Kontrollrummet

Jazzlåt "Mitt i city"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henric

LÅTNAMN:Mitt i city
ARTIST/GRUPP: Carina André & Henric Svensson
GENRE: Jazz
LÅTLÄNGD:3:50
KOMPOSITÖR:Text Carina André Musik Henric Svensson
PRODUCENT:Henric Svensson
EV. MEDVERKANDE:Carina André, Henric Svensson
INSPELNINGSÅR:2014
FORMAT: mp3

Nu är jazzlåten färdig! Kom ett mycket trevligt sångtrack flygandes genom cyberrymden från Plinka idag!  Roll Eyes

Har gjort s k jazzpanorering på själva bandet enl följande

Bas & sång i mitten
Trummor 40% R (ur lyssnarperspektiv)
Flygel 20% L
Gitarr 60% L
Flygelhorn 70% L (Dragit in hornet något, låg på 80% L i halvfärdiga demo tråden)

Trummor EZ drummer jazz
Bas Yamaha TRB 5 P II
Flygel Ivory VST
Flygelhorn Yamaha Motif XS 6
Fender Telecaster

Undrar vad Ni tycker om sound och mix?

Lagt in en automationskurva på sångvolymen för få in sången bättre i mixen, ökat reverbet något, tog ett pyttemyrben upp på delayet också!

Kompositionen som sådan är ju bakvänd på det viset att sången kommer in sent i låten, har försökt smyga in den för att man inte ska bli så överrumplad när den väl kommer in!

Känns som detta blev bättre, ska lyssna imorgon igen - tyck gärna till!

Tog Hasse FX på orden och ändrade något på attacken på kompressorn och la på en crickel-crackel plug på sången för att dämpa transienterna i början på sångfraserna....
« Senast ändrad: 20.02.2016, 19:20:59 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Låter suveränt, Henric !!!!  :wub:


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Henric

Låter suveränt, Henric !!!!  :wub:


mvh

Kul att du gillar! Fick inspiration av tråden du la upp om jazzpanorering! Ska bli kul att göra detta färdigt och se var det landar!  :rolleyes:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Åh mina jazzöron gillar detta! Det första jag reagerar på är att hornet, eller vad det var låter alldeles för syntetiskt. Det hörs tydligt att det inte är ett äkta instrument o tyvärr märks det så tydligt i typiska jazzpassager. Annars är det heltrevligt! kan du få in mer realism i instrumentet tro?
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Låter fantastiskt bra om det mesta. Reagerar också lite på flygelhornets realism, för rena toner och vid 49s låter det som att tonerna överlappar en aning.
DON'T PANIC


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Skönt sound. Ensamt samplat blåsinstrument brukar funka mindre bra. Även här. Kan tipsa om att dubba hornet med något "riktigt" instrument för att det inte ska avslöja sig så lätt. Tex. med gitarr. Visst, jag fattar att du vill lattja med jazzmixning, men annars tycker jag du kan skippa hornet helt egentligen och göra något mindre traditionellt som en leadsynt kanske?

Flinkt hanterat piano på slutet. Härligt, mer sånt!!


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Sköny gung! Låter fantastiskt bra  :wub: Blir det någon sång?
Plinkar på en låt...


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Snuggt Jazzat..
Har inga probl. med Zynth-Brasset.. :)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Väldigt jazzigt och härligt sväng. Får vibbar av Brubecks "Take five". Fortsätt gärna jobba på denna.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 633
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Underbart! Mer sånt!  :)
Tycker nog att flygelhornet är lite för långt utpanorerat, annars funkar stereobilden fint!
Jättesköna trummor och härligt pianospel!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Henric

Åh mina jazzöron gillar detta! Det första jag reagerar på är att hornet, eller vad det var låter alldeles för syntetiskt. Det hörs tydligt att det inte är ett äkta instrument o tyvärr märks det så tydligt i typiska jazzpassager. Annars är det heltrevligt! kan du få in mer realism i instrumentet tro?

Det är inte troligt att jag lyckas med det, själv tycker jag att ljudet är väldigt likt ett flygelhorn....kul att du gillar jazz! :lol:

Låter fantastiskt bra om det mesta. Reagerar också lite på flygelhornets realism, för rena toner och vid 49s låter det som att tonerna överlappar en aning.

Har lyssnat vid 49 sek och det kan inte mina öron uppfatta - det är ju svårt att spela som en trumpetare!  -_-

Skönt sound. Ensamt samplat blåsinstrument brukar funka mindre bra. Även här. Kan tipsa om att dubba hornet med något "riktigt" instrument för att det inte ska avslöja sig så lätt. Tex. med gitarr. Visst, jag fattar att du vill lattja med jazzmixning, men annars tycker jag du kan skippa hornet helt egentligen och göra något mindre traditionellt som en leadsynt kanske?

Flinkt hanterat piano på slutet. Härligt, mer sånt!!

Kul att du gillar soundet! Skulle ju kunna plocka fram tenorsaxen och dubba, men jag vill ha känslan av en väldigt liten jazzensembel...så det blir denna sättningen på "bandet" Kul att du gillar pianoliret!  :wub:


Sköny gung! Låter fantastiskt bra  wub Blir det någon sång?

Ja tack, hemskt gärna!

Snuggt Jazzat..
Har inga probl. med Zynth-Brasset.. smile

Inte jag heller!

Väldigt jazzigt och härligt sväng. Får vibbar av Brubecks "Take five". Fortsätt gärna jobba på denna.  smile
/Roffe H

Tack Roffe, det ska jag!

Underbart! Mer sånt!  smile
Tycker nog att flygelhornet är lite för långt utpanorerat, annars funkar stereobilden fint!
Jättesköna trummor och härligt pianospel!
/Asti

Tack Asti! Vi får väl se var jag placerar det slutligt!  B)
« Senast ändrad: 14.01.2014, 08:26:51 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Smaken är som baken o man hör olika saker, så är det ju :P Det är inget dåligt flygelhorn, det är bara det att få blåsinstrument i solo gör sig bra som samplade.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Henric

Jobbat lite med jazzlåten idag, som nu fått en titel "Mitt i city", lagt en runda gitarrsolo, och skickat den till Plinka för lite sång/jazzscat!  :D

Ska bli kul att se vad hon kan trolla fram!  :rolleyes:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Detta blir riktigt spännande och säkert bra !!!! :)
Suveränt gura solo !!!!
mvh
« Senast ändrad: 14.01.2014, 17:23:48 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Henric

Detta blir riktigt spännande och säkert bra !!!! :)
Suveränt gura solo !!!!
mvh

Tack! :lol: Kul att göra något utflippat! Ska bli spännande som tusan att höra vad Plinka kan hitta på!  :D
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

LÅTNAMN:Mitt i city
ARTIST/GRUPP: Plinka & Henric Svensson
GENRE: Jazz
LÅTLÄNGD:3:50
KOMPOSITÖR:Text Plinka Musik Henric Svensson
PRODUCENT:Henric Svensson
EV. MEDVERKANDE:Plinka, Henric Svensson
INSPELNINGSÅR:2014
FORMAT: mp3

Nu är jazzlåten färdig! Kom ett mycket trevligt sångtrack flygandes genom cyberrymden från Plinka idag!  :rolleyes:

Har gjort s k jazzpanorering på själva bandet enl följande

Bas & sång i mitten
Trummor 40% R (ur lyssnarperspektiv)
Flygel 20% L
Gitarr 60% L
Flygelhorn 70% L (Dragit in hornet något, låg på 80% L i halvfärdiga demo tråden)

Trummor EZ drummer jazz
Bas Yamaha TRB 5 P II
Flygel Ivory VST
Flygelhorn Yamaha Motif XS 6

Undrar vad Ni tycker om sound och mix?

Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
va fan-jag älskar er  :wub: !!!!!!!!
javisst -jag skulle köpt albumet.... :)

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Henric

va fan-jag älskar er  :wub: !!!!!!!!
javisst -jag skulle köpt albumet.... :)

mvh

Tack!  :rolleyes: Det blev fräckt, fantastisk röst Plinka har, och tonsäker som tusan - mycket trevligt att samarbeta så här!
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Lyssnar i min bärbara dator och riktigt dåliga hörlurar så jag kan inte/borde inte uttala mig om ljudbilden. Men jag får en känsla av att sången inte är i riktigt samma rum som musiken? men jag kan som sagt vara helt fel ute.

Annars låter det trevligt i min lyssning - jag får väl återkomma när en bättre lyssning gjorts

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Henric

Lyssnar i min bärbara dator och riktigt dåliga hörlurar så jag kan inte/borde inte uttala mig om ljudbilden. Men jag får en känsla av att sången inte är i riktigt samma rum som musiken? men jag kan som sagt vara helt fel ute.

Annars låter det trevligt i min lyssning - jag får väl återkomma när en bättre lyssning gjorts

/G

Gör gärna det, jag ska också lyssna i lite andra mojänger, skadar aldig!
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Snyggt med sång. Något precis i början där hornen spelar lite snabba toner som måste vara mer legato om det inte ska låta midi. Fixa till det så blir det ännu bättre. Kan ju inte vara så svårt.



Har slagit ihop denna och förra tråden med samma låt. Börjar bli en (o)vana att samma låt har flera trådar numera. Så länge en låt lever och utvecklas så bor den företrädelsevis i Halvfärdiga och när man är nöjd kan man om man vill flytta den till Färdiga istället för att göra en ny. Over and out...


Utloggad Henric

Snyggt med sång. Något precis i början där hornen spelar lite snabba toner som måste vara mer legato om det inte ska låta midi. Fixa till det så blir det ännu bättre. Kan ju inte vara så svårt.



Har slagit ihop denna och förra tråden med samma låt. Börjar bli en (o)vana att samma låt har flera trådar numera. Så länge en låt lever och utvecklas så bor den företrädelsevis i Halvfärdiga och när man är nöjd kan man om man vill flytta den till Färdiga istället för att göra en ny. Over and out...

Ok!
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ha-ha !! Helt suveränt !
Skitbra spelat och sjunget, det där Midi-blåset lurade mig nästan, bara några få toner som Wernis va inne på som avslöjar. B)
Håller även med Gurano här, sången är bra, men den ligger inte i musiken som låter lite 'live' medan sångerskan står i ett tajjt litet bås.
Annars tipp-topp.. :wub:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Detta är ju hur bra som helst  :lol:
Jag lyssnar i hörlurar och lät mig störas av att pipan och gitarren ligger så långt till vänster och trummisen så långt till höger (trots att du dragit dem närmare mitten (måste ju hitta nåt att såga på). Lyssnade också via högtalare... då störde det inte längre lika mycket.
Ride symbalen är sköön  :P ...och Plinka förståss  :wub:

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Denna var ju också riktigt kul att få flumma loss till  :D Härligt, jazzigt med fart!
Håller med Bjurte och Gurano, det kanske går att skruva lite till på sång-ljudet så att jag får vara med i bandet. Vet inte hur, men vet att pxm hade en liknande problematik med min inspelning i dämpad liten studio...Tror han la på ngt filter? Eller om det räcker att se över reverbet?  :unsure: Annars låter mixen super ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Komiskt att det står "snart med jazzscat från Plinka" under rubriken  :lol: Älskar förvirrande texter!
Plinkar på en låt...


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Mycket jazzigt, hääärligt. :D Kanonbra sång, gjorde susen!  :D Vilken utveckling.  B)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 633
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag gillade denna som instrumental och så även nu!
Väldigt snygg och passande sång av Plinka! Kanske något för hög i mixen..?
EZ Drummer har faktiskt en del snygga trumljud, som  t.ex här i Jazz-expansionen.
Jag gillar jazz och det här går jag igång på! Skitbra!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Super wow underbart!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Precis som Monica Z Plinka (nästan)!! Snyggt !
Jazzigt svängigt bra spelat
Skönt- Kul med bakgrundsljudet. Upptaget live av dig?


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Mycket jazzigt, hääärligt. :D Kanonbra sång, gjorde susen!  :D Vilken utveckling.  B)
/Roffe H
Tack för det Roffe!  :D

Jag gillade denna som instrumental och så även nu!
Väldigt snygg och passande sång av Plinka! Kanske något för hög i mixen..?
EZ Drummer har faktiskt en del snygga trumljud, som  t.ex här i Jazz-expansionen.
Jag gillar jazz och det här går jag igång på! Skitbra!  :)
/Asti
Tack Asti! Ja, det kanske helt enkelt räcker med att sänka sången något...kanske är det så enkelt  :)

Super wow underbart!
Det är en kanonskön jazzlåt eller hur Max! Alltid kul när man får erbjudande om att vara med på ett hörn ;) Tack

Precis som Monica Z Plinka (nästan)!! Snyggt !
Jazzigt svängigt bra spelat
Skönt- Kul med bakgrundsljudet. Upptaget live av dig?
Haha nästan som Monica Z...lite överdrivet gott betyg kanske...men Tack!  :wub:





Plinkar på en låt...


Utloggad Henric

Ha-ha !! Helt suveränt !
Skitbra spelat och sjunget, det där Midi-blåset lurade mig nästan, bara några få toner som Wernis va inne på som avslöjar. Cool
Håller även med Gurano här, sången är bra, men den ligger inte i musiken som låter lite 'live' medan sångerskan står i ett tajjt litet bås.
Annars tipp-topp.. wub

Tack, ja det blev ett oerhört lyft med sången som ligger för långt fram i ljudbilden - återkommer snart med ny version! Flygelhornet får vara som det är då jag alleredan spelat in det audio och riggat om alla syntarna inför det stundande musikalprojektet, och ska jag vara ärlig tror jag att det snarare låter för realistiskt ljudmässigt, sen är det ju en hel vetenskap att försöka spela som en trumpetare på ett keyboar...


