Kontrollrummet

Mr G & Plinka - Virvla över ängarna

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Detta är en gammal grej som jag senast la upp på KR för snart 4 år sedan.
Nu har jag mixat om den lite och så har dessutom Plinka förärat den med sin sköna sång.

Vi tar tacksamt emot tankar på förbättring
/Gurano
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/VirvlaOverAngarna.mp3[/mp3]
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Svänger skönt folkligt om denna. Vackra melodier. Mixen ok men skulle nog vilja haft den torrare och instrumenten mer separerade (utpannade).
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Går det att göra ett tydligare ackordbyte framåt refrängen? Ett ackord som bryter av mer än nuvarande. Jag röstar på ett i dur.  Mycket bra grund!
/Josef


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
Här får man ju lappländska vibbar, snyggt jojkat av Plinka!
Kompet låter ännu lite rörigt och stjäl onödigt mycket utrymme av sången.
Ackeguran känns igen men sen vilka dom andra instrumenten är får man lixåm bara gissa sig till
Så sätt dig en gång till framför mixern, kolla alla reverb som du använder i denna mix och dra ner dom med 50% så kommer ljudbilden att klarna.
Bra jobbat, lönte sig att plocka upp den på nytt

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Startar upp lite Chilenskt.. sen en resa till kåtan i samebyn framför lägerelden sjunger en flicka så fint... :)
Lite bumligt ljud i min lyssning ..håller med eQ om att panorera lite.. synthen eller vad det är kan nog mysa med sången däri mittfåran .. Annars finstämd rackare ;)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Låter bra och spännande, nivåerna är okey, men håller med de andra om reverb/rum.....
Mahan ´s råd att sänka reverbet med 50% och panna litet mer tror jag mycket på...
Fast som sagt-en jäkligt skön låt och ett fint collab ni har här.. :)

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Mysig låt och bra sång!
Kan väl bara instämma i föregående kommentarer vad gäller reverb och panorering.
Tycker att den akustiska gitarren är lite vass. Kanske du kunde ersätta den med en mjukare, "strumming" akustisk...?
Varför inte utöka låten med ett "uppstannande" parti för att sedan repetera det befintliga..?
Komplettera ev med lite percussion - maraccas, tamburin, etc
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Tack alla för lyss o kommentarer!  :D Himla kul att jojka lite till denna sköna folkmusikblandning, hihi  :wub:
Plinkar på en låt...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
För taskigt ljud på akustiska gitarren men det blir på någe sätt okej, i den här kombinationen med sången.
Fantastiskt ett sånt guldskimmer som kan spridas där Plinka "pinkar revir". Bra kombo här oxå!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Svänger skönt folkligt om denna. Vackra melodier. Mixen ok men skulle nog vilja haft den torrare och instrumenten mer separerade (utpannade).
Ska försöka fixa en torrare mix och separera lite

Går det att göra ett tydligare ackordbyte framåt refrängen? Ett ackord som bryter av mer än nuvarande. Jag röstar på ett i dur.  Mycket bra grund!
/Josef
Tack! Denna är så gammal så några andra ackord blir det nog inte

Tjou!
Här får man ju lappländska vibbar, snyggt jojkat av Plinka!
Kompet låter ännu lite rörigt och stjäl onödigt mycket utrymme av sången.
Ackeguran känns igen men sen vilka dom andra instrumenten är får man lixåm bara gissa sig till
Så sätt dig en gång till framför mixern, kolla alla reverb som du använder i denna mix och dra ner dom med 50% så kommer ljudbilden att klarna.
Bra jobbat, lönte sig att plocka upp den på nytt

h.   johan
Som sagt detta är en 4 år gammal ide som jag eg inte lirat om men mixat lite annorlunda. Så det är nog som det är. Jag kollar över reverbet - så långt det nu är möjligt.

Startar upp lite Chilenskt.. sen en resa till kåtan i samebyn framför lägerelden sjunger en flicka så fint... :)
Lite bumligt ljud i min lyssning ..håller med eQ om att panorera lite.. synthen eller vad det är kan nog mysa med sången däri mittfåran .. Annars finstämd rackare ;)
Ok  testar panorering

Låter bra och spännande, nivåerna är okey, men håller med de andra om reverb/rum.....
Mahan ´s råd att sänka reverbet med 50% och panna litet mer tror jag mycket på...
Fast som sagt-en jäkligt skön låt och ett fint collab ni har här.. :)

mvh
Kollar reverbet - men sänker troligen inte så mycket som 5+%

Mysig låt och bra sång!
Kan väl bara instämma i föregående kommentarer vad gäller reverb och panorering.
Tycker att den akustiska gitarren är lite vass. Kanske du kunde ersätta den med en mjukare, "strumming" akustisk...?
Varför inte utöka låten med ett "uppstannande" parti för att sedan repetera det befintliga..?
Komplettera ev med lite percussion - maraccas, tamburin, etc
/Asti
Kollar upp vassheten ... som sagt - låten är så gammal så det blir nog inga mer tillägg utöver mixändringar.

