finns, bara är en inbillning. Är det inte ganska löjligt att försöka härma någons amerikanska dialekt, när det i vilket fall som helst inte går när man inte är uppväxt i tex Chicago eller Austin? Värre än att spela blues efter noter.  :)

Tror jag ska ge mig på: "They call me the breeze" nästa gång. Lättkopierad trummaskinstakt i alla fall, även om jag inte hittar orginalljuden i en Ace tone rythmbox.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Lyssnade på nya mixen,det lät bra tidigare och låter bra nu med.
Svängigt och cool cover.

Call me the breeze,ja den har man ju lirat offentligt ett par hundra ggr med rockbandet..Cool rockdänga,blir kul att höra en cover på den.

Svengelskan,jag har slutat bry mig.Är man inte född overthere så blir det med brytning hur man än gör.
En stockholmare som sjunger engelska är ju också lite kul med de sköna lidingö iiina :)
Eller varför inte en råbarkad norrlänning som mig med kärv dialekt,det är ju också stora kontraster.
Annars tycker jag att skottarna å irländarna har coolaste engelskan.Förutom de i Texas,då blir det rysar feeling.
Du nämnde en gång Jamaica Marley i en diskussion om svengelska/dialekter,bra liknelse.Man undrar ju hur det hade låtit med cockney accent?

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu har jag lyssnat på den några gånger och gillar denna mix. Svengelska är inte så mycket att göra något åt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google