Kontrollrummet

Girly & Hagis - Water

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hagis

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
Ny låt med Girly och Hagis eller "Heartbeat Inverted" som vi kallar vårt samarbete på Spotify.
Vi fick nån slags afrikansk feeling när vi jobbade med den här låten.

Girly: sång, keyboard
Hagis: trummor, keyboard, flöjt

Första versionen[mp3=200,20,0,left]http://hagstroms.net/kr/water_131230.mp3[/mp3]

Ny version med bl.a:
* Lättat upp syntmattorna i andra versen
* Nya trummor på hela låten med lättare komp i andra versen
* Lite lättare bas i mixen
[mp3=200,20,0,left]http://hagstroms.net/kr/water_140114.mp3[/mp3]

Text:

Water, holy water
Give me water
Give me one light
Give me one star
To shine
In the night

And through the darkness and cold of the dessert
Just before the sun will rise

Water
Carrier of life
And through the dry spells we’re waiting for changes to come that will save us
And through the long days of hardship we grow

Sunshine, eternal light
Will you lead my way
Give me one spark
Give me one ray
To chase
The night away

And through the storms on the top of the mountain
Where flowers small are standing tall

Water
Carrier of life
And through the dry spells we’re waiting for changes to come that will save us
And through the long days of hardship we grow
« Senast ändrad: 14.01.2014, 22:03:34 by hagis »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
får inget liv i spelaren  :unsure:
https://soundcloud.com/secondary-protocol



Utloggad Girly

Yep...nu funkar det  :)
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
I like!
I synnerhet stämma som kommer in på rad tre och fyra! Grymt Right on spot!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jättefin sång! Får enya-vibbar. Inte riktigt min bag men vackert är det. Snyggt arrat med flöjten bl a men synthmattorna blir lite tröttsamma och skulle önska nåt "andningshål", kanske i nåt av breaken? Bättre slut än fade-out vore också bra.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra låt bra stämmor bra trummelummat osv. men jag skulle vilja ha den mer finkänslig - ja jag klarar inte av att säga det bättre hm.. får fundra på vad jag menar..... :wacko:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Detta gillar jag mkt...

Det är bra arrangerat och jag tycker fade out passar kanon. Det andra ackordet på refr blir bara så snyggt med en så passande baston. Sången är också kanon, stämman Max nämnde gillas här också.

Vad skulle man kunna utveckla? Kanske dynamiken ännu mer....ännu mer trummor på någon bit och kanske ännu tyngre synt på någon bit - kommer en mörkare ganska långt in, typ tredje refr. (eller andra) Den ger tyngd men tror i o f s inte den passar tidigare. Men något i den stilen.

Ni har gjort ett bra jobb!

/Palm


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Mycket fin sång och bra mix, förutom att jag tycker basen är aningen för stark och blir lite "bumlig".
Vore nog inte fel, som Equality var inne på, att ha någon paus från synthmattorna någonstans i låten
och sedan dra igång med mer dynamik i slutdelen med pukor och fullt ös... :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
oh, hagis har taqit fram silverpinnen. Läckert. En bra låt igen. Dessutom sätter den sig allt bekvämare i skallen för varje lyssning. Soundet funkar också riktigt bra i min lyssning. Kanske finns det en aning separation att vinna i bas/låga mellan registret om man eq dippar basen snävt vid pukornas fundament var det nu kan vara, 80-100 hz? Arret, jo det ligger en fet pad över alltihop men den rör ju på sig iallafall  :D. Inget jag reagerade på negativt faktiskt, men som regel är det ju bra att ha någon slags variation, eller repetition eller paus, vad som kan funka bäst. Totalintrycket är kanoners hursomhelst. Blir det ett Spotify släpp?
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Girly

I like!
I synnerhet stämma som kommer in på rad tre och fyra! Grymt Right on spot!
Me like that you like  :D Tack MaxB

Jättefin sång! Får enya-vibbar. Inte riktigt min bag men vackert är det. Snyggt arrat med flöjten bl a men synthmattorna blir lite tröttsamma och skulle önska nåt "andningshål", kanske i nåt av breaken? Bättre slut än fade-out vore också bra.
Ånej...vill du komma och ta syntmattorna som vi( :huh: jag) vävt så ihärdigt ;)
Vi ska ta oss en funderare på saken. Roligt att du tycker det låter bra även om det inte är din stil.
Tack för tyck!