För taskigt ljud på akustiska gitarren men det blir på någe sätt okej, i den här kombinationen med sången.
Fantastiskt ett sånt guldskimmer som kan spridas där Plinka "pinkar revir". Bra kombo här oxå!
Nä visst - ljudet kan vara bättre - men det är som det är med gamla grejor :D
Men Plinka är guld!

Tack alla för era tankar  - ska försöka ge mig på en till mix - trots att den är inspelad under den tid då effekter brändes in i ljudspåret :D

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Har inte lyssnat så detaljerat men här är vad jag tycker:
Är inte så säker på den akustiska, dels låter den ful, dels ostämd. Nä, bort me den!
Räcker bra med syntharna. Men ett gitarrsolo - på en stämd akke skulle väl inte vara helt fel?
Gillar det folkliga, lite disco komp, lite som afrika fast i norden.
Tycker Plinkas röst har en skön lappländsk känsla.
Ett parti med lite solo, sen på det igen och sen har ni låten.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Har inte lyssnat så detaljerat men här är vad jag tycker:
Är inte så säker på den akustiska, dels låter den ful, dels ostämd. Nä, bort me den!
Räcker bra med syntharna. Men ett gitarrsolo - på en stämd akke skulle väl inte vara helt fel?
Gillar det folkliga, lite disco komp, lite som afrika fast i norden.
Tycker Plinkas röst har en skön lappländsk känsla.
Ett parti med lite solo, sen på det igen och sen har ni låten.
Jo det finns nog en del som kan bli bättre, men på denna gamla deg läggs nog inget om - finns så många andra alster som ännu inte är födda.
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Nu är jag iofs förkyld och har öron som känns som halvt tilltäppta men det känns lite grötigt i soundet på något sätt, kanske skulle det vara torrare som någon sa eller så är det gitarrsoundet som kunde vara bättre. Osäker på vilket men det känns som guran har ett sound o så har körer o vocals ett annat. Som att någon dubbat över en inspelning med sång o körer.

Annars är det en fin truddelutt :p
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...detta kan bli hur läckert som helst, men nu är ljudbilden alldeles för rörig...


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Riktigt skön låtutkast och härlig sång av Plinka. En blandning av folkmusik och italo-western?! Gillas  :lol:

Men nånting med bakgrundsljuden stör mig. Jag tror att det är en av bakgrundsgitarrerna. (Eller kan det vara en synt?) Den låter iaf burkig.

PS: Har du en länk till originalversionen, utan Plinka? Skulle vara kul att lyssna på den också, som jämnförelse.  :)
« Senast ändrad: 19.01.2014, 13:38:54 by Alatar »
www.alatarmusic.com


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Skön sång, och riktigt bra låt,men lite grötig !! Gammal ??
Den här är så pass bra att den förtjänar en nyinspelning.. ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
... på denna gamla deg läggs nog inget om - finns så många andra alster som ännu inte är födda.

...På denna gamla deg - blir det inge mera kneg...
   Knappast nån brist på inspirationen där inte!  :P
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Nu är jag iofs förkyld och har öron som känns som halvt tilltäppta men det känns lite grötigt i soundet på något sätt, kanske skulle det vara torrare som någon sa eller så är det gitarrsoundet som kunde vara bättre. Osäker på vilket men det känns som guran har ett sound o så har körer o vocals ett annat. Som att någon dubbat över en inspelning med sång o körer.

Annars är det en fin truddelutt :p
Jo man bör nog göra annat med ljudet :)

...detta kan bli hur läckert som helst, men nu är ljudbilden alldeles för rörig...
Jo man bör nog göra annat med ljudet :)

Riktigt skön låtutkast och härlig sång av Plinka. En blandning av folkmusik och italo-western?! Gillas  :lol:

Men nånting med bakgrundsljuden stör mig. Jag tror att det är en av bakgrundsgitarrerna. (Eller kan det vara en synt?) Den låter iaf burkig.

PS: Har du en länk till originalversionen, utan Plinka? Skulle vara kul att lyssna på den också, som jämnförelse.  :)
Jo gurorna är fetburkiga

Skön sång, och riktigt bra låt,men lite grötig !! Gammal ??
Den här är så pass bra att den förtjänar en nyinspelning.. ;)
Jo denna är gammal med mina mått mätt - ca 4 år på nacken

...På denna gamla deg - blir det inge mera kneg...
   Knappast nån brist på inspirationen där inte!  :P
Jo inspiration finns så det räcker och blir över - så e de

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Snyggt och folkligt, bra lir och sång men lite mycket reverb överlag.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Skön melodi med stökigt komp. Gör den lite längre och plocka in en "riktig" trummis" vid nåt skede. Skulle gärna höra denna utvecklas.

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Jag håller med er alla, den är väldigt skön, älskar tongångarna! Den skulle kunna vara värd mera jobb  :D
Plinkar på en låt...