Kontrollrummet

Tigersoul - Den bittra balladen om livet

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
En snabbinspelning bara än så länge, inspelat på MIN PARTYGITARR, men låter inte fanstyget till inspelning (gitarren) klart bättre än förra låten? Hur i h... gick det till... Mickade med samma mick, tog lite högre upp på halsen bara (5-6:e bandet) och på en annan gitarr då som sagt. Denna gura kostar 350 spänn på thomann. På tal om bitter...  :blink:

Till låten... ja ni får lyssna o höra själva ;) Jag hade tänkt mig denna i princip helt akustisk med målet på soundet någonstans surrande kring Olle Adolphson? Kanske var jag en smula inspirerad av honom även när jag skrev texten? Synd att jämföra sitt amatörmässiga artisteri dock med den ikonen.

Kommentarslådan är öppen!

Paddlänk: https://soundcloud.com/kristian-tigersoul/den-bittra-balladen-om-livet

Text nedan:

Livet kan vara så svårt
Och vinden kan blåsa så hårt,
När allt förändras
Blir förbytt

Jag hör dörrar som smäller igen,
Nån har visst får fingret i kläm,
Jag hör hur han skriker
Ber om nåd

Men gudarna har väl sin plan,
För han sitter där än

Med fingret (sitt) fastklämt i dörren,
Hur kommer han hem
Det är ingen som vet
För gudarna leker med oss,
Precis som de vill

Kalla mig bitter och sur,
För jag kan ej förstå riktigt hur,
Vi ska finna lyckan,
På detta vis

Men man är väl blott en idiot,
Om man skriker när det går emot,
Och tror att vår lycka,
Är livets mål,

Jag ska allt berätta en hemlis,
Om livet så stark
Vi vandrar blott runt i en skola,
Och inte en park
Och käppen är hård

Men syftet är ädelt,
Och medlen,
Är värda sitt pris (tycker dom)

Så omfamna nu varje sorg,
Du kan aldrig lämna den borg,
Som vi kallar livet,
Om du inte smiter förstås

Men då får du aldrig nån chans,
Att avsluta livet i trans,
Och vandra med killen,
Som skrev denna pjäs

Jag ska banne mig blott stå ut,
Vareviga dag,
Och när vi väl träffas så drar jag,
Ett välriktat slag,
Mot hans gudamun,

Men då upptäcker jag till min skräck,
Att han… är jag.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Bra låt och bra text. Är de helt din egen låt? Tycker refrängen (om det är en sådan?) "Men gudarna har väl sin plan etc. kunde komma tillbaka.... om jag nu inte missförstått det hela. :wacko: 
Kanon.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Bra låt och bra text. Är de helt din egen låt? Tycker refrängen (om det är en sådan?) "Men gudarna har väl sin plan etc. kunde komma tillbaka.... 
Kanon.  :)
/Roffe H

*skrattar* ja jag skrev den igår, har jag omedvetet plagierat någon stackars gammal ikon? *orolig*

Jag övervägde, hade först tänkt att ha kvar det som återkommande refräng men sen ville jag berätta så mycket mer att det blev rena verser istället vilket också känns mer typiskt för genren.

ps till andra: jodå jag vet att det är skit med i bakgrunden på inspelningen, familj kallas eländet och bör inte kombineras i samma hus som studion ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
När jag hör denna går tankarna snarare till trubadurer som t.ex Stefan Demert än till Olle Adolphson,
med tanke på melodi, harmonier och slutpoäng i texten!  :)
Hoppas du inte tar det som en sågning...
Kul text och bra balans på sång-/gitarrnivå.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
När jag hör denna går tankarna snarare till trubadurer som t.ex Stefan Demert än till Olle Adolphson,
med tanke på melodi, harmonier och slutpoäng i texten!  :)
Hoppas du inte tar det som en sågning...
Kul text och bra balans på sång-/gitarrnivå.
/Asti

God middag Asti :-)

Jag har faktiskt aldrig hört Stefan så det är svårt att ta det som en sågning :-) får ta en lyssning och återkomma med en reaktion. Kul du gillar! Det här bli nog bara en låt i all sin enkelhet utan några avancerade arr.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Bra låt och bra text. Är de helt din egen låt? Tycker refrängen (om det är en sådan?) "Men gudarna har väl sin plan etc. kunde komma tillbaka.... 
Kanon.  :)
/Roffe H

*skrattar* ja jag skrev den igår, har jag omedvetet plagierat någon stackars gammal ikon? *orolig*

Jag övervägde, hade först tänkt att ha kvar det som återkommande refräng men sen ville jag berätta så mycket mer att det blev rena verser istället vilket också känns mer typiskt för genren.

ps till andra: jodå jag vet att det är skit med i bakgrunden på inspelningen, familj kallas eländet och bör inte kombineras i samma hus som studion ;)

Du har säkert inte plagierat någon, så var inte orolig, (men du nämnde något om "Olle-inspiration", så det var bara en ren fråga av nyfikenhet. Jag tycker den var skitbra.  :) Är det din trubadurdebut?
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Du har säkert inte plagierat någon, så var inte orolig, (men du nämnde något om "Olle-inspiration", så det var bara en ren fråga av nyfikenhet. Jag tycker den var skitbra.  :) Är det din trubadurdebut?
/Roffe H

Jaha du tänkte så, nej jag bara kom att tänka på efter jag laddat upp den att det påminner en smula om Olle kanske även om Asti hade ett bättre förslag på trubadur som påminner om låten.