Bra låt bra stämmor bra trummelummat osv. men jag skulle vilja ha den mer finkänslig - ja jag klarar inte av att säga det bättre hm.. får fundra på vad jag menar..... :wacko:
Vi kör lite fri tolking på din kommentar så länge då'rå Eddi  :D
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad Girly

Detta gillar jag mkt...

Det är bra arrangerat och jag tycker fade out passar kanon. Det andra ackordet på refr blir bara så snyggt med en så passande baston. Sången är också kanon, stämman Max nämnde gillas här också.

Vad skulle man kunna utveckla? Kanske dynamiken ännu mer....ännu mer trummor på någon bit och kanske ännu tyngre synt på någon bit - kommer en mörkare ganska långt in, typ tredje refr. (eller andra) Den ger tyngd men tror i o f s inte den passar tidigare. Men något i den stilen.

Ni har gjort ett bra jobb!

/Palm
Tack Palm! Ja, jag tycker också den här passar med ett fade-out-slut. Aha...själv tyckte jag något ackord i refrängen blev helt lysande när Hagis la bas på   :wub:
Bockar och bugar  :)

Mycket fin sång och bra mix, förutom att jag tycker basen är aningen för stark och blir lite "bumlig".
Vore nog inte fel, som Equality var inne på, att ha någon paus från synthmattorna någonstans i låten
och sedan dra igång med mer dynamik i slutdelen med pukor och fullt ös... :)
/Asti
Tack Asti! Hagis och jag tar tacksamt till oss alla kommentarer och funderar över vilka förändringar vi ev. kommer att göra.

oh, hagis har taqit fram silverpinnen. Läckert. En bra låt igen. Dessutom sätter den sig allt bekvämare i skallen för varje lyssning. Soundet funkar också riktigt bra i min lyssning. Kanske finns det en aning separation att vinna i bas/låga mellan registret om man eq dippar basen snävt vid pukornas fundament var det nu kan vara, 80-100 hz? Arret, jo det ligger en fet pad över alltihop men den rör ju på sig iallafall  :D. Inget jag reagerade på negativt faktiskt, men som regel är det ju bra att ha någon slags variation, eller repetition eller paus, vad som kan funka bäst. Totalintrycket är kanoners hursomhelst. Blir det ett Spotify släpp?
Ja men visst är han ej hejare, inte bara på trummor, utan även på tvärflöjt  :D Så vi gav vst-flöjtisten lite extra ledigt till förmån för en RIKTIGT flöjtspelare.
Arret, jo det ligger en fet pad över alltihop men den rör ju på sig iallafall  :D
:lol: ha, ha, ha... ja, ja...  :rolleyes:
Jo det här blev väl sista rastplatsen innan Spotify  :D
Tack Bribedant  :)
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick

Ånej...vill du komma och ta syntmattorna som vi( :huh: jag) vävt så ihärdigt ;)
Vi ska ta oss en funderare på saken. Roligt att du tycker det låter bra även om det inte är din stil.
Tack för tyck!


Äh, ingen stor grej men gillar luft  :rolleyes: ja, du fattar. Pads har ibland en tendens att lägga ett allsmäktigt lock över alltihop.  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Väldigt 'Filmiskt' man ser stora öppna hav framför sig och kanske en liten  glimt av Titanic, på väg ner i avgrunden.. :unsure:
Gillar soundet, men kanske att jag önskat lite mer lyster och diskant..
Skitbra utfört och supersnygg sång..
Måsar för tusan... In med måsar.. :D
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Skön stämning i detta och riktigt snyggt arrat - klart inspirerat av den "keltiska skolan" eller? :) Skulle gärna ha lite mer atmosfär kring trummorna och ett snyggt eko på sången (inte reverb) skulle "limma" soundet mer. Som påpekats, något avvikande "tystare" break, typ innan sista varvet, skulle ge låten ett lyft.


Lazarus

  • Gäst
Störtskön låt. Vilken röst!!

Dock skulle jag gärna se lite variation i instrumenteringen.

/Lazarus


Utloggad hagis

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
Tack för all konstruktiv kritik hittils. Ska försöka svara lite mer detaljerat senare. Verkar finnas viss konsensus om vissa detaljer. Vi ska fundera och återkommer nog med ny version.
/Hagis


Utloggad Henric

Mycket bra, verkligen trevlig lyssning - ingenting att klaga på! :wub:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jag har nog inte så mycket konstruktiv kritik att ge
För jag tror att det är just så här ni vill ha den
och jag är inte alls förtjust i de däringa synthmattorna och det jättelika rummet
Det blir liksom för mycket
Jag skulle vilja höra verserna mycket mer sparsmakat med kanske bara en gitarr och någon slags kör och mörka pukor
när refrängen kommer igång blir det mycket bättre
Bra sång och riktigt fin melodi och refrängen är en pärla
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
 :) Skön låt, lite keltiskt (som någon skrev). Sången och stämmorna är mycket snygg(a), och flöjten gillas.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Det ni har gjort låter väldigt proffsigt -fantastisk sång och flöjt och välproducerat arr i övrigt :D
Funderar bara efter ett par lyssningar över vad som behövs för att verkligen göra den riktigt magisk? Kanske är det lite mer sparsmakat som flera varit inne på, mer dynamik, mindre synthmattor. I introt tex tror jag mer på något som inte tar över så, kanske räcker att bara lägga det någon oktav längre ner, så att Lenas röst framhävs bättre?
Trumrytmen är go, men kanske också behöver en paus eller brytas av på något sätt?
Jaja, detta är ju bara om ni skulle vilja utveckla den, den är ju väldigt bra redan som den är ;) Helt klart keltisk-influerad snarare än afrikansk, men jag hajar var det afrikanska dammet känns någonstans  :D
Plinkar på en låt...


Utloggad hagis

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
Ny version idag, se huvudet i tråden. Vi har väl mest försökt lätta på syntmattorna och trummorna i andra versen.
/Hagis


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
Lyssnar o skriver...
I intron ligger syntharna för hårt emot sången, aningen ner på kompet. OCh när låten löper vidare så ligger sången ännu lite för långt bak.
Annars fint lirat och arrat, stort och luftigt. Sitter o väntar distgurorna (alá Nightwish) kommer brakande in men dom blev borta denna gång. Sen hoppas jag att låten ska få ett snyggare slut än en out fade för den låter alltid lite billig.
Låten finfin och behöver lite finputs, lite kristallisering med mastrering och den e där!
Snyggt jobbat!


h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Detta blir bara bättre och bättre...

Gillar alla förändringar ni har gjort. Den fick ett ännu lugnare uttryck nu. Trummorna är så kanon, är det digitala spelade på riktigt?
Några små funderingar; Sången lite närmre, precis som författaren innan sa, men bara lite för det skall låta "drömskt". En distad gura hade ju inte gjort ont :-) förstöra lite av det vackra och ge lite drag...
Faden tycker jag är perfekt, kanske ännu långsammare....

Detta har ni gjort bra, en mkt mkt mkt fin låt.

/Palm


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Nu tycker jag sången hörs tydligare och klarare, låten växer för varje lyssning, verkligen skön stämning.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
HÄRLIGT, jag är nöjd med alla förändringarna. Blev mycket bättre känsla så här!  :D :wub:
Plinkar på en låt...


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Behaglig låt inga crazy upptåg...bra sång o mixen e ju klockers".. Det e ju ingen låt man gör crazy heller..Den e ju till för att va behaglig i lyssnarens öron o de är den helt klart...


Utloggad hagis

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
Tjou!
Lyssnar o skriver...
I intron ligger syntharna för hårt emot sången, aningen ner på kompet. OCh när låten löper vidare så ligger sången ännu lite för långt bak.
Annars fint lirat och arrat, stort och luftigt. Sitter o väntar distgurorna (alá Nightwish) kommer brakande in men dom blev borta denna gång. Sen hoppas jag att låten ska få ett snyggare slut än en out fade för den låter alltid lite billig.
Låten finfin och behöver lite finputs, lite kristallisering med mastrering och den e där!
Snyggt jobbat!


h.   johan
Sänkte stråkarna ett uns i introt till denna version faktiskt.
Du menar distade mackor, då blir det ju ännu mer mattor. ;) Kanske inte så dumt ändå.

Detta blir bara bättre och bättre...

Gillar alla förändringar ni har gjort. Den fick ett ännu lugnare uttryck nu. Trummorna är så kanon, är det digitala spelade på riktigt?
Några små funderingar; Sången lite närmre, precis som författaren innan sa, men bara lite för det skall låta "drömskt". En distad gura hade ju inte gjort ont :-) förstöra lite av det vackra och ge lite drag...
Faden tycker jag är perfekt, kanske ännu långsammare....

Detta har ni gjort bra, en mkt mkt mkt fin låt.

/Palm
Det är analoga, uppmickade trummor.

Nu tycker jag sången hörs tydligare och klarare, låten växer för varje lyssning, verkligen skön stämning.

Tackar  :)

HÄRLIGT, jag är nöjd med alla förändringarna. Blev mycket bättre känsla så här!  :D :wub:
:wub:

Behaglig låt inga crazy upptåg...bra sång o mixen e ju klockers".. Det e ju ingen låt man gör crazy heller..Den e ju till för att va behaglig i lyssnarens öron o de är den helt klart...
Ja, den lunkar ju på i makligt tempo. Kommer nog nån mer senare i lite mer up-tempo.

/Hagis


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag gillar refrängen
När  versen (2?) kommer in ("Sunshine...") tappar låten en del, blir för ... trist i kompet.
Tycker att bas och trummor + kanske percussion måste lira astajt i en sån här lite afrika inspirerad låt - annars funkar det inte.
Men skön sång och fina insatser till en bra låt.
(Lyssnade på ny version)


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
förvånad på ett härligt sätt.
Skönt att slippa mainstream för ett tag, och lyssna på riktig kvalitetsmusik :)

Det var nån effekt som låg lite hårt på rösten på nått ställe, metallisk efterklang.

Underbar!

/Josef


Utloggad Girly

Väldigt 'Filmiskt' man ser stora öppna hav framför sig och kanske en liten  glimt av Titanic, på väg ner i avgrunden.. :unsure:
Gillar soundet, men kanske att jag önskat lite mer lyster och diskant..
Skitbra utfört och supersnygg sång..
Måsar för tusan... In med måsar.. :D
hahaha...måsar!?  :rolleyes: Det är så kul hur olika bilder man får av en låt... jag utgick liksom från tanken på ett afrikanskt ökenlandskap som nästan helt uttorkat och dött får vatten och då lever upp igen...lite som det kan kännas i livet ibland...att det är en jävla torka...hoppsan va deprimerande det där lät  :unsure: fast det blir ju bra...sen...till slut...när vattnet kommer  :D
Tack Bjurte...kul att du gillar!
Störtskön låt. Vilken röst!!

Dock skulle jag gärna se lite variation i instrumenteringen.

/Lazarus

Tack ska du ha...roligt att du tycker det är en skön låt :) Jag tror väl inte att vi ändrar instrumenteringen...men Hagis har vårstädat och lättat upp mattorna  ;)
Mycket bra, verkligen trevlig lyssning - ingenting att klaga på! :wub:
Taaack!  :wub:
Jag har nog inte så mycket konstruktiv kritik att ge
För jag tror att det är just så här ni vill ha den
och jag är inte alls förtjust i de däringa synthmattorna och det jättelika rummet
Det blir liksom för mycket
Jag skulle vilja höra verserna mycket mer sparsmakat med kanske bara en gitarr och någon slags kör och mörka pukor
när refrängen kommer igång blir det mycket bättre
Bra sång och riktigt fin melodi och refrängen är en pärla

Roligt att refrängen tilltalar. Tack! :)
:) Skön låt, lite keltiskt (som någon skrev). Sången och stämmorna är mycket snygg(a), och flöjten gillas.  :)
/Roffe H
Tack för lyss och tyck Roffe! Jag gillar också flöjten  :)
Jag gillar refrängen
När  versen (2?) kommer in ("Sunshine...") tappar låten en del, blir för ... trist i kompet.
Tycker att bas och trummor + kanske percussion måste lira astajt i en sån här lite afrika inspirerad låt - annars funkar det inte.
Men skön sång och fina insatser till en bra låt.
(Lyssnade på ny version)
Tack för dina synpunkter Tokai! Får va glad att du gillade refrängen  :) Hagis och jag får ta ett snack om det ska ändras/kompletteras något ytterligare...både Mahan och Palm har pratat om distade guror...det låter lite mer lockande...men funkar det i den här låten...hm...vi får väl se.
förvånad på ett härligt sätt.
Skönt att slippa mainstream för ett tag, och lyssna på riktig kvalitetsmusik :)

Det var nån effekt som låg lite hårt på rösten på nått ställe, metallisk efterklang.

Underbar!

/Josef
Kul att vi kunde överraska lite  :) 'Kvalitetsmusik'  oj, vilket fint betyg!  :wub:
Tack så mycket Josef!
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren