Kontrollrummet

Asti - Vi ska stanna här länge till (klar!)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Edit 2014-01-28: Har filat lite på dragspelet, men nu får den här vara avlutad!
Edit 2014-01-13: Kunde inte släppa cykelns förslag på tangodragspel, så nu har jag lagt till ett sådant, även om det inte är
                          lika uttrycksfullt som ett "riktigt". Ska det vara med? Nivåer OK? Är låten klar?
Edit 2014-01-08: Har bytt ut trummorna mot bossanova-dito. Valde mellan chacha och bossa, men tyckte bossa lät lite bättre.
                          Sången är sänkt en aning och de-essern uppskruvad ett par snäpp.
                          En av de akustiska gitarrerna (den ljusa i mitten) är bortplockad under halva första versdelarna för att det ska bli mindre
                          rörigt under sången. Bättre så här? Fel latinotrummor? Har själv tyvärr inga bättre....
                          Känns som att det flyter på lite bättre...
                          Första versionen finns i mitt andra inlägg en liten bit ner!
Årets första låt!  :)
Försökte hitta lite aviga harmonier som "slingrade" sig runt Em....
Funkar det? Är nivåerna OK? Nåt annat?

Titel: Vi ska stanna här länge till
Artist: Asti
Text & Musik: Asti
Längd: 3:17
År: 2014

Version 3:
« Senast ändrad: 28.01.2014, 15:48:41 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Jo, funkar bra! Låter ju Latino och det går ju att förstärka om man vill med t ex annan rytmsektion (who am I to tell?  :rolleyes:) och ett med brutna ackord på piano t ex.
Harmonibryten ger en dramatisk effekt och outrot blir magnifikt. Möjligen tar körerna lite udden av detta, överstämman? Ljud och mix jättefina. Snyggt!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jo, funkar bra! Låter ju Latino och det går ju att förstärka om man vill med t ex annan rytmsektion (who am I to tell?  :rolleyes:) och ett med brutna ackord på piano t ex.
Harmonibryten ger en dramatisk effekt och outrot blir magnifikt. Möjligen tar körerna lite udden av detta, överstämman? Ljud och mix jättefina. Snyggt!
Det har du rätt i - latinorytmer skulle nog passa, men jag är inte ute efter riktigt det stuket här,
utan ett försiktigare trumkomp så att det blir en lugnare ljudbild och övriga instrument kommer fram bättre.
Här har jag ju ett ganska anonymt piano, som mest fyller i här och där, men som främst ska förstärka
nergången Em - D- C - H7 - Em. Ska även skapa lite dramatik i slutdelen är det tänkt.  :)
Kul att du gillar outrot, var osäker på om det passade in. Ja, kören kanske behöver förändras..?
Skönt att mix och ljudbild verkar vara någorlunda OK!
Tack för nyttiga synpunkter och tips!
/Asti
Version 1:
« Senast ändrad: 09.01.2014, 12:37:46 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Jag borde nog lyssna några gånger till....

Men det är inte ofta jag sitter vid datorn och lyssnar och på paddan faller alla å,ä,ö låtar bort. DU har ALLTID å,ä,ö i dina titlar Asti :-)
Men jag brukar läsa vad andra säger och ibland som nu passar jag på...När du sjunger får jag känslan av Afzelius. Kan egentligen inte säga om det är din ton, teknik eller bara dialekten som får mig att tänka på honom. Men du sjunger bra och det gjorde jo Björn också...
Det är många annorlunda turer i denna låten, i alla fall jmf med min egen vana. Det låter snyggt men känns mkt ibland, för min smak. Men du får ihop det. och din avslutning är bra. Gillar stråkarna!
Någon db för hög sång, kan jag tycka.
Är ståbasen live?
Aj aj aj kring avslutningen...vid första lyssningen så ogillas den mkt. Men det beror nog mer på mig än på avslusningen. Har svårt för taktbyten på detta sätt. Men andra och tredje gången....men mjo det är fräckt och lite annorlunda. Snygga stråkar är det i alla fall. Tar du bort det har du en start på en ny låt. För själva slinga är jättefin. MEN passar den!?

