Kontrollrummet

Lugnet efter stormen.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tror inte jag postat den här förut? Tycker väldigt mkt om den själv, självupplevt o äkta. Bästa biten är nästan vid 3 minuter där låten stilla börjar om utan trummor. Det var min unge trummis Tomas Persson som föreslog det arret.
https://soundcloud.com/user7908154/lugnet-efter-stormen
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Inga fel på låten inte. Jag kan väl i princip bara göra ett gammalt eko på något jag tyckt flera gånger: att du, särskilt i vissa fraser "sakta hem till oss" ska hålla ut tonerna och inte prata dig igenom raden. Annars låter det bra!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
En fin låt Håkan, snyggt munspel och bra text. Gillar svenska texter, de är svåra att skriva, men jag tycker du får till det (en hel del schysta metaforer).  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fin låt! Snygg ljudbild och fin mix! Skönt ljud i gitarrer och munspel.
Håller med tigersoul om refrängen, att du kunde hålla ut lite längre på
en del stavelser, t.ex att vid sista "oss" sjunga "o-o-oss" i stället...nu blir det lite avhugget.
Annars gillar jag din sång och röst, som du vet!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tack för, som vanligt uppskattande kommentar. Men att hålla ut längre på oss, hur skulle det gå till? Då skulle det inte stämma alls med de snabba o lite udda ackordsväxlingarna på slutet. Att växla mellan sång och pratsång är en del av grejen för mig. Tycker faktiskt jag sjunger precis så som  ni vill att jag borde: "sakta hem till o-o-oss".

Love to you.  :wub:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej hej....

Du har kanonljud på sång, akgitarrer och ditt munspel. Inget fel på trummorna men de andra stod ut på ett bra sätt. Det låter riktigt bra. Vilken DAW jobbar du i? :-) hur många akgitarrer har du, tre?

Bra mixat och en skön låt

/Palm


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Hej hej....

Du har kanonljud på sång, akgitarrer och ditt munspel. Inget fel på trummorna men de andra stod ut på ett bra sätt. Det låter riktigt bra. Vilken DAW jobbar du i? :-) hur många akgitarrer har du, tre?

Bra mixat och en skön låt

/Palm
Jag har inget DAW alls. Jag förstår mig inte på datorer, att öht hålla på med datorer är det vidrigaste jag vet, att syssla med musik är det bästa jag vet, så jag använder en Tascam digitalporta plus outboards. Det är mkt uppmärkasammat på Studioforum, alla har i flera år berättat att man inte kan göra bra inspelningar utan DAW, porta är värdelöst skrev alla, åtminstone för några år sen. Jag kan göra exakt allt jag vill med de grejer jag har, att med ett datorprogram knyppla ihop låtar av färdiga gitarrsolon osv, sånt som andra har spelat in nånstans är helt ointressant tycker jag.
Med de outboards jag har behöver jag ingen dator, det går att göra all redigering i portan, fast det har ju tagit många år att lära mig den…
Ak gitarrer har jag en; Epiphone Jumbo, samt fruns nylonsträngade Yamaha CG-101

EDIT: Många av de som har "berättat" att allt blir så mkt bättre med Cubase osv, är såna som aldrig verkar ha spelat in en enda låt, de har i alla fall aldrig lagt ut nån. Men snackandet är de bra på.  ;)
« Senast ändrad: 01.02.2014, 03:58:24 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt sound i låten och ett härligt budskap, vars innehåll du vet jag delar med dig. För mig är segling livet!
2.10-2.17 spelar du en grej jag också använder mig av i en låt som ännu inte blivit en färdig låt från mig. Ett Stockholmsband som kallar sig "Hetluft" har däremot fått det och har gjort en låt de kallar "Tåget till Stockholm" där det ingår i en lite annan form. Kul att höra det här också!

Jag har inget DAW alls. Jag förstår mig inte på datorer, att hålla på med datorer är det vidrigaste jag vet,
att syssla med musik är det bästa jag vet, så jag använder en Tascam digitalporta plus outboards.

