Forum > Demolåtar
Mr G & Plinka - Virvla över ängarna
pxm:
Låter bra och spännande, nivåerna är okey, men håller med de andra om reverb/rum.....
Mahan ´s råd att sänka reverbet med 50% och panna litet mer tror jag mycket på...
Fast som sagt-en jäkligt skön låt och ett fint collab ni har här.. :)
mvh
Asti:
Mysig låt och bra sång!
Kan väl bara instämma i föregående kommentarer vad gäller reverb och panorering.
Tycker att den akustiska gitarren är lite vass. Kanske du kunde ersätta den med en mjukare, "strumming" akustisk...?
Varför inte utöka låten med ett "uppstannande" parti för att sedan repetera det befintliga..?
Komplettera ev med lite percussion - maraccas, tamburin, etc
/Asti
Plinka:
Tack alla för lyss o kommentarer! :D Himla kul att jojka lite till denna sköna folkmusikblandning, hihi :wub:
MaxB:
För taskigt ljud på akustiska gitarren men det blir på någe sätt okej, i den här kombinationen med sången.
Fantastiskt ett sånt guldskimmer som kan spridas där Plinka "pinkar revir". Bra kombo här oxå!
Gurano:
--- Citat från: equality skrivet 16.01.2014, 00:48:17 ---Svänger skönt folkligt om denna. Vackra melodier. Mixen ok men skulle nog vilja haft den torrare och instrumenten mer separerade (utpannade).
--- Slut citat ---
Ska försöka fixa en torrare mix och separera lite
--- Citat från: Altsax skrivet 16.01.2014, 10:52:19 ---Går det att göra ett tydligare ackordbyte framåt refrängen? Ett ackord som bryter av mer än nuvarande. Jag röstar på ett i dur. Mycket bra grund!
/Josef
--- Slut citat ---
Tack! Denna är så gammal så några andra ackord blir det nog inte
--- Citat från: mahan skrivet 16.01.2014, 11:47:07 ---Tjou!
Här får man ju lappländska vibbar, snyggt jojkat av Plinka!
Kompet låter ännu lite rörigt och stjäl onödigt mycket utrymme av sången.
Ackeguran känns igen men sen vilka dom andra instrumenten är får man lixåm bara gissa sig till
Så sätt dig en gång till framför mixern, kolla alla reverb som du använder i denna mix och dra ner dom med 50% så kommer ljudbilden att klarna.
Bra jobbat, lönte sig att plocka upp den på nytt
h. johan
--- Slut citat ---
Som sagt detta är en 4 år gammal ide som jag eg inte lirat om men mixat lite annorlunda. Så det är nog som det är. Jag kollar över reverbet - så långt det nu är möjligt.
--- Citat från: Marsall skrivet 16.01.2014, 18:23:19 ---Startar upp lite Chilenskt.. sen en resa till kåtan i samebyn framför lägerelden sjunger en flicka så fint... :)
Lite bumligt ljud i min lyssning ..håller med eQ om att panorera lite.. synthen eller vad det är kan nog mysa med sången däri mittfåran .. Annars finstämd rackare ;)
--- Slut citat ---
Ok testar panorering
--- Citat från: pxm skrivet 16.01.2014, 19:02:26 ---Låter bra och spännande, nivåerna är okey, men håller med de andra om reverb/rum.....
Mahan ´s råd att sänka reverbet med 50% och panna litet mer tror jag mycket på...
Fast som sagt-en jäkligt skön låt och ett fint collab ni har här.. :)
mvh
--- Slut citat ---
Kollar reverbet - men sänker troligen inte så mycket som 5+%
--- Citat från: Asti skrivet 17.01.2014, 12:57:12 ---Mysig låt och bra sång!
Kan väl bara instämma i föregående kommentarer vad gäller reverb och panorering.
Tycker att den akustiska gitarren är lite vass. Kanske du kunde ersätta den med en mjukare, "strumming" akustisk...?
Varför inte utöka låten med ett "uppstannande" parti för att sedan repetera det befintliga..?
Komplettera ev med lite percussion - maraccas, tamburin, etc
/Asti
--- Slut citat ---
Kollar upp vassheten ... som sagt - låten är så gammal så det blir nog inga mer tillägg utöver mixändringar.
--- Citat från: MaxB skrivet 17.01.2014, 22:59:44 ---För taskigt ljud på akustiska gitarren men det blir på någe sätt okej, i den här kombinationen med sången.
Fantastiskt ett sånt guldskimmer som kan spridas där Plinka "pinkar revir". Bra kombo här oxå!
--- Slut citat ---
Nä visst - ljudet kan vara bättre - men det är som det är med gamla grejor :D
Men Plinka är guld!
Tack alla för era tankar - ska försöka ge mig på en till mix - trots att den är inspelad under den tid då effekter brändes in i ljudspåret :D
/G
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida