Kontrollrummet

Bone - Iscariot

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Har suttit och mixat den här låten 5-6 timmar ikväll och mina öron är helt färdiga. Jag har skickat runt den till lite kompisar och fått kommentarer i stil med att sången kanske låter lite platt och att gitarr och bas paketet är lite lågt.

Behöver mer input på vad som är "fel" både mix och låtmässigt. Den är i stort färdig men jag kan tänka mig att göra om några smålägg och självklart att mixa om den helt. Den är inte överhuvudtaget mastrad utan jag har bara mixat den och, förhoppningsvis, undvikit att det klipper någonstans. Så utljudet är inte sådär superhögt.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad tsmalmbe

Grymt unket rum på trummorna. Låter som om mitten fattas totalt, och att trumsoundet är tappat direkt ur en reverb-send. Ett skit reverb också. Så det drar ned på mixen betydligt.

Sången hörs, men allt annat ligger i bakgrunden och grötar.

Gitarrerna borde panoreras och mitten borde tas och gröpas för att få plats åt sången. Finns här någon bas? I så fall kanske den borde höras. Ibland är låten full med grejer, och tidvis helt tom.

Min rekommendation: dra alla reglar till noll, och börja mixandet på nytt med nya öron. Nu låter det som om du vet att något är fel, och att du har korrigerat korrigerat korrigerat, och tappat lusten till slut.

Om du inte är ute efter pytontrummor, så börja med att mixa ett starkt trumsound, det kommer att bära låten. Sen lägger du till basen, då hör du om du har ett botten. Sen fyller du på rösten/vox så det passar in. Sen fyller du ut med gitarrer, och passar in dem så att de ryms.

Materialet är intressant, gör gärna ett försök själv sen då du anser dig ha alla ingredienser klara.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Grymt unket rum på trummorna. Låter som om mitten fattas totalt, och att trumsoundet är tappat direkt ur en reverb-send. Ett skit reverb också. Så det drar ned på mixen betydligt.
Ok, jag gillar lite det där rummiga ljudet. Det är dock inget reverb på trummorna Det är en "preset" i EZ-drummer. Men jag kanske ska testa att köra utan det alternativt dra upp och eq:a till kagge och virvel lite?
Sången hörs, men allt annat ligger i bakgrunden och grötar.
Hur är sångljudet då? Fått höra av mina polare att de tyckte det lät platt och datamic? Eller funkar det som det är nu? Själv tycker jag nog inte att det är så farligt förutom att det är rätt högt
[...]Nu låter det som om du vet att något är fel, och att du har korrigerat korrigerat korrigerat, och tappat lusten till slut.[...]
Ja precis så är det.

Tackar! Schysst att du orkade lyssna, ska mixa om den senare och kolla om jag kan öka, panorera och fixa till gitarr och baspaketet, feta till trummorna lite och fixa nivåer och framförallt få lite tryck i mixen.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad tsmalmbe

Grymt unket rum på trummorna. Låter som om mitten fattas totalt, och att trumsoundet är tappat direkt ur en reverb-send. Ett skit reverb också. Så det drar ned på mixen betydligt.
Ok, jag gillar lite det där rummiga ljudet. Det är dock inget reverb på trummorna Det är en "preset" i EZ-drummer. Men jag kanske ska testa att köra utan det alternativt dra upp och eq:a till kagge och virvel lite?

Ja jag vet att det är en preset och typiskt ez-sound. Jag försökte bara beskriva hur den presetten låter. Att få till ett så fult reverb är en konst i sig. Nu är det ju så att du givetvis får tycka om det soundet. Jag tycker det låter distant, onaturligt och som en misslyckad uppmickning (nån kapade sladdarna till närmickarna, OH-mickarna var sönder, och hela trumsetten spelades in via en mick som råkade ligga på golvet i kontrollrummet). Nåja, nog med trumbashingen.


Citera
Hur är sångljudet då? Fått höra av mina polare att de tyckte det lät platt och datamic? Eller funkar det som det är nu? Själv tycker jag nog inte att det är så farligt förutom att det är rätt högt

Jag tycker inte sångljudet var dramatiskt dåligt, tvärtom. Men nu vet ju ingen, när du lyckas 100% med resten av mixen kan det ju vara att sången sticker ut. Men den dagen, den sorgen säger jag.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Som sagt jag kanske testar att köra trummorna torra, men jag gillar det där ljudet. Skönt att sångenljudet var horribelt.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
låter lite som ovan om trummorna och mixen generellt är väldigt grötig. Om man skiter i bedömningen av mix, så tycker jag att allt fungerar spår för spår, rent speltekniskt sett så att säga. Sången gör nån liten groda i början ,sen sitter den!