/Palm


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fy pa dig Asti! Du ska inte namnge latarna med åäöåÄÖ det blir strul i vissa system!   :P
Såja, nu var det sagt! :o

Bra mix och intressant med arbetet runt Em. Jag tyckte det lät bra med latino-idé... men jag är mäkta distraherad av allt runtomkring.
« Senast ändrad: 05.01.2014, 18:20:04 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag borde nog lyssna några gånger till....
Men det är inte ofta jag sitter vid datorn och lyssnar och på paddan faller alla å,ä,ö låtar bort. DU har ALLTID å,ä,ö i dina titlar Asti :-)
Men jag brukar läsa vad andra säger och ibland som nu passar jag på...När du sjunger får jag känslan av Afzelius. Kan egentligen inte säga om det är din ton, teknik eller bara dialekten som får mig att tänka på honom. Men du sjunger bra och det gjorde jo Björn också...
Det är många annorlunda turer i denna låten, i alla fall jmf med min egen vana. Det låter snyggt men känns mkt ibland, för min smak. Men du får ihop det. och din avslutning är bra. Gillar stråkarna!
Någon db för hög sång, kan jag tycka.
Är ståbasen live?
Aj aj aj kring avslutningen...vid första lyssningen så ogillas den mkt. Men det beror nog mer på mig än på avslusningen. Har svårt för taktbyten på detta sätt. Men andra och tredje gången....men mjo det är fräckt och lite annorlunda. Snygga stråkar är det i alla fall. Tar du bort det har du en start på en ny låt. För själva slinga är jättefin. MEN passar den!?
/Palm
Det är tillräckligt svårt att få till svenska texter utan att behöva utelämna å, ä och ö!  :)
Jag blir väldigt smickrad när man tycker jag låter som Afzelius! Han sjöng fint!
Här har jag försökt att "vrida" lite på harmonierna i versen, men du kanske menar att arret är för komplext/rörigt..?
Funderade också på om sången kunde vara något för stark! Då stärkte du mig i den uppfattningen.
Ståbasen är en vst-plugg, som jag använt länge i akustiska arr. Tycker den fortfarande håller.
Avslutningen kanske bryter lite för mycket...? Roligt att du gillar stråkarna. Var osäker på om det blev för smörigt...
Tack för nyttig feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja lite hög sång - lite mycket till höger ADT.n förmodligen. Jag tycker Psychostråkarna är bra men kanske även ska in en kort stund tidigare som de nu är bryter de ju rejält mot vad som är.

Låten tja en trea då :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fy pa dig Asti! Du ska inte namnge latarna med åäöåÄÖ det blir strul i vissa system!   :P
Såja, nu var det sagt! :o

Bra mix och intressant med arbetet runt Em. Jag tyckte det lät bra med latino-idé... men jag är mäkta distraherad av allt runtomkring.
Har jobbat med IT sedan mitten av 70-talet och förr hade man stora problem med detta,
men trodde inte längre det var något problem.  :)
Kul att du gillar mixen och mitt "eftermiddagsarbete".  ;)
Jag vill inte att det ska bli en "latinolåt" med dess typiska trumkomp, utan mer att kontrabas, gitarrer och piano
ska accentuera rytmen. Det är 120 bpm i "halvtakt" kan man väl säga....  :rolleyes:
När du säger "distraherad", menar du då att arret är rörigt?
Nu finns det med 3 akustiska gitarrer och det kanske är en för mycket...?
Två fingerplock, som ligger utpanorerade åt varsitt håll och ett "ljusare" plock mer i mitten.
I övrigt bara trummor, piano och kontrabas i vers och refräng.
I slutdelen kommer ju även lite stråkar in.
Tack för kommentar och tips!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ja lite hög sång - lite mycket till höger ADT.n förmodligen. Jag tycker Psychostråkarna är bra men kanske även ska in en kort stund tidigare som de nu är bryter de ju rejält mot vad som är.

Låten tja en trea då :D
OK, sången ska sänkas en aning! ADT använder jag inte här, men jag ska se över panoreringen!
Tycker själv inte att stråkarna ska in förrän i slutdelen, men vi får se vad övriga tycker... ;)
En trea duger fint!  :)
Tack för din feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ja du var snabb med en till!
Inne i ett flow? Kul!
Gillar de annorlunda harmonierna - annorlunda men inte konstigt
Tänkte medan jag lyssnade att den här skulle sitta som smäcken i stekpannan
om du gjorde den som en argentinsk tango med piazzolla-dragspel!

Jo förexten - ADT?
« Senast ändrad: 06.01.2014, 19:52:38 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har jobbat med IT sedan mitten av 70-talet och förr hade man stora problem med detta,
men trodde inte längre det var något problem.  :)

När du säger "distraherad", menar du då att arret är rörigt?

Vi har fortfarande en standardfråga till användarna av VPN och mail i smartphones med wifi-koppling: Har du åäöÅÄÖ i ditt lösenord?
Det fungerar fortfarande inte pga alla tänkbara teckentabeller som hanterar trafik över internet.

