Kontrollrummet

Roffe H - Oh lady be good

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
LÅTNAMN: Oh lady be good
ARTIST/MEDVERKAN: Roffe H
GENRE: Jazz
LÅTLÄNGD: 3:22
KOMPOSITÖR: George Gershwin
INSPELNINGSÅR: 2014
FORMAT: mp3

Första låten detta år, min tredje Gershwinlåt en egen tolkning av låten med jazzkaraktär. Oh lady be good, inspelad av många jazzlegender, bl. a: E. Fitzgerald, D. Reinhardt, E. Garner, B. Goodman m.fl. En inspelning jag själv gillar mycket är med Sweet Jazz Trio, fast jag gör den nog mest enligt Goodmans tolkning (melodi). Har lyssnat på olika versioner och det blir väldigt många olika variationer på melodin.
« Senast ändrad: 13.01.2014, 13:18:22 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Låter bra om detta...Gillart !!! :)

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ja, snyggt spelat. Kanske kan sänka saxen en LIIIIIITEN aning för att få den lite bättre i mixen, annars inget att anmärka på alls :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för lyssning och tips pxm och Emulator, har dragit ner volymen något på melodi- och solosaxen för att den ska ligga bättre med resten. Blir nog inte mer gjort på denna låt, så jag lägger upp den som färdig och går vidare...  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Inloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 633
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låter fint! Du blir bättre och bättre på improvisationer och "utsvävningar" runt melodin!
Har inget att anmärka på.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Låter fint! Du blir bättre och bättre på improvisationer och "utsvävningar" runt melodin!
Har inget att anmärka på.
/Asti

Kul att du gillar utsvävningarna, det är ju det som är konsten med jazz att brodera runt melodin och inte på den. Är väl kanske på god väg i alla fall efter 12 års övande på just detta (svårt, men kul)
Som jag tidigare antydde så är måndagar och tisdagar sedan ett halvår bara mina, så sköönt, sitter och myser i vinterkylan!  :D
/Roffe H (till vidare: halvpensionär)
« Senast ändrad: 13.01.2014, 14:17:45 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)