Visst är det min trubadurdebug alltid, inte skrivit något som kan klassas som trubadur riktigt förut och inte heller sjunget på "det sättet" även om nu inte alla trubadurer måste artikulera överdrivet :P

Kul du gillar den, var kul att prova på ytterligare en genre! ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Asti:

Jag kan nog bara skrattande hålla med dig ang Stefan ;) Ingen orsak att ta illa upp, är väl kul att ha flera stränga på sin lyra, kan ju inte vara allvarlig jämt :P

/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Asti:

Jag kan nog bara skrattande hålla med dig ang Stefan ;) Ingen orsak att ta illa upp, är väl kul att ha flera stränga på sin lyra, kan ju inte vara allvarlig jämt :P


Bra, för jag menade inget negativt med min kommentar,
även om jag föredrar Olle Adolphson framför Stefan Demert!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Bra grund
sång ljudet lite hårt o lite mindre rum kanske
Sångstilen varierar lite i låten
föredrar den mer stilla känslosamma
hemfaller till Eddi Meduza stil på några fraser i slutet

Gillat texten o melodin

Över and out
Tony
att leva är att dö


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul att du även kan titulera dig som: Tigersoul - vissångare
Låter bra tycker ja.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Det här är en mycket bra visa, Tiger !!!!
Du är ju en riktigt duktig trubadur, :)
det här kan du uppträda på krogen med..

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
låter grymt skön. bra jobbat.
Mvh ola
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Bra, för jag menade inget negativt med min kommentar,
även om jag föredrar Olle Adolphson framför Stefan Demert!  :)
/Asti

Jag också, men som sagt inget negativt ;)

Bra grund
sång ljudet lite hårt o lite mindre rum kanske
Sångstilen varierar lite i låten
föredrar den mer stilla känslosamma
hemfaller till Eddi Meduza stil på några fraser i slutet

Gillat texten o melodin

Över and out
Tony

- Definiera hårt? jo jag märkte också att rummet blev lite stort, inte mängden reverb men storleken på rummet som reverberar.
Personligen tycker jag om variationen på sångstilen även om den har lite ojämn dynamik, bergen är olika höga så att säga.

Eddi Meduza HA HA av alla man kan jämföras med, tänker du på välriktat slag? :P

Kul att du även kan titulera dig som: Tigersoul - vissångare
Låter bra tycker ja.

- Ja det var en inte helt väntad utveckling, men låten bara föll sig så o jag tänkte att det är väl bara att prova på ;)

Det här är en mycket bra visa, Tiger !!!!
Du är ju en riktigt duktig trubadur, :)
det här kan du uppträda på krogen med..

mvh
låter grymt skön. bra jobbat.
Mvh ola

Tackar o bockar djupt med hatten av ;)  :wub:
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Det låter ju fantastiskt bra! Håller med i trubadurhyllningarna -du har ju ett givet jobb här! Klockrent!
Plinkar på en låt...


Utloggad Girly

Hello där Tiger! Väldigt bra text och inte så bitter som kan kunde tro av låttiteln... skulle inte 'Balladen om livet' räcka?
Tycker det är underbart att höra ljudet av livet som pågår där i bakgrunden :)
Sången är bra men jag lite svårt för överdrivna 'r' och överartikulationer när man framför svenska texter...jämför hur du uttalar 'staRRRRk'/'RRRunt' och 'park' där jag höööögst personligen föredrar uttalet i 'park'.
Men på det hela taget, en väldigt bra visa :)
/Girly
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Det låter ju fantastiskt bra! Håller med i trubadurhyllningarna -du har ju ett givet jobb här! Klockrent!

Tackar tackar :-) kanske det är lösningen då när fk sviker haha  :wub:
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Äh.. den här går ju inte att dansa till.. :wacko: ;)
Som ballad låter det helt Ok, fast det är ju inte riktigt min grej, kanske att gitarren skulle kunna vässas lite ??  :)
Bra text...
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Hahahaha du ska inte dansa till, du ska ta en Bira till :-)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej hej...

Det första jag lyssnade på var såklart gitarrljudet. Nu har du fått till det bättre - tänkte jag :-) men sen har jag ju läst och får därmed beklaga min uppfattning. Men jag tycker denna låter bättre *hm*
Du en klar känsla för visan som uttrycksmedel - min erfarenhet är inte så stor men jag gillar det jag hör. Av någon anledning lyssnar jag på dina texter - brukar mest lyssna på melodin.

