Kontrollrummet

Roffe H - Lustan (vällust)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
LÅTNAMN: Lustan
ARTIST/MEDVERKAN/KOMPOSITÖR: Roffe H
GENRE: Jazzballad
LÅTLÄNGD: 3:40
INSPELNINGSÅR: 2014
FORMAT: mp3
-----------------------------------------------------------------

Har länge funderat på att skriva låtar på temat ”de sju dödssynderna”. Detta är den andra i ordningen och handlar om vällust. Lust är ju egentligen en mänsklig drivkraft som i grunden är positiv, men om det går till överdrift blir det ofta fruktansvärt fel. Lustan (synonymt med vällusten och begäret), passade bättre in i melodin.  :)
Lade upp en äldre låt från 2012, Alla känner Apan (på färdiga) som borde passa in i temat. Har ev. en låt till på G om lättja, men sedan får vi se om det blir fler? :unsure:
De sju dödssynderna: Högmod(fåfänga) Apan får stå för det, girighet, vällust, avund, frosseri, vrede, lättja.
/Roffe H


Lustan

Lustan ständigt lockar
hetsar på liv och på död.
Begärligt och vällustigt pockar
och njuter glödande röd.


Förtjusar, förleder, förhäxar och sporrar till vansinnes dåd.
Driver, tänjer och frestar, tillslut är du färdig för vård.
Slår i kras allt gammalt, tryggheten skiter den i.
Drömmer om nya passioner som om satan själv gav den di.

Hetsigt i självande iver
förför den oss med sin flärd
Stora sår den river
i människans lilla värld.

Förtjusar, förleder, förhäxar…

Frestelsen ständigt lurar
listig, falsk och stark.
Den krossar alla små hjärtan
Som en jättelik infarkt.

Förtjusar, förleder, förhäxar
« Senast ändrad: 05.02.2014, 22:44:53 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 633
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag gillar dina låtar av typ "laidback jazz", om det nu finns!  :)
Bra låt och sång och tänkvärd text!
Hittar inget direkt att anmärka på i mixen....
Ett alternativt slut kunde vara att repetera refrängen och fade:a ut..?
Kunde också varit fint med ett saxsolo en vers i mitten.
Intressant projekt med de sju dödssynderna. Hoppas du fullföljer!
Vi kanske skulle försöka definiera KR:s sju dödssynder, t.ex digital distorsion, vassa s,
för mycket reverb...etc?  :rolleyes:
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Du har en skön röst! och vilket band!
Stämsången ligger fint i mixen tycker jag.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jag gillar dina låtar av typ "laidback jazz", om det nu finns!  :)
Bra låt och sång och tänkvärd text!
Hittar inget direkt att anmärka på i mixen....
Ett alternativt slut kunde vara att repetera refrängen och fade:a ut..?
Kunde också varit fint med ett saxsolo en vers i mitten.
Intressant projekt med de sju dödssynderna. Hoppas du fullföljer!
Vi kanske skulle försöka definiera KR:s sju dödssynder, t.ex digital distorsion, vassa s,
för mycket reverb...etc?  :rolleyes:
/Asti

Tack för tips och lyssning. Det finns säkert. Tänkte köra en låt utan saxsolo för att variera lite, har en till på G om lättja men sedan blir det svårt, får se när jag blir pensionär till sommarn kanske. :lol:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Du har en skön röst! och vilket band!
Stämsången ligger fint i mixen tycker jag.
Tack Max...det är ju så roligt att sjunga. Gillar också bandet.  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Bra melodier och text. Smakfullt arr och Svante Th-vibbar gillas! Fint!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Henric

Vilken bra text, och en fin röst har du också! Låter bra! :-)

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Bästa sånginsatsen från dig hittills, Roffe !!!  :)
Suveränt...


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jämn produktionsnivå här, lika bra som förra jag kommenterade!

Bra röst, bra mix, finns ingenting att klaga på!  :wub:
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Lika bra som alltid, fast kanske ännu bättre text? Att komma på texter har jag blivit skitdålig på nu på gamla dar. I ungdomen kom jag på flera om dan…
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
equality, Henric, pxm, tigern, håkan: Tack för lyssning och era synpunkter...det är roligt när det flyter på och "lustan faller på" (att lira vill säga)  :lol:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Attans vad det gungar skönt!
Det är ett underbart band du har!
Och jag är säker på att de inte vore så bra, om det inte var du som styrde dem så bra som du gör.
Och din röst - perfekt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Attans vad det gungar skönt!
Det är ett underbart band du har!
Och jag är säker på att de inte vore så bra, om det inte var du som styrde dem så bra som du gör.
Och din röst - perfekt!

