Kontrollrummet

Håkan Nilsson; "Summertime"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Retar mig på att jag inte kan få den nylonsträngade gitarren att låta lika på inspelningen som den gör i verkligheten trots fina mickar. Många har samma problem…
Spelade in samma Yamaha CG-101 två ggr med två sE4400a i stereo och en TLM49. Sjöng sen, o sist spelade jag nån sorts sologitarr, nio spår gitarrer. Gillade inget av ljuden. Men TLM49 lät minst dåligt, så den ligger starkare i mixen.

George Gershwins låt…

https://soundcloud.com/user7908154/summertime-140128
« Senast ändrad: 28.01.2014, 21:01:10 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Snyggt spelat och sjunget, men nylongitarren låter lite vass och klingar ut för snabbt tycker jag.
Kanske skulle det bli bättre om du drog upp inspelningsvolymen och spelade mjukare/försiktigare..?
Använder du mycket compression på gitarrerna?
/Asti
« Senast ändrad: 28.01.2014, 10:52:32 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Fint, du är duktig på gitarr. Håller med Asti om att det låter lite vasst. Lite minde volym på sången och mjukare gitarrer kanske skulle vara grejen.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Det blev som sagt inte helt bra gitarrljud första gången, nylonsträngad är svinsvårt även om gitarren faktiskt låter bra så vill det gärna låt skit på inspelningen. Gjorde om mixen, tog enbart gitarrljuden från Neumannmicken. När jag satt o trixade i morse märkte jag att gitarren ger en våldsamma vargtoner på basens A och A#, det lyckades jag dämpa med smala eq-hugg vid ca 55 hz.
Gjorde även om sången, första versionen "visksjöng" jag i natt när frun sov… Sen lite mindre ändringar på alla inställningar o nivåer så blev det rejält mkt bättre, bästa nylonljud jag fått till. Mitt lilla studiorum är inte så vidare lämpat för ak gitarr heller, det är ganska stendödat i akustiken. Lexiconburken får fixa biffen, här är det ganska mycket av ""Small Church", samt lite grann av "Big Studio". Man får ju betänka att det enbart är nylonsträngad gitarr i kompet här så någon fet ljudbild är det ju inte frågan om. Märker att den är väldigt behaglig att lyssna på flera ggr, ofta blir det snart jobbigt att lyssna på mina mixar. Men man kan tydligen bli bättre.

Här är nya versionen, den gamla har jag tagit bort från Soundcloud.

https://soundcloud.com/user7908154/summertime-140128
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)