Distraherad är jag av allt jag måste göra här hemma. Nu sitter jag i nya studions vid internetväggen... och lyssnar igen.

Skön låt men den sticker inte ut så att jag får anledning att säga: - Åh, det här var något av det bästa du gjort...  En stabil Astilåt, inte mer i mina öron.
« Senast ändrad: 06.01.2014, 19:57:43 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ja du var snabb med en till!
Inne i ett flow? Kul!
Gillar de annorlunda harmonierna - annorlunda men inte konstigt
Tänkte medan jag lyssnade att den här skulle sitta som smäcken i stekpannan
om du gjorde den som en argentinsk tango med piazzolla-dragspel!

Jo förexten - ADT?
Det är nog inte så mycket flow som att jag slutat jobba och har gott om tid numera!  :)
Kul att du köper harmonierna. Equality föreslog latinorytmer i st f bef trummor
och det kanske vore rätt, fast jag egentligen var ute efter lugna trummor med vispar.
Men ett stilla bossakomp och ett tangodragspel vore ändå kul att testa...
Nu har jag tyvärr inga välljudande latinotrummor utan får hålla till godo med trotjänaren Svenne B:s.  :)
Kan passa på då att praktisera mina julklappar (tamburin och egg)!  B)
Jag använder inte ADT här!
Tack för kommentar och bra tips!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Har jobbat med IT sedan mitten av 70-talet och förr hade man stora problem med detta,
men trodde inte längre det var något problem.  :)
När du säger "distraherad", menar du då att arret är rörigt?
Vi har fortfarande en standardfråga till användarna av VPN och mail i smartphones med wifi-koppling: Har du åäöÅÄÖ i ditt lösenord?
Det fungerar fortfarande inte pga alla tänkbara teckentabeller som hanterar trafik över internet.
Distraherad är jag av allt jag måste göra här hemma. Nu sitter jag i nya studions vid internetväggen... och lyssnar igen.
Skön låt men den sticker inte ut så att jag får anledning att säga: - Åh, det här var något av det bästa du gjort...  En stabil Astilåt, inte mer i mina öron.
Märkligt att man inte löst det efter alla år... :wacko:
OK, då förstår jag vad som distraherar dig! Ny studio bl.a!  :D
Jag har lagt ner rätt mycket tid på den här låten och låtit den "mogna" ett tag innan
jag spelade in den, men jag håller med dig - det är ingen vidare bra låt!
Kanske beror det på att jag överarbetat och tappat den ursprungliga känslan eller
möjligen krånglat till den onödigt...? Eller också var det ingen bra idé från början.
Har lite funderingar på att testa med en lugnare, fastare bas. Det är kanske för många instrument
som flaxar omkring...?
Får se om jag orkar testa tango/latino-idén annars fixar jag bara sångnivån och låter den vara.
Tack för återkommande feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Nä asså ADT vad är de?
Automatisk dynamisk kontroll
Analog digital total
ASKII DASKI TO
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Nä asså ADT vad är de?
Automatisk dynamisk kontroll
Analog digital total
ASKII DASKI TO
Det står för Artificial Double Tracking och är en vst-plugin (freeware)!
Det togs fram av tekniker i Abbey Road Studios om jag inte är alldeles ute och cyklar.... :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Astis Digitala Teolog som sitter på hans högra axel och överröstar ADF som sitter på hans vänstra axel alldeles röd i plytet. :P
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
aha för att dubblera sång - Ty Lennon då -  ISFASEGT

ADF = Automatic data fence, All dreams fucksup, Audio doppler frequency
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Astis Digitala Teolog som sitter på hans högra axel och överröstar ADF som sitter på hans vänstra axel alldeles röd i plytet. :P
Du menar väl CPG (That Crazy Punk Guitarist)?  :)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
aha för att dubblera sång - Ty Lennon då -  ISFASEGT