Man tackar och bockar MaxB.  :)
/Roffe H (t.f. orkesterledare)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Du måste ge ut en cd; "Roffe H, De sju dödsynderna"….

mediaplant.se gör reklam för att om man pressar cd hos dem lägger de även upp låtarna helt gratis på Spotify. Du har ju värsta potensialen att kunna leva bra på dina låtar….
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Bra och svängigt som vanligt Roffe !
Trummorna var väl egentligen lite för  Popiga, för att vara Jazz.. Men dom ligger så långt bak ändå, så OK då.. B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Ibland önskar jag att band in box maskinen ibland kunde stanna upp nånstans för lite luft och andrum.
Suverän text Roffe! Och sången bättre än nånsin. Också jag vill ha mer saxsolo, speciellt mot slutet - efter sången, som ett da capo på inledningen.
Ser fram emot fortsättningen på de sju dödssynderna, t.ex Du skall icke döda. Kommer också att tänka på polske regissören Keislowskis fantastiska filmserie - som en parentes.


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej hej...

Detta låter riktigt nice - klart saxen inleder när det handlar om passion :-) Detta är nog första gången jag hör dig sjunga - riktigt bra låter det. Snygg stämma oxå.

Texter är ju inte min grej men dina ord passar bra in i sammanhanget, skall bli kul att följa dina synder :-)

/Palm


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Gillar låten och vilken bra sångare du är! Låter Svante Thuresson om den jazziga fraseringen, men timbren är din egen - mer Totta än Svante :P
Som demo är den OK, men kompet är för mycket muzak tyvärr och sänker helheten - du förtjänar en bättre backing :)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil

[/quote]
Du måste ge ut en cd; "Roffe H, De sju dödsynderna"….

mediaplant.se gör reklam för att om man pressar cd hos dem lägger de även upp låtarna helt gratis på Spotify. Du har ju värsta potensialen att kunna leva bra på dina låtar….


Jag lever gott som halvpensionär med musiken som hobby, men tack i alla fall för ditt förslag.
Roffe H

Bra och svängigt som vanligt Roffe !
Trummorna var väl egentligen lite för  Popiga, för att vara Jazz.. Men dom ligger så långt bak ändå, så OK då.. B)

Tack bjurte. BIaB är ju som det är, tyckte dessa trummor var de som passade bäst.  :wacko:
/Roffe H


Ibland önskar jag att band in box maskinen ibland kunde stanna upp nånstans för lite luft och andrum.
Suverän text Roffe! Och sången bättre än nånsin. Också jag vill ha mer saxsolo, speciellt mot slutet - efter sången, som ett da capo på inledningen.
Ser fram emot fortsättningen på de sju dödssynderna, t.ex Du skall icke döda. Kommer också att tänka på polske regissören Keislowskis fantastiska filmserie - som en parentes.

Tackar, kul att du gillar texten, svårt när man skriver på svenska, det måste ju bli nåt... Om att du skall icke döda...det kommer mer (vrede). :lol:
/Roffe H

Hej hej...

Detta låter riktigt nice - klart saxen inleder när det handlar om passion :-) Detta är nog första gången jag hör dig sjunga - riktigt bra låter det. Snygg stämma oxå.

Texter är ju inte min grej men dina ord passar bra in i sammanhanget, skall bli kul att följa dina synder :-)

/Palm

Tack, kul att du gillar texten, den är ju viktig här (och sången likaså)  :)
/Roffe H

Gillar låten och vilken bra sångare du är! Låter Svante Thuresson om den jazziga fraseringen, men timbren är din egen - mer Totta än Svante :P
Som demo är den OK, men kompet är för mycket muzak tyvärr och sänker helheten - du förtjänar en bättre backing :)

Det brukar aldrig blir mer än "demos" för min del, men tack för lyssning och kommentar.  :)
/Roffe H
« Senast ändrad: 26.01.2014, 13:44:41 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Ibland önskar jag att band in box maskinen ibland kunde stanna upp nånstans för lite luft och andrum.
Suverän text Roffe! Och sången bättre än nånsin. Också jag vill ha mer saxsolo, speciellt mot slutet - efter sången, som ett da capo på inledningen.
Ser fram emot fortsättningen på de sju dödssynderna, t.ex Du skall icke döda. Kommer också att tänka på polske regissören Keislowskis fantastiska filmserie - som en parentes.

Hallå igen Tokai
Testar med ett kort slutsolo, får vi se om det blev bättre, den blir kanske lite kort annars? Lägger versionen med slutsolot först i tråden.  :)
/Roffe H
« Senast ändrad: 05.02.2014, 22:38:58 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Så snyggt! Gillar ditt tema -blir ju perfekt för ett helt album på Spotify  ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Så snyggt! Gillar ditt tema -blir ju perfekt för ett helt album på Spotify  ;)
Tack Plinka...jobbar inte mer med denna, utan med denna förlängda version med slutsolo får den vara klar.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)