Kontrollrummet

MaxB - Molly - reggae feat Lazarus on drums

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
LÅTNAMN:              Molly
ARTIST/GRUPP:       MaxB
GENRE:                  Reggae
LÅTLÄNGD:             2.29
KOMPOSITÖR:         MaxB
PRODUCENT:           MaxB
EV. MEDVERKANDE:  Lazarus on drums
INSPELNINGSÅR:      2014

Har först lekt med mina digitala trummor själv och sen givit upp mina försök att spela reggaetrummor. Det är inte ens lätt för en duktig trummis att lira reggae. Och jag har liknande problem avseende att spela reggaebas. Jag tror jag kan spela bas och så testar jag att spela bas på en reggae... och får det inte att svänga... Har sen fått hjälp med trummorna av Lazarus som svängde ihop ett spel som gjorde det lättare att spela in en ny bas som till större del baserar sig på trumspelet. Nu var det lättare att spela basen men jag är alls inte säker på att en reggaemusiker skulle godkänna det som en reggaebas. Det är inte heller nödvändigt att få godkänt, men så klart kul, om man kan få det att svänga reggae. 

Började med traditionella Am, G Am, C och sen kom en text, där jag började sjunga Mali (passande land för en reggae) men efter Mali kom text i stunden som mer fick mig att tänka på - Molly... Så nu heter låten Molly.
Länkar för dem som inte loggat in på kontrollrummet - här i 120 bpm
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_Molly_feat_LazarusOnDrums.mp3[/mp3]
Här i 100 bpm
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_Molly_featLazarusOnDrums_20140214.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 02.03.2014, 00:00:38 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ska inte virveln ligga på ettan o kaggen på tvåan i reggea?   :o
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ska inte virveln ligga på ettan o kaggen på tvåan i reggea?   :o

Jo om det ska vara på riktigt men jag kan ju inte spela trummor.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag gjorde nån backtrack till I shot the sherrif, med ett reggeakomp från en Alesis SR16. När jag lagt dit gitarrer o bas kom jag på att trumkompet var rätt med virveln på ettan, men jag hade flyttat ettan så jag fick kaggen dit jag är van den. Svårt som f-n det där.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag gjorde nån backtrack till I shot the sherrif, med ett reggeakomp från en Alesis SR16. När jag lagt dit gitarrer o bas kom jag på att trumkompet var rätt med virveln på ettan, men jag hade flyttat ettan så jag fick kaggen dit jag är van den. Svårt som f-n det där.


Edit 2014-01-24 Ändrat på trummorna i ett försök att få mer flyt på dem. Har lagt virveln på ettan som du tipsar om.
Fortfarande inget solo i den delen. Nu ska jag ut och hjälpa till att lasta en häst som ska till tandläkaren...
Mp3-länk borttagen
« Senast ändrad: 25.02.2014, 16:24:56 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Kan bli bra det här...basen och gitarren ligger ju rätt, men trummorna tycker jag fortfarande låter lite "lattjo"  :unsure: (mitt sätt att se det). Molly är ett passande namn på låten.
 Vad bra att du tar hand om djuren. Gillas! Går själv ut och pinkar lite då och då  :lol: (med jycken) en "fralla", jättesnäll.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jag är själv inte nån större vän av Reggae men visst låter väl detta rätt... om än lite knaggligt  :huh:

Jobba vidare bara :)

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kanske är det gitarren som segar ner gunget nu? Ska nog testa att lägga om den också...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Att spela reggea riktigt lika bra som Bob Marley & The Wailers gjorde går tyvärr inte. Det kan ju inte ens dagens eller gårdagens största reggeartister. All reggea som inte är Bob Marley är sämre. Det är absolut impossibell. Att de är födda o uppväxta på hasch och Jamica hjälper inte.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Två nya kompgitarrer på sidorna och en annan gitarr i mitten
Mp3-länk borttagen

Att spela reggea riktigt lika bra som Bob Marley & The Wailers gjorde går tyvärr inte. Det kan ju inte ens dagens eller gårdagens största reggeartister. All reggea som inte är Bob Marley är sämre. Det är absolut impossibell. Att de är födda o uppväxta på hasch och Jamica hjälper inte.

Jag kommer aldrig få det att svänga så och det hindrar varken mig eller andra att försöka närma sig det speciella gunget som finns i reggaen.
Jag har en favoritgrupp i Kanada - Kaliroots - som hade ett skönt groove, även om kicken låg på ettan och virvel på trean... 
« Senast ändrad: 25.02.2014, 16:25:19 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Gillar låten, det låter nästan som du sjunger 'Money' å då blir det lite 'Pinkan' osso..
Rythmiskt set däremot blire ganska kantigt och yxigt..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gillar låten, det låter nästan som du sjunger 'Money' å då blir det lite 'Pinkan' osso..
Rythmiskt set däremot blire ganska kantigt och yxigt..

Mali, Molly or Money doesn't matter, it's all about reggae!   B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Låter skumt som reaggie.  Jag blir helt snurrig av detta. Baskagen ska iallafall vara tvåan. Så långt rätt.Men virvel på ettan känns konstigt. Kantslag hade varit bättre. Men tror basen måste vara mer aktiv i förhållande till trummorna. Alltså lämna hålrum för baskaggen. Tror ofta basen spelar liksom lite fördröjt. Skitsvårt att få till det där goa jamaicasvänget. Har försökt
Vad är för en låt? Pink Floyds Money?

Tillägg. Virvel måste väl vara på 4:an?
« Senast ändrad: 24.01.2014, 22:15:37 by Tokai »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Låter skumt som reaggie.  Jag blir helt snurrig av detta. Baskagen ska iallafall vara tvåan. Så långt rätt.Men virvel på ettan känns konstigt. Kantslag hade varit bättre. Men tror basen måste vara mer aktiv i förhållande till trummorna. Alltså lämna hålrum för baskaggen. Tror ofta basen spelar liksom lite fördröjt. Skitsvårt att få till det där goa jamaicasvänget. Har försökt
Vad är för en låt? Pink Floyds Money?

Tillägg. Virvel måste väl vara på 4:an?

Det låter troligen galet men på något outgrundligt sätt gillar jag ändå det här resultatet.
Det är första gången jag fått det att låta på detta sätt, det är ju nästan i mål ju!  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Först tyckte jag det lät som Pink Floyds "Money", men sen hörde jag att du sjöng "Molly"!  :)
Jag vill nog också ha virveln på 2:a och 4:e om det ska vara reggae...
Tycker du ska höja gitarren! Fräckt ljud på sången!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej hej...

Jag har igen aning om vilka regler som finns för reggae. Min regel är: låter det bra så kör på det. Detta är klart användbart. Jobba vidare och se var det hamnar. Melodislingan kan lätt förknippas med den andra låten. Små förändringar så är det kanske löst.
Snyggt ljud på mittguran, lagom mkt dist.

/Palm


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kick på tvåan och fyran på plats nu, nästan hela tiden men jag tog mig vissa friheter att placera lite här och där på vägen genom låten. I huvudsak är tvåan och fyran markerade med kicken. Har också med fördel höjt kompgitarrerna i volym. Jag tycker det låter bättre och flyter på bättre nu än tidigare.
Mp3-länk borttagen
« Senast ändrad: 25.02.2014, 16:25:46 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Lazarus

  • Gäst
Hade jag varit dig så hade jag lagt även virveln (rimshot) på 2:an och 4:an.

/Lazarus


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hade jag varit dig så hade jag lagt även virveln (rimshot) på 2:an och 4:an.
/Lazarus

Det här med trummor är komplicerat för en annan.
Tänk om man hade en "instant drummer" som alltid tog hand om det där som gör det...  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Det här med trummor är komplicerat för en annan.
Tänk om man hade en "instant drummer" som alltid tog hand om det där som gör det...  B)

...du får börja köra Logic ;)

Gott gry i detta! Du är absolut på rätt väg med låten -  det är en bit kvar men ge inte upp ;)  Jobba jobba jååååbbaaa :P


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gott gry i detta! Du är absolut på rätt väg med låten -  det är en bit kvar men ge inte upp ;)  Jobba jobba jååååbbaaa :P

Man kan undra vad som skulle hända med låten om en riktig trummis la trummorna?  :huh:
Skulle det räcka eller skulle jag sen behöva en riktigt reggae-basist?
Vill ju själv ju...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google



Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Nu låter det betydligt mindre knaggligt än förra gången jag lyssnade för nån version sedan. Slide (eller vare nu e) gitarren låter skön.
Symbalkrashen till vänster gillas inte  :P ...ner med volymen och närmare mitten tack  :lol:

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Visst hör man att det är reggae, även om du nog behöver jobba lite till för att nå ända fram  :D Verkar svårt med den speciella rytmen... Vad gäller mixen -lite mer värme, även på sången, så man hamnar i lite varmare breddgrader, skulle inte skada  :D
Plinkar på en låt...


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Ja varför skall man alltid låta som dom stora fantasterna Gör din egen reagge vet ja!!  ;)... Roligare med eget tycker jag... Lite burkigt ljud nu kanske..Och lite småtrix på trumtakten,,Men annars på god väg .. Reaggea on"


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag tycker det låter reggae, bluesreggae.  :) Tänkte också på P F och Money...
Lite joxigt i nån övergång annars reggaer det på friktionsfritt.  B)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har idag fått hjälp med trummorna av Lazarus som svängde ihop något som gjorde det lättare att spela in en ny bas på kvällen. Den nya basen baserar sig till större delen på det nya trumspelet. Nu var det lättare att spela reggaebasen men jag är inte alls säker på om en reggaemusiker skulle godkänna mitt basspel. Men, det är inte nödvändigt att få godkänt av andra, det är kul ändå. 
Mp3-länk borttagen
Hur är basljudet? Är det helt galet eller helt fel ljud på basen, för att vara reggae? Några tips på hur jag ska hantera det?

Andra tips?
Något annat?
Hur fungerar mixen?
« Senast ändrad: 25.02.2014, 16:26:10 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu gungar den ju faktiskt på Jamaikanska - det var som tusan :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu gungar den ju faktiskt på Jamaikanska - det var som tusan :D

Kul utveckling! Men i mina bra inear-lurar är basen i basgitarren inte skön... Lät bra i de stora lurarna då jag mixade.
Nån annan som har synpunkter eller tips på basens ljud?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Ja, nu gungar det på riktigt bra. Basen är skön tycker jag. Nån ton där basen spelar samtidigt som orgeln tar ett längre ackord ( t ex vid 153) blir den kanske lite genomträngande/framträdande.

...säger en som kan nått om reggae  :P

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra trummor, men det som slår mig nu när jag lyssnar är att jag tror låten skulle
vinna en hel del på att gå lite snabbare! Fast det medför ju rätt mycket jobb förstås....
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja för mig låter det reggae.
(Jag tragglar med min reggae och försöker få "rätt" sväng där på mellanspelet.Ingen lek det här men riktigt kul.)

Det gungar fint i denna..

Asti har en point - låten skulle gått lite snabbare - det tycker jag med.

Men men,det är ju inte nödvändigt,det här funkar kalas.

Bra jobbat Max.

Mike


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jo men nu börjar det luka lite ganjja här... :blink: :D
Försiktig i Dimmorna där Max..
Jo det går inte så fort det här, men jag tror nog att det ska vara så här slött, passar dimmstämningen..
Vi gungar med.. RastafarIii... B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Visst, riktigt bra...senaste versionen är trummorna mycket bättre. (säger jag, fast jag inte kan nåt om Reggae)  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja, nu gungar det på riktigt bra. Basen är skön tycker jag. Nån ton där basen spelar samtidigt som orgeln tar ett längre ackord ( t ex vid 153) blir den kanske lite genomträngande/framträdande. ...säger en som kan nått om reggae  :P

Hmm, skön bas ... säger du...

Bra trummor, men det som slår mig nu när jag lyssnar är att jag tror låten skulle
vinna en hel del på att gå lite snabbare! Fast det medför ju rätt mycket jobb förstås....

Trummorna känns bra att prova reggae-bas på.
Lite snabbare...

Ja för mig låter det reggae. (Jag tragglar med min reggae och försöker få "rätt" sväng där på mellanspelet.Ingen lek det här men riktigt kul.)
Det gungar fint i denna.. Asti har en point - låten skulle gått lite snabbare - det tycker jag med.
Men men,det är ju inte nödvändigt,det här funkar kalas.

Lite snabbare...

Jo men nu börjar det luka lite ganjja här... :blink: :D
Försiktig i Dimmorna där Max..
Jo det går inte så fort det här, men jag tror nog att det ska vara så här slött, passar dimmstämningen..
Vi gungar med.. RastafarIii... B)

Går inte så fort här...

Visst, riktigt bra...senaste versionen är trummorna mycket bättre. (säger jag, fast jag inte kan nåt om Reggae)  :)

Det låter intressant att öka tempot och jag tror den kan gunga mer "lyssnarvänligt", om den är snabbare. Jag kanske ska kolla med doktor trummis om det är midi-lätt att ändra tempo på trummorna. I så fall är det enda som behövs, att spela om alla instrument och sjunga om den och köra om den. Är låten värd det, tro?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google