Detta är ju hur bra som helst  laugh
Jag lyssnar i hörlurar och lät mig störas av att pipan och gitarren ligger så långt till vänster och trummisen så långt till höger (trots att du dragit dem närmare mitten (måste ju hitta nåt att såga på). Lyssnade också via högtalare... då störde det inte längre lika mycket.
Ride symbalen är sköön  Tongue ...och Plinka förståss  wub

// Space

Haft EZ drummer jazz ett tag och nu tänkte jag testa dom, låter bra och en oerhörd dynamik i dom färdiga miditracken, härligt!
Lyssnar man separat på vänster resp höger låter det lite skumt men tillsammans "gifter det sej", tycker det är mycket fräckt med trummorna ute på kanten...Plinkas sång är suverän, långt ifrån alla som sätter sångspåren så tonsäkert - ska bara mixa in den rätt i ljudbilden - kommer snart, det är mycket nu!
 


Denna var ju också riktigt kul att få flumma loss till  biggrin Härligt, jazzigt med fart!
Håller med Bjurte och Gurano, det kanske går att skruva lite till på sång-ljudet så att jag får vara med i bandet. Vet inte hur, men vet att pxm hade en liknande problematik med min inspelning i dämpad liten studio...Tror han la på ngt filter? Eller om det räcker att se över reverbet?  unsure Annars låter mixen super Wink

Mycket bra sång, jazzigt, flummigt, coolt - sången ligger lite väl långt fram i ljudbilden tror jag, ska testa lite andra reverb också, återkommer i frågan!

Mycket jazzigt, hääärligt. biggrin Kanonbra sång, gjorde susen!  biggrin Vilken utveckling.  Cool
/Roffe H

Tack Roffe!

Jag gillade denna som instrumental och så även nu!
Väldigt snygg och passande sång av Plinka! Kanske något för hög i mixen..?
EZ Drummer har faktiskt en del snygga trumljud, som  t.ex här i Jazz-expansionen.
Jag gillar jazz och det här går jag igång på! Skitbra!  smile
/Asti

Jazzen lever Asti! Ja sången är för hög bl a, när barnen sover kan man inte dra på - då blir fun arg och man kan lätt drabbas av studioförbud - huva!

Super wow underbart!

Tack MaxB!

Precis som Monica Z Plinka (nästan)!! Snyggt !
Jazzigt svängigt bra spelat
Skönt- Kul med bakgrundsljudet. Upptaget live av dig?

Tack Tokai! Bakgrundsljudet tog jag från det suveränt roliga ljudbiblioteket som följde med videoredigeringsprogrammet Sony Vegas Pro suite 12.0 - New York city!

Har också lyssnat med nya öron, sången ligger lite för lång fram i ljudbilden och med lite väl mycket presences, ska försöka få in den i ljudbilden lite bättre och testa lite andra reverbpresets...kommer snart en ny version...







 

 
 


« Senast ändrad: 23.01.2014, 19:31:29 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Nu har jag lagt en automationskurva på sångspåret, trixat lite med reverbmängden - bättre?!?

Sången hamnade av någon anledning alldeles för långt fram i förra versionen...

Ni får tycka till igen!

Snart med jazzscat av Plinka - hahaha, Wernborg flyttade tillbaka tråden i halvfärdiga demos, vilket säkert var rätt, vet inte hur man ändrar rubrik?

Blev ett kul projekt detta - MERA JAZZ!

Med vänlig hälsning Henric
« Senast ändrad: 23.01.2014, 21:32:14 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Har lyssnat en del idag och tycker att det känns bra! Blev ett kul projekt detta mycket tack vare Plinka, fantastisk röst, känns spontant som att det kommer att bli fler jazzlåtar - himla kul genre för allt är tillåtet - att improvisera fram låtarna med partier som är spelade med fritt tempo ger en härlig känsla tycker jag! Så om ingen annan har några invändningar ligger denna mixen!
(Flygelhornet spelat på en synt får va som det är, syntriggen är i musikalvärlden nu och jag har spelat in det audio)

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Wernborg flyttade tillbaka tråden i halvfärdiga demos....

Nej, jag slog ihop två trådar till en och den ligger ju nu i Färdiga demon.