Kontrollrummet

Uppdatera BIOS! Hjälp önskas!

gäst · 7 · 2822

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

KillwithSkill

  • Gäst
Tja!
Sitter med min mors dator som är en gammal häck. Köpte en ny hårddisk till den. Men moderkortet (Microstar MS-63090 Lite)
Klarar inte av den hårddisken. Den nya disken ligger på 200GB en westgate. Och i bios så visar det bara 137GB.
Disken är helt ny och jag formaterade disken när jag installerade XP Home SP2 och där visade det som det skulle lite under 200Gb.
Nu måste jag uppdatera bios. Den gamla versionen som är på kortet är 1.1 och den nya som finns att ladda ner är 3.8.
Nu till min fråga, jag har ALDRIG uppdatera bios. Jag vet att man ska boota med en startdiskett till dos sen in med en ny diskett där man lagt uppdateringen right? Och så skriver man i dos filens namn och kör på eller?
Men sen har jag hört att man kan flasha bios, vad innebär det? Är det samma sak? Eller är det bara ett annat ord för det?

Har sökt lite på nätet och finner en del svar. jag gick in på Microstar's sida och hittade uppdateringen. Men där fanns det nåt som hette "MS Liveupdate"
Kan nån gå in och kolla vad dom menar?

Jag är HELT grön på det här området och jag vill verkligen inte fucka upp moderkortet. Jag har hört att om man tabbar sig så är det kört!  :(

http://www.msi.com.tw/program/support/download/dld/spt_dld_detail.php?UID=125&kind=1   OBS TRÖG sida!

MYCKET tacksam för hjälp!  :wub:
Mvh// mr Kill  :)


Utloggad Ahab

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
Att uppdatera BIOS betyder att du flashar det. Detta måste göras mha startdiskett. Liveupdate hjälper dig att skapa en diskett att starta från med de filer som behöves, sen är det bara att starta uppdateringen med ett oldschool dos-kommando som antagligen står i dok till liveupdate.

Tro inte att det rä nån större risk att misslyckas med detta, men OM det skulle hända är nog moderkortet fuckat då det inte kommer så långt utan ett fungerande BIOS (=Basic Input Output System)

Skulle uppdatera BIOS själv rätt nyss, men kom på att jag inte haft nån floppy inkopplad i datorn på flera år och la ner det..
The power of the Riff compels me!


KillwithSkill

  • Gäst
Aha, det är så alltså?! Okej, tack så mycket !  :)
Man lär sig nåt nytt varje dag! ^_^


Utloggad Ahab

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
Tror att du måste ladda hem liveupdate OCH den senaste versionen av bios, glöm inte det bara..
The power of the Riff compels me!


KillwithSkill

  • Gäst
Öh? En liten till fråga då...
Det är väl inte så att det rubbar windows nu då? Jag menar, vi har ju gjort en ny installation med en ny hårddisk. Och det rullar på bra. Men det som är knas är ju hårddisken. Och bio's versionen är 1.1 och den senaste är visst 3.8 och det ska hjälpa moderkortet att "förstå" storleken på hårddisken.
Nu har jag inte vart där på några dagar och dom har installerat en massa program, fått igång mail osv.
Om jag nu uppdaterar bios. Kommer XP få tuppjuck nu då eller? Måste jag göra om installationen?
Tänkte om det rörde om i registret eller irqplatsena ifall det har ändrats pga biosuppdateringen.
Nån som vet?

Jag har verkligen ingen koll alls vad det gäller bios :huh:


Utloggad tsmalmbe

Windows ser hårdvaran via BIOS. Om BIOSen nu efter uppdateringen berättar helt andra historier åt Windows, kommer saker att ändras. Man kan alltid hoppas att så inte går.

Har windows sett en hårdskiva som 40GB och den är formaterad som sådan, kan en BIOS-uppdatering ha ilal följder ifall det leder till att windows mitt i allt ser skivan som en 400GB skiva. Så du kan förfärdiga dig på att formatera skivan.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.