Kontrollrummet

Ballad med lite country feeling

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Titel: Coming home again
Musik, arr, mix: MacTS
Text & sång: MacTS
Låtlängd: 4:01

För första gången på flera år har jag satt ihop en låt som inte är för något av de hårdrocksband jag spelar med. Häromdagen fick jag hem en telecaster, och var då tvungen att spela nåt med lite "twang". Nu är jag tämligen kass (eller möjligtvis ännu sämre) på att spela countrygitarr, så det fick bli en liten ballad med i alla fall lite country-feeling.
Tar gärna emot tips/feedback på det mesta.
Har inte lagt ner så mycket tid på mixen än, tycker själv att den känns lite vass.

Edit: Ny mix: Flyttade in gitarrerna en bit i stereobilden och sänkte dom, sänkte virveln lite och gav hela mixen liiiite mer bas.
vad tror ni?

Här är gamla mixen som referens:
https://www.dropbox.com/s/vy753h193xf0wey/Coming%20home%20again.mp3


« Senast ändrad: 23.01.2014, 12:44:38 by MacTS »
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vilken underbar sångröst, skönt arrangemang och nice feeling! Orgel är aldrig fel i en sån här låt.
Gitarrer så här långt ut är jag lite ovan vid, brukar vilja ha dem en pyttebit längre in men oj vilka fina gitarrer!
Underbar körsång också!  :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Du får skola om dig....så är det :-)

Droppa hårdrocken! Detta gjorde du kanon.

Håller med föregående talare om balansen - gitarrerna ligger långt ut (för långt?) det blir balans när din sologitarr fortsätter och täcker upp i mitten, tycker jag! Vet inte om det är min ovana vid dessa balanser, men volymen på gitarrerna känns anings hög.
Gillar ditt gitarrljud. Vad spelar du igenom?

Riktigt gött solo - passar som handsken till låten.

Keep on countryrockning!

/Palm



Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Tack MaxB och Palm!

Ska se över panoreringen av gitarrerna och även nivå. Är så van att putta ut gitarrerna fullt åt sidan när jag spelar in hårdrock..ska ta och referenslyssna lite sådan här liknande musik för att lära mig hur de bör panoreras.

Palm: Gitarrkedjan är följande: Billig Tanglewood tele (möjligtvis med utbytta mickar)-TC Konnekt 6 interface-Guitar Rig 3 (den något mer distade kompgitarren+ solo är en Marshall JCM800-emulering och den andra gitarren nån Fender-emulering.

Omskolning från hårdrock lär nog inte hända, men man kan ju fuska med fler saker. Fick lite blodad tand nu och det är alltid inspirerande med nya gitarrer, så något mer i countryrock-facket kommer nog.
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Kanonbra spelat! Jo, lite vasst är det från gurorna och lite för höga är dom.
Tycker inte det är så jättemycket country, ja lite rockcountry typ. Påminner en del om Crazy Horse (Neil Youngs kompgrupp på 70-talet)
Har inga problem med panoreringen. Tycker det är modigt gjort och inte alls ovanligt. Men kanske störs den nu av den höga volymen på gurorna.


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jag är inte galen i country men visst lyssnar man ju gärna på t ex The Eagles (om det nu är country)... nå, i alla fall, detta låter nog rätt rätt, utom gitarrerna, som redan nämnts som nog i och för sig låter rätt, utom att dom ju är panorerade rätt långt ut... och det låter inte helt rätt.
Sångrösten är inte fy skam  :)

7 country-poäng av 8 för denna (min country-skala går inte högre än till 8)

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Spacetrucker: 7 av 8 får man vara väldigt nöjd med:-)

Tokai, tack! Ja, rockcountry är nog det närmaste "riktig" country jag kommer med min gitarrkompetens under en överskådlig framtid...tränade lite countrylicks med fingerspel och grejjer häromdagen och det var inte lätt...

Kommer en mix 2 sen med lite justerade gitarrer.

Kul med nyttig feedback!
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Ny mix finns i första inlägget
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Den är så jäkla skön!
Har provat att lira digitaltrummor till den här också. Kul att testa för att lära sig mer.

Eric Clapton har fått en konkurrent på balladmarknaden!  :P
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
MaxB, tack och kul med trummorna!

Har själv ett digital-set, men är inte duktig alls...däremot så har sonen som är 10 år börjat lira på dom, så vi brukar jamma lite.

Om du får till det och vill så får du gärna skicka midispår på trummor så kan jag byta ut dom programmerade mot dina
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
MaxB, tack och kul med trummorna!
Har själv ett digital-set, men är inte duktig alls...däremot så har sonen som är 10 år börjat lira på dom, så vi brukar jamma lite.
Om du får till det och vill så får du gärna skicka midispår på trummor så kan jag byta ut dom programmerade mot dina

Jag är inte heller duktig alls men det är kul att testa, då man vet att det inte finns några krav, att ingen lyssnar.  B)
Mina trummor som midispår vill du inte ha men det finns väl andra på kr som skulle vilja lägga sköna trummor på det här!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 633
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jättesnygg sång, både lead och kör! Läckert gitarrspel, men ljudet på den som
ligger en bit ut till vänster är fortfarande för högt och vasst tycker jag!
Bra låt, som påminner lite om en Clapton-ballad. Vet inte om jag tycker detta
är så mycket country. Rockballad skulle jag hellre kalla det.
En Telecaster har jag alltid drömt om...underbar gitarr! :wub:
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Kanske lite 'burkig' i 'botten' men väldigt kompetent och väl framförd..
Står inte ut med Cöntry när den är som smörigast, men här passerar du över i 'EAGLES' rockigare gränsland.
Bra, :) 
« Senast ändrad: 23.01.2014, 13:09:17 by bjurte »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Asti, tack så mycket! Ja, vänstergitarren kanske ska ner lite grann.
Detta är min första tele (tekniskt sätt så är den inte min än, jag har bytt till mig den mot ett Bach V med vår basist..och vi började med att bytlånas, men den kommer nog att stanna hos mig)

Bjurte, tack! Har du (eller någon annan) några tips för att få bort burkigheten? Själv har jag en känsla att trummorna bidrar till det
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Mycket bättre !!!!  :)
Det låter bra nu...


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Snyggt som fasen!  :) Sången, liret ljuden (solot B)) Kanske lite vasst fortfarande, i så fall det enda att anmärka på, annars kanon.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Håller med alla, skitfin låt. Traditionellt o bra utan sensationella nya grepp, det vinner i längden.  ^_^ Det blir personligt i alla fall med rösten o liret.
Den slutar lite för fort tyckte jag…

Vilken telemodell är det?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Tack för alla kommentarer!

Tror denna får vara som den är nu. Fick lite blodad tand, så jag har bestämt mig att göra en "solo-platta" med typ county-rockig-musik. Kan bli kul komplement till de hårdrocksband jag spelar med och skriver musik till.

Med lite tur kanske den kommer ut i år:-)
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jaa!
Den blir nog braa!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej hej

Skall bli kul att följa din skiva, för du lägger väl upp här? Andra mixen klart bättre. Men sången någon db högre på nästa låt, alt gitarrerna ner lite.

Kanonlåt.

Med vänlig hälsning,
/palm


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Tack! Jo, jag lägger nog upp låtarna här eftersom. Jag kommer nog att ta hjälp av bättre mixare om jag gör ett seriöst skivsläpp av det
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...jag får hålla med övriga talare! Läcker pipa - så mycket bra sång på KR nu :)  Det blir lite mixade genrer i denna. Väldigt mycket av Jimi Page's tele-sound och stil på denna, typ "The song remains the same". Den extrema panoreringen låter Zep-73 dessutom :P  Låten skulle tjäna på en annan trummis än en trött Cozy Powell ;) så svänget uteblir! Mycket Zep blir'e  :blink: men tror ytterligare en flukt, denna gång på Bonham/Jones, skulle hjälpa...


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
HasseFX: Tack så mycket!

Jag måste erkänna att jag har sjukt dålig koll på Led Zep...även om jag titulerar mig hårdrockare :huh: 80-talet och framåt är mer min grej :rolleyes:

Trummisen, som idag heter EZ Drummer ska definitivt bytas ut mot en mänsklig sådan lite längre fram.
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Jag hör inte så mycket country i denna, men mer av klassisk rockballad, nästan lite Joey Tempest(eller hur det stavas) över din sång, så den är riktigt snygg!
Något vasst över mixen är det som gör att den ändå blir lite jobbig att lyssna på, det måste gå att skruva till med nivåer och eq, kanske lite tyngre botten behövs. När du väl fått till det så blir den helskööön!
Plinkar på en låt...


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Kramgolåt som går hem i stugorna ..säljer  ;).. Inget nyskapande men spelar rock. :D .. Trummorna känns ju som sagt i ett annat rum ..Men dom skulle du ju byta ut.. Maffigare trummor så kanske gurorna inte e så diskantiga så svårt att avgöra .. Bra sjunget också..keep rockin"