Kontrollrummet

Plinka: Den första dagen

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Tänk om varje dag kunde vara den första i vårt liv. Som om vi upplevde allt för första gången? Inga tidigare erfarenheter...bara en tanke  :)

Här kommer en gullig liten nyårsvisa från mig, inspelad idag i all sin enkelhet med bara en gammal nylonsträngad Levin och lite percussion som jag hittade i skåpet. Ingen midi at all.

Titel: Den första dagen
Låtlängd: 2 min
Text och musik: Plinka
Sång, gitarr mm: Plinka

Edit 2014-01-03: Har skurit bort basfrekvenser på gitarren
« Senast ändrad: 03.01.2014, 15:50:07 by Plinka »
Plinkar på en låt...


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Tänkvärt, filosofiskt på årets första dag. Gillar indianstämmorna och de lite österländska tongångarna. Behövs inte större arr än så här.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
cool i sin enkelhet :)
Nice
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Var det en champangeflaska som öppnades där på slutet?
fin filosofisk visa
och de österländska tongångarna, som eq skrev, sätter färg och piff
bra stämsång
Annorlunda - tänker lite på gamla favoriter som Inceredible string band
God ny visa på dig!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Du är ett geni, Plinka !!!!!!  :)

mvh

"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil

Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Fint!
Påminner mig lite om "Frozen Shore", som Rattle la upp för ett tag sedan. En liknande känsla på något sätt.
www.alatarmusic.com


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hm PXM kallade dig geni och det kan jag också tycka.... men jag fastnar på att det låter som om du gör det hela lite tillgjort som om en trettonårig tjej skulle sjunga den. Det kanske inte är fel alls bara det att jag fastnar på det... jag tror det skulle vara intressant att höra den med en vuxen röst... nu är jag kanske ute o cyklar men men - berättar bara hur jag upplever det. :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Så bra att den skulle vara intressant att höra i flera sättningar. Kommer att tänka på ett komp som inkluderar en bastuba bland annat.Senare en hel dixielandsorkester.
Skönt med något så enkelt och genialt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Tackar för era öron och kommentarer!  :D Flera av er associerar till de lite österländska tongångarna som ni uttrycker det, och jag kan berätta att eg, samma nyårsmorgon, vaknade jag och min första tanke var i princip att jag ville lära mig spela spansk gitarrstil, och hade huvudet fullt med spanska tongångar, och kanske är det lite likt, då Spanien länge var arabiskt  ;) Fast det var eg inte det jag ville åstadkomma med denna, jag satt bara och lekte med gitarren, och började fundera över vad man kunde göra med Hm, F#7 och C#7, och så växte denna fram. Lite spansk touch blev det kanske dock, hittade en kastanjett i skåpet som jag använde här  :lol:
Symboliken i hur jag valt att sjunga samt "poffen" på slutet svarar jag på nedan, till dem som kommenterat/påpekat  ;)

Tänkvärt, filosofiskt på årets första dag. Gillar indianstämmorna och de lite österländska tongångarna. Behövs inte större arr än så här.
Tack eq! Ja, lite filosofiskt från mig här ;) Indianstämmor -det var jag inte ens medveten om? :D och tongångarna har jag förklarat ovan  ;)

cool i sin enkelhet :)
Nice
/G
Tack Gurano!  :D

Jag gillar den!

/Josef
Tack, kul att du gillar den!

Var det en champangeflaska som öppnades där på slutet?
fin filosofisk visa
och de österländska tongångarna, som eq skrev, sätter färg och piff
bra stämsång
Annorlunda - tänker lite på gamla favoriter som Inceredible string band
God ny visa på dig!

Tack Cykeln! Champagnepoffen på slutet gjorde jag med min mun! Och den är egentligen en symbol för hur den där sensationella känslan/upplevelsen, likt en såpbubbla brister och försvinner. Sådana där ögonblick är ju så korta, minsta tanke och riktning så separeras du från nuet och enhetskänslan  ;)

Du är ett geni, Plinka !!!!!!  :)

mvh


Tack pxm, önskar jag var ett geni  :lol:

Din röst är vacker, så vacker!

/Palm
Tack Palm!  :wub:

Fint!
Påminner mig lite om "Frozen Shore", som Rattle la upp för ett tag sedan. En liknande känsla på något sätt.

Tack Alatar! intressant iaktagelse och koppling du gjorde. Den var jag inte medveten om  :)

Hm PXM kallade dig geni och det kan jag också tycka.... men jag fastnar på att det låter som om du gör det hela lite tillgjort som om en trettonårig tjej skulle sjunga den. Det kanske inte är fel alls bara det att jag fastnar på det... jag tror det skulle vara intressant att höra den med en vuxen röst... nu är jag kanske ute o cyklar men men - berättar bara hur jag upplever det. :)
Tack Eddi för lyss och din fundering! Rösten ja, den har jag också en tanke med. Jag ville ha den lite ungdomligt naiv och lätt för att öka på symboliken som förstärkning till texten. Kanske blev den för tillgjord som du skrev? Får fundera på det!

Så bra att den skulle vara intressant att höra i flera sättningar. Kommer att tänka på ett komp som inkluderar en bastuba bland annat.Senare en hel dixielandsorkester.
Skönt med något så enkelt och genialt!
Tack MaxB! Jag håller med, man kan bli lockad att göra ett större arr av den, samtidigt som en del av mig vill ha det precis så här enkelt och behålla vis-känslan. Kanske tänker jag symbolik här också, att ett lätt, enkelt arr passar till innehållet. Får se hur jag gör...
Plinkar på en låt...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det här är gott!
Och om du nån gång vill göra det med en Dixilandsorkester är det också okej skulle jag tro.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jodå bakom det lite burkiga soundet och dom travande hästarna hittar man en fin visa.
Gott Nytt !!
Och tat lugnt med Skumpan och knärsket.. :D
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Jodå bakom det lite burkiga soundet och dom travande hästarna hittar man en fin visa.
Gott Nytt !!
Och tat lugnt med Skumpan och knärsket.. :D

 :lol:
Plinkar på en låt...


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 634
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fin liten visa!
Skär gitarren några db i basregistret bara...
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ja, aningens bumlig gitarr. Myspys, snyggt o prydligt i övrigt :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Detta behövde jag
fint att kunna få väga upp min egna första dan på året låt ;)

endel humor anar jag
o underbar sång

Tackar
att leva är att dö


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Fin visa.. Skulle kunnat va ackapella  :) Bra att sången e tydlig ..För mig får den ligga ännu närmre i ljudbilden om det går?.. Så den liksom viskar i mitt i öra...Nice!


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Fin liten visa!
Skär gitarren några db i basregistret bara...
Tackar! Har nu följt era råd och skurit i basfrekvenserna  ;)

Detta behövde jag
fint att kunna få väga upp min egna första dan på året låt ;)

endel humor anar jag
o underbar sång

Tackar
Tack! Om man kan glädja någon är man ju nöjd  :D Ja, ett kryddmått allvar och ett kryddmått humor ;)

Ja, aningens bumlig gitarr. Myspys, snyggt o prydligt i övrigt :)
Tack för det! Jag har skurit i basen nu ;)

Fin visa.. Skulle kunnat va ackapella  :) Bra att sången e tydlig ..För mig får den ligga ännu närmre i ljudbilden om det går?.. Så den liksom viskar i mitt i öra...Nice!

Tack! Bra tanke där, ska ta med mig om jag tar mig en vända till på sången  :D

------------
Nu ligger en ny verre uppe där jag skurit en hel del bas på gitarren, hoppas bättre?

Plinkar på en låt...


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Visst är det frestande att lägga på lite orientaliska instrument, tänker lite på glidande indiska stråkar , t.ex.
Men jag gillar det här avskalade opretentiösa arret, som en enkel hälsning helt enkelt.
Skönt.


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Visst är det frestande att lägga på lite orientaliska instrument, tänker lite på glidande indiska stråkar , t.ex.
Men jag gillar det här avskalade opretentiösa arret, som en enkel hälsning helt enkelt.
Skönt.
Tack Tokai!

Ja, det är liksom också lite som den första stunden på morgonen, man upplever kanske att man har en hel tom och okomplicerad dag framför sig, eller första dagen på året, och man ser framför sig den här sköna enkla tiden...men så börjar man att tänka en massa tankar och vips har man fyllt upp och bokat in både det ena och det andra, och får svårt att få ihop det  :D
Lite som i början av ett låt-arr...  :P hihi
Plinkar på en låt...