Kontrollrummet

letters-karl

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
En ny låt och kanske inte mitt vanliga stuk eller kan det bli mer softare än vanligt...tror det och tar gärna emot kritik på rubbet men det är inte säkert att jag ändrar så mycket :unsure: det är så kämpigt men man vet aldrig.... tack på forehand / karl


letters

Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
reagerar först på att virveln ligger lite högt i början. Inte så mycket senare, men kanske kan dra ner ett par db?

Kompet är skönt och avslappnat...men kanske lite händelselöst. Kanske kan testa ett rakare komp i refrängen, eller någon annan intensitetshöjtnin med..tja, annan percussion?

Som vanligt är det magiska stämmor och melodier och bra paketerat i övrigt.

En tanke slår mig; kan du använda "baktaktskvaliteerna" i kompet för att gradvis dra det lite mot reggae (hur faen stavas??)-hållet?

lite mer jamaica-bas och baktaktsgitarr som ligger svagt långt bak?


men...den duger annars bra som den är ;)


Trevlig lyssning som vanligt.

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tsmalmbe

Virveln är nåslags ultrastereo i början, vilket får trummorna i hela resten av låten att låta dead-mono. Kollade pluggen till mina lurar, felet ligger inte där. Inte bra då mixen får lyssnaren att kolla om det finns nåt tekniskt fel i anläggningen. Gillar orgeln, den ger just rätt stämning. Rösten skulle få komma närmare, troligen med kompressor och eq då eftersom du sjunger ganska hårt. Trumprogrammeringen kunde varieras, och jag skulle mixa trummorna våtare och mera stereo. Panorera ut och separera mera. Det händer något kring 2:55 som man får gissa sig till.. troligen körpartier, som sjunger under basen och din röst, och stiger fram på nåt mysko sätt när du tar paus i sjungandet. Jobb på mixen, så är det klart.

Låten låter igen Gabriel, och som om den skulle måsta få sällskap av lite andra typs låtar. Men en bra övergångslåt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx emulator....nej jag gör inte om denna till reggae ( ja rätt stavat) möjligen drar ned den ett tonsteg så sången inte blir så ansträngd...börjar bli lite mer produktiv igen så jag vet inte hur mycket jag lägger ner på denna....men kul att du tycker stämmorna och melodierna är bra...tack för lyssningen.... / karl
reagerar först på att virveln ligger lite högt i början. Inte så mycket senare, men kanske kan dra ner ett par db?

Kompet är skönt och avslappnat...men kanske lite händelselöst. Kanske kan testa ett rakare komp i refrängen, eller någon annan intensitetshöjtnin med..tja, annan percussion?

Som vanligt är det magiska stämmor och melodier och bra paketerat i övrigt.

En tanke slår mig; kan du använda "baktaktskvaliteerna" i kompet för att gradvis dra det lite mot reggae (hur faen stavas??)-hållet?

lite mer jamaica-bas och baktaktsgitarr som ligger svagt långt bak?


men...den duger annars bra som den är ;)


Trevlig lyssning som vanligt.


Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Formidabel förmåga du har att hitta på snygga gitarrfigurer! Snygga harmonier i övrigt och tycker du lägger fint orgelkomp på dina låtar, skulle vilja lära mig det. Fina växlingar och återgång till grundmelodin. Låten håller för de över fem minuter du har lagt ner men trumloopen gör definitivt inte det, den blir jobbigt tjatig redan efter nån minut. Testa första halvan utan trummor eller variera mer!
I övrigt snyggt arrad med elgura och ak gitarr. Basen lite luddig i konturen men rätt gött också.  :P
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
equality....jahg körde först med EZ men det lyfte inte alls så jag hittade den här gamla loopen på en gammal HD....och naturligtvis den mal ju på hela låten så du har helt rätt....har lånat basen igen av grannen och det är kul att spela även om jag inte är basist heller så det är nog anledningen till att det låter luddigt.....men kul att du tycker det håller dom minutrar det pågår....tnx  / karl B)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Javisst Karl!

Då jag lyssnar på din sång så blir mixningar trumloopar och spelgrejer lixåm småpotatis, din fantastiska sångröst och melodin får raggen att resa sig. Så för mig skulle det räcka med enkelt ackekomp. Alldeles undrrbart sät du tolkar o varierar med sången, låter internationellt och färdigt Kunde ju räkna upp en massa utländksa artister som hamnar bakom dig, men vi ha vår Karl och kan vara stolta för det!

Ok, visserligen bör mix o balanser slipas, men the main instrument KARL is on the run! :D


h. JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Fin låt och fint framfört!

Jag tror der räcker med att backa tumloopen i volym så blir det bra, tror att basen kommer fram på ett fastare sätt då oxå!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Burnin Sven

  • Gäst
Tycker det låter fint som bara den men trummorna behöver inte köra hela tiden i övrigt så är det kanon. Låten är helt enkelt suverän, iofs. sången blir lite ansträngd ibland när du sticker upp men jag kan tänka mig att du oxå har folk runt dig som kan bli störda och då är det ju inte så jäkla lätt att kräma på fullt.
Göran


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Tackars och bockars mahan.... :wub: stora ord men kalas att du gillar min röst....tack igen och jag ska nog fibbla lite med mixen också.... /  karl
Javisst Karl!

Då jag lyssnar på din sång så blir mixningar trumloopar och spelgrejer lixåm småpotatis, din fantastiska sångröst och melodin får raggen att resa sig. Så för mig skulle det räcka med enkelt ackekomp. Alldeles undrrbart sät du tolkar o varierar med sången, låter internationellt och färdigt Kunde ju räkna upp en massa utländksa artister som hamnar bakom dig, men vi ha vår Karl och kan vara stolta för det!

Ok, visserligen bör mix o balanser slipas, men the main instrument KARL is on the run! :D


h. JOhan


Tack Fredrik Karlsson för dina öron...det är flera som säger att trummorna ska tillbaka bara en liten bit, så det ska jag fixa ...tack igen

Burning Sven....Sen jag fixade lokal "studion" kan jag gorma bäst jag vill så det handlar om att jag trodde det skulle funka och det gör det nästan men i slutänden kanske jag tar ner allt ett eller ett halvt tonsteg...får se om jag orkar...och visst det är en trumloop med inga varianter så....får se även där...tack för öronen Göran  /  karl


Virveln är nåslags ultrastereo i början, vilket får trummorna i hela resten av låten att låta dead-mono. Kollade pluggen till mina lurar, felet ligger inte där. Inte bra då mixen får lyssnaren att kolla om det finns nåt tekniskt fel i anläggningen. Gillar orgeln, den ger just rätt stämning. Rösten skulle få komma närmare, troligen med kompressor och eq då eftersom du sjunger ganska hårt. Trumprogrammeringen kunde varieras, och jag skulle mixa trummorna våtare och mera stereo. Panorera ut och separera mera. Det händer något kring 2:55 som man får gissa sig till.. troligen körpartier, som sjunger under basen och din röst, och stiger fram på nåt mysko sätt när du tar paus i sjungandet. Jobb på mixen, så är det klart.

Låten låter igen Gabriel, och som om den skulle måsta få sällskap av lite andra typs låtar. Men en bra övergångslåt.
tsmalmbe....till en början hade jag EZ-drummer på denna låt men kände inte att det lyfte utan hittade en gammal loop men den var som du redan hört i MONO ...jag lät virveln i introt ligga kvar utan att kunna tro att jag skulle ställa till det :unsure: :rolleyes: hur som helst du ger förslag om att separera, bredda och jag ska testa med det och kanske få simulerad stereo på trummorna..och likadant med körerna som du anat vid 2:55 dom börjar något tidigare egentligen men det hörs knappast...ska lägga fram dom i ljudbilden också....tack för konstruktiv kritik....uppskattas   /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se