ADF = Automatic data fence, All dreams fucksup, Audio doppler frequency
Ja, "ingenjörerna" vid Abbey Road Studios utvecklade det för att Lennon
skulle slippa sjunga samma sak två gånger....
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Snygg låt, en bra början på året tycker jag. Låter himla skönt att du har tid för musiken. Fina stämmor och sång.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Snygg låt, en bra början på året tycker jag. Låter himla skönt att du har tid för musiken. Fina stämmor och sång.  :)
/Roffe H
Tack Roffe! Ja, det är härligt att kunna sätta sig med gitarren närhelst man känner för det....
Du är väl i samma situation om jag inte minns fel..?
Men just nu är jag brakförkyld och orkar inte göra så mycket mer än att snyta mig!  :)
Tack för din kommentar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Härligt udda akke komp. Gillar sådana här musikaliska klurigheter och du får det att funka kanoners.
Lite hårt sång sound, låter som en aning extra eq+ i mellanreg?
Du får banne mig berätta hur du spelar in akustiska guran. Låter alltid så jäkla bra på dina låtar.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Härligt udda akke komp. Gillar sådana här musikaliska klurigheter och du får det att funka kanoners.
Lite hårt sång sound, låter som en aning extra eq+ i mellanreg?
Du får banne mig berätta hur du spelar in akustiska guran. Låter alltid så jäkla bra på dina låtar.
Kul att du gillar det lite "udda" kompet! Sången har jag spelat in som jag brukar numer (utan ADT) med
lite grann reverb och där jag skär några db under 125 Hz.... Ska kolla upp det hårda soundet!
Den akustiska gitarren spelar jag in med min Martin D28 (Elixir strängar) och en Röde NT2A mik inställd på "njure".
Signalen passerar en Focusrite Trakkmaster preamp med lite kompression och en tube emulator. Jag plockar
med fingertopparna (ej naglarna) och då gör tube emulatorn att tonen blir lite varmare och distinktare än utan detta.
Jag lägger pyttelite reverb och sedan skär jag 2-3 db under 125 Hz. Jag brukar spela in plocket på två spår och
panorerar ut dom ca 40% åt varsitt håll för att få det fylligare.
Om jag spelar med plektrum på den akustiska använder jag inte tube emulatorn.
Tack för din kommentar och hoppas att beskrivningen ovan är till någon hjälp!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Aha klippa naglarna o skaffa en tubemulator alltså. Ja du har verkligen hittat receptet på hur en aukustisk gura ska låta. Du EQ:ar ner lite vid 125 säger du är det för att ta bort lite buller från hanteringen? Men samma sak på sjungen - jaha? Hm.. Intressant och du EQ:ar inte upp andra frekvenser alltså... Intressant faktiskt, det måste jag testa. Jag gör oftast tvärtom kurvan ser ut som sinusvåg (måsvingar) med dalen vid 500 men allt utom botten ligger över sträcket på sång då alltså
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Aha klippa naglarna o skaffa en tubemulator alltså. Ja du har verkligen hittat receptet på hur en aukustisk gura ska låta. Du EQ:ar ner lite vid 125 säger du är det för att ta bort lite buller från hanteringen? Men samma sak på sjungen - jaha? Hm.. Intressant och du EQ:ar inte upp andra frekvenser alltså... Intressant faktiskt, det måste jag testa. Jag gör oftast tvärtom kurvan ser ut som sinusvåg (måsvingar) med dalen vid 500 men allt utom botten ligger över sträcket på sång då alltså
För många funkar det säkert att spela med naglarna, men då är det lätt att få ett vasst och lite "rassligt" ljud, åtminstone som jag ser det.
Jag skär bort några db under 125 Hz för att få bort det basiga och "mullriga". Ibland kan det bli kollision med elbasen och då brukar det hjälpa att skära
lite runt 500 Hz ungefär på den akustiska. Förr höjde jag sången runt 8000 Hz ungefär för att öka diskanten, men det gör jag inte längre.
Men ta inte mina inställningar som ett rättesnöre, jag har bara märkt att det brukar funka så här för min del. Tror man måste prova sig fram
med hänsyn till gitarrens ton, micken, rummets egenskaper etc. Önskar jag var bättre på mixning och mastring. Har mycket att lära där.
Men förutsättningen för att få ett bra ljud på akustisk gitarr borde väl vara en bra gitarr och en bra mikrofon! Saknas det något där så tror jag det är svårt...
« Senast ändrad: 07.01.2014, 23:15:07 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Snygg låt, en bra början på året tycker jag. Låter himla skönt att du har tid för musiken. Fina stämmor och sång.  :)
/Roffe H
Tack Roffe! Ja, det är härligt att kunna sätta sig med gitarren närhelst man känner för det....
Du är väl i samma situation om jag inte minns fel..?
Men just nu är jag brakförkyld och orkar inte göra så mycket mer än att snyta mig!  :)
Tack för din kommentar!
/Asti
I maj "smäller det" helt just nu bara halvtid (men ändå, skönt)  :D
Krya på dig!
/Roffe H - fritänkare
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Coola harmonier asså !!!!
Gillar det  :wub:, mycket bra, Asti !!!!