Less is more! Skala av och kör allt i princip torrt, och posta för ny feedback...jag trro att feedbacken då koncentrerar sig med på musikaliska bitar än soundet. som det är nu låter låten dålig pga grötigheten, men vi som lyssnar igenom hör en skitbra låte mitt i reverbgröten :)


Bra harmonier, bra, lite elak melodi.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Jo detta var grötigt värre!

Svårt att komma med några förslag iom att det är svårt att få grepp om låten iom den dåliga mixen!

Tycker att låten är bra och spelet.
Basen måste få mer bas och gröpa ut det där ihåliga som finns i den, bas är svårt och alltid det jag får lägga mest tid på!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
låter lite som ovan om trummorna och mixen generellt är väldigt grötig. Om man skiter i bedömningen av mix, så tycker jag att allt fungerar spår för spår, rent speltekniskt sett så att säga. Sången gör nån liten groda i början ,sen sitter den!

Less is more! Skala av och kör allt i princip torrt, och posta för ny feedback...jag trro att feedbacken då koncentrerar sig med på musikaliska bitar än soundet. som det är nu låter låten dålig pga grötigheten, men vi som lyssnar igenom hör en skitbra låte mitt i reverbgröten :)


Bra harmonier, bra, lite elak melodi.
Tackar! En ny mix är på gång. Ska dock låta den vila ett litet tag innan jag ger mig på den. Några saker som definitvit ska göras är som sagt ner med sången upp med gitarr och bas. Fixa basljudet och "bredda" gitarrerna. Får se vad jag gör åt reverbet. Tycker jag, för att vara mig, har dragit ner på reverb-bruket nåt helt enortm. :D Kul att du tycker att det är en skitbra låt.


Jo detta var grötigt värre!

Svårt att komma med några förslag iom att det är svårt att få grepp om låten iom den dåliga mixen!

Tycker att låten är bra och spelet.
Basen måste få mer bas och gröpa ut det där ihåliga som finns i den, bas är svårt och alltid det jag får lägga mest tid på!
Ja det är en rätt bedrövlig mix, tyvärr. Ska som sagt mixa om den och lägga mer tid på bas och trummor. Tack för tipsen och det bra omdömmet.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Det är nåt strul med nerladdningen, får ut bara två första takter innan det stannar :(
så jag kan ej kommentera denna gång

h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Det är nåt strul med nerladdningen, får ut bara två första takter innan det stannar :(
så jag kan ej kommentera denna gång

h.  JOhan
Konstigt, jag har inga problem med att få hem den från den länken. Är det fler som har problem med att få hem den?
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
gillar låt iden..
och håller åxo med om "Less Is More"
detta kan nog bli toppen med lite jobb!

 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Funderar om du har dålig lyssning?

Jag gjorde en massa mixar som lät ungefär som din mix och det lät bra i mina monitorer men i andra anläggningar så lät det ungefär som din mix!

Den enda ändring jag gjorde för att få bättre lyssning var att flytta ut monitorerna från väggen sen så blev det genast mycket bättre!

Har du dina monitorer nära väggen??
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Jag har för tillfället rätt risiga monitorer. Ett par Edirol MA-10A. Som komplement till dessa har jag ett par AKG K-240, som är kända för att överdriva basen  :rolleyes:. Har mina Edirol ca 20-30 cm från väggen ståendes på två musmattor (Clas Ohlsons mjuka billiga variant) var. Ska köpa en kompis Behringer Truth B2030A och en Samson C-Control så fort han får sina nya monitorer. Då kan jag använda Edirol monitorerna som kassa "referens"-högtalare.

Fast det sitter nog inte bara i tekniken, jag är inte så van eller bra på att mixa. Inte än iallafall, men den klassiska "övning ger..." borde ju funka för mig också. Mixar nog mer med ögonen och efter hur man "ska" göra än mina egna öron. Men tack för tipset.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"