Bra jobbat.

/Palm


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Hej hej...

Det första jag lyssnade på var såklart gitarrljudet. Nu har du fått till det bättre - tänkte jag :-) men sen har jag ju läst och får därmed beklaga min uppfattning. Men jag tycker denna låter bättre *hm*
Du en klar känsla för visan som uttrycksmedel - min erfarenhet är inte så stor men jag gillar det jag hör. Av någon anledning lyssnar jag på dina texter - brukar mest lyssna på melodin.

Bra jobbat.

/Palm

Tackar, o kul du lyssnar på texterna för de är alltid viktiga för mig när jag skapar låtarna. Utgår oftast från just texten o bygger därifrån. Vad gäller gitarrljudet, tja du har rätt, det låter bättre, o då är det en skitgitarr... Måste forska mer kringa detta problem dock innan jag säger så mkt mer om resultatet.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
Alla överord är väl redan sagda här och jag kan bara underteckna, bra låt, bra text... men vad skall sedan hända, that´s my question.
Nu e den ju en lite långtråkig berättande visa med samma komp igenom, och då gäller det:
Ska det bli en unplugged version, ellar kanske lite folkpop med äkta felor eller kanske får vi rentutav ta del av en ny metall låt? :rolleyes:
I väntan på svar,


h.     johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Grattis till din första trubadurvisa  :)..Du sjunger bra o bra gjord text.. Liten miss på Guran i början innan sång..Men ähh ..nemas problemas.. :).. I min lyssning kan nog gitarren sänkas lite faktiskt så sången blir den som driver på...


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Tjou!
Alla överord är väl redan sagda här och jag kan bara underteckna, bra låt, bra text... men vad skall sedan hända, that´s my question.
Nu e den ju en lite långtråkig berättande visa med samma komp igenom, och då gäller det:
Ska det bli en unplugged version, ellar kanske lite folkpop med äkta felor eller kanske får vi rentutav ta del av en ny metall låt? :rolleyes:
I väntan på svar,


h.     johan

Det är en väldigt bra fråga! Jag har faktiskt inte tänkt längre än så här! Tyvärr är jag inte skicklig nog med gitarren för att göra ett riktigt intressant komp så vad ska göras? Mycket bra fråga! Tack i övrigt :P

Grattis till din första trubadurvisa  :)..Du sjunger bra o bra gjord text.. Liten miss på Guran i början innan sång..Men ähh ..nemas problemas.. :).. I min lyssning kan nog gitarren sänkas lite faktiskt så sången blir den som driver på...

Kul du gillar! Det finns tyvärr flera missar på guran här o var men det kanske bara är den första som märks hehe :P Det var ju bara tänkt som en snabbinspelning o sen har det liksom inte blivit något mer för jag vet inte vad jag ska göra av låten.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jättebra! Många poänger och t o m en knorr på slutet. Så skall en slipsten dras!
Humor (med lagom mått allvar) tycker jag är jättesvårt. Du har verkligen lyckats och sällar dig till Cornelis, CMB m fl.
Betr gitarrljudet ärdet inte dåligt men då har för mycket av rummet med i inspelningen. Försök
akustiksanera (mattor, plattor och dubbelsäng  :D).
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Väldigt bra och personligt. Finns faktiskt inget som jag skulle vilja förbättra. Också ljudet på gitarren är tip-top.

Om du vill leka mer med den, så skulle du kunna testa att göra en Schlagerversion av denna! Passar nog inte till innehållet, men jag tror att det skulle funka rent musikaliskt!
www.alatarmusic.com


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jättebra! Många poänger och t o m en knorr på slutet. Så skall en slipsten dras!
Humor (med lagom mått allvar) tycker jag är jättesvårt. Du har verkligen lyckats och sällar dig till Cornelis, CMB m fl.
Betr gitarrljudet ärdet inte dåligt men då har för mycket av rummet med i inspelningen. Försök
akustiksanera (mattor, plattor och dubbelsäng  :D).

Tackar tackar, det är första gången jag ger mig på Trubadurlåtar i huvud taget i synnerlighet med detta närmast klassiska "skämtsamma allvar" du talar om. Kul du tycker jag lyckats!

Ja det är nog lite rum som skadar inspelningen också. Problemet är att jag gärna sitter vid datorn när jag lirar gitarr och inte inåt sånghörnet där jag borde bara. Får försöka hitta en lösning på det där! Tackar för betyget!!

Väldigt bra och personligt. Finns faktiskt inget som jag skulle vilja förbättra. Också ljudet på gitarren är tip-top.

Om du vill leka mer med den, så skulle du kunna testa att göra en Schlagerversion av denna! Passar nog inte till innehållet, men jag tror att det skulle funka rent musikaliskt!

Schlager, det var minst sagt ett oväntat förslag men det kanske skulle funka. Schlager har jag inte gjort någonting än så länge, inte favoritgenren precis kanske, men en kul idé!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se