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Väldigt mysigt verk och fin text. En av dina bättre! Platsar på Best of Asti/CPG
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tjo!

I början är det som någon virvel ligger fasligt ur takt. men det kanske är det lite mer udda kompet och spelet som ställer till det?

Fantastiskt sköna harmonier tycker jag.

Kanske aningens vassa S ?

När raka kompet kommer iin förlorar låten med ens sin magi och jag blev lite besviken, för jag tyckte det lät trist. Men sedan händer något igen, och jag får nån mysko beatlesvib av det med stråket. Riktigt snyggt.

Tycker nog att du under den passagen imål kunde dra på lite congas latino style som eq är inne på. testa?

gillade verkligen denna låten!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Roffe H - Det låter härligt! Lagom till försommaren!  :)
pxm - Kul att du gillar harmonierna!
Dividend - Roligt att du gillar och även uppskattar texten!
                Vet inte om den platsar på "Mina minst dåliga".  :)
Emulator - Hör inte själv virveln som ligger i otakt...men nu har jag bytt trummor!  :)
                Kul att även du gillar harmonierna!
                Har skruvat upp de-essern på lead-sången.
                Eftersom flera har varit inne på latinotrummor har jag gjort en version nu med bossa-dito.

Tack för er feedback! Har som sagt bytt trummorna till bossarytmer, sänkt sången en aning,
höjt de-essern, samt plockat bort en akkegura i vissa partier för att få det mindre rörigt.
Undrar om inte det blev lite bättre flyt i låten...?
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag gillar den här och minns inte ens hur tidigare versioner lät.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Fint gitarrspel och bra låter det.
Tycker att det saknas lite temperament i uttrycket (spel, kanske sång), tror det har att göra med övergången till bossanova, som kanske kräver lite mer starkare uttryck? Behövs bara att man trycker till på några ställen, markerar hårdare. Vill nog att gitarrerna stannar upp ibland också, t.ex i vissa break.
Kanske saknar jag en elgura, speciellt när det andra partiet kommer in, nåt som marker rytmen lite.
Undra om inte Roffes sax skulle funka här? I ett solo? Eller dubbelsolo?
Första låten på året... Fattas bara 23 till då  :D


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag gillar den här och minns inte ens hur tidigare versioner lät.
Den förra var du ju inte så förtjust i, så det kanske är ett fall framåt
att du gillar den här versionen!?  :)
Tack för att du orkar följa upp!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fint gitarrspel och bra låter det.
Tycker att det saknas lite temperament i uttrycket (spel, kanske sång), tror det har att göra med övergången till bossanova, som kanske kräver lite mer starkare uttryck? Behövs bara att man trycker till på några ställen, markerar hårdare. Vill nog att gitarrerna stannar upp ibland också, t.ex i vissa break.
Kanske saknar jag en elgura, speciellt när det andra partiet kommer in, nåt som marker rytmen lite.
Undra om inte Roffes sax skulle funka här? I ett solo? Eller dubbelsolo?
Första låten på året... Fattas bara 23 till då  :D
Kul att du gillar gitarrspelet! Du har säkert rätt vad gäller avsaknad av temperament, men låtens innehåll
tyckte jag fordrade ett stillsamt arr (med ett känsloutbrott som avslutning  :)).
Kanske är gitarrspelet lite för "konstant"...? Jag gör nog tyvärr ofta misstaget med för "jämntjocka" arr.
Nu är denna versionen ett alternativ till föregående. Har inte bestämt ännu vilken trumversion jag ska ha.
Ville i första hand ha synpunkter på om de här trummorna funkade bättre... Borde kanske behållit föregående version som jämförelse..?
Funderade också på en elgitarr, som fyller ut lite här och där, men kom fram till att jag ville behålla det akustiskt.
Tillsammans med bossanova-trummorna skulle säkert Roffes sax sitta fint, men i nuvarande version finns inte utrymme
för något solo.
Tack för intressanta synpunkter! Ska fundera och se vad jag kan göra!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jaså ?? Denna trodde jag att jag redan sågat, men tydligen inte.. :huh:
Nu kör vi !!
Kul rythm och jag tycker dom passar alldeles utmärkt till låten, man blir lite fundersam först med dom annorlunda
ackordsbyten men det trillar in i rätt fack efter en stunds lyssning, och slutet är kanon..
Amehh.. va fn.. här hade man laddat Motorsågen...  <_<
Ja ja.. Vi får såga din nästa istället.. B)

Timber /T.f Motorsågsmasakrerare
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte