Kontrollrummet

Blue Eyes Crying In The Rain

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Har inte blivit just nå inspenat på sistone, har haft flunsa i ett kör sen i julas, drygt nå hemst. Men igår blev jag lite piggare o sugen på att få med den här som backtrack till enmansbandet. Har aldrig sjungit den förut. Den går ju på tre mkt enkla grundackord, men före andra o tredje refrängen (vid 1.42 och 2.46) kommer det en sk "turnaround" som är väldigt svår att fatta hur den spelas, i alla fall innan man kommer på det. Nån som kan säga vilka ackord det är?

Fred Rose skrev låten på 40-talet, men sjöng aldrig in den (?) Roy Acuff sjöng in den först, även Hank Williams o Elvis Presly har gjort sina versioner. Willie Nelson fick en hit med den på 70-talet. Min version är ungf likadan som hans, förutom att jag sjunger bägge orginalverserna, Willie hoppar över ena versen av nån anledning, tycker den blir onödigt kort då. Det är första gången jag spelar in nåt med nylonsträngad gitarr. Det är två vanliga o utpannade westerngitarrer med oxå.

Tycker att varenda ny inspelning jag gör låter bättre än den förra. Det är både fantastiskt och frusterande på samma gång. Alla lite äldre inspelningar jag slitit med låter rena skiten i jämförelse med de senaste…

https://soundcloud.com/user7908154/blues-crying-eyes-in-the
« Senast ändrad: 24.01.2014, 12:50:33 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Låter riktigt , riktigt bra detta  :wub: !!!!
Gillar solodelen skarpt. Shysst ljudbild, bra framförd sång. :)

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Låter riktigt bra, kanske är det något vajsing med takten på guran då o då där bakom. Annars hittar jag föga att klaga på faktiskt! Det är väl gurorna som kan behöva sig en kvantisering stundtals!
Se upp i övrigt med att lägga upp covers på KR's servrar, nu såg jag inte om du länkat mediaspelaren till annat utrymme el inte men så du vet.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Just det, det finns tanke bakom att inte lägga covers på kr:s server. Lägg den på soundcloud och länka dit!
Ystra kompgitarrer på motstående sidor, kan ibland ge liv åt en inspelning. Jag gör ofta så själv och brukar få "icke odelat positiva synpunkter" på det. Skönt munspel.
Ingen tanke på vilka ackord det är i det luriga fixet med ackordbyten på två ställen.

En sån här borde ha en musikvideo där man ser alla som spelar med varandra!
« Senast ändrad: 24.01.2014, 12:24:19 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Ljudbilden är fin tycker jag... Sången ligger skönt "framme" utan att vara för påträngande... kunde väl vara direkt från Nashville om det inte vore för svengelskan som sticker upp här och där. Gitrrerna är väl som nämnts inte helt tajta hela vägen men jag tror det stör mest om man lyssnar i lurar.

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tack ska ni ha! Ang de otajta (?) gitarrerna är ju den biten som är svårast att få till. Jag erkänner direkt att jag sneglat mkt påvWillie Nelsons mkt märkliga sätta att både sjunga o spela gitarren ibland helt ute ur grundrytmen, det är ju det som är hans signum. Jag tycker jag fått till soldelen rät bra, både munspelaren och nylongitarristen (Håkan Nelson) tycker att det är de som ska ska sola, o ingen av dem märker av att den andre oxå håller på. Att spela gitarrer metronomexakt är jag annars expert på, men hur kul skull det låta i den här låten?

Dr Loop i ett annat forum tyckte baskaggen blev för utslätad av kompressionen, den är bara komprimerad/limiterad i mastern, vad säger ni om den? Jag tänkte från börja att det skulle vara så lite o diskreta trummor att man knappt tänkte på dem. Har gjort dem i min ganska nya SR18 trumburk. I gamla sönderspalde SR16 fanns det några baskaggar jag älsdae, tex Old Wood och Low Wood. I nya uppdaterade SR18 finns de inte med, alla kaggar låter tyvärr sämre än dom. Buhu….

Ang att ha låten på servern så har jag ibland fått lite bannor för att jag använt Soundcloud, nu blev det tvärtom.  :D
Jag byter till en Soundcloud i början…  B)

https://soundcloud.com/user7908154/blues-crying-eyes-in-the
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tack ska ni ha! Ang de otajta (?) gitarrerna är ju den biten som är svårast att få till. Jag erkänner direkt att jag sneglat mkt påvWillie Nelsons mkt märkliga sätta att både sjunga o spela gitarren ibland helt ute ur grundrytmen, det är ju det som är hans signum. Jag tycker jag fått till soldelen rät bra, både munspelaren och nylongitarristen (Håkan Nelson) tycker att det är de som ska ska sola, o ingen av dem märker av att den andre oxå håller på. Att spela gitarrer metronomexakt är jag annars expert på, men hur kul skull det låta i den här låten?
Att gitarrer skulle behöva kvantisering? Var det på allvar? Måste väl vara bättre då att skippa dem o programmera syntar?

Dr Loop i ett annat forum tyckte baskaggen blev för utslätad av kompressionen, den är bara komprimerad/limiterad i mastern, vad säger ni om den? Jag tänkte från börja att det skulle vara så lite o diskreta trummor att man knappt tänkte på dem. Har gjort dem i min ganska nya SR18 trumburk. I gamla sönderspalde SR16 fanns det några baskaggar jag älsdae, tex Old Wood och Low Wood. I nya uppdaterade SR18 finns de inte med, alla kaggar låter tyvärr sämre än dom. Buhu….

Ang att ha låten på servern så har jag ibland fått lite bannor för att jag använt Soundcloud, nu blev det tvärtom.  :D
Jag byter till en Soundcloud i början…  B)

https://soundcloud.com/user7908154/blues-crying-eyes-in-the
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)