Skillnaden mellan dig och mig här är att jag använder en dator som ser ut som en dator.
Du använder dator och "mjukvara" - som inte ger dig associationer till en vidrig dator.
Jag älskar också att göra musik och spela in.
Det är perfekt att dina grejer ger dig inspiration utan frustration.
Datorn är perfekt för mig och ger mig inspiration utan frustration.

Det är mkt uppmärksammat på Studioforum, alla har i flera år berättat att man inte kan göra bra inspelningar utan DAW, porta är värdelöst skrev alla,
åtminstone för några år sen. Jag kan göra exakt allt jag vill med de grejer jag har,

Du kanske kan göra allt du vill men inte allt - kan t.ex. inte ändra din frus sångröst så det låter som hon håller tonen hela tiden...
Det är enklare för de som använder Melodyne i dator (jag använder inte sånt)!

...att med ett datorprogram knyppla ihop låtar av färdiga gitarrsolon osv, sånt som andra har spelat in nånstans är helt ointressant tycker jag.
Med de outboards jag har behöver jag ingen dator, det går att göra all redigering i portan, fast det har ju tagit många år att lära mig den…

Jag är som du, jag är inte heller intresserad av att knyppla ihop låtar av färdiga gitarrsolon som andra har spelat in.
Det är mycket roligare att spela själv och spela in det jag spelar, i datorn.
En skillnad kan vara att jag kanske(?) har ett mer överskådligt gränssnitt att arbeta i, eftersom jag har en stor skärm där jag ser vad jag kan göra, ska göra och gör.
Har du också den överskådligheten? Har du en mindre skärm där du ser vad du ska göra och vad du gör? Använder du något pekdon (mus eller finger på skärmen) då du editerar i digitalportan eller är det bara knappar (motsvarande datorns keyboard men utan mus)?

EDIT: Många av de som har "berättat" att allt blir så mkt bättre med Cubase osv, är såna som aldrig verkar ha spelat in en enda låt, de har i alla fall aldrig lagt ut nån. Men snackandet är de bra på.  ;)

Jag är mitt emellan dem och dig. Eller så är du långt före mig! Jag använder en version av Cubase som kom i början av 2000-talet eller kanske på 1900-talet redan.
Många säger att det kommer låta bättre om jag köper ett nyare Cubase... Från vilken era, är din digitalporta? Är det en modern grej från 2000-talet med nyare och bättre mjukvara än mitt gamla Cubase tro?

Jag tror det är en stor fördel om det finns en riktig trollkarl bakom hårdvaran och mjukvaran - sen finns viss möjlighet att välja trollstav.
En bra och dyr trollstav som hanteras av en icke-kunnig trollkarl, gör nog inte saken mycket bättre.
Men om en duktig trollkarl använder en bra och dyr trollstav, hur blir det då? Jag är inte där än...
 
Skönt att lyssna på dina låtar och härligt att det skapas på alla håll!
« Senast ändrad: 01.02.2014, 12:15:44 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jorå du har lite olika versioner här:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=27254.0
och här - den version jag gillar bäst:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=31357.0
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Att jag inte förstår mig på DAW eller datorer är riktigt deprimerande faktiskt. Men det är inget jag kan göra nåt åt. I vår iMac kan jag inte ens förminska en bild ens med support från FB-polarna.
Ibland skulle jag verkligen vilja kunna fuska med lite Melodyne, hur jag än håller på blir sången aningen sur. Jag hade en Tascam preamplimpa med autotune ett tag, men den lät så ini h-e illa att jag fick lämna tillbaka den på 4Sound. Varken jag eller nån av datasnillena på 4Sound kunde få bort den torra/falska signalen ur burken, det lät ännu falskare än utan autotune. Stängde jag av auototunerdelen lät preampen o resten enbart illa den med, tyvärr. Annars är jag Tascamfan, portan är en sån, 2488 mkll.
http://www.musiciansfriend.com/pro-audio/tascam-2488mkii-24-track-digital-portastudio-recording-workstation

Att sköta alla reglar mm med enbart hjälp av musen vore inte kul…
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
skönt sound på denna, kanske att jag saknar lite diskant överlag.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
skönt sound på denna, kanske att jag saknar lite diskant överlag.
Lite diskant, det har du ju helt rätt i…